«Живі струни» Уласа Самчука в контексті джерелознавства бандурного мистецтва (115-літтю від дня народження У. Самчука присвячується)
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7581.3.1.2020.204344Ключові слова:
Улас Самчук, «Живі струни. Бандура і бандуристи», бандурне мистецтво, українська діаспора, ансамблеве виконавство, дослідження кобзарства, музичне джерелознавство, Капела бандуристів імені Тараса ШевченкаАнотація
В статті аналізується літературно-документальне дослідження відомого українського письменника діаспори Уласа Самчука (1905–1987) «Живі струни. Бандура і бандуристи» з позицій музичного джерелознавства. Розглянуто структуру і напрями тематичних пошуків роботи У. Самчука, що були зініційовані вивченням феномену найвідомішого колективу української діаспори – Капели бандуристів імені Тараса Шевченка (США). Відзначено актуальну досі філософсько-естетичну сферу книги, зумовлену розумінням кобзи-бандури як яскравого символу української культури, а кобзарства – як її традиційного феномену.
Мета дослідження полягає в аналізі літературно-наукового доробку Уласа Самчука «Живі струни» з позиції сучасного музичного джерелознавства. При цьому актуальним видається вирішення таких завдань: визначити структуру і напрями тематичних пошуків і досліджень, здійснених письменником у роботі; здійснити хронологічну класифікацію матеріалу; окреслити філософсько-естетичну сферу книги; з’ясувати значення роботи У. Самчука у порівнянні з іншими джерелами досліджень бандурного мистецтва України й діаспори.
Методологію дослідження визначає використання історичного, джерелознавчого, компаративного, аксіологічного і культурологічного підходів, а також відповідних їм методів. Зокрема, історико-хронологічний метод використаний для розгляду послідовності й етапів створення дослідження У. Самчука, аксіологічний – для визначення його мистецької цінності, компаративний – для порівняння з іншими роботами дослідження кобзарства і бандурного мистецтва, джерелознавчий та культурологічний підходи сприятимуть різностороннім аспектам аналізу досліджень творчої діяльності бандуристів у світовому культурному просторі.
Наукова новизна дослідження полягає у визначенні місця і значення роботи У. Самчука в контексті джерелознавства наукових досліджень бандурного мистецтва України і діаспори, а також у характеристиці літературно-публіцистичного стилю письменника у його культурологічній праці про кобзарство.
Висновки. У роботі У. Самчука інструмент бандура виступає національним символом, що об’єднує українців теренної та еміграційної її частин крізь час і простір, а кобзарство – особливою верствою народу, яка володіє «силою відродження» в усі періоди історії і на різних континентах. Основними напрямами дослідження письменника слід вважати: історично- хронікальний, філософсько-естетичний, виконавський, репертуарний. Робота У. Самчука за інформативною насиченістю та хронологічною послідовністю може слугувати не лише історією створення і діяльності Капели бандуристів ім. Т. Шевченка, але і своєрідною енциклопедією всього кобзарства минулого і сучасності, України і діаспори. Відзначено, що у порівнянні з іншими джерелами досліджень бандурного мистецтва, робота Уласа Самчука відзначається синтезованим підходом до висвітлення кобзарства як невід’ємної частини культури і менталітету української нації, потужним засобом формування самоідентифікації українців світу. Автор об’єднує гносеологічний, історичний, фольклористичний, літературно-публіцистичний, музикознавчий аспекти в аналізі бандурного мистецтва протягом всіх етапів його функціонування.
Посилання
Boroditsa, S. (2000). Zhanrova struktura romaniv Ulasa Samchuka v konteksti zakhidnoukrainskoi romannoi prozy 30-40-kh r.r. XX st. [Genre structure of Ulas Samchuk's novels in the context of Western Ukrainian prose prose of the 30-40's XX century]. (PhD Dissertation). Shevchenko Institute of Literature of the National Academy of Sciences of Ukraine, Kyiv [in Ukrainian].
Burlakova, I. (2001). Tvorchist Ulasa Samchuka. Problemy indyvidualnoho styliu [Creativity of Ulas Samchuk. Problems of individual style]. (PhD Dissertation). V. N. Karazin Kharkiv National University, Kharkiv [in Ukrainian].
Dutchak, V. (2005). "Zhyvi struny" Ulasa Samchuka: bandurne mystetstvo v istorychnomu rozrizi [The "Living Strings" of Ulas Samchuk: Bandura Art in Historical Section]. Naukovi zapysky. Seriia "Mystetstvoznavstvo", 1(13), 102-108 [in Ukrainian].
Dutchak, V. H. (2013). Bandurne mystetstvo ukrainskoho zarubizhzhia [Bandura Art of Ukrainian Abroad] [Monograph]. Foliant [in Ukrainian].
Dutchak, V. (2016). Dzhereloznavchi aspekty doslidzhennia bandurnoho mystetstva diaspory [Source-specific aspects of the bandura art study of the diaspora]. KELM (Knowledge, Education, Law and Management), 15(3), 39-52. https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=619166 [in Ukrainian].
Dutchak, V. (2019). Dyskohrafiia Kapely Bandurystiv imeni Tarasa Shevchenka Pivnichnoi Ameryky [Discography of the Bandurist Chapel named after Taras Shevchenko of North America]. Bulletin of the Kiev National University of Culture and Arts Series: Musical art, 2, 173-188 https://doi.org/10.31866/2616-7581.2.2.2019.187443 [in Ukrainian].
Kornii, L. (2019). Dzhereloznavstvo istorii ukrainskoi muzychnoi kultury [Source Studies in the History of Ukrainian Musical Culture] [Monograph]. Lysenko M. M. [in Ukrainian].
Kraliuk, P. (2005, February 18–25). Litopysets ukrainskoho prostoru [The chronicler of the Ukrainian space]. Dzerkalo tyzhnia [in Ukrainian].
Pletenchuk, N. (2002). Poetyka svitomyslennia Ulasa Samchuka [Poetics of worldview by Ulas Samchuk]. (PhD Dissertation). Vasyl Stefanyk Precarpathian National University, Ivano-Frankivsk [in Ukrainian].
Rusnak, I. (2005). Filosofiia ukrainskoho kobzarstva (na materiali knyzhky "Zhyvi struny" Ulasa Samchuka) [Philosophy of Ukrainian kobzarism (based on the book "Living Strings" by Ulas Samchuk)]. Literatura. Folklor. Problemy poetyky, 21, 2, 267-279 [in Ukrainian].
Rusnak, I. (2015). Rol kultury y mystetstva v istoriohenezi natsii (na materiali literaturno-krytychnykh prats Ulasa Samchuka) [The role of culture and art in the historiogenesis of the nation (based on literary-critical works by Ulas Samchuk)]. Humanitarian Education in Technical Universities, 31, 293-214 https://doi.org/10.18372/2520-6818.31.7789 [in Ukrainian].
Rusnak, S. (2014). Ulas Samchuk pro kobzarstvo yak odyn zi sposobiv samoindentyfikatsii ukraintsiv-emihrantiv [Ulas Samchuk on kobzarism as one way of self-identification of Ukrainian immigrants]. In Tvorchist Halyny Zhurby i mizhvoienna doba v ukrainskii literaturi: do 125-i richnytsi vid dnia narodzhennia pysmennytsi [Galina Zhurba's Creativity and the Interwar Age in Ukrainian Literature: To the 125th Anniversary of the Writer's Birthday] (Issue 3, pp. 231-239). Firma Planer [in Ukrainian].
Rusnak, S. (2016). Dokumentalizm yak osnovnyi pryntsyp zobrazhennia diisnosti v knyzi "Zhyvi struny" Ulasa Samchuka [Documentalism as the Basic Principle of Reality in the Book of Living Strings by Ulas Samchuk]. Philological Discourse, 3, 147-154 [in Ukrainian].
Samchuk, U. (1953, March 13). Na rozputti kobzar sydyt [At the crossroads, the kobzar sits]. Svoboda, 65, 4 [in Ukrainian].
Samchuk, U. (1969a, March 14). Z banduroiu po Maiami [With a bandura across Miami]. Pt. 1. Svoboda, 48, 2 [in Ukrainian].
Samchuk, U. (1969b, March 15). Z banduroiu po Maiami [With a bandura across Miami]. Pt. 2. Svoboda, 49, 2 [in Ukrainian].
Samchuk, U. (1969c, March 18). Z banduroiu po Maiami [With a bandura across Miami]. Pt. 3. Svoboda, 50, 2 [in Ukrainian].
Samchuk, U. (1976). Zhyvi struny. Bandura i bandurysty [Live strings. Bandura and bandura players]. Drukarnia Petra Maisiury [in Ukrainian].
Slonovska, O. (2016). Efekt Amalhamy (Mif Ukrainy v literaturi ukrainskoi diaspory 20–50-kh rokiv XX st.) [The Amalgam Effect (Myth of Ukraine in the Literature of the Ukrainian Diaspora of the 20's – 50's of the 20th Century)] [Monograph]. Misto NV [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Віолетта Дутчак
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.