DOI: https://doi.org/10.31866/2616-7581.3.1.2020.204344

«Живі струни» Уласа Самчука в контексті джерелознавства бандурного мистецтва (115-літтю від дня народження У. Самчука присвячується)

Violetta Dutchak

Анотація


В статті аналізується літературно-документальне дослідження відомого українського письменника діаспори Уласа Самчука (1905–1987) «Живі струни. Бандура і бандуристи» з позицій музичного джерелознавства. Розглянуто структуру і напрями тематичних пошуків роботи У. Самчука, що були зініційовані вивченням феномену найвідомішого колективу української діаспори – Капели бандуристів імені Тараса Шевченка (США). Відзначено актуальну досі філософсько-естетичну сферу книги, зумовлену розумінням кобзи-бандури як яскравого символу української культури, а кобзарства – як її традиційного феномену.

Мета дослідження полягає в аналізі літературно-наукового доробку Уласа Самчука «Живі струни» з позиції сучасного музичного джерелознавства. При цьому актуальним видається вирішення таких завдань: визначити структуру і напрями тематичних пошуків і досліджень, здійснених письменником у роботі; здійснити хронологічну класифікацію матеріалу; окреслити філософсько-естетичну сферу книги; з’ясувати значення роботи У. Самчука у порівнянні з іншими джерелами досліджень бандурного мистецтва України й діаспори.

Методологію дослідження визначає використання історичного, джерелознавчого, компаративного, аксіологічного і культурологічного підходів, а також відповідних їм методів. Зокрема, історико-хронологічний метод використаний для розгляду послідовності й етапів створення дослідження У. Самчука, аксіологічний – для визначення його мистецької цінності, компаративний – для порівняння з іншими роботами дослідження кобзарства і бандурного мистецтва, джерелознавчий та культурологічний підходи сприятимуть різностороннім аспектам аналізу досліджень творчої діяльності бандуристів у світовому культурному просторі.

Наукова новизна дослідження полягає у визначенні місця і значення роботи У. Самчука в контексті джерелознавства наукових досліджень бандурного мистецтва України і діаспори, а також у характеристиці літературно-публіцистичного стилю письменника у його культурологічній праці про кобзарство.

Висновки. У роботі У. Самчука інструмент бандура виступає національним символом, що об’єднує українців теренної та еміграційної її частин крізь час і простір, а кобзарство – особливою верствою народу, яка володіє «силою відродження» в усі періоди історії і на різних континентах. Основними напрямами дослідження письменника слід вважати: історично- хронікальний, філософсько-естетичний, виконавський, репертуарний. Робота У. Самчука за інформативною насиченістю та хронологічною послідовністю може слугувати не лише історією створення і діяльності Капели бандуристів ім. Т. Шевченка, але і своєрідною енциклопедією всього кобзарства минулого і сучасності, України і діаспори. Відзначено, що у порівнянні з іншими джерелами досліджень бандурного мистецтва, робота Уласа Самчука відзначається синтезованим підходом до висвітлення кобзарства як невід’ємної частини культури і менталітету української нації, потужним засобом формування самоідентифікації українців світу. Автор об’єднує гносеологічний, історичний, фольклористичний, літературно-публіцистичний, музикознавчий аспекти в аналізі бандурного мистецтва протягом всіх етапів його функціонування.


Ключові слова


Улас Самчук; «Живі струни. Бандура і бандуристи»; бандурне мистецтво; українська діаспора; ансамблеве виконавство; дослідження кобзарства; музичне джерелознавство; Капела бандуристів імені Тараса Шевченка

Повний текст:

PDF (English)

Посилання


Boroditsa, S. (2000). Zhanrova struktura romaniv Ulasa Samchuka v konteksti zakhidnoukrainskoi romannoi prozy 30-40-kh r.r. XX st. [Genre structure of Ulas Samchuk's novels in the context of Western Ukrainian prose prose of the 30-40's XX century]. (PhD Dissertation). Shevchenko Institute of Literature of the National Academy of Sciences of Ukraine, Kyiv [in Ukrainian].

Burlakova, I. (2001). Tvorchist Ulasa Samchuka. Problemy indyvidualnoho styliu [Creativity of Ulas Samchuk. Problems of individual style]. (PhD Dissertation). V. N. Karazin Kharkiv National University, Kharkiv [in Ukrainian].

Dutchak, V. (2005). "Zhyvi struny" Ulasa Samchuka: bandurne mystetstvo v istorychnomu rozrizi [The "Living Strings" of Ulas Samchuk: Bandura Art in Historical Section]. Naukovi zapysky. Seriia "Mystetstvoznavstvo", 1(13), 102-108 [in Ukrainian].

Dutchak, V. H. (2013). Bandurne mystetstvo ukrainskoho zarubizhzhia [Bandura Art of Ukrainian Abroad] [Monograph]. Foliant [in Ukrainian].

Dutchak, V. (2016). Dzhereloznavchi aspekty doslidzhennia bandurnoho mystetstva diaspory [Source-specific aspects of the bandura art study of the diaspora]. KELM (Knowledge, Education, Law and Management), 15(3), 39-52. https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=619166 [in Ukrainian].

Dutchak, V. (2019). Dyskohrafiia Kapely Bandurystiv imeni Tarasa Shevchenka Pivnichnoi Ameryky [Discography of the Bandurist Chapel named after Taras Shevchenko of North America]. Bulletin of the Kiev National University of Culture and Arts Series: Musical art, 2, 173-188 https://doi.org/10.31866/2616-7581.2.2.2019.187443 [in Ukrainian].

Kornii, L. (2019). Dzhereloznavstvo istorii ukrainskoi muzychnoi kultury [Source Studies in the History of Ukrainian Musical Culture] [Monograph]. Lysenko M. M. [in Ukrainian].

Kraliuk, P. (2005, February 18–25). Litopysets ukrainskoho prostoru [The chronicler of the Ukrainian space]. Dzerkalo tyzhnia [in Ukrainian].

Pletenchuk, N. (2002). Poetyka svitomyslennia Ulasa Samchuka [Poetics of worldview by Ulas Samchuk]. (PhD Dissertation). Vasyl Stefanyk Precarpathian National University, Ivano-Frankivsk [in Ukrainian].

Rusnak, I. (2005). Filosofiia ukrainskoho kobzarstva (na materiali knyzhky "Zhyvi struny" Ulasa Samchuka) [Philosophy of Ukrainian kobzarism (based on the book "Living Strings" by Ulas Samchuk)]. Literatura. Folklor. Problemy poetyky, 21, 2, 267-279 [in Ukrainian].

Rusnak, I. (2015). Rol kultury y mystetstva v istoriohenezi natsii (na materiali literaturno-krytychnykh prats Ulasa Samchuka) [The role of culture and art in the historiogenesis of the nation (based on literary-critical works by Ulas Samchuk)]. Humanitarian Education in Technical Universities, 31, 293-214 https://doi.org/10.18372/2520-6818.31.7789 [in Ukrainian].

Rusnak, S. (2014). Ulas Samchuk pro kobzarstvo yak odyn zi sposobiv samoindentyfikatsii ukraintsiv-emihrantiv [Ulas Samchuk on kobzarism as one way of self-identification of Ukrainian immigrants]. In Tvorchist Halyny Zhurby i mizhvoienna doba v ukrainskii literaturi: do 125-i richnytsi vid dnia narodzhennia pysmennytsi [Galina Zhurba's Creativity and the Interwar Age in Ukrainian Literature: To the 125th Anniversary of the Writer's Birthday] (Issue 3, pp. 231-239). Firma Planer [in Ukrainian].

Rusnak, S. (2016). Dokumentalizm yak osnovnyi pryntsyp zobrazhennia diisnosti v knyzi "Zhyvi struny" Ulasa Samchuka [Documentalism as the Basic Principle of Reality in the Book of Living Strings by Ulas Samchuk]. Philological Discourse, 3, 147-154 [in Ukrainian].

Samchuk, U. (1953, March 13). Na rozputti kobzar sydyt [At the crossroads, the kobzar sits]. Svoboda, 65, 4 [in Ukrainian].

Samchuk, U. (1969a, March 14). Z banduroiu po Maiami [With a bandura across Miami]. Pt. 1. Svoboda, 48, 2 [in Ukrainian].

Samchuk, U. (1969b, March 15). Z banduroiu po Maiami [With a bandura across Miami]. Pt. 2. Svoboda, 49, 2 [in Ukrainian].

Samchuk, U. (1969c, March 18). Z banduroiu po Maiami [With a bandura across Miami]. Pt. 3. Svoboda, 50, 2 [in Ukrainian].

Samchuk, U. (1976). Zhyvi struny. Bandura i bandurysty [Live strings. Bandura and bandura players]. Drukarnia Petra Maisiury [in Ukrainian].

Slonovska, O. (2016). Efekt Amalhamy (Mif Ukrainy v literaturi ukrainskoi diaspory 20–50-kh rokiv XX st.) [The Amalgam Effect (Myth of Ukraine in the Literature of the Ukrainian Diaspora of the 20's – 50's of the 20th Century)] [Monograph]. Misto NV [in Ukrainian].


Пристатейна бібліографія ГОСТ






Copyright (c) 2020 Віолетта Дутчак

Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution 4.0 International License.

© Copyright    |   Керівництва для авторів   |   Редакційна політика   |   Редакційний штат   |   Контакти   |