Порівняння акустичних властивостей концертних залів (на прикладі естетичної оцінки звучання музичних творів)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7581.3.1.2020.204338

Ключові слова:

об’єктивні параметри, суб’єктивна оцінка, критерії оцінювання, акустика концертних залів, кореляція, концертний зал, оркестр

Анотація

Стаття присвячена способу естетичної оцінки акустики концертних залів на основі властивостей сприйняття музичного матеріалу слуховою системою людини. Для цього визначено набір вагомих критеріїв оцінки, таких як: просторовість, ширина, тембр, розбірливість, гучність та ін. Суб’єктивні критерії оцінки перебувають у тісному взаємозв’язку між собою та корелюються із об’єктивними акустичними параметрами концертних залів. Для виконання поставлених завдань здійснено вибір концертних залів та подано короткі відомості про них. Для естетичної оцінки підібрані музичні твори у виконанні камерного оркестру. Оцінювання звучання у вибраних залах проводилось серед звукорежисерів, композиторів, диригентів, музикантів, музичних критиків та відвідувачів концертів і вистав. Проведено систематизацію результатів опитування та дана порівняльна характеристика звучанню класичної музики у двох вибраних концертних залах.

Мета дослідження – запропонувати спосіб естетичної оцінки акустичних властивостей концертних залів, який базується на суб’єктивному сприйнятті звучання музичного матеріалу.

Методологію дослідження визначають методи: аналітичний – у вивченні наукової літератури; теоретичний – для визначення спеціальної термінології, опису явищ, що мають місце під час проведення досліджень, параметрів, за якими здійснюється суб’єктивна оцінка; емпіричний – при прослуховуванні оркестрів у концертних залах з подальшою експертною оцінкою результатів; компаративний – у процесі порівняння результатів досліджень; методи аналізу і синтезу – для опрацювання результатів дослідження, а також метод інтерв’ювання – для отримання інформації від музикантів та активних слухачів.

Наукова новизна дослідження полягає у спробі порівняти звучання оркестрової музики в різних концертних залах за допомогою наукового дослідження суб’єктивного сприйняття музичного матеріалу.

Висновки. Проаналізувавши результати оцінки, можна сказати, що звучання оркестрів в досліджуваних залах суттєво відрізняється між собою. Кожний концертний зал має свою індивідуальну та неповторну акустику. Тому це потрібно враховувати при виборі репертуару концертуючих колективів та плануванні концертів. Застосування механізму естетичної оцінки, який базується на суб’єктивному сприйнятті звучання музичного матеріалу дає позитивний результат, тому його застосування можна вважати виправданим.

Біографія автора

Oleksandr Voitovych, Львівська національна музична академія імені М. В. Лисенка

Кандидат мистецтвознавства

Посилання

Arias, A. Y. (2013). Acoustical parameters comparison of two halls: "Teatro Argentino de La Plata" and "Teatro Margarita Xirgu". In Acoustics Instruments and Measurements, UNTREF Conference (pp. 1-27). National University of Tres de Febrero, Buenos Aires, Argentina. https://doi.org/10.13140/2.1.4514.2083 [in English].

Barron, M. (1988). Subjective study of British symphony concert halls. Acustica, 66(1), 1-14 [in English].

Barron, M., & Marshall, A. H. (1981). Spatial impression due to early lateral reflections in concert halls: The derivation of a physical measure. Journal of Sound and Vibration, 77(2), 211-232. https://doi.org/10.1016/S0022-460X(81)80020-X [in English].

Beranek, L. (1995). Comparison between Subjective Judgments of Concert Halls’ Quality and Objective Measurements of Acoustical Attributes. Acoustical Physics, 41(5), 620-629 [in English].

Beranek, L. (2004). Concert Halls and Opera Houses: Music, Acoustics, and Architecture. Springer. https://doi.org/10.1007/978-0-387-21636-2 [in English].

Hoeg, W., Christensen, L., & Walker, C. (1997). Subjective assessment of audio quality – the means and methods within the EBU. EBU Technical Review, Winter, 40-50 [in English].

Kinash, R., & Kamisinski, T. (2006). Zagadnienia pozaliturgicznego uzytkowania kosciola pod wezwaniem sw. Marii Magdaleny we Lwowie [Non-liturgical use of the church dedicated to St. Mary Magdalene in Lviv]. In E. Przesmycka (Ed.), Architektura sakralna w ksztaltowaniu tozsamosci kulturowej miejsca [Sacred architecture in shaping the cultural identity of the place] (pp. 379-391). Lublin University of Technology Publishing House [in Polish].

Vakhitov, Sh. Ia., Kovalgin, Iu. A., Fadeev, A. A., & Shchevev, Iu. P. (2009). Akustika [Acoustics]. Goriachaia liniia – Telekom [in Russian].

Voitovych, O. (2015). Kryterii otsinky khudozhnoi yakosti zvukovoho materialu v epokhu tsyfrovykh tekhnolohii [Criteria for evaluating the artistic quality of audio material in the digital age]. Ukrainian culture: past, modern and ways of development, 21(2), 194-197 [in Ukrainian].

Voitovych, O. (2018). Kryterii otsiniuvannia zvuchannia orkestru v kontsertnykh zalakh [Criteria for evaluating the sound of an orchestra in concert halls]. Ukrainian music, 3(29), 94-98 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-06-12

Як цитувати

Voitovych, O. (2020). Порівняння акустичних властивостей концертних залів (на прикладі естетичної оцінки звучання музичних творів). Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Музичне мистецтво, 3(1), 48–58. https://doi.org/10.31866/2616-7581.3.1.2020.204338

Номер

Розділ

ПРАКТИКА