Логіко-конструктивні принципи музичного мислення в композиторській творчості музикознавця Ігоря Пясковського

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7581.1.2018.146268

Ключові слова:

Ігор Пясковський, ймовірнісно-статистичні методи, кон’юктивна діалогічна алгебро-логічна модель, логіко-конструктивні принципи, музичне мислення, системність, структурний підхід

Анотація

Стаття присвячена композиторській та науковій спадщині видатного українського музикознавця І. Б. Пясковського. Панорама ідей, як реалізованих, так і перспективних для подальших досліджень позначена багатовекторністю напрямів. Вперше аналізується композиторська творчість та наукова діяльність І. Б. Пясковського як кон’юнктивна діалогічна алгебро-логічна модель системності музичного (композиторського) та наукового мислення. Саме вивченні композиторської творчості вченого-музикознавця як логіко-конструктивного втілення наукових розвідок є метою даної статті. Наукові зацікавлення розпочалися з дослідження логіки композиції, музичного мислення, аналізу українського фольклору. У середині 90-х років наукові інтереси зосередилися на вивченні стародавньої та сучасної поліфонії. Наукові розвідки І. Б. Пясковського періоду 2000-х років пов’язані з комп’ютерним моделюванням процесу музичної творчості та штучним інтелектом. Власне І. Б. Пясковський впровадив до української музичної науки ймовірнісно-статистичні методи та методи моделювання творчого процесу в українському музикознавстві, які використовувалися ним у навчальних курсах з комп’ютерного аналізу музичних текстів, гармонії, поліфонії. Пріоритетними напрямами наукових досліджень стали логіко-конструктивні принципи музичного мислення, логічне і художнє в музичному мисленні, феномен і еволюція музичного мислення. Композиторська творчість у статті представлена двома поліфонічними циклами – «Прелюдії та фуги» і «Фуги та постлюдії». Перший включає шість прелюдій та фуг, другий – шість фуг та постлюдій. Композиторська концепція І. Б. Пясковського репрезентує задум автора, надаючи можливість виконувати як один, так і обидва цикли (шість прелюдій та фуг і шість фуг та постлюдій), а також окремі твори. Тональний ряд двох циклів задіює всі дванадцять тональностей у висхідній хроматичній послідовності, це мажорні тональності, звісно у сучасному розумінні. Це є відображенням системності музичного мислення І. Б. Пясковського-композитора. Творчий почерк композитора-музикознавця І. Б. Пясковського, позначений конструктивно-експресіоністичною манерою, відкриває необмежений простір для різноманітних виконавських трактовок, різних принципів використання педалі для створення колористичних ефектів тощо, надаючи блискучі перспективи для інтерпретації у процесі концертного виконання.

Проаналізовані цикли є ілюстрацією сучасної поліфонічної техніки, системності логіко-конструктивних принципів музичного мислення композитора-музикознавця І. Б. Пясковського.

Біографія автора

Kateryna Fadyeyeva, Національна музична академія України імені П. І. Чайковського

Доктор мистецтвознавства, доцент, професор

Посилання

Pyaskovsky, I. B. (1985). Vzaimodeystvie modalnykh i tonalnykh printsipov v muzykalnom myshlenii I.S.Bakha [Interaction of modal and tonal-functional principles in musical thinking of I. S. Bach]. In I. S. Bakh i sovremennost [I. S. Bach and modernity]. (pp. 100–111). Kyiv, Muzychna Ukrayina [In Ukrainian].

Pyaskovsky, I. B. (2009). K ponyatiyu “sovremennaya fuga” [To the concept of “modern fugue”]. Naukovyi visnyk Natsionalnoyi muzychnoyi akademiyi Ukrainy imeni P.I. Chaykovskogo, 1(88), 91–106 [In Ukrainian].

Pyaskovsky, I. (2009). Logichne i khudozhne v muzychnomu myslenni [Logical and artistic in musical thihking]. Chasopys Natsionalnoyi muzychnoyi academiyi Ukrayiny imeni P. I. Chaykovskogo, 2(1), 21–24 [In Ukrainian].

Pyaskovsky, I. (2009). Polifoniya v obrobkakh ukrayinskykh narodnykh pisen M. Lysenka [Polyphony in the processing of Ukrainian folk songs by M. Lysenko]. Chasopys Natsionalnoyi muzychnoyi academii Ukrayiny imeni P.I.Chaykovskogo, 15(2), 45–53 [In Ukrainian].

Pyaskovsky, I. (2011). Ryady Fibonachchi v polifonii Renessansa [Fibonacci series in polyphony of the Renaissance]. Naukovyi visnyk Natsionalnoyi muzychnoyi akademii Ukrainy іmeni P. I. Chaykovskogo, 5(102), 44–60 [In Ukrainian].

Pyaskovsky, І. B. (2004). Freymovi modeli polifonichnykh styliv [Frame models of polyphonic styles]. Naukovyi visnyk Natsionalnoyi muzychnoyi akademii Ukrayiny imeni P. I. Chaykovskogo, (38), 9–15 [In Ukrainian].

Pyaskovsky, I. (2010). Shlyakh istorychnogo rozvytku polifonichoyi obrobky [The path of historical development of polyphonic processing]. Chasopys Natsionalnoyi muzychnoyi academii Ukrayiny imeni P. I. Chaykovskogo, 8(3), 73–85 [In Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-06-11

Як цитувати

Fadyeyeva, K. (2018). Логіко-конструктивні принципи музичного мислення в композиторській творчості музикознавця Ігоря Пясковського. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Музичне мистецтво, (1), 112–122. https://doi.org/10.31866/2616-7581.1.2018.146268

Номер

Розділ

ПЕРСОНАЛІЇ