Китайські національні традиції в музичній поетиці фортепіанного концерту «Чотири духи» Чень Ї
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7581.1.2018.146265Ключові слова:
фортепіанний концерт, китайська міфологія, чотири духи, звуковий образ, Чень ЇАнотація
Жанр фортепіанного концерту посідає одне з чільних місць у творчості сучасних китайських композиторів. Інтерес до нього зумовлений: інтеграцією китайської культури у західний музичний світ, засвоєнням жанрової системи європейської музики, усвідомленням універсальності фортепіано як провідного музичного інструмента, поступовим опануванням його музично-технологічних і виражальних засобів у композиторській і виконавській площинах, а також можливістю адаптації національного музичного матеріалу і створенням самобутньої національної фортепіанної музичної культури.Питання розвитку жанру фортепіанного концерту у музичній культурі сучасного Китаю висвітлюються переважно китайськими дослідниками. І хоча вже зроблено чимало, але багато творів, написаних протягом останніх років, лишаються недослідженими. Одним з них є фортепіанний концерт «Чотири духи» відомої сучасної китайсько-американської композиторки Чень Ї (нар. 1953). Концерт був написаний у 2016 році, світова прем’єра відбулася 18 листопада 2016 р. в Пекіні. Виконавці – Китайський філармонічний оркестр, диригент Юн Лонг, солістка Клара Янг, прем’єра у США відбулася 8 грудня 2016 р.
Метою статті є визначення впливу давніх національних вірувань на музичну поетику сучасного китайського фортепіанного концерту.
Фортепіанний концерт «Чотири духи» є прикладом тенденції поєднання загальноєвропейського та національного, з переважанням національного. У концерті це виявляється на змістовному рівні, через образну систему китайської міфології, а також через музичну мову, шляхом стилізації та цитування народних мелодій, поширених у різних регіонах Китаю.
Основний виклад матеріалу. Чотири духи є основою китайської міфології. У прадавніх китайських легендах та уявленнях вони представляли чотири священні тварини: синій дракон на сході, чорний хуанву (поєднання черепахи і змії) на півночі, білий тигр на заході і червоний фенікс на півдні. Зображення цих тварини надихнули композиторку на створення чотиричастинного фортепіанного концерту, у кожній з частин якого відтворюється уява про ту чи іншу символічну істоту.
У лірично-енергійній музиці першої частини концерту стилізовані китайські народні пісні з Центрального Китаю. Таємничий настрій та образність другої частини відтворені сонористичним звукописом. Драматичні образи третьої створюються зіткненнями регістрів у партії фортепіано, що підсилено оркестровкою. Ця стрімка частина виступає зв’язкою до фіналу. Четверта частина є жвавою і надзвичайно енергійною, її тематичний матеріал запозичений з народної мелодії Південного Китаю. У всіх частинах фортепіано та оркестр перетворюються на органічне ціле, символізуючи національний дух китайської культури.
Посилання
Сhen Yi. URL: https://ru.wikipedia.org/wiki/Чэнь_И_(skripachka).
Сhen Yi. URL: http://composers21.com/compdocs/chenyi.htm
Сomposer Сhen Yi. (2016). Сhen Yi. Four Spirits. For Piano and Orchestra. Theodore Presser Company, P. 2–3. https://translate.google.com/translate?hl=uk&sl=en&u=https://www.presser.com/composer/chen-yi/&prev=search
Сhen Yi. (2016). Four Spirits For Piano and Orchestra: Full score. Theodore Presser Company, 165 Р. https://translate.google.com/translate?hl=uk&sl=en&u=https:// www.presser.com/composer/chen-yi/&prev=search
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2018 Пан Хунь Енджі
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.