Китайські національні традиції в музичній поетиці фортепіанного концерту «Чотири духи» Чень Ї

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7581.1.2018.146265

Ключові слова:

фортепіанний концерт, китайська міфологія, чотири духи, звуковий образ, Чень Ї

Анотація

Жанр фортепіанного концерту посідає одне з чільних місць у творчості сучасних китайських композиторів. Інтерес до нього зумовлений: інтеграцією китайської культури у західний музичний світ, засвоєнням жанрової системи європейської музики, усвідомленням універсальності фортепіано як провідного музичного інструмента, поступовим опануванням його музично-технологічних і виражальних засобів у композиторській і виконавській площинах, а також можливістю адаптації національного музичного матеріалу і створенням самобутньої національної фортепіанної музичної культури.

Питання розвитку жанру фортепіанного концерту у музичній культурі сучасного Китаю висвітлюються переважно китайськими дослідниками. І хоча вже зроблено чимало, але багато творів, написаних протягом останніх років, лишаються недослідженими. Одним з них є фортепіанний концерт «Чотири духи» відомої сучасної китайсько-американської композиторки Чень Ї (нар. 1953). Концерт був написаний у 2016 році, світова прем’єра відбулася 18 листопада 2016 р. в Пекіні. Виконавці – Китайський філармонічний оркестр, диригент Юн Лонг, солістка Клара Янг, прем’єра у США відбулася 8 грудня 2016 р.

Метою статті є визначення впливу давніх національних вірувань на музичну поетику сучасного китайського фортепіанного концерту.

Фортепіанний концерт «Чотири духи» є прикладом тенденції поєднання загальноєвропейського та національного, з переважанням національного. У концерті це виявляється на змістовному рівні, через образну систему китайської міфології, а також через музичну мову, шляхом стилізації та цитування народних мелодій, поширених у різних регіонах Китаю.

Основний виклад матеріалу. Чотири духи є основою китайської міфології. У прадавніх китайських легендах та уявленнях вони представляли чотири священні тварини: синій дракон на сході, чорний хуанву (поєднання черепахи і змії) на півночі, білий тигр на заході і червоний фенікс на півдні. Зображення цих тварини надихнули композиторку на створення чотиричастинного фортепіанного концерту, у кожній з частин якого відтворюється уява про ту чи іншу символічну істоту.

У лірично-енергійній музиці першої частини концерту стилізовані китайські народні пісні з Центрального Китаю. Таємничий настрій та образність другої частини відтворені сонористичним звукописом. Драматичні образи третьої створюються зіткненнями регістрів у партії фортепіано, що підсилено оркестровкою. Ця стрімка частина виступає зв’язкою до фіналу. Четверта частина є жвавою і надзвичайно енергійною, її тематичний матеріал запозичений з народної мелодії Південного Китаю. У всіх частинах фортепіано та оркестр перетворюються на органічне ціле, символізуючи національний дух китайської культури.

Біографія автора

Engi Pan Hon, Львівська національна музична академія імені М. В. Лисенка

Аспірант кафедри теорії музики

Посилання

Сhen Yi. URL: https://ru.wikipedia.org/wiki/Чэнь_И_(skripachka).

Сhen Yi. URL: http://composers21.com/compdocs/chenyi.htm

Сomposer Сhen Yi. (2016). Сhen Yi. Four Spirits. For Piano and Orchestra. Theodore Presser Company, P. 2–3. https://translate.google.com/translate?hl=uk&sl=en&u=https://www.presser.com/composer/chen-yi/&prev=search

Сhen Yi. (2016). Four Spirits For Piano and Orchestra: Full score. Theodore Presser Company, 165 Р. https://translate.google.com/translate?hl=uk&sl=en&u=https:// www.presser.com/composer/chen-yi/&prev=search

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-06-11

Як цитувати

Pan Hon, E. (2018). Китайські національні традиції в музичній поетиці фортепіанного концерту «Чотири духи» Чень Ї. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Музичне мистецтво, (1), 101–111. https://doi.org/10.31866/2616-7581.1.2018.146265

Номер

Розділ

КОНТЕКСТ