Виконавська творчість бандуристів Волині як джерело формування національної самосвідомості

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7581.1.2018.146253

Ключові слова:

бандурне мистецтво, Волинь, виконавство, репертуар, концертно-просвітницька діяльність

Анотація

Мета роботи. Дослідження пов’язане з вивченням виконавської творчості бандуристів та виявленням засобів впливу на громадськість регіону на основі вивчення й аналізу концертних програм і публікацій у пресі. Методологія дослідження полягає в поєднанні соціологічного методу, який ми використовували в процесі інтерв’ювання представників бандурного мистецтва, та описового – для аналізу концертної діяльності окремих виконавців й ансамблів бандуристів. Результати й висновки. Відзначено вплив соціокультурних реалій на поетапність розвитку бандурного мистецтва Волині. Доведено, що виконавській творчості бандуристів притаманна просвітницько-патріотична місія, а саме пропагування кращих зразків високодуховної музичної й поетичної спадщини, популяризація творчості Т. Шевченка та Лесі Українки, творів героїко-патріотичного спрямування (думи, історичні пісні, стрілецькі й повстанські пісні). З’ясовано, що в різні історичні періоди виконавська діяльність бандуристів спонукала волинян зберігати та розвивати духовні традиції й культурні надбання, стала засобом духовного збагачення волинської громади, інтенцією ідеї національного самоствердження. Установлено, що бандурне виконавство виступає вагомим чинником патріотичного виховання молоді, що особливо важливо в процесі формування національних орієнтирів сучасного молодого покоління й певним чином позначиться на змісті та структурі цінностей українського суспільства в майбутньому.

Біографія автора

Nataliya Chernetska, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

Кандидат мистецтвознавства, старший викладач

Посилання

Balyk, N. (1989). Kvitny, ridna zemle! [Bloom, my native land!]. Radianska Volyn, 47 (11835), 4. [In Ukrainian].

Voloshko, A. (1990). Blahodiinyi rizdvianyi kontsert. [Charity Christmas concert]. Radianska Volyn, 244 (12282), 4. [In Ukrainian].

Hishchynska, R. (2005). Rozvytok bandury na Volyni : kraieznavchyi narys, pisni. [Development of bandore in Volyn: ethnographic essay, songs]. Lutsk: Nadstyr’ya [In Ukrainian].

Denysiuk, V. (2007). Oberehy dukhovnosti: do 50-richchia Lutskoho miskoho Budynku kultury – narodnoho Domu «Prosvita» [Guards of spirituality: historical and ethnographic essay]. Lutsk: Tverdynya. [In Ukrainian].

Zheplynskyi, B. (2002). Kobzarskymy stezhkamy [Kobzar’s trails: scientific and journalistic research]. Lviv: NANU. Lvivska naukova biblioteka im. V. Stefanyka [In Ukrainian].

Zahalni zbory teatralnoho tovarystva (1939). [General meeting of the theatrical organization]. Volyn word, 4(75), 5 [In Ukrainian].

Ivanenko, I. (1991). Blahoslovy nas, Berehyne [Bless us, Keeper]. Spravedlyvist, 14, 3. [In Ukrainian].

Kontsert bandurystky H. Bilohubovoi ta spivaka I. Saika (1933). [Concert of bandorist H. Bilohubova and singer I. Saiko]. Ukraiynska nyva, 37, 3. [In Ukrainian].

Nykytiuk, N. H. (2006). Osoblyvosti tvorchoi i kontsertnoi diialnosti volynskoho trio bandurystok u kulturolohichnomu prostori Volyni 80–90-kh rr. KhKh st. [Features of creative and concert activity of the volyn bandura trio on the Volyn cultural space in 1980s-90s]. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatyuka ta Natsionalnoyi muzychnoyi akademiyi imeni Petra Chaykovskoho, ser. art studies, 1(16), 63–69 . [In Ukrainian].

Filatenko, A. (1989). I charivni struny bandury. [And magic strings of the bandore]. Radianska Volyn, 160 (11948), 4. [In Ukrainian].

Filatenko, A. (1989). Solov’ina nizhna pisnia [Nightingale’s gentle song]. Radianska Volyn, 39 (11827), 4. [In Ukrainian].

Filatenko, A. (1991). Chystyi plomin Lesynoho sertsia [Pure beam of Lesia’s heart]. Radianska Volyn, 26 (12314), 4. [In Ukrainian].

Chernetska, N. (2012). Bandurne mystetstvo v konteksti muzychnoi kultury Volyni XX–pochatku XXI st. [Bandore Art in the Context of Volyn Musical Culture of the 20th– early 21st cent.] Unpublished candidate dissertation, Kyiv national university of culture and art, Kyiv, Ukraine [In Ukrainian].

Shymanskyi, P. (1997). Muzychne mystetstvo Volyni u 20–30 rr. 20 st. [Musik art of Volyn in 1920s-30s]. Naukovyy visnyk VDU imeni Lesyi Ukrayinky, no. 11, p. 80–84. [In Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-06-11

Як цитувати

Chernetska, N. (2018). Виконавська творчість бандуристів Волині як джерело формування національної самосвідомості. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Музичне мистецтво, (1), 90–100. https://doi.org/10.31866/2616-7581.1.2018.146253

Номер

Розділ

КОНТЕКСТ