Творча лабораторія Льва Венедиктова: школа універсального типу (пам’яті Майстра)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7581.1.2018.140572

Ключові слова:

оперний хор, хормейстер, Л. Венедиктов, хорові традиції, творчі принципи, метод, стиль, синтез, універсальна школа

Анотація

У статті досліджуються художня індивідуальність Л. Венедиктова, його творчі принципи. Визначено масштаб діяльності митця як феноменальне багатовимірне стильове явище: музикант-просвітитель, вчитель-організатор, оперний хормейстер, митець-інтерпретатор. Розкрито генезис духовного та професійного становлення особистості Л. Венедиктова. Охарактеризовано творчу діяльність М. Я. Венедиктова – талановитого диригента, який визначив професійну орієнтацію Л. Венедиктова. Продовженням процесу розвитку професійних основ Л. Венедиктова стало сприйняття художніх принципів Г. Г. Верьовки, які висвітлені у дослідженні. Визначено спорідненість художньої світоглядної платформи вчителів Л. М. Венедиктова, сформованої у контексті традицій української співацької культури та церковної хорової музики, які визначили творчі та морально-етичні принципи Л. М. Венедиктова, його художньо-змістовний та естетично досконалий виконавський стиль.

У дослідженні розкрито зміст поняття «творча лабораторія», у його широкому універсальному значенні, яка синтезує виконавство і просвітництво як прояв багатовимірного стилю Л. Венедиктова – основа дидактично-комунікативної діяльності Майстра. Визначено екстраполяцію оперно-хорової специфіки на дидактично-комунікативну сферу діяльності Л. Венедиктова як головну складову творчого методу хормейстера. Розглянуто принцип методичної роботи Л. Венедиктова, в якому домінує синтез інтелектуально-аналітичного та інтуїтивного підходу до музичного матеріалу. Охарактеризовано універсальний стиль школи Л. Венедиктова, яка застосовує суміжні дидактично-технологічні прийоми в хоровому диригуванні та фортепіанному виконавстві.

Дидактичні та комунікативно-творчі принципи Л. Венедиктова розглянуто в контексті продовження візантійсько-руської традиції «енсикліос педіа», що характеризується різнобічним розвитком особистості та виявляє спорідненість з поглядами Л. Венедиктова, з його принципами педагога-просвітителя, який віднаходив пріоритети у всебічному інтелектуальному розвитку, одночасно, виявляючи художньо-творчий потенціал, а також у морально-етичному вихованні диригента-виконавця.

Біографія автора

Lyudmyla Karavatska, Національна музична академія України імені П. І. Чайковського

Кандидат мистецтвознавства, доцент кафедри загального і спеціалізованого фортепіано

Посилання

Asafev, B. (1980). O horovom iskusstve [About the choral art]. Moskva : Muzyka [In Russian].

Vasilenko T. O. Horovi stseni z operi Petra Chaykovskogo “Pikova dama” yak ob’ekt rezhiserskoyi ta hormeysterskoyi roboti (na prikladi postanovok Nats. Operi Ukrayini) [Chorus scenes from Peter Chaikovsky’s opera “The Queen of Spades” as an object of directing and choirmaster work (on the example of staging the National Opera of Ukraine)]. Chasopis Natsionalnoyi muzichnoyi akademIyi Ukrayini Imeni P.I Chaykovskogo. Kyiv, 2010, 2(7), 159-166.

Getman, V. V. (2013). Stanovlenie i razvitie antropologicheskoj tradicii v russkoj kul’ture XI–XVIII vekov [Formation and development of 1. anthropological tradition in Russian culture of the 11th-18th centuries]. Innovacii v nauke, 19, 67–76, [In Russian].

Karavacka, L. I. (2014). Horove mystectvo Ukrayiny: henezys, konceptual’ni pryncypy (XI–XIX st.) [Choral Art of Ukraine: Genesis, Conceptual Principles (XI–XIX cc.)]. Visnyk natsionalnoho universytetu kultury i mystetstv. Seriya “Mystectvoznavstvo”, 30, 44–51 [In Ukrainian].

Karavacka, L. I. (2014). Majster opernoho xoru: styl’ovi rysy tvorchosti L. M. Venedyktova [Master of opera choir: stylistic features of L. M. Venediktov’s work]. Visnyk natsionalnoho universytetu kultury i mystetstv. Seriya “Mystectvoznavstvo”, 31, 55–63. [In Ukrainian].

Karavacka, L. I. (2013). Majster: zhyttyevyj i tvorchyj shlyah Lva Venedyktova [Master: The Life and Creative Way of Lev Venediktov]. Chasopys Nacionalnoyi muzychnoyi akademiyi Ukrayiny imeni P. I. Chajkovskoho, 4(21), 139–151 [In Ukrainian].

Korolyuk, T. (2001, 1–7 berez ). Pro vokal bez tayemnyc [About vocals wit houtsecrets]. Vlada i polityka [In Ukrainian].

Letichevska, O. M. (2014). Horovi Interpretatsiji L. Venediktova u stsenichnomu vtilenni operi “Hovanschina” M. Musorgskogo [L. Venediktov’s choral interpretations in the stage performance of the opera “Khovanshchina”]. Mizhnarodniy visnyk. Kulturologiya. Filologiya. Muzikoznavstvo, 2(1), 247–251.

Malyshko, O. V. (2006). Lev Mykolajovych Venedyktov [Lev Mykolajovych Venedyktov]. Kyiv : Muzychna Ukraina [In Ukrainian].

Stepanchenko, H. (1994). 40 rokiv u teatri [40 years in the theater]. Muzyka, 5, 10–11, [In Ukrainian].

Tolba, V. S. (1986). Lev Nikolaevich Venediktov [Lev Nikolayevich Venediktov]. In Tol’ba ,V. S. Stati, vospominanija (pp.150–160). Kyiv: Muzychna Ukraina [In Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-06-11

Як цитувати

Karavatska, L. (2018). Творча лабораторія Льва Венедиктова: школа універсального типу (пам’яті Майстра). Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Музичне мистецтво, (1), 32–44. https://doi.org/10.31866/2616-7581.1.2018.140572

Номер

Розділ

ПРАКТИКА