Творча лабораторія Льва Венедиктова: школа універсального типу (пам’яті Майстра)
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7581.1.2018.140572Ключові слова:
оперний хор, хормейстер, Л. Венедиктов, хорові традиції, творчі принципи, метод, стиль, синтез, універсальна школаАнотація
У статті досліджуються художня індивідуальність Л. Венедиктова, його творчі принципи. Визначено масштаб діяльності митця як феноменальне багатовимірне стильове явище: музикант-просвітитель, вчитель-організатор, оперний хормейстер, митець-інтерпретатор. Розкрито генезис духовного та професійного становлення особистості Л. Венедиктова. Охарактеризовано творчу діяльність М. Я. Венедиктова – талановитого диригента, який визначив професійну орієнтацію Л. Венедиктова. Продовженням процесу розвитку професійних основ Л. Венедиктова стало сприйняття художніх принципів Г. Г. Верьовки, які висвітлені у дослідженні. Визначено спорідненість художньої світоглядної платформи вчителів Л. М. Венедиктова, сформованої у контексті традицій української співацької культури та церковної хорової музики, які визначили творчі та морально-етичні принципи Л. М. Венедиктова, його художньо-змістовний та естетично досконалий виконавський стиль.
У дослідженні розкрито зміст поняття «творча лабораторія», у його широкому універсальному значенні, яка синтезує виконавство і просвітництво як прояв багатовимірного стилю Л. Венедиктова – основа дидактично-комунікативної діяльності Майстра. Визначено екстраполяцію оперно-хорової специфіки на дидактично-комунікативну сферу діяльності Л. Венедиктова як головну складову творчого методу хормейстера. Розглянуто принцип методичної роботи Л. Венедиктова, в якому домінує синтез інтелектуально-аналітичного та інтуїтивного підходу до музичного матеріалу. Охарактеризовано універсальний стиль школи Л. Венедиктова, яка застосовує суміжні дидактично-технологічні прийоми в хоровому диригуванні та фортепіанному виконавстві.
Дидактичні та комунікативно-творчі принципи Л. Венедиктова розглянуто в контексті продовження візантійсько-руської традиції «енсикліос педіа», що характеризується різнобічним розвитком особистості та виявляє спорідненість з поглядами Л. Венедиктова, з його принципами педагога-просвітителя, який віднаходив пріоритети у всебічному інтелектуальному розвитку, одночасно, виявляючи художньо-творчий потенціал, а також у морально-етичному вихованні диригента-виконавця.
Посилання
Asafev, B. (1980). O horovom iskusstve [About the choral art]. Moskva : Muzyka [In Russian].
Vasilenko T. O. Horovi stseni z operi Petra Chaykovskogo “Pikova dama” yak ob’ekt rezhiserskoyi ta hormeysterskoyi roboti (na prikladi postanovok Nats. Operi Ukrayini) [Chorus scenes from Peter Chaikovsky’s opera “The Queen of Spades” as an object of directing and choirmaster work (on the example of staging the National Opera of Ukraine)]. Chasopis Natsionalnoyi muzichnoyi akademIyi Ukrayini Imeni P.I Chaykovskogo. Kyiv, 2010, 2(7), 159-166.
Getman, V. V. (2013). Stanovlenie i razvitie antropologicheskoj tradicii v russkoj kul’ture XI–XVIII vekov [Formation and development of 1. anthropological tradition in Russian culture of the 11th-18th centuries]. Innovacii v nauke, 19, 67–76, [In Russian].
Karavacka, L. I. (2014). Horove mystectvo Ukrayiny: henezys, konceptual’ni pryncypy (XI–XIX st.) [Choral Art of Ukraine: Genesis, Conceptual Principles (XI–XIX cc.)]. Visnyk natsionalnoho universytetu kultury i mystetstv. Seriya “Mystectvoznavstvo”, 30, 44–51 [In Ukrainian].
Karavacka, L. I. (2014). Majster opernoho xoru: styl’ovi rysy tvorchosti L. M. Venedyktova [Master of opera choir: stylistic features of L. M. Venediktov’s work]. Visnyk natsionalnoho universytetu kultury i mystetstv. Seriya “Mystectvoznavstvo”, 31, 55–63. [In Ukrainian].
Karavacka, L. I. (2013). Majster: zhyttyevyj i tvorchyj shlyah Lva Venedyktova [Master: The Life and Creative Way of Lev Venediktov]. Chasopys Nacionalnoyi muzychnoyi akademiyi Ukrayiny imeni P. I. Chajkovskoho, 4(21), 139–151 [In Ukrainian].
Korolyuk, T. (2001, 1–7 berez ). Pro vokal bez tayemnyc [About vocals wit houtsecrets]. Vlada i polityka [In Ukrainian].
Letichevska, O. M. (2014). Horovi Interpretatsiji L. Venediktova u stsenichnomu vtilenni operi “Hovanschina” M. Musorgskogo [L. Venediktov’s choral interpretations in the stage performance of the opera “Khovanshchina”]. Mizhnarodniy visnyk. Kulturologiya. Filologiya. Muzikoznavstvo, 2(1), 247–251.
Malyshko, O. V. (2006). Lev Mykolajovych Venedyktov [Lev Mykolajovych Venedyktov]. Kyiv : Muzychna Ukraina [In Ukrainian].
Stepanchenko, H. (1994). 40 rokiv u teatri [40 years in the theater]. Muzyka, 5, 10–11, [In Ukrainian].
Tolba, V. S. (1986). Lev Nikolaevich Venediktov [Lev Nikolayevich Venediktov]. In Tol’ba ,V. S. Stati, vospominanija (pp.150–160). Kyiv: Muzychna Ukraina [In Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2018 Людмила Каравацька
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.