Музично-виконавська діяльність крізь призму категоріального визначення функціональних систем мислення, мовлення та інтонаційних засобів вираження

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7581.1.2018.140569

Ключові слова:

інтонаційні засоби вираження, музичне виконавство, музичне мовлення, текст, функціональна система

Анотація

Розвиток всесвітньої музичної культури неможливо уявити без еволюційних процесів у музичному виконавстві. Глибинне осмислення музичного виконавства безпосередньо пов’язане з дослідженням розвитку музично-виконавської культури в ракурсі змістовно-смислового контексту виконавської практики. Цей контекст простежується з моменту зародження музичного виконавства в лоні синкретичної ужиткової творчості та подальшого відгалуження від композиторської практики і виділення у самостійну галузь практичного й теоретичного знання. На сьогодні дослідження музично-виконавської культури, в порівнянні з теоретичними і культурологічними дослідженнями композиторської і народної творчості, ще недостатньо розвинута галузь гуманітарного наукового знання. Дослідження у різних галузях гуманітаристики в останнє десятиріччя характеризуються розробкою нових методів аналізу як художнього, так і нехудожнього тексту з позиції ментальності, світобачення і світовідчуття не тільки автора, який створив цей текст, але і реципієнта, який має його зрозуміти. Така дослідницька позиція близька дослідженню музично-виконавської діяльності, сутністю якої, з історичного періоду появи запису протомузичних і нотних знаків, стає розуміння і звукова актуалізація нотних текстів, тобто створення виконавських версій музичних текстів, які зберігають для суспільства геніальні музичні твори і сприяють розвитку музичної культури.

Метою цієї наукової розвідки є розробка принципів теоретичного дослідження механізму переведення нотної знакової системи в інтонаційно-звукову крізь призму системної супідрядності функціональних систем нотного тексту, музично-виконавського мислення і мовлення. Методологічна спрямованість статті сфокусована на процесі виконання музичних творів у контексті рівневого співвідношення знакової системи нотного тексту і системно-функціональних процесів виконавського мислення і мовлення, які актуалізуються в різних елементах підсистем і рівнів музично-виконавської функціональної системи інтонаційних засобів вираження. Розробка принципів теоретичного дослідження музично-виконавської діяльності потребує власного, музично-виконавського категоріально-понятійного апарату для забезпечення системного підходу до вивчення функціональних систем цієї діяльності, якими ми визначаємо системи мислення, мовлення та інтонаційних засобів вираження. Це необхідно також для прояснення музично-виконавського тезаурусу, який повинен повномірного охоплювати поняття не тільки цієї спеціальної галузі знань, але й сприяти вдосконаленню корпоративної комунікації як взаєморозуміння при спілкуванні у даній сфері творчої діяльності.

Біографія автора

Olga Lysenko, Національна музична академія України ім. П. І. Чайковського

Кандидат мистецтвознавства, професор

Посилання

Asafev, B. (1971). Muzykal’naja forma kak process [Musical form as the proses]. Leningrad : Muzyka [In Russian].

Braudo, I. (1073). Artikuljacija [Articulation]. Moskva : Muzyka [In Russian].

Kan, Je. (1980). Jelementy dirizhirovanija [Elements of conducting]. Leningrad : Muzyka [In Russian].

Lysenko, O. (2006). Hnoseolohichni pytannia muzychno-vykonavskoi praktyky v aspekti systemy muzychnoho smysloutvorennia [Epistemological issues of musical-performing practice in the aspect of the system of musical thinking]. Teoretychni ta praktychni aspecty muzychnoho smysloutvorennia: Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy im. P. I. Chaikovskoho, 60, 189–195 [In Ukrainian].

Lysenko, O. (2017). Muzychne vykonavstvo: Henezys. Katehorii. Systema [Musical performance: Genesis. Categories.System]. Kyiv : NAKKKiM [In Ukrainian].

Nazajkinskij, E. (1982). Logika muzykal’noj kompozicii [Logics of musical compositions ]. Moskva : Muzyka [In Russian].

Sahaltueva, O., Nazajkinskij E. (1970). O vzaimosvjazi vyrazitelnyh sredstv v muzykalnom ispolnitel’stve [About the interconnection of musical performance means ]. In Muzykal’noe iskusstvo і nauka, (pp. 55–94). [In Russian].

Stepanov, Ju. (1975). Osnovy obshhego jazykoznanija [Musical art and science, Foundations of General Linguistics]. Moskva : Prosveshhenie [In Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-06-11

Як цитувати

Lysenko, O. (2018). Музично-виконавська діяльність крізь призму категоріального визначення функціональних систем мислення, мовлення та інтонаційних засобів вираження. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Музичне мистецтво, (1), 18–31. https://doi.org/10.31866/2616-7581.1.2018.140569

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ