Про один архетип української музичної культури: троїста музика

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7581.1.2018.140567

Ключові слова:

ритуал, троїста музика, українська народно-інструментальна традиція, фактура

Анотація

Серед архаїчних архетипів української музичної культури найменш дослідженими є ті, що мають індоєвропейське (вужче – індоіранське) походження. Один із них – троїста музика, що зберегла глибинні зв’язки з дохристиянськими (скіфськими, cармато-аланськими, давньослов’янськими) ритуалами та окремими жанрами української епіки і календарно-обрядового фольклору.

Ґенеза слова троїстий пов’язана з давньослов’янським словом trizna, що корелюється з поняттям  потрійної жертви – воді, землі й небу, яку слов’яни-язичники приносили своїм богам. Потрійна ритуальна жертва споріднена з ідеєю Світового дерева, що символізувало тернарн у вертикальну будову Всесвіту наших пращурів. За аналогією до неї, поняття троїстий корелюється з музично-просторовою координатою – фактурою, її тричленним виміром. У давніх ритуалах, що відбувалися в супроводі інструментальної гри, музика виконувала функцію трирівневого вертикального структурування простору.

Давньослов’янський обряд принесення потрійної жертви супроводжувався грою на ритуальному музичному інструменті-медіаторі як невід’ємному атрибуті обряду. Інструмент реалізував трифункційну ідею, об’єднуючи й оберігаючи цілісність Світобудови (світ людей, богів і пращурів). Звідси зрозумілим стає застосування семантики ідеї троїстості (тричленності, трифункційності) до поняття  троїста музика, від своїх витоків закоріненого в ритуалі, та взаємозв’язку троїстої музики з давніми язичницькими культами.

Цю ж саму функцію виконує троїста музика народно-професійних інструментальних ансамблів українців, яка згодом проросла пишним цвітом в музиці професійної традиції. Кількість учасників ансамблю «троїстих музик» може коливатися від двох до п’яти й більше музикантів. Незмінними є функції інструментів та інструментальних партій. У троїстій музиці ідея тричленності реалізується через її фактуру, функціональний взаємозв'язок трьох рівнів композиції, утілених за допомогою системи музичних засобів.

Біографія автора

Іryna Zinkiv, Львівська національна музична академія імені М. В. Лисенка

Доктор мистецтвознавства, професор кафедри теорії музики

Посилання

Аkishev, К. А. (1984). Iskusstvo i mifologiya sakov [Art and mythology of Saks], Аlma-Аtа : Nаukа Каzаkhskoj SSR. [In Kazakhstan].

Baranovskyj, P. P., Yutsevych Ye.Ye. (1956). Zvukovysotnyj analiz svobodnogo melodicgeskogo stroya [The pitchy analyze of free melodic system]. Kyiv: Izdatel’stvo Akademii nauk SSSR. [In Ukrainian].

Vertkov, К., Blagodatov G., Yazovitskaya E. (1975). Аtlas muzykalnykh instrumentov narodov SSSR. (2nd ed.). [The atlas of SSSR nations’ musical instruments] Moscow : Мuzykа [In Russian].

Grytsa, S. (1979). Меlоs ukrainskoi narodnoi еpіky [The Ukrainian nation epic’s Melos]. Кyiv : Nаukova dumkа [In Ukrainian].

Grytsa, S. (1995). Ukrainski dumy v mizhetnichnomu dialozi. [The Ukrainian dumas in interethnic dialogue] Rоdоvіd, 11, 68–81 [In Ukrainian].

Grytsa, S. (2007). Ukrainski dumy – narodnopisennyj epos [The Ukrainian dumas – folk song epos]. In (Ed.) S. Grytsa & others. Ukrainski narodni dumy (pp. 9–80). Кyiv : ІМFЕ іm. М. Т. Rylskogо NАN Ukrainy [In Ukrainian].

Gumeniuk, А. (1967). Ukrainski narodni muzychnі іnstrumenty [The Ukrainian nation musical instruments . Кyiv : Nаukova dumkа [In Ukrainian].

Dаrkevich, V.P. (1984). Таntsy i аkrobatika v iskusstvie Srednievekovya [The dancing and acrobatics in the Medieval Art]. In Кultura i iskusstvo srednieviekovogo goroda (pp. 5–31). Moscow : Nаukа. [In Russian].

Zinkiv, I. (2013). Bandura yak istorychnyj fenomen [Pandora as historical phenomena ]. Kyiv: Vydavnytstvo IMFE imeni Rylskoho [In Ukrainian].

Каrtashovа, Т. (2008). О nіekotory оsоbennostiakh ispolnitelskoj praktiki v severnoindijskom vokalnom zhanrie tkhumri [About some peculiarities of performing practice in north Indian vocal genre ]. In Instrumentalnaya muzyka v mezhkulturnom prostranstvie. Problemy artikuliatsii (pp.245–248). Sankt-Peterburg : Rossiyskiy institut istorii iskusstv imeni Cherkasova [In Russian].

Кuzelia, Z. (1914). Pоsyzhynie і zabavy pry mеrtsy v ukrayinskim pokhoronnim оbriadі [The sitting up and funs at the dead in the Ukrainian funeral ceremony]. Zаpysky NTSH, issue 61, 173–224. [In Ukrainian].

Lysenkо, М.V. (1955). Kharakterystyka muzychnykh osoblyvostej ukrainsky dum і pіsеn, vykonuvanykh kоbzarеm Vеrеsаyem [The characteristic of musical peculiarities of the Ukrainian dumas and songs which are performed by Verasayem ]. Кyiv : Mystetstvo [In Ukrainian].

Matsiyevskyj, I. (2002). «Тroista muzykа» (dо pytannia prо trаdytsijniі іnstrumentalni аnsamblі) [“Triple music” to the question about traditional instrumental ensembles ]. Іgor Matsiyevskyj. Іgry i spivgolossia. Коntоnаtsiya: Muzykologichni rozvidky) (pp. 95–111). Теrnopil : Аston. [In Ukrainian].

Мuzykalnyi entsyklopedicheskij slovar (1991). [The musical encyclopedic dictionary]. Moscow : Sоvetskaya entsyklopedia [In Russian].

Оliynyk, О. (2007). Sаrmatska arfa z terytorii Ukrainy [Sarmatia harp from the Ukrainian territory]. Mystetstvoznavchi studiyi, 4, 89–97 [In Ukrainian].

Rаyevskij, D. S. (1994). Skifskij panteon: sеmаntikа struktury [Scythian pantheon: semantic structure]. In Istoriko-etnograficheskie issledovaniya po folklore (pp.198–213). Moscow : Izd-vо «Vоstоchnaya literaturа». [In Russian].

Suprun-Yaremkо, N. (2010). Spetsyfikа ukrainskogo nаrodnogo іnstrumentalnogo bagatogolossia [The particularity of the Ukrainian nation instrumental multinational]. In N. Suprun-Yaremkо. Мuzykoznavchi pratsi (pp. 354–362). Rivne : Vydavets Vozen. [In Ukrainian].

Тоlоchkо, О. P. (1991). Dо peredistoriyi «Ruskoyi zemlі» ХІ–ХІІІ st. [To the prehistory of “Russian land” XI-XIII century]. Аrkheologiya, 4. 34–41 [In Ukrainian].

Тоpоrоv, V. N. (1979). К sеmаntikie troichnosti (slаv.* trizna i dr.) [To the semantic of triennial]. In Etimologiya. 1979 (pp. 3-20). Moscow : Nаukа. [In Russian].

Khotkevych, G. (2002). Мuzychni іnstrumenty ukrainskogo narodu [Musical instruments in the Ukrainian folk]. Kharkiv : Fond nats.-kult. іnіtsiаtyv іm. G. Khotkevychа [Rеprynt. vyd.] [In Ukrainian].

Tissot, V. (1884). La Russie et les Russes. Kiew et Moscou. Impressions de voyage. Paris.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-06-11

Як цитувати

Zinkiv І. (2018). Про один архетип української музичної культури: троїста музика. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Музичне мистецтво, (1), 6–17. https://doi.org/10.31866/2616-7581.1.2018.140567

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ