Фольклорний інструментарій у сучасній музиці: традиційні витоки та глобальні контексти

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7581.8.2.2025.346289

Ключові слова:

українські народні інструменти, фольклор, постфольклор, сучасна музика, аранжування, цифрове моделювання, етноелектроніка, етноджаз, етнорок

Анотація

Мета дослідження проаналізувати роль українського фольклорного інструментарію в сучасній музиці й оцінити його вплив на сучасні музичні практики. Методологія дослідження базується на міждисциплінарному підході, що поєднує музикознавчий аналіз, культурологічні та антропологічні концепції (дослідження феномену постфольклору, кроскультурної гібридності та глокалізації), а також методи sound studies (вивчення тембрової специфіки, акустичного середовища й цифрового моделювання звучання). Такий підхід дає змогу не лише простежити збереження і трансформацію традиційних інструментів у нових жанрових контекстах, але й виявити їхню роль у формуванні сучасних музичних практик. Наукова новизна полягає в комплексному аналізі ролі українського фольклорного інструментарію в сучасних музичних практиках у поєднанні з глобальними тенденціями музичної культури. Уперше здійснено спробу розглянути народні інструменти крізь призму трьох взаємопов’язаних явищ: реінтеграції в нові жанри, зокрема джаз і рок, інноваційних аранжувальних стратегій та цифрового моделювання. Запропоновано концепцію фольклорного інструментарію як динамічного чинника кроскультурної гібридності, що водночас зберігає національну ідентичність та формує нові художні моделі в умовах глобалізації. Отримані результати поглиблюють теоретичне осмислення постфольклорних процесів і визначають перспективи подальшої інтеграції української музичної спадщини у світовий культурний простір. Висновки. Український фольклорний інструментарій у сучасній музиці функціонує як потужний маркер національної ідентичності та водночас стає дієвим засобом кроскультурної взаємодії. Його роль виходить за межі автентичного збереження, адже фольклорний інструментарій у сучасній музиці є не тільки символом традиції, а й джерелом інноваційних рішень: народні інструменти стають маркерами української ідентичності у світі, а також підтвердженням того, що національне та глобальне можуть органічно співіснувати. Завдяки цим процесам народні інструменти перетворюються на чинник глобальної музичної комунікації, сприяючи формуванню нових художніх моделей та інтеграції української музики у світовий контекст.

Біографії авторів

Петро Богоніс, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат педагогічних наук, професор, декан факультету музичного мистецтва

Чипріян Кицу, Національний університет мистецтв імені Дж. Енеску

Доктор філософії, доцент, доцент факультету виконавської майстерності, композиції та музичної теорії

Максим Бережнюк, Київський національний університет культури і мистецтв

Викладач кафедри музичного мистецтва

Посилання

Denkovych, V. (2023). Reprezentatsii ta symvolizm narodnykh muzychnykh instrumentiv u suchasnii ukrainskii natsionalnii kulturi [Representation and symbolism of folk musical instruments in contemporary Ukrainian national culture]. Ukrainian Cultural Studies, 1(12), 84–87. https://doi.org/10.17721/UCS.2023.1(12).18 [in Ukrainian].

Dobrov, S. M. (2015). Ansambleve narodno-instrumentalne vykonavstvo: tradytsii ta novatsii [Ensemble folk-instrumental performance: Traditions and innovations]. Bulletin of Kharkiv State Academy of Design and Arts, 5, 97–100. https://www.visnik.org.ua/pdf/v2015-05-16-dobrov.pdf [in Ukrainian].

Furdychko, A. O. (2017). Ukrainskyi alternatyvnyi folk: variatyvna skladova [Ukrainian alternative folk: The variable component]. Topical Problems of History, Theory and Practice of Artistic Culture, 39, 150–163 [in Ukrainian].

Fylypchuk, M. S. (2024). Synkretyzm u tvorchosti narodno-instrumentalnykh ta estradnykh kolektyviv v konteksti rozvytku ukrainskoi muzychnoi kultury [Syncretism in the work of folk instrumental and pop groups in the context of the development of Ukrainian musical culture]. Art Education and Development of Creative Personality, 3, 43–48. https://doi.org/10.32782/ART/2024-3-8 [in Ukrainian].

Hvozd, Yu. (2024). Sopilkove mystetstvo v suchasnomu kulturno-mystetskomu prostori: vyklyky ta perspektyvy [Piping art in the contemporary cultural space: Challenges and prospects]. Humanities Science Current Issues, 79(1), 87–94. https://doi.org/10.24919/2308-4863/79-1-12 [in Ukrainian].

Khai, M. Y. (2020). Muzychno-instrumentalna kultura ukraintsiv yak skladova formuvannia natsionalnoho svitohliadu [Musical and instrumental culture of Ukrainians as a component of the formation of national outlook]. Aspects of Historical Musicology, 19–20, 94–119 [in Ukrainian].

Kripak, A. (2019, November 23). Do pytannia interpretatsii folkloru v kontsertnii diialnosti Kati Chili ta suchasnykh etno-hurtiv Ocheretianyi Kit, DakhaBrakha i YUKO [On the issue of interpreting folklore in the concert activities of Katia Chili and modern ethno-groups Ocheretyanyi Kit, DakhaBrakha and YUKO]. In I. Dovhaliuk (Ed.), Druha konferentsiia molodykh doslidnykiv narodnoi muzyky [Second conference of young researchers of folk music] [Conference proceedings] (pp. 47–50). Lviv National Music Academy named after Mykola Lysenko [in Ukrainian].

Lihus, V. O. (2017). Ukrainske akademichne narodno-instrumentalne vykonavstvo yak dialoh kultur [Ukrainian academic folk-instrumental artistic performance as an intercultural dialogue]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 37, 232–241. https://doi.org/10.31866/2410-1176.37.2017.155647 [in Ukrainian].

Loshkov, Yu. I. (2019, June 21–22). Narodni instrumenty v suchasnomu dzhazovomu vykonavstvi Ukrainy [Folk instruments in modern jazz performance in Ukraine]. In Tradytsiina kultura v umovakh hlobalizatsii: synerhiia tradytsii ta innovatsii [Traditional culture in the context of globalization: Synergy of traditions and innovations] [Conference proceedings] (pp. 177–180). Drukarnia Madryd [in Ukrainian].

Manko, S. (2021). Tendentsii rozvytku suchasnoi ukrainskoi rok-muzyky za yii riznovydamy ta spetsyfika vykonavskoi manery vitchyznianykh rok-spivakiv [Trends in the development of modern ukrainian rock music by its varieties and the specifics of the performance style of domestic rock singers]. Humanities Science Current Issues, 36(2), 31–35. https://doi.org/10.24919/2308-4863/36-2-5 [in Ukrainian].

Matsiievskyi, I. V. (2012). Muzychni instrumenty hutsuliv [Musical instruments of the Hutsuls]. Nova knyha [in Ukrainian].

Pistunova, T. (2022). Osoblyvosti stratehichnoho planuvannia mystetskoho proiektu na prykladi ukrainskoho "Jazz Kolo" I. Zakusa: osvitnii ta sotsialnyi kontekst [Strategic planning peculiarities of an art project on the example of Ukrainian "Jazz Kolo" by I. Zakus: Educational and social context]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Musical Art, 5(1), 96–102. https://doi.org/10.31866/2616-7581.5.1.2022.258153 [in Ukrainian].

Riabukha, T. M. (2018). Vzaiemodiia folklornykh intonatsii ta stylistychnykh tendentsii v ukrainskii pisennii estradi [The interaction of folklore intonations and stylistic tendencies in Ukrainian song variety arts]. Culture of Ukraine, 61, 190–199. https://doi.org/10.31516/2410-5325.061.019 [in Ukrainian].

Shafeta, V., Dushnyi, A., & Kasianova, V. (2022). Naukovyi symbioz doslidzhennia kolektyvnoho narodno-instrumentalnoho muzykuvannia Ukrainy kintsia XX – pochatku XXI stolittia (baianno-akordeonnyi aspekt) [Scientific symbiosis of collective research of the folk-instrumental music of Ukraine end of 20 – beginning of 21 century (bayan-accordion aspect)]. Humanities Science Current Issues, 56(1), 107–114. https://doi.org/10.24919/2308-4863/56-1-15 [in Ukrainian].

Sheremet, V. V. (2020). Transformatsiia sotsiokulturnykh funktsii narodno-instrumentalnoho mystetstva v istorychnii retrospektyvi XX − pochatku XXI stolittia (na prykladi Pivnichnoho Prychornomoria Ukrainy) [Transformation of socio-cultural functions of folk instrumental art in the historical retrospective of the 20 − beginning 21 century (on the example of the Northern Black Sea Coast of Ukraine)]. Ukrainian Culture: The Past, Modern, Ways of Development. Branch: Art Criticism, 36, 95–101. https://doi.org/10.35619/ucpm.vi36.416 [in Ukrainian].

Shevchenko, O. (2023). Fenomen ukrainskoho folkloru: transformatsiia v konteksti dzhazu ta rok-muzyky [The phenomenon of ukrainian musical folklore: Transformation in contecst of jazz and rock music]. Humanities Science Current Issues, 63(2), 92–98. https://doi.org/10.24919/2308-4863/63-2-16 [in Ukrainian].

Shevchenko, O. H. (2022). Kontsept "fiuzhn" u suchasnii rok-muzytsi Ukrainy [Concept fusion in modern rock music in Ukraine]. Notes on Art Criticism, 41, 102–107. https://doi.org/10.32461/2226-2180.41.2022.262984 [in Ukrainian].

Shramoviat, D. (2021). Populiaryzatsiia instrumentu sopilka u suchasnii muzytsi [Popularization of the sopilka instrument in modern music]. Studentskyi naukovyi visnyk, 46, 36–38 [in Ukrainian].

Sidletska, T. I. (2019). Narodno-instrumentalne mystetstvo Ukrainy yak yavyshche muzychnoi kultury [Ukrainian ethnic folk-instrumental music as the cultural and art phenomenon]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 3, 338–342. https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2019.191808 [in Ukrainian].

Sinelnikova, V., & Berezhniuk, M. (2023). Narodna muzyka u tvorakh suchasnoho ukrainskoho audiovizualnoho mystetstva ("Dovbush", "Mavka", "Povodyr"): muzychno-krytychnyi narys [Folk music in works of contemporary Ukrainian audiovisual art (Dovbush, Mavka, Povodyr): Musical and critical essay]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Musical Art, 6(2), 177–187. https://doi.org/10.31866/2616-7581.6.2.2023.291089 [in Ukrainian].

Sirenko, A. (2019, November 23). Suchasni vyiavy tradytsiinoi ukrainskoi muzyky na prykladi tvorchosti etno-rok hurtu "The Doox" [Modern manifestations of traditional Ukrainian music on the example of the work of the ethno-rock band "The Doox"]. In I. Dovhaliuk (Ed.), Druha konferentsiia molodykh doslidnykiv narodnoi muzyky [Second conference of young researchers of folk music] [Conference proceedings] (pp. 50–55). Lviv National Music Academy named after Mykola Lysenko [in Ukrainian].

Tormakhova, V. M. (2017). Ukrainska estradna muzyka i folklor: vzaiemopronyknennia i syntez [Ukrainian pop music and folklore: Interpenetration and synthesis]. Lira-K [in Ukrainian].

Trofymchuk, O. I. (2010). Narodno-instrumentalne vykonavstvo na tli hlobalnykh tendentsii rozvytku yevropeiskoi kultury [Folk instrumental performance against the backdrop of global trends in European culture]. Journal of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine, 1(6), 18–22 [in Ukrainian].

Trykoziuk, K. S. (2025). Istoryko-khudozhni determinanty stanovlennia tradytsii narodno-orkestrovoho vykonavstva v ukrainskomu mystetskomu prostori [Historical and artistic determinants of the formation of folk orchestral performance traditions in the Ukrainian artistic space]. Culture of Ukraine, 89, 111–119. https://doi.org/10.31516/2410-5325.089.11 [in Ukrainian].

Trynko, O. (2021). Ukrainska folktronika: syntez folkloru ta pop-muzyky [Ukrainian folktronica: Synthesis of folklore and pop music]. Humanities Science Current Issues, 36(3), 43–46. https://doi.org/10.24919/2308-4863/36-3-7 [in Ukrainian].

Vitiuk, D. (2025). Folklorni tradytsii, narodni instrumenty ta symvolizm u suchasnomu ukrainskomu metali (na prykladi analizu albomu "Hutsulizeishn" (2024) hurtu "Karna") [Folklore traditions, folk instruments and symbolism in modern Ukrainian metal (on the example of the analysis of the album "Hutsulization" (2024) by the band Karna)]. Bulletin of Science and Education, 5(35), 266–274. https://doi.org/10.52058/2786-6165-2025-5(35)-266-274 [in Ukrainian].

Yesypok, V. M. (2018). Muzychni instrumenty mandrivnykh spivtsiv v Ukraini [Musical instruments of wandering singers in Ukraine]. Young Scientist, 4(56), 253–256 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-15

Як цитувати

Богоніс, П., Кицу, Ч., & Бережнюк, М. (2025). Фольклорний інструментарій у сучасній музиці: традиційні витоки та глобальні контексти. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Музичне мистецтво, 8(2), 217–237. https://doi.org/10.31866/2616-7581.8.2.2025.346289

Номер

Розділ

ІСТОРІЯ