Новітні вокальні техніки в українській естраді ХХІ століття: між етнікою та попкультурою
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7581.8.2.2025.346285Ключові слова:
естрадний вокал, українська пісенна естрада, музичне мистецтво ХХІ століття, попкультура, вокальні техніки, артист-вокаліст, естрадний співакАнотація
У статті досліджено особливості формування та функціонування новітніх вокальних технік в українській естраді початку ХХІ століття в контексті взаємодії етнічних традицій та глобальної попкультури. Мета дослідження – проаналізувати новітні вокальні техніки української естради ХХІ століття в контексті синтезу етніки та попкультури й визначити їхню роль у процесах культурної глокалізації. Методологія дослідження ґрунтується на поєднанні аналітичного, культурологічного, музикознавчого та порівняльного методів. Використано міждисциплінарний підхід, що дає змогу простежити як технічні аспекти вокального виконання, так і соціокультурний контекст їх застосування. Аналіз проведено на матеріалі творчості українських виконавців (Jamala, Onuka, Go_A, DakhaBrakha, The Hardkiss, Kalush Orchestra), у репертуарі яких яскраво поєднано етнічні та сучасні вокальні практики. Наукова новизна статті полягає у спробі систематизації новітніх вокальних технік української естради та їхнього розгляду як феномену, що виникає на перетині етнічної спадщини та попкультурних впливів. Запропоновано класифікацію сучасних вокальних прийомів (традиційно-етнічні, запозичені з академічного співу, характерні для поп- та рок-естради, експериментальні й цифрово-модернізовані), а також виявлено їхню функціональність у художній структурі пісенних творів. Висновки. Новітні вокальні техніки української естради ХХІ століття відображають складний процес культурної взаємодії між національними традиціями та глобальними трендами. Їх застосування сприяє збереженню етнічної ідентичності в сучасному музичному просторі, водночас відкриваючи українському вокальному мистецтву нові можливості для інновацій та міжнародного визнання. Дослідження підтверджує, що саме синтез етніки та попкультури стає визначальним фактором формування унікального обличчя української естради на початку ХХІ століття.
Посилання
Boichuk, A. (2023). Narysy formuvannia estradnoho spivaka Ukrainy u paradyhmi XXI stolittia [Essays on the formation of a pop singer of Ukraine in the 21 century paradigm]. Humanities Science Current Issues, 60(1), 53–59. https://doi.org/10.24919/2308-4863/60-1-8 [in Ukrainian].
Burlaka, A. V. (2023, April 7–8). Intonatsiina sutnist ukrainskoi estradnoi pisni: natsionalnyi aspekt [The intonation essence of Ukrainian pop song: A national aspect]. In Aktualni pytannia, problemy ta perspektyvy rozvytku humanitarnykh nauk u suchasnomu sotsiokulturnomu prostori [Current issues, problems and prospects for the development of the humanities in the modern socio-cultural space] [Conference proceedings] (pp. 14–16). KNUCA Publishing Centre [in Ukrainian].
Derskyi, Yu. Ya. (2011). Postanovka vokalnoho aparata estradnoho spivaka ta yii rol u vykhovanni indyvidualnoi vykonavskoi manery [Statement of vocal apparatus pop singer and her role in the upbringing of an individual performing manner]. Problems of Interaction of Art, Pedagogy, Theory and Practice of Education, 33, 281–289 [in Ukrainian].
Hatsenko, H., Kovmir, N., & Yurchuk, V. (2024). Stsenichne vtilennia estradnoi pisni: kompleks vyraznykh zasobiv u suchasnykh vykonavskykh praktykakh [Stage performance of pop song: Set of expressive means in contemporary performance practice]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Musical Art, 7(2), 170–182. https://doi.org/10.31866/2616-7581.7.2.2024.316731 [in Ukrainian].
Horobets, V. P. (2018). Problemni aspekty vokalnoho vykonavstva v estradnii ta akademichnii maneri [Problem aspects of vocal execution in the estrad and academic manere]. Young Scientist, 2(54), 501–504. http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2018/2/117.pdf [in Ukrainian].
Kozii, O., & Tarasiuk, L. (2022). Robota nad khudozhnim obrazom u vokalnykh tvorakh [Work on the artistic image in vocal works]. Humanities Science Current Issues, 51, 142–147. https://doi.org/10.24919/2308-4863/51-20 [in Ukrainian].
Krasovska, L. O. (2024). Protses transformatsii, styli ta zasoby vokalnoho estradnoho vykonavstva v Ukraini naprykintsi XX st. – na pochatku XXI st. [The process of transformation, styles and methods of vocal pop performance in Ukraine at the end of the 20 – beginning of the 21 century]. Culture of Ukraine, 84, 64–70. https://doi.org/10.31516/2410-5325.084.06 [in Ukrainian].
Kuryliak, I., Chubinska, A., & Bilan, V. (2024). Suchasni vokalni tekhniky ta yikh pronyknennia v akademichnyi solnyi spiv [Modern vocal techniques and their penetration into academic solo singing]. Humanities Science Current Issues, 74(1), 200–204. https://doi.org/10.24919/2308-4863/74-1-27 [in Ukrainian].
Kyshakevych, B. Yu., Kyshakevych, S. V., & Stets, H. V. (2024). Syntez teorii ta praktyky v interaktyvnykh metodakh navchannia estradnoho vokalu [The synthesis of theory and practice ininteractive methods of pop vocal training]. Academic Visions, 37, 1–10. https://www.academy-vision.org/index.php/av/article/view/1539 [in Ukrainian].
Kyshakevych, S. V. (2021). Deiaki aspekty navchannia estradnoho spivu za metodykamy zarubizhnykh vokalnykh pedahohiv [Some aspects of teaching pop singing according to methods of foreign vocal teachers]. Naukowyi Chasopys National Pedagogical Dragomanov University. Series 5. Pedagogical Science: Really and Perspectives, 80(1), 124–128. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2021.80.1.25 [in Ukrainian].
Kyshakevych, S., & Stets, H. (2022). Saund yak indyvidualna forma zvuchannia holosu [Sound as an individual form of voice]. Youth & Market, 3-4(201-202), 78–82. https://doi.org/10.24919/2308-4634.2022.259953 [in Ukrainian].
Loktionova-Oitsius, O. O. (2020). Do vyznachennia poniattia "vykonavskyi obraz" [To the definition of the "performance image" concept]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 4, 170–175. https://doi.org/10.32461/2226-3209.4.2020.219152 [in Ukrainian].
Marhina, O. A. (2025). Folklorni vytoky suchasnoho estradnoho vokalu: syntez tradytsii i pop-muzyky [Folklore origins of modern pop vocal synthesis of traditions and pop music]. South Ukrainian Art Studios, 2(9), 114–121. https://doi.org/10.24195/artstudies.2025-2.19 [in Ukrainian].
Masnyk, O. (2024, May 24–25). Rysy vokalnoho universalizmu v tvorchosti providnykh ukrainskykh estradnykh spivakiv [Features of vocal universalism in the work of leading Ukrainian pop singer]. In V. Dutchak (Ed.), Tvorchyi universalizm u kulturi, mystetstvi, osviti: identyfikatsiinyi, komunikatsiinyi, synerhetychnyi vymiry [Creative universalism in culture, art, education: Identification, communication, synergistic dimensions] [Conference proceedings] (pp. 124–126). Educational and Scientific Institute of Arts of Vasyl Stefanyk Precarpathian National University; Kserohraf [in Ukrainian].
Matiushenko-Matviichuk, V. (2022). Osoblyvosti ukrainskoi vokalnoi muzyky v aspekti vykonavstva [Ukrainian vocal music features in the aspect of performance]. Fine Art and Culture Studies, 4, 52–57. https://doi.org/10.32782/facs-2022-4-7 [in Ukrainian].
Muravitska, S. S. (2022). Syntez akademichnoho ta estradnoho vokalu u metodyko-pedahohichnomu konteksti [Synthesis of academic and variety art vocals in the methodological and pedagogical context]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 1, 174–179 [in Ukrainian].
Myhovych, M. (2022). Suchasni vokalni tekhniky ta metodyky yikh vyvchennia [Modern vocal techniques and their study methods]. Humanities Science Current Issues, 55(2), 83–89. https://doi.org/10.24919/2308-4863/55-2-13 [in Ukrainian].
Osypenko, V. V. (2018). Narodnopisenna tradytsiia u vykonavskii praktytsi suchasnykh ukrainskykh estradnykh spivakiv [Folk song tradition in the performance practice of modern Ukrainian pop singers]. World Science, 6(3), 31, 38–42. https://journals.indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/219942 [in Ukrainian].
Shershova, T. V. (2025). Suchasnyi estradnyi ukrainospiv yak vidobrazhennia mystetskoi identychnosti [Modern Ukrainian pop singing as a reflection of artistic identity]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 1, 351–355. https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2025.327994 [in Ukrainian].
Shevchenko, N. S. (2020). Elementy rozshyrenykh vokalnykh tekhnik u suchasnomu vykonavstvi [Elements of advanced vocal techniques in modern performance]. Notes on Art Criticism, 37, 124–128. https://doi.org/10.32461/2226-2180.37.2020.221781 [in Ukrainian].
Skvortsova, O. (2024). Universalizm vokalista u prostori suchasnoi natsionalnoi kultury [Universalism if the vocalist in the space of contemporary national culture]. Humanities Science Current Issues, 75(2), 131–137. https://doi.org/10.24919/2308-4863/75-2-19 [in Ukrainian].
Voichenko, O. (2022). Osoblyvosti vokalnoi manery Dzhamaly [Features of Jamala’s vocal manner]. Humanities Science Current Issues, 47(1), 78–82. https://doi.org/10.24919/2308-4863/47-1-12 [in Ukrainian].
Zaitsev, V. V., & Zibrov, P. M. (2024). Vykonavska manera beltinh u tvorchosti ukrainskykh vokalistiv [Belting performance manner in the creativity of Ukrainian vocalists]. Image of the Modern Pedagogue, 1(214), 86–92. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-1(214)-86-92 [in Ukrainian].
Zakrasniana, Zh. M., Ostapenko, L. V., & Horobets, T. I. (2017). Akademichnyi vokal ta rok-muzyka: shliakhy peretynu [Academic vocal and rock music: Ways of the crossing]. Young Scientist, 11(51), 548–551. http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2017/11/132.pdf [in Ukrainian].
Zibrov, P., & Zaitsev, V. (2024). Vokalna manera yak osnova tvorchoho styliu pop-vykonavtsia [Vocal manner as the basis of a pop singer’s creative style]. Humanities Science Current Issues, 71(2), 48–52. https://doi.org/10.24919/2308-4863/71-2-7 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.