Фольклорні зразки у початковому навчанні співу: практики України та Китаю
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7581.8.2.2025.346284Ключові слова:
музичне мистецтво України, музичне мистецтво Китаю, фольклорний репертуар, музична педагогіка, початкові методики навчання співу, фольклорні зразки, традиційні жанри фольклору, дитячий фольклор, лінгвокультурологія, порівняльна методологіяАнотація
Мета дослідження – комплексно дослідити специфіку використання фольклорних зразків у початковому навчанні співу на порівняльному матеріалі практик України та Китаю. Методологія дослідження. Для розв’язання поставлених завдань відповідно до мети застосовано методологічні засади наукового дослідження, згідно з історичним принципом, культурологічним, текстологічним, термінологічним. Пріоритетним методом постає компаративний, що полягає в порівнянні джерел, нотних зразків використовуваного в початковому навчанні репертуару. Застосовано також емпіричні методи, зокрема спостереження за музично-педагогічною практикою та виконавськими тенденціями України й Китаю. Наукову новизну дослідження визначає узагальнення порівняльних аспектів формування традицій і методик початкового навчання співу на фольклорному матеріалі в сучасному культурно-мистецькому просторі України та КНР, що відображають концептуальні особливості взаємодії музичного мистецтва і лінгвокультурології. Висновки. У процесі дослідження виявлено специфічні особливості інтегрування фольклорного матеріалу в освітні процеси опанування співу на прикладі України та Китаю. Розглянуто три основні аспекти – ладову основу, репертуар та методики навчання. Українська вокально-педагогічна традиція ґрунтується на європейських і народних ладах, тоді як китайська – на різновидах пентатоніки. Спільними для обох систем є опора на дитячий фольклор, пісні з обмеженим діапазоном та виразним образним змістом, які поєднують навчання співу з розвитком музичної пам’яті й етнокультурної свідомості. В українській практиці домінують колискові, календарні й ігрові пісні, у китайській – ліричні та трудові. Методичні підходи в обох країнах зорієнтовані на формування вокально- інтонаційних, ритмічних, мовленнєвих та емоційних компонентів музичного розвитку. Відзначено, що в українській практиці дитячий колективний спів тяжіє до багатоголосся (переважно дво- і три-, рідше чотириголосся), тоді як у Китаї – до унісонного звучання, спрямованого на слухове наслідування та збереження традиційного жанрового стилю.
Посилання
Cherkasov, V. (2016). Teoriia i metodyka muzychnoi osvity [Theory and methodology of music education]. Akademiia [in Ukrainian].
Doroniuk, V. D., & Vovk, M. V. (2009). Ukrainska muzychna etnopedahohika [Ukrainian musical ethnopedagogy]. Plai [in Ukrainian].
Hrytsa, S. Y. (1979). Melos ukrainskoi narodnoi epiky [Melos of Ukrainian folk epic]. Naukova dumka [in Ukrainian].
Husar, D. (2012). Vydynivskyi fenomen Vasylia Kufliuka [The Vydyniv phenomenon of Vasyl Kufliuk]. Misto NV [in Ukrainian].
Ivanytskyi, A. (1990). Ukrainska narodna muzychna tvorchist [Ukrainian folk musical creativity]. Muzychna Ukraina [in Ukrainian].
Kolessa, F. (1993). Shkilnyi spivanyk: Z pedahohichnoi spadshchyny kompozytora [School singer: From the pedagogical heritage of the composer] (2nd ed.). Muzychna Ukraina [in Ukrainian].
Koval, T. (2020). Vykhovannia molodshykh shkoliariv zasobamy ukrainskoi narodnoi pisni v umovakh Novoi ukrainskoi shkoly [Education of younger schoolchildren by means of the Ukrainian national song in the conditions of the new Ukrainian school]. Current Issues of the Humanities, 27(3), 107–111. https://doi.org/10.24919/2308-4863.3/27.203675 [in Ukrainian].
Lau, W.-T. (2007). Teaching Chinese folk songs with an authentic approach. Music Educators Journal, 94(2), 22–27. https://doi.org/10.1177/002743210709400206 [in English].
Liudkevych, S. (2000). Pro muzykalne vykhovannia [On musical education]. In Z. Shtunder (Comp.), Doslidzhennia, statti, retsenzii, vystupy [Research, articles, reviews, speeches] (Vol. 2, pp. 265–268). Dyvosvit [in Ukrainian].
Oleksiuk, O. M. (2006). Muzychna pedahohika [Musical pedagogy]. KNUCA Publishing Centre [in Ukrainian].
Padalka, H. M. (2008). Pedahohika mystetstva: teoriia i metodyka vykladannia mystetskykh dystsyplin [Art pedagogy: Theory and methods of teaching art disciplines]. Osvita Ukrainy [in Ukrainian].
Roichenko, I. V. (2016). Vykorystannia folkloru na urokakh muzychnoho mystetstva v pochatkovykh klasakh [The use of folklore in music lessons in primary grades]. MMK [in Ukrainian].
Rusova, S. F. (1997). Vybrani pedahohichni tvory [Selected pedagogical works] (Bk. 1). Lybid [in Ukrainian].
Stelmakhovych, M. (1996). Teoriia i praktyka ukrainskoho natsionalnoho vykhovannia [Theory and practice of Ukrainian national education]. Lileia-NV [in Ukrainian].
Storozhuk, A. I. (2012). Ukrainska narodna muzychna tvorchist: vyvchaiemo, zapam’iatovuiemo, zberihaiemo [Ukrainian folk musical creativity: Studying, remembering, preserving]. Bar [in Ukrainian].
Sukhomlynskyi, V. (2016). Ya rozpovim vam kazku… Filosofiia dlia ditei [I will tell you a fairy tale… Philosophy for children] (O. Sukhomlynska, Comp.). Shkola [in Ukrainian].
Vashchenko, H. (1957). Osnovy estetychnoho vykhovannia [Fundamentals of aesthetic education]. Avanhard [in Ukrainian].
Voropai, O. (1993). Zvychai nashoho narodu: etnohrafichnyi narys [Customs of our people: Ethnographic essay]. Oberih [in Ukrainian].
Vovk, M., & Klepar, M. (2021). Muzychnyi svit molodshoho shkoliara [The musical world of the primary school pupil]. Foliant [in Ukrainian].
Xu, H. (2022). Teoretychni i metodychni osnovy khorovoi roboty z uchniamy molodshykh klasiv u shkolakh Kytaiu ta Ukrainy [Theoretical and methodological foundations of choral work with primary school students in schools in China and Ukraine] [Master’s thesis, Yuriy Fedkovych Chernivtsi National University] [in Ukrainian].
Yefremova, L. (2009). Chastotnyi kataloh ukrainskoho pisennoho folkloru: Ch. 1. Opys [Frequency catalog of Ukrainian song folklore: Pt. 1. Description]. Naukova dumka [in Ukrainian].
Zhang, M. (2023, April 28). Metodyka navchannia solnoho spivu Valentyny Antoniuk na zasadakh linhvokulturolohii [Methodology of teaching solo singing by Valentyna Antoniuk based on the principles of linguoculturology]. In A. Dushnyi (Ed.), Muzychne mystetstvo XXI stolittia [Music art of the 21st century: History, theory, practice] [Conference proceedings] (pp. 56–59). Posvit [in Ukrainian].
Zhang, Z. (2023). Stylistychni rysy natsionalnoi kytaiskoi vokalno-pisennoi tvorchosti [Stylistic features of national Chinese vocal and song creativity]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 2, 219–224. https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2023.286906 [in Ukrainian].
Zhou, W., Guo, K., Ying, Y., & Oubibi, M. (2024). Chinese local music teaching materials: A review from 1934 to 2022. Social Sciences & Humanities Open, 9, Article 100742. https://doi.org/10.1016/j.ssaho.2023.100742 [in English].
Zolotukhina, S. T., Ionova, O. M., & Luparenko, S. Ye. (2019). Muzychna osvita shkoliariv u zakladakh zahalnoi serednoi osvity KNR: tendentsii ta perspektyvy [Music education of schoolchildren in general secondary education institutions in the People’s Republic of China: Tendencies and prospects]. Theory and Methods of Teaching and Education, 47, 37–49. http://doi.org/10.34142/23128046.2019.47.04 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.