Фольклорні зразки у початковому навчанні співу: практики України та Китаю

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7581.8.2.2025.346284

Ключові слова:

музичне мистецтво України, музичне мистецтво Китаю, фольклорний репертуар, музична педагогіка, початкові методики навчання співу, фольклорні зразки, традиційні жанри фольклору, дитячий фольклор, лінгвокультурологія, порівняльна методологія

Анотація

Мета дослідження – комплексно дослідити специфіку використання фольклорних зразків у початковому навчанні співу на порівняльному матеріалі практик України та Китаю. Методологія дослідження. Для розв’язання поставлених завдань відповідно до мети застосовано методологічні засади наукового дослідження, згідно з історичним принципом, культурологічним, текстологічним, термінологічним. Пріоритетним методом постає компаративний, що полягає в порівнянні джерел, нотних зразків використовуваного в початковому навчанні репертуару. Застосовано також емпіричні методи, зокрема спостереження за музично-педагогічною практикою та виконавськими тенденціями України й Китаю. Наукову новизну дослідження визначає узагальнення порівняльних аспектів формування традицій і методик початкового навчання співу на фольклорному матеріалі в сучасному культурно-мистецькому просторі України та КНР, що відображають концептуальні особливості взаємодії музичного мистецтва і лінгвокультурології. Висновки. У процесі дослідження виявлено специфічні особливості інтегрування фольклорного матеріалу в освітні процеси опанування співу на прикладі України та Китаю. Розглянуто три основні аспекти – ладову основу, репертуар та методики навчання. Українська вокально-педагогічна традиція ґрунтується на європейських і народних ладах, тоді як китайська – на різновидах пентатоніки. Спільними для обох систем є опора на дитячий фольклор, пісні з обмеженим діапазоном та виразним образним змістом, які поєднують навчання співу з розвитком музичної пам’яті й етнокультурної свідомості. В українській практиці домінують колискові, календарні й ігрові пісні, у китайській – ліричні та трудові. Методичні підходи в обох країнах зорієнтовані на формування вокально- інтонаційних, ритмічних, мовленнєвих та емоційних компонентів музичного розвитку. Відзначено, що в українській практиці дитячий колективний спів тяжіє до багатоголосся (переважно дво- і три-, рідше чотириголосся), тоді як у Китаї – до унісонного звучання, спрямованого на слухове наслідування та збереження традиційного жанрового стилю.

Біографія автора

Мяо Чжан, Карпатський національний університет імені Василя Стефаника

Аспірантка кафедри музичної україністики та народно-інструментального мистецтва

Посилання

Cherkasov, V. (2016). Teoriia i metodyka muzychnoi osvity [Theory and methodology of music education]. Akademiia [in Ukrainian].

Doroniuk, V. D., & Vovk, M. V. (2009). Ukrainska muzychna etnopedahohika [Ukrainian musical ethnopedagogy]. Plai [in Ukrainian].

Hrytsa, S. Y. (1979). Melos ukrainskoi narodnoi epiky [Melos of Ukrainian folk epic]. Naukova dumka [in Ukrainian].

Husar, D. (2012). Vydynivskyi fenomen Vasylia Kufliuka [The Vydyniv phenomenon of Vasyl Kufliuk]. Misto NV [in Ukrainian].

Ivanytskyi, A. (1990). Ukrainska narodna muzychna tvorchist [Ukrainian folk musical creativity]. Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Kolessa, F. (1993). Shkilnyi spivanyk: Z pedahohichnoi spadshchyny kompozytora [School singer: From the pedagogical heritage of the composer] (2nd ed.). Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Koval, T. (2020). Vykhovannia molodshykh shkoliariv zasobamy ukrainskoi narodnoi pisni v umovakh Novoi ukrainskoi shkoly [Education of younger schoolchildren by means of the Ukrainian national song in the conditions of the new Ukrainian school]. Current Issues of the Humanities, 27(3), 107–111. https://doi.org/10.24919/2308-4863.3/27.203675 [in Ukrainian].

Lau, W.-T. (2007). Teaching Chinese folk songs with an authentic approach. Music Educators Journal, 94(2), 22–27. https://doi.org/10.1177/002743210709400206 [in English].

Liudkevych, S. (2000). Pro muzykalne vykhovannia [On musical education]. In Z. Shtunder (Comp.), Doslidzhennia, statti, retsenzii, vystupy [Research, articles, reviews, speeches] (Vol. 2, pp. 265–268). Dyvosvit [in Ukrainian].

Oleksiuk, O. M. (2006). Muzychna pedahohika [Musical pedagogy]. KNUCA Publishing Centre [in Ukrainian].

Padalka, H. M. (2008). Pedahohika mystetstva: teoriia i metodyka vykladannia mystetskykh dystsyplin [Art pedagogy: Theory and methods of teaching art disciplines]. Osvita Ukrainy [in Ukrainian].

Roichenko, I. V. (2016). Vykorystannia folkloru na urokakh muzychnoho mystetstva v pochatkovykh klasakh [The use of folklore in music lessons in primary grades]. MMK [in Ukrainian].

Rusova, S. F. (1997). Vybrani pedahohichni tvory [Selected pedagogical works] (Bk. 1). Lybid [in Ukrainian].

Stelmakhovych, M. (1996). Teoriia i praktyka ukrainskoho natsionalnoho vykhovannia [Theory and practice of Ukrainian national education]. Lileia-NV [in Ukrainian].

Storozhuk, A. I. (2012). Ukrainska narodna muzychna tvorchist: vyvchaiemo, zapam’iatovuiemo, zberihaiemo [Ukrainian folk musical creativity: Studying, remembering, preserving]. Bar [in Ukrainian].

Sukhomlynskyi, V. (2016). Ya rozpovim vam kazku… Filosofiia dlia ditei [I will tell you a fairy tale… Philosophy for children] (O. Sukhomlynska, Comp.). Shkola [in Ukrainian].

Vashchenko, H. (1957). Osnovy estetychnoho vykhovannia [Fundamentals of aesthetic education]. Avanhard [in Ukrainian].

Voropai, O. (1993). Zvychai nashoho narodu: etnohrafichnyi narys [Customs of our people: Ethnographic essay]. Oberih [in Ukrainian].

Vovk, M., & Klepar, M. (2021). Muzychnyi svit molodshoho shkoliara [The musical world of the primary school pupil]. Foliant [in Ukrainian].

Xu, H. (2022). Teoretychni i metodychni osnovy khorovoi roboty z uchniamy molodshykh klasiv u shkolakh Kytaiu ta Ukrainy [Theoretical and methodological foundations of choral work with primary school students in schools in China and Ukraine] [Master’s thesis, Yuriy Fedkovych Chernivtsi National University] [in Ukrainian].

Yefremova, L. (2009). Chastotnyi kataloh ukrainskoho pisennoho folkloru: Ch. 1. Opys [Frequency catalog of Ukrainian song folklore: Pt. 1. Description]. Naukova dumka [in Ukrainian].

Zhang, M. (2023, April 28). Metodyka navchannia solnoho spivu Valentyny Antoniuk na zasadakh linhvokulturolohii [Methodology of teaching solo singing by Valentyna Antoniuk based on the principles of linguoculturology]. In A. Dushnyi (Ed.), Muzychne mystetstvo XXI stolittia [Music art of the 21st century: History, theory, practice] [Conference proceedings] (pp. 56–59). Posvit [in Ukrainian].

Zhang, Z. (2023). Stylistychni rysy natsionalnoi kytaiskoi vokalno-pisennoi tvorchosti [Stylistic features of national Chinese vocal and song creativity]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 2, 219–224. https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2023.286906 [in Ukrainian].

Zhou, W., Guo, K., Ying, Y., & Oubibi, M. (2024). Chinese local music teaching materials: A review from 1934 to 2022. Social Sciences & Humanities Open, 9, Article 100742. https://doi.org/10.1016/j.ssaho.2023.100742 [in English].

Zolotukhina, S. T., Ionova, O. M., & Luparenko, S. Ye. (2019). Muzychna osvita shkoliariv u zakladakh zahalnoi serednoi osvity KNR: tendentsii ta perspektyvy [Music education of schoolchildren in general secondary education institutions in the People’s Republic of China: Tendencies and prospects]. Theory and Methods of Teaching and Education, 47, 37–49. http://doi.org/10.34142/23128046.2019.47.04 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-15

Як цитувати

Чжан, М. (2025). Фольклорні зразки у початковому навчанні співу: практики України та Китаю. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Музичне мистецтво, 8(2), 192–201. https://doi.org/10.31866/2616-7581.8.2.2025.346284

Номер

Розділ

ПРАКТИКА