Диспозитив соціалістичного реалізму та авангардизму в музичному мистецтві України 30–80-х років ХХ століття
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7581.8.2.2025.346280Ключові слова:
музичне мистецтво України ХХ століття, авангардизм, соціалістичний реалізм, диспозитив у культурі, українські композиториАнотація
Мета дослідження – здійснити комплексний аналіз соціалістичного реалізму й авангардизму як взаємозалежних культурних диспозитивів у музичному мистецтві України 1930–1980-х років, з’ясувати їхній вплив на формування модерного мислення митців у контексті музичного культуротворення. Методологія дослідження. Методологічною основою дослідження є міждисциплінарний підхід. Комплексний методологічний інструментарій уможливив багатовимірне осмислення феномену українського музичного мистецтва в контексті його переходу від тоталітарної моделі до модерного художнього мислення. Застосовано порівняльний метод, що дав змогу простежити діалектику між соціалістичним реалізмом як системою ідеологічного регулювання та авангардизмом як формою естетичного спротиву в українській композиториці середини ХХ ст. Застосування фукоянської концепції диспозитиву дало змогу розглядати соціалістичний реалізм і авангардизм як складники системи культуротворення. Наукова новизна дослідження. Здійснено концептуальне осмислення соціалістичного реалізму й авангардизму як взаємозалежних культурних диспозитивів українського музичного мистецтва ХХ століття, що розкривають діалектику між ідеологічним контролем і творчою свободою митця. Висновки. Доведено, що соціалістичний реалізм і авангардизм у музичному мистецтві України 1930–1980-х років постають як взаємозалежні культурні диспозитиви, що відображають складну діалектику між владою, мистецтвом і творчою свободою. Соціалістичний реалізм виконував регламентувальну функцію, тоді як авангардизм формував простір внутрішнього спротиву й інтелектуальної автономії митця. У межах цієї опозиції визріла нова якість музичного мислення, репрезентована творчістю Л. Грабовського, Б. Лятошинського, В. Сильвестрова, Є. Станковича та інших композиторів. Отже, конфлікт між каноном і новаторством став чинником становлення модерного художнього мислення, у якому прагнення до свободи поєднується з глибинною національною традицією.
Посилання
Bezklubenko, S. (2010). Mystetstvo: terminy ta poniattia [Art: Terms and concepts] (Vol. 2). Institute for Cultural Research of the National Academy of Arts of Ukraine [in Ukrainian].
Cherevko, K. (2013). Elektronna muzyka yak proiav avanhardnoho mystetstva XX stolittia (estetyko-kompozytsiinyi aspekt) [Electronic music as display of avant-guard art of twentieth century (aesthetic and compositional aspect)]. Collection of Scientific Articles of the M. V. Lysenko National Music Academy of Lviv, 29, 128–135 [in Ukrainian].
Guiomarino, H. (2017). A função metodológica do conceito de “dispositivo” na genealogia de Michel Foucault [The metodological function of the concept of “dispositive” in the genealogy of Michel Foucault]. In Normalização, poder e direito [Normalization, power and law] (pp. 213–237). JusPodivm [in Portuguese].
Kravchenko, A. (2020). Kamerno-instrumentalne mystetstvo Ukrainy kintsia XX – pochatku XXI stolit (semiolohichnyi analiz) [Chamber and instrumental art of Ukraine of the late 20th – early 21st centuries (semiological analysis)]. National Academy of Culture and Arts Management [in Ukrainian].
Kyianovska, L. O. (2019). Sotsiokulturna paradyhma Lvivskoi kompozytorskoi shkoly [Socio-cultural paradigm of Lviv composer school]. Ukrainian Musicology, 45, 31–48. https://doi.org/10.31318/0130-5298.2019.0.45.189953 [in Ukrainian].
Lazechko, N. V. (2024). Mentalni intentsii ukrainskoho modernu y avanhardu ta yikh vtilennia u kamerno-instrumentalnii tvorchosti Halytskykh kompozytoriv pershoi tretyny XX st. [Mental intentions of Ukrainian modern and avant-garde and their implementation in the musical work of Galician composers of the third half of the 20 century]. Sloboda Art Studies, 3(06), 91–95. https://doi.org/10.32782/art/2024.3.17 [in Ukrainian].
Ovcharenko, S. (2025). Ukrainskyi symfonizm u systemi marksystsko-leninskoi ideolohii: krytychnyi ohliad [Ukrainian symphonism in the system of Marxism-Leninism ideology: Critical review]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Musical Art, 8(1), 95–107. https://doi.org/10.31866/2616-7581.8.1.2025.331208 [in Ukrainian].
Ovcharenko, S. V. (2023). Sotsrealizm yak metod i styl: kulturno-istorychna rekonstruktsiia [Sotsrealism as method and style: cultural and historical reconstraction]. Culturological Almanac, 1, 188–193. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2023.1.25 [in Ukrainian].
Papernyi, V. (2016). Kul'tura Dva [Culture Two]. Novoe literaturnoe obozrenie [in Russian].
Smyrna, L. (2006). Ukrainskyi mystetskyi nonkonformizm: istorychnyi i svitohliadnyi vymir [Ukrainian artistic nonconformism: Historical and worldview dimension]. In O. Avramenko (Ed.), Narysy z istorii obrazotvorchoho mystetstva Ukrainy XX st. [Essays on the history of fine arts of Ukraine in the 20th century] (Bk. 2, pp. 5–76). Modern Art Research Institute Academy of Arts of Ukraine [in Ukrainian].
Tkach, M. M., & Khyzhko, O. V. (2015). Mystetstvo muzychnoho avanhardu u zmisti vyshchoi mystetskoi osvity. In Dukhovnist osobystosti v systemi mystetskoi osvity [The art of the musical avant-garde in the content of higher art education] (pp. 112–123). Borys Grinchenko Kyiv Metropolitan University [in Ukrainian].
Yutsevych, Yu. (2009). Muzyka [Music] [Dictionary] (2nd ed.). Bohdan Publishing House [in Ukrainian].
Zin’kevich, E. (2007). Mundus musicae. Teksty i konteksty [Mundus musicae. Texts and contexts]. Zadruga [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.