Внутрішній діалог як форма інтерпретації: партитурне мислення піаніста в Сонаті для віолончелі та фортепіано, ор. 36 Едварда Гріга
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7581.8.2.2025.346278Ключові слова:
інтерпретація, діалог, партитурне мислення, ансамблеве виконавство, камерна соната, піаніст-концертмейстер, емоційний інтелектАнотація
У статті досліджено феномен внутрішнього діалогу як ключової форми інтерпретаційної діяльності піаніста в процесі ансамблевого виконання. Акцент зосереджено на партитурному мисленні виконавця як засобі глибокого занурення в музичний текст і структурну взаємодію партій. Мета дослідження – виявити особливості партитурного мислення піаніста як інтерпретатора в процесі виконання камерної сонати крізь призму діалогічності як ключової форми музичної комунікації. Методологія дослідження базується на поєднанні музикознавчого аналізу (структурно- функціональний, виконавсько-інтерпретаційний), когнітивного підходу до виконавства та інтерпретаційної герменeвтики, що дає змогу розглядати музичний твір як простір взаємодії не тільки звукових структур, а й виконавських інтенцій, моделей мислення та стратегій комунікації. Наукова новизна. Уперше Сонату для віолончелі та фортепіано Едварда Гріга проаналізовано в аспекті виконавського діалогу як центрального механізму ансамблевої взаємодії. Інтрoспективний вимір партитурного мислення розглянуто як вияв внутрішнього діалогу, у якому піаніст осмислює власну виконавську стратегію в контексті партії віолончелі. Висновки. Запропоновано аналітичну модель для ідентифікації діалогічних структур у камерному творі – на рівні тематизму, фразування, фактурного розподілу та драматургії. Уточнено роль інтерсуб’єктивної взаємодії як основи виконавської інтерпретації в умовах камерного ансамблю, з особливою увагою до балансування ініціативи та рефлексивного слухання. Висвітлено смислотворчий потенціал внутрішнього діалогу піаніста як чинника, що впливає на формування цілісної виконавської концепції.
Посилання
Abrantes Sicilia, A. C. B. (2017). Narratives of irony and romance in Grieg’s Cello Sonata in A Minor: A performer’s analysis [Doctoral Dissertation, University of Georgia] [in English]
Collins Rice, H., & Napolitano, P. (2024). Performing form: A dialogue between performance and analysis. European Journal of Musicology, 22(2), 30–45. https://doi.org/10.5450/ejm.22.2.2024.30 [in English].
Fairhurst, M. T., Janata, P., & Keller, P. E. (2014). Leading the follower: An fMRI investigation of dynamic cooperativity and leader–follower strategies in synchronization with an adaptive virtual partner. NeuroImage, 84, 688–697. https://doi.org/10.1016/j.neuroimage.2013.09.027 [in English].
Grieg, E. (2022). Cello Sonata in A minor Op. 36 [Score]. Alfred Music [in English].
Han, Z. (2024a). Ukrainskyi kamerno-instrumentalnyi ansambl XX stolittia: kompozytorska tvorchist ta vykonavska praktyka [Ukrainian chamber and instrumental ensemble of the 20th century: Composer's creativity and performing practice] [PhD Dissertation, Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music] [in Ukrainian].
Han, Z. (2024b). Khudozhnii dialoh v ukrainskii kamerno-instrumentalnii tvorchosti ta yoho etapni transformatsii u XX stolitti [Artistic dialogue in Ukrainian chamber and instrumental creativity and its staged transformations in the 20th century]. Journal of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine, 3(64), 24–43. https://doi.org/10.31318/2414-052X.3(64).2024.313821 [in Ukrainian].
Keller, P. E., Novembre, G., & Loehr, J. (2016). Musical ensemble performance: Representing self, other and joint action outcomes. In S. S. Obhi & E. S. Cross (Eds.), Shared representations: Sensorimotor foundations of social life (pp. 280–310). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9781107279353.015 [in English].
Kharandiuk, N. (2013). Dialohizm vokalno-fortepiannoi faktury ta yoho vykonavske vtilennia [Dialogic of vocal-piano facture and its performing embodiment]. Scientific Collections of the Lviv National Music Academy named after Mykola Lysenko, 27, 198–207 [in Ukrainian].
Kravchenko, A. I. (2020). Kamerno-instrumentalne mystetstvo Ukrainy kintsia XX – pochatku XXI stolit (semiolohichnyi analiz) [Chamber and instrumental art of Ukraine of the late 20th – early 21st centuries (semiological analysis)]. National Academy of Culture and Arts Management [in Ukrainian].
Loehr, J. D., Kourtis, D., Vesper, C., Sebanz, N., & Knoblich, G. (2013). Monitoring individual and joint action outcomes in duet music performance. Journal of Cognitive Neuroscience, 25(7), 1049–1061. https://doi.org/10.1162/jocn_a_00388 [in English].
Nikolaievska, Yu. V. (2020). Homo Interpretatus v muzychnomu mystetstvi XX – pochatku XXI stolit [Homo Interpretatus in musical art of the 20th – early 21st centuries]. Kharkiv I. P. Kotlyarevsky National University of Arts; Fakt [in Ukrainian].
Samoilenko, O. (2003). Dialoh yak muzychno-kulturolohichnyi fenomen: metodolohichni aspekty suchasnoho muzykoznavstva [Dialogue as a musical and cultural phenomenon: Methodological aspects of modern musicology] [Abstract of PhD Dissertation, Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music] [in Ukrainian].
Schmidt, M. (2002). Two sonatas, two instruments – One performer: Analysis and interpretation of Beethoven's sonatas for piano and cello, opus 5 no. 1 and opus 102 no. 2 [Doctoral Dissertation, Temple University] [in English].
Shabat-Savka, S. (2020). Dialohichnist u khudozhnomu dyskursi: tolerantnyi i atolerantnyi rehistr tekstovoi komunikatsii [Dialogicality in the artistic discourse: Tolerant and intolerant registers of text communication]. Slavia Orientalis, 69(1), 143–155. https://doi.org/10.24425/slo.2020.132446 [in Ukrainian].
Sosnytskyi, I. O. (2023). Kompozytsiini osoblyvosti y zasoby vyrazhennia khudozhnoho dialohu [Compositional features and means of expression of artistic dialogue]. Sloboda Scientific Journal. Philology, 3, 87–90. https://doi.org/10.32782/philspu/2023.3.16 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.