Особливості авторського стилю Валентини Мартинюк у поліфонічних творах для бандури
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7581.8.1.2025.331214Ключові слова:
Валентина Мартинюк, поліфонічний диптих, композиторський стиль, інтерпретація, фольклорні джерела, бандурне мистецтво, репертуарАнотація
Мета дослідження – виявити особливості авторського письма та специфіку інтерпретації музичних творів Валентини Мартинюк, написаних для бандури, на прикладі поліфонічного диптиху на теми відомих авторських пісень «Пісня про рушник» П. Майбороди і «Чорнобривці» В. Верменича. Методологія дослідження охоплює музикознавчий аналіз поліфонічного диптиху на теми відомих авторських пісень (для детального вивчення музичних характеристик, засобів формотворення творів В. Мартинюк), структурно-функціональний метод (для структурування науково- дослідницького матеріалу, його опрацювання та створення висновків), компаративний аналіз (для виявлення характерних рис авторського письма композиторки шляхом зіставлення її творів із сучасним репертуаром для бандури), системного аналізу та синтезу (для дослідження особливостей музичної мови В. Мартинюк), виконавський аналіз (для розкриття образно-тематичного матеріалу та особливостей інтерпретації). Наукова новизна полягає у вивченні музикознавчих і виконавських аспектів інтерпретації оригінальних сучасних поліфонічних творів для бандури через призму творчості Валентини Мартинюк (на прикладі поліфонічного диптиху на теми відомих авторських пісень («Пісня про рушник» П. Майбороди (сл. А. Малишка) і «Чорнобривці» В. Верменича (сл. М. Сингаївського), музична редакція Світлани Овчарової). Висновки. Творчість Валентини Мартинюк відіграє важливу роль у розвитку сучасного бандурного мистецтва. Її оригінальні музичні твори поповнюють та урізноманітнюють як навчальний, так і концертний репертуар бандуристів. Інтерпретація творів композиторки значно розширює та збагачує потенціал українського національного інструмента, розкриваючи його темброво-колористичні та технічні можливості, що заслуговує на увагу фахівців і потребує подальшого аналізу та вивчення.
Посилання
Berezutska, M. S. (2021). Repertuar yak faktor ansamblevoi tvorchosti bandurystiv (na materiali diialnosti ansambliu bandurystiv "Charivnytsi") [Repertoire as a factor of the ensemble creativity of bandurists (based on the activity of the bandura ensemble “Charivnytsi”] [PhD Dissertation, A. V. Nezhdanova Odesa National Academy of Music] [in Ukrainian].
Broiako, N. B. (1997). Teoretychni aspekty formuvannia vykonavskoi tekhniky bandurysta [Theoretical aspects of the formation of bandurist’s performance technique] [PhD Dissertation, Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music] [in Ukrainian].
Brondzia (Martyniuk), V. M., Ovcharova, S. V., & Roiuk, N. V. (2022). "Malenka Ukrainka" Valentyny Martyniuk – vid solospivu do videoklipu ["Little Ukrainian girl" by Valentyna Martyniuk – from solo singing to video clip]. Musicological Thought of Dnipropetrovsk Region, 22(1), 42– 55. https://doi.org/10.33287/222203 [in Ukrainian].
Dmytruk, I. I. (2009). Zhanr perekladu ta yoho riznovydy v suchasnomu bandurnomu mystetstvi [Conversion (translation) genre and its variety in modern bandura art] [Abstract of PhD Dissertation, Lviv National Music Academy named after Mykola Lysenko] [in Ukrainian].
Dutchak, V. H. (1996). Rozvytok profesiinykh zasad bandurnoho mystetstva 1970–1990 rokiv. Tvorchist i vykonavstvo [Development of professional principles of bandura art 1970s–1990s. Creativity and performance] [Abstract of PhD Dissertation, Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music] [in Ukrainian].
Dutchak, V. H. (2017). Osnovni tendentsii v suchasnomu bandurnomu vykonavstvi Ukrainy ta ukrainskoi diaspory [Main trends in modern bandura performance in Ukraine and the Ukrainian diaspora]. In L. I. Horina (Ed.), Aktualni problemy narodno-instrumentalnoho vykonavstva v Ukraini: istoriia i suchasnist [Current issues of folk instrumental performance in Ukraine: History and modernity] (pp. 5–13). Volynski oberehy [in Ukrainian].
Khmel, N. V. (2018). Spetsyfika bandurnykh perekladen muzyky baroko: vykonavsko-tekstolohichnyi aspekt [Specificity of bandura translations of baroque music: performance and textological aspect] [PhD Dissertation, A. V. Nezhdanova Odesa National Academy of Music] [in Ukrainian].
Lisniak, I. M. (2017). Akademichne bandurne mystetstvo kintsia XX – pochatku XXI st. yak vidobrazhennia providnykh tendentsii rozvytku suchasnoi ukrainskoi muzychnoi kultury [Academic bandura art of the late 20th – early 21st centuries as a reflection of the leading trends in the development of modern Ukrainian musical culture] [PhD Dissertation, M. Rylskyi Institute of Art Studies, Folkloristics and Ethnology of the NAS of Ukraine] [in Ukrainian].
Martyniuk, V. (2025, Fabruary 18). [Pryvatna rozmova N. Roiuk z Valentynoiu Martyniuk] [Private conversation N. Royuk with Valentyna Martyniuk] [Audio recording]. In the personal archive of N. V. Roiuk [in Ukrainian].
Martyniuk, V., Ovcharova, S., & Shchitova, S. (2017). Ukrainska pisnia u polifonichnykh tvorakh dlia bandury [Ukrainian song in polyphonic works for bandura]. Lira [in Ukrainian].
Martyniuk, V., Ovcharova, S., & Shchitova, S. (2023). Polifonichnyi zoshyt yunoho bandurysta [Polyphonic notebook of a young bandura player]. Lira [in Ukrainian].
Matviiv, H. V. (2021). Zvukoobrazni chynnyky suchasnoi bandurnoi tvorchosti: instrumentalno-vykonavskyi avtorskyi pidkhid [Sound image factors of modern bandura creativity: Instrumental-executive author’s approach] [Abstract of PhD Dissertation, A. V. Nezhdanova Odesa National Academy of Music] [in Ukrainian].
Morozevych, N. V. (2003). Bandurne mystetstvo yak kulturne nadbannia suchasnosti [Bandura art as cultural property of contemporaneity] [Abstract of PhD Dissertation, A. V. Nezhdanova Odesa National Academy of Music] [in Ukrainian].
Nikolenko, O. I. (2011). Oryhinalna instrumentalna bandurna tvorchist v aspekti zhanrovo-stylovoi evoliutsii [Original instrumental works for Bandura in terms of genre and stylistic evolution] [PhD Dissertation, Lviv National Music Academy named after Mykola Lysenko] [in Ukrainian].
Ovcharova, S. V. (2017). Ukrainska pisnia u polifonichnykh tvorakh dlia bandury: vykonavskyi aspekt [Ukrainian song in polyphonic works for bandura: performance aspect]. In V. Martyniuk, S. Ovcharova, & S. Shchitova, Ukrainska pisnia u polifonichnykh tvorakh dlia bandury [Ukrainian song in polyphonic works for bandura] (pp. 4–7). Lira [in Ukrainian].
Shchitova, S. A. (2017). Ukrainska pisennist i polifoniia u tvorakh dlia bandury Valentyny Martyniuk: teoretychnyi aspekt [Ukrainian songness and polyphony in works for bandura by Valentyna Martyniuk: Theoretical aspect]. In V. Martyniuk, S. Ovcharova, & S. Shchitova, Ukrainska pisnia u polifonichnykh tvorakh dlia bandury [Ukrainian song in polyphonic works for bandura] (pp. 8–29). Lira [in Ukrainian].
Shchitova, S. A., & Kucher, V. V. (2019). Bandurnyi kontsertnyi styl XXI stolittia (na prykladi Kontsertu dlia bandury z orkestrom Bandura forever V. Martyniuk) [Bandura concert style of the 21stcentury (on the example of the bandura concerto with orchestra "Bandura forever” by V. Martyniuk)]. Musicological Thought of Dnipropetrovsk Region, 17, 5–16. https://doi.org/10.33287/222001 [in Ukrainian].
Yesypok, V. M., & Ivanysh, A. A. (2018). Zarodzhennia ta stanovlennia novitnoi formy kobzarskoho mystetstva – kapely bandurystiv [The Emergence and establishment of the new form of kobzar art – capella of bandurists]. Young Scientist, 2(54), 114–117 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.