Творчість кобзаря Остапа Вересая: від фольклорних записів Миколи Лисенка до сучасної репрезентації та інтерпретації
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7581.8.1.2025.331211Ключові слова:
кобзар Остап Вересай, традиційне кобзарство, бандурна музика України, бандурна музика діаспори, жанри кобзарства, Микола Лисенко, кобзарський репертуар, звукозаписи, виконавська реконструкція, імпровізаціяАнотація
Мета дослідження – комплексне дослідження еволюції феномену творчості українського кобзаря Остапа Вересая у його первинному побутуванні й публічному представленні у ХІХ ст. та наступній історії інспірації виконавства представників кобзарства й академічного бандурного мистецтва в Україні та середовищі української діаспори ХХ – початку ХХІ ст. Методологія дослідження. Для розв’язання поставленої мети застосовано методологічні принципи історичного, культурологічного, текстологічного, аксіологічного, термінологічного аналізу, а також відповідні методи наукового дослідження. Здійснено теоретичний аналіз наукових джерел, нотних зразків репертуару О. Вересая, аудіозаписів сучасної реконструкції його творчості в доробку сучасних кобзарів і бандуристів. Зокрема, застосовано методи синтезу, узагальнення, порівняння нотного зафіксованого кобзарського репертуару О. Вересая та пріоритетних жанрів і тематики творів сучасного бандурного мистецтва. Серед емпіричних методів використано спостереження за виконавською діяльністю сучасних кобзарів і бандуристів України та зарубіжжя. Наукову новизну дослідження визначає узагальнення трансляції традицій творчості О. Вересая в сучасному культурно-мистецькому просторі України та української діаспори. Висновки. У процесі дослідження виявлено розширення зацікавленості до творчості О. Вересая в сучасній музичній культурі на науковому (перевидання й осмислення репертуару кобзаря), методичному (узагальнення прийомів гри на діатонічній кобзі-бандурі), виконавському (реконструйований репертуар представників сучасного кобзарства й академічного бандурного мистецтва), аудіозвуковому (сучасні інтерпретації творчої спадщини кобзаря) рівнях. Творчість О. Вересая залишається потужним джерелом натхнення не тільки для сучасного вокально-інструментального відтворення, а й для інструментальних імпровізацій, ладового експериментування, кобзарських новотворів.
Посилання
Arkhimovych, L., & Hordiichuk, M. (1992). M. Lysenko: zhyttia i tvorchist [M. Lysenko: Life and creativity] (3rd ed.). Muzychna Ukraina [in Ukrainian].
Broiako, N. (2023). Mystetskyi vplyv H. Khotkevycha na kobzarstvo ta bandurnytstvo (zlam XIX– XX stolit) [Artistic influence of H. Khotkevych on kobzarism and bandura (turn of the nineteenth and twentieth centuries]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Musical Art, 6(2), 166–176. https://doi.org/10.31866/2616-7581.6.2.2023.291087 [in Ukrainian].
Cheremskyi, K. (1999). Povernennia tradytsii [Return of tradition]. Les Kurbas Centre [in Ukrainian].
Cheremskyi, K. (2008). Tradytsiine spivotstvo [Traditional singing]. Atos [in Ukrainian].
Cheremskyi, K. (2024). Povernennia tradytsii [Return of tradition]. Publisher Oleksandr Savchuk [in Ukrainian].
Dubas, O. (2003). Koryfei kobzarskoho mystetstva Ukrainy (Do 200-richchia vid dnia narodzhennia Ostapa Veresaia) [Traditional kobzarism in the Ukrainian diaspora: History and modernity]. Folk Art and Ethnology, 4, 47–49. https://nte.etnolog.org.ua/uploads/2003/4/publications/47.pdf [in Ukrainian].
Dutchak, V. (2012). Mykola Lysenko i Hnat Khotkevych: na shliakhu akademizatsii bandurnoho mystetstva [Mykola Lysenko and Hnat Khotkevych: On the path of academization of bandura art]. Muzychna ukrainistyka: suchasnyi vymir, 7, 129–137 [in Ukrainian].
Dutchak, V. (2013). Bandurne mystetstvo ukrainskoho zarubizhzhia XX – pochatku XXI stolittia [Bandura art of Ukrainian abroad of the 20th – beginning of the 21st century]. Foliant [in Ukrainian].
Dutchak, V. (2017, June 2). Tradytsiine kobzarstvo v seredovyshchi ukrainskoi diaspory: istoriia i suchasnist [Traditional kobzarism in the Ukrainian diaspora: History and present]. In K. P. Cheremskyi (Comp.), Tradytsiini muzychni instrumenty kobzariv i lirnykiv [Traditional musical instruments of kobzars and lyre players] [Conference proceedings] (pp. 129–143). Publisher Oleksandr Savchuk; Ivan Honchar Museum [in Ukrainian].
Dutchak, V. (2018a, May 26–27). Zberezhennia, rekonstruktsiia i transformatsiia tradytsiinoho kobzarskoho repertuaru v tvorchosti bandurystiv ukrainskoi diaspory kintsia XX – pochatku XXI stolittia [Preservation, reconstruction and transformation of traditional kobzar repertoire in Ukrainian diaspora bandura players art in the end of 20 – the beginning of 21 century]. In P. Cheremskyi (Comp.), Aktualni pytannia suchasnoho vykonavstva na tradytsiinykh kobzarskykh instrumentakh [Current issues of modern performance on traditional kobzar instruments] [Conference proceedings] (pp. 64–73). Publisher Oleksandr Savchuk; Ivan Honchar Museum [in Ukrainian].
Dutchak, V. (2018b). Tvorchist Ostapa Veresaia: vid Mykoly Lysenka do suchasnosti [Ostap Veresai’s Work: From Mykola Lysenko to the present] (Iss. 4, pp. 248–256). In A. Dushnyi (Ed.), Muzychne mystetstvo XXI stolittia – istoriia, teoriia, praktyka [Music art 21st century – history, theory, practice] (Iss. 4, pp. 248–256). Institute of Musical Art Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University [in Ukrainian].
Dutchak, V. (2021). Improvizatsiia na banduri: vid kobzarskoi tradytsii do vykonavskoho metodu u tvorchosti Zinoviia Shtokalka [Improvisation on the bandura: From kobzar traditions to performance method in the work of Zinovii Shtokalko]. In Zinovii Shtokalko: From kobzar traditions to bandura modern style (pp. 30–52). Baltija Publishing. https://doi.org/10.30525/978-9934-26-171-8-2 [in Ukrainian].
Dutchak, V. (2023, December 12). Tvorchist O. Veresaia yak dzherelo tvorchosti bandurystiv ukrainskoi diaspory [O. Veresai’s work as a source of creativity of bandura players of the Ukrainian diaspora.]. In Ostap Veresai – fenomen ukrainskoi kultury [Ostap Veresai – a phenomenon of Ukrainian culture] [Conference proceedings] (pp. 25–30). Kyiv National University of Culture and Arts [in Ukrainian].
Experimental bandura trio. Andrec, Kytasty, Fedynsky [Album; CD]. (2000). PRB production [in English].
Fedynsky, Yu. (2009). Try braty ridnenki [Three dear brothers] [CD] [in Ukrainian].
Hrushevska, K. (Comp.). (1927). Ukrainski narodni dumy [Ukrainian National Dumas] (Vol. 1). Derzhavne vydavnytstvo Ukrainy [in Ukrainian].
Hrushevska, K. (Comp.). (1931). Ukrainski narodni dumy [Ukrainian National Dumas] (Vol. 2). Proletar [in Ukrainian].
Hrytsa, S. (2016). Melos ukrainskoi narodnoi epiky [Melos of the Ukrainian folk epic]. Muzychna Ukraina [in Ukrainian].
Khai, M. (2007). Muzychno-instrumentalna kultura ukraintsiv (folklorna tradytsiia) [Musical and instrumental culture of Ukrainians (folk tradition)]. Kolo [in Ukrainian].
Khai, M. (2015). Mykola Budnyk i kobzarstvo [Mykola Budnyk and kobzarism]. Astroliabiia [in Ukrainian].
Khotkevych, H. (1930). Muzychni instrumenty ukrainskoho narodu [Musical instruments of the Ukrainian people]. Derzhavne vydavnytstvo Ukrainy [in Ukrainian].
Kobzar Ostap Veresai [Image]. (n.d.). Tempora. Retrieved January 9, 2025, from https://tempora.com.ua/shop/kobzar-ostap-veresaj-iz-cd [in Ukrainian].
Kolessa, F. M. (1969). Melodii ukrainskykh narodnykh dum [Melodies of Ukrainian folk dumas]. Naukova dumka. (Original work published 1910/1913) [in Ukrainian].
Kushpet, V. (1997). Samovchytel hry na starosvitskykh narodnykh instrumentakh. Kobza O. Veresaia, bandura H. Tkachenka, torban F. Vidorta [Self-tutorial for playing old world folk instruments. Kobza by O. Veresai, bandura by H. Tkachenko, torban by F. Vidort]. LitSoft [in Ukrainian].
Kushpet, V. (2007). Startsivstvo: mandrivni spivtsi-muzykanty v Ukraini (XIX – poch. XX st.) [Startsivstvo: Itinerant singers-musicians in Ukraine (19th – early 20th centuries)]. Tempora [in Ukrainian].
Kushpet, V. (2016a). Shkola rekonstruktsii vykonavskoi tradytsii: lira, kobza, torban, bandura, spiv [School of reconstruction of the performing tradition: Lyre, kobza, torban, bandura, singing]. Tempora [in Ukrainian].
Kushpet, V. (Comp.). (2016b). Kobzar Ostap Veresai. Yoho muzyka ta vykonuvani nym narodni pisni [Kobzar Ostap Veresai. His music and folk songs he performed] [2 CD attached]. Tempora [in Ukrainian].
Kyrdan, B., & Omelchenko, A. (1980). Narodni spivtsi-muzykanty na Ukraini [Folk singers-musicians in Ukraine]. Muzychna Ukraina [in Ukrainian].
Kytasty, J. (2014). Pisni pravdy – Melodii y pisni kobzarskoi tradytsii [Songs of truth – Melodies and songs of the kobza tradition] [Album; CD]. Centre of Cape Breton Studies at Cape Breton University [in Ukrainian].
Lysenko, M. V. (1955). Kharakterystyka muzychnykh osoblyvostei ukrainskykh dum i pisen, vykonuvanykh kobzarem Veresaiem [Characteristics of musical features of Ukrainian dumas and songs performed by kobzar Veresai] (M. Hordiichuk, Ed.). Mystetstvo. (Reprinted from Zapiski Yugo-zapadnago Otdela Imperatorskago russkago geograficheskago obshchestva, Vol. 1, pp. 339–367, 1874, Tipografiya Imperatorskago Universiteta Sv. Vladimira) [in Ukrainian].
Lysenko, M. V. (1955). Narodni muzychni instrumenty na Ukraini [Folk musical instruments in Ukraine] (M. Shchohol, Ed.). Mystetstvo. (Reprinted from Zoria, 1, 4–10, 1894) [in Ukrainian].
Lysenko, M. V. (2004). Lysty [Letters] (R. M. Skorulska, Comp.). Muzychna Ukraina [in Ukrainian].
Mishalow, V. (2013). Kharkivska bandura [Kharkiv bandura]. Publisher Oleksandr Savchuk [in Ukrainian].
Mist z mynuloho... (“Vid tradytsiinoho vykonavstva do kobzarskoho mystetstva XIX – pochatku XXI stolit”) [A bridge from the past... (From traditional performance to kobza art of the 19 – Early 21 centuries)] [Album; CD]. (2003) [in Ukrainian].
Paris to Kyiv. Variances [Album; CD]. (1996). Olesia Productions [in English].
Revutskyi, D. M. (2001). Ukrainski dumy ta pisni istorychni [Ukrainian dumas and historical songs]. Vydavnychyi tsentr "Asotsiatsii etnolohiv”. (Original work published 1919) [in Ukrainian].
Rusov, A. A. (1874). Ostap Veresai, odin "iz poslednikh kobzarei malorusskikh” [Ostap Veresai, one of the last Ukrainian kobzars]. In Zapiski Yugo-Zapadnago otdela Imperatorskogo russkago geograficheskago obshchestva (Vol. 1, pp. 309–338). Tipografiya Imperatorskago Universiteta Sv. Vladimira [in Russian].
Shtokalko, Z. (1992). Kobzarskyi pidruchnyk [Kobzar textbook] (A. Horniatkevych, Ed.). Canadian Institute of Ukrainian Studies [in Ukrainian].
Shtokalko, Z. (1997). Kobza (A. Horniatkevych, Ed.). Canadian Institute of Ukrainian Studies; Takson [in Ukrainian].
Vavryk, O. (2006). Kobzarski shkoly v Ukraini [Kobzar schools in Ukraine]. Zbruch [in Ukrainian].
Veresaivska kobza. Rekonstruktsiia Mykoly Budnyka. 1998 r. [Veresaivska kobza. Reconstruction by Mykola Budnyk. 1998] [Image]. (n.d.). Ivan Honchar Museum. https://old.honchar.org.ua/wp-content/gallery/muzinstrum_2/08_kobza_mbudnyk_img_5095_jpg [in Ukrainian].
Zheplynskyi, B. M., & Kovalchuk, D. B. (2011). Ukrainski kobzari, bandurysty, lirnyky [Encyclopedic guide]. Halytska vydavnycha spilka [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.