Творчість кобзаря Остапа Вересая: від фольклорних записів Миколи Лисенка до сучасної репрезентації та інтерпретації

Автор(и)

  • Віолетта Дутчак Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, Україна http://orcid.org/0000-0001-6050-4698

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7581.8.1.2025.331211

Ключові слова:

кобзар Остап Вересай, традиційне кобзарство, бандурна музика України, бандурна музика діаспори, жанри кобзарства, Микола Лисенко, кобзарський репертуар, звукозаписи, виконавська реконструкція, імпровізація

Анотація

Мета дослідження – комплексне дослідження еволюції феномену творчості українського кобзаря Остапа Вересая у його первинному побутуванні й публічному представленні у ХІХ ст. та наступній історії інспірації виконавства представників кобзарства й академічного бандурного мистецтва в Україні та середовищі української діаспори ХХ – початку ХХІ ст. Методологія дослідження. Для розв’язання поставленої мети застосовано методологічні принципи історичного, культурологічного, текстологічного, аксіологічного, термінологічного аналізу, а також відповідні методи наукового дослідження. Здійснено теоретичний аналіз наукових джерел, нотних зразків репертуару О. Вересая, аудіозаписів сучасної реконструкції його творчості в доробку сучасних кобзарів і бандуристів. Зокрема, застосовано методи синтезу, узагальнення, порівняння нотного зафіксованого кобзарського репертуару О. Вересая та пріоритетних жанрів і тематики творів сучасного бандурного мистецтва. Серед емпіричних методів використано спостереження за виконавською діяльністю сучасних кобзарів і бандуристів України та зарубіжжя. Наукову новизну дослідження визначає узагальнення трансляції традицій творчості О. Вересая в сучасному культурно-мистецькому просторі України та української діаспори. Висновки. У процесі дослідження виявлено розширення зацікавленості до творчості О. Вересая в сучасній музичній культурі на науковому (перевидання й осмислення репертуару кобзаря), методичному (узагальнення прийомів гри на діатонічній кобзі-бандурі), виконавському (реконструйований репертуар представників сучасного кобзарства й академічного бандурного мистецтва), аудіозвуковому (сучасні інтерпретації творчої спадщини кобзаря) рівнях. Творчість О. Вересая залишається потужним джерелом натхнення не тільки для сучасного вокально-інструментального відтворення, а й для інструментальних імпровізацій, ладового експериментування, кобзарських новотворів.

Біографія автора

Віолетта Дутчак, Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника

Доктор мистецтвознавства, професор, завідувач кафедри музичної україністики та народно-інструментального мистецтва

Посилання

Arkhimovych, L., & Hordiichuk, M. (1992). M. Lysenko: zhyttia i tvorchist [M. Lysenko: Life and creativity] (3rd ed.). Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Broiako, N. (2023). Mystetskyi vplyv H. Khotkevycha na kobzarstvo ta bandurnytstvo (zlam XIX– XX stolit) [Artistic influence of H. Khotkevych on kobzarism and bandura (turn of the nineteenth and twentieth centuries]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Musical Art, 6(2), 166–176. https://doi.org/10.31866/2616-7581.6.2.2023.291087 [in Ukrainian].

Cheremskyi, K. (1999). Povernennia tradytsii [Return of tradition]. Les Kurbas Centre [in Ukrainian].

Cheremskyi, K. (2008). Tradytsiine spivotstvo [Traditional singing]. Atos [in Ukrainian].

Cheremskyi, K. (2024). Povernennia tradytsii [Return of tradition]. Publisher Oleksandr Savchuk [in Ukrainian].

Dubas, O. (2003). Koryfei kobzarskoho mystetstva Ukrainy (Do 200-richchia vid dnia narodzhennia Ostapa Veresaia) [Traditional kobzarism in the Ukrainian diaspora: History and modernity]. Folk Art and Ethnology, 4, 47–49. https://nte.etnolog.org.ua/uploads/2003/4/publications/47.pdf [in Ukrainian].

Dutchak, V. (2012). Mykola Lysenko i Hnat Khotkevych: na shliakhu akademizatsii bandurnoho mystetstva [Mykola Lysenko and Hnat Khotkevych: On the path of academization of bandura art]. Muzychna ukrainistyka: suchasnyi vymir, 7, 129–137 [in Ukrainian].

Dutchak, V. (2013). Bandurne mystetstvo ukrainskoho zarubizhzhia XX – pochatku XXI stolittia [Bandura art of Ukrainian abroad of the 20th – beginning of the 21st century]. Foliant [in Ukrainian].

Dutchak, V. (2017, June 2). Tradytsiine kobzarstvo v seredovyshchi ukrainskoi diaspory: istoriia i suchasnist [Traditional kobzarism in the Ukrainian diaspora: History and present]. In K. P. Cheremskyi (Comp.), Tradytsiini muzychni instrumenty kobzariv i lirnykiv [Traditional musical instruments of kobzars and lyre players] [Conference proceedings] (pp. 129–143). Publisher Oleksandr Savchuk; Ivan Honchar Museum [in Ukrainian].

Dutchak, V. (2018a, May 26–27). Zberezhennia, rekonstruktsiia i transformatsiia tradytsiinoho kobzarskoho repertuaru v tvorchosti bandurystiv ukrainskoi diaspory kintsia XX – pochatku XXI stolittia [Preservation, reconstruction and transformation of traditional kobzar repertoire in Ukrainian diaspora bandura players art in the end of 20 – the beginning of 21 century]. In P. Cheremskyi (Comp.), Aktualni pytannia suchasnoho vykonavstva na tradytsiinykh kobzarskykh instrumentakh [Current issues of modern performance on traditional kobzar instruments] [Conference proceedings] (pp. 64–73). Publisher Oleksandr Savchuk; Ivan Honchar Museum [in Ukrainian].

Dutchak, V. (2018b). Tvorchist Ostapa Veresaia: vid Mykoly Lysenka do suchasnosti [Ostap Veresai’s Work: From Mykola Lysenko to the present] (Iss. 4, pp. 248–256). In A. Dushnyi (Ed.), Muzychne mystetstvo XXI stolittia – istoriia, teoriia, praktyka [Music art 21st century – history, theory, practice] (Iss. 4, pp. 248–256). Institute of Musical Art Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University [in Ukrainian].

Dutchak, V. (2021). Improvizatsiia na banduri: vid kobzarskoi tradytsii do vykonavskoho metodu u tvorchosti Zinoviia Shtokalka [Improvisation on the bandura: From kobzar traditions to performance method in the work of Zinovii Shtokalko]. In Zinovii Shtokalko: From kobzar traditions to bandura modern style (pp. 30–52). Baltija Publishing. https://doi.org/10.30525/978-9934-26-171-8-2 [in Ukrainian].

Dutchak, V. (2023, December 12). Tvorchist O. Veresaia yak dzherelo tvorchosti bandurystiv ukrainskoi diaspory [O. Veresai’s work as a source of creativity of bandura players of the Ukrainian diaspora.]. In Ostap Veresai – fenomen ukrainskoi kultury [Ostap Veresai – a phenomenon of Ukrainian culture] [Conference proceedings] (pp. 25–30). Kyiv National University of Culture and Arts [in Ukrainian].

Experimental bandura trio. Andrec, Kytasty, Fedynsky [Album; CD]. (2000). PRB production [in English].

Fedynsky, Yu. (2009). Try braty ridnenki [Three dear brothers] [CD] [in Ukrainian].

Hrushevska, K. (Comp.). (1927). Ukrainski narodni dumy [Ukrainian National Dumas] (Vol. 1). Derzhavne vydavnytstvo Ukrainy [in Ukrainian].

Hrushevska, K. (Comp.). (1931). Ukrainski narodni dumy [Ukrainian National Dumas] (Vol. 2). Proletar [in Ukrainian].

Hrytsa, S. (2016). Melos ukrainskoi narodnoi epiky [Melos of the Ukrainian folk epic]. Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Khai, M. (2007). Muzychno-instrumentalna kultura ukraintsiv (folklorna tradytsiia) [Musical and instrumental culture of Ukrainians (folk tradition)]. Kolo [in Ukrainian].

Khai, M. (2015). Mykola Budnyk i kobzarstvo [Mykola Budnyk and kobzarism]. Astroliabiia [in Ukrainian].

Khotkevych, H. (1930). Muzychni instrumenty ukrainskoho narodu [Musical instruments of the Ukrainian people]. Derzhavne vydavnytstvo Ukrainy [in Ukrainian].

Kobzar Ostap Veresai [Image]. (n.d.). Tempora. Retrieved January 9, 2025, from https://tempora.com.ua/shop/kobzar-ostap-veresaj-iz-cd [in Ukrainian].

Kolessa, F. M. (1969). Melodii ukrainskykh narodnykh dum [Melodies of Ukrainian folk dumas]. Naukova dumka. (Original work published 1910/1913) [in Ukrainian].

Kushpet, V. (1997). Samovchytel hry na starosvitskykh narodnykh instrumentakh. Kobza O. Veresaia, bandura H. Tkachenka, torban F. Vidorta [Self-tutorial for playing old world folk instruments. Kobza by O. Veresai, bandura by H. Tkachenko, torban by F. Vidort]. LitSoft [in Ukrainian].

Kushpet, V. (2007). Startsivstvo: mandrivni spivtsi-muzykanty v Ukraini (XIX – poch. XX st.) [Startsivstvo: Itinerant singers-musicians in Ukraine (19th – early 20th centuries)]. Tempora [in Ukrainian].

Kushpet, V. (2016a). Shkola rekonstruktsii vykonavskoi tradytsii: lira, kobza, torban, bandura, spiv [School of reconstruction of the performing tradition: Lyre, kobza, torban, bandura, singing]. Tempora [in Ukrainian].

Kushpet, V. (Comp.). (2016b). Kobzar Ostap Veresai. Yoho muzyka ta vykonuvani nym narodni pisni [Kobzar Ostap Veresai. His music and folk songs he performed] [2 CD attached]. Tempora [in Ukrainian].

Kyrdan, B., & Omelchenko, A. (1980). Narodni spivtsi-muzykanty na Ukraini [Folk singers-musicians in Ukraine]. Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Kytasty, J. (2014). Pisni pravdy – Melodii y pisni kobzarskoi tradytsii [Songs of truth – Melodies and songs of the kobza tradition] [Album; CD]. Centre of Cape Breton Studies at Cape Breton University [in Ukrainian].

Lysenko, M. V. (1955). Kharakterystyka muzychnykh osoblyvostei ukrainskykh dum i pisen, vykonuvanykh kobzarem Veresaiem [Characteristics of musical features of Ukrainian dumas and songs performed by kobzar Veresai] (M. Hordiichuk, Ed.). Mystetstvo. (Reprinted from Zapiski Yugo-zapadnago Otdela Imperatorskago russkago geograficheskago obshchestva, Vol. 1, pp. 339–367, 1874, Tipografiya Imperatorskago Universiteta Sv. Vladimira) [in Ukrainian].

Lysenko, M. V. (1955). Narodni muzychni instrumenty na Ukraini [Folk musical instruments in Ukraine] (M. Shchohol, Ed.). Mystetstvo. (Reprinted from Zoria, 1, 4–10, 1894) [in Ukrainian].

Lysenko, M. V. (2004). Lysty [Letters] (R. M. Skorulska, Comp.). Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Mishalow, V. (2013). Kharkivska bandura [Kharkiv bandura]. Publisher Oleksandr Savchuk [in Ukrainian].

Mist z mynuloho... (“Vid tradytsiinoho vykonavstva do kobzarskoho mystetstva XIX – pochatku XXI stolit”) [A bridge from the past... (From traditional performance to kobza art of the 19 – Early 21 centuries)] [Album; CD]. (2003) [in Ukrainian].

Paris to Kyiv. Variances [Album; CD]. (1996). Olesia Productions [in English].

Revutskyi, D. M. (2001). Ukrainski dumy ta pisni istorychni [Ukrainian dumas and historical songs]. Vydavnychyi tsentr "Asotsiatsii etnolohiv”. (Original work published 1919) [in Ukrainian].

Rusov, A. A. (1874). Ostap Veresai, odin "iz poslednikh kobzarei malorusskikh” [Ostap Veresai, one of the last Ukrainian kobzars]. In Zapiski Yugo-Zapadnago otdela Imperatorskogo russkago geograficheskago obshchestva (Vol. 1, pp. 309–338). Tipografiya Imperatorskago Universiteta Sv. Vladimira [in Russian].

Shtokalko, Z. (1992). Kobzarskyi pidruchnyk [Kobzar textbook] (A. Horniatkevych, Ed.). Canadian Institute of Ukrainian Studies [in Ukrainian].

Shtokalko, Z. (1997). Kobza (A. Horniatkevych, Ed.). Canadian Institute of Ukrainian Studies; Takson [in Ukrainian].

Vavryk, O. (2006). Kobzarski shkoly v Ukraini [Kobzar schools in Ukraine]. Zbruch [in Ukrainian].

Veresaivska kobza. Rekonstruktsiia Mykoly Budnyka. 1998 r. [Veresaivska kobza. Reconstruction by Mykola Budnyk. 1998] [Image]. (n.d.). Ivan Honchar Museum. https://old.honchar.org.ua/wp-content/gallery/muzinstrum_2/08_kobza_mbudnyk_img_5095_jpg [in Ukrainian].

Zheplynskyi, B. M., & Kovalchuk, D. B. (2011). Ukrainski kobzari, bandurysty, lirnyky [Encyclopedic guide]. Halytska vydavnycha spilka [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-30

Як цитувати

Дутчак, В. (2025). Творчість кобзаря Остапа Вересая: від фольклорних записів Миколи Лисенка до сучасної репрезентації та інтерпретації. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Музичне мистецтво, 8(1), 108–122. https://doi.org/10.31866/2616-7581.8.1.2025.331211

Номер

Розділ

ПЕРСОНАЛІЇ