Український симфонізм у системі марксистсько-ленінської ідеології: критичний огляд
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7581.8.1.2025.331208Ключові слова:
композитори, українська музична культура ХХ століття, симфонізм, симфонічна музика, соціалістичний реалізмАнотація
Мета дослідження – здійснити критичний огляд особливостей розвитку українського симфонізму 30–80-х років ХХ століття в контексті тиску марксистсько- ленінських ідеологічних настанов. Методологія дослідження. У статті застосовано міждисциплінарний підхід, що охоплює історико-культурний, компаративний, культурологічно-музикознавчий і соціологічний методи. Історико-культурний метод застосовано в аналізі соціально-політичного контексту Радянського Союзу в період 1930–1980-х років. Компаративний метод забезпечив здійснення порівняння тенденцій розвитку українського симфонізму в різні періоди радянської історії. Культурологічно-музикознавчий аналіз застосовано в дослідженні жанрових та стильових особливостей симфонізму в межах соціалістичного реалізму. Соціологічний метод – в аналізі ролі симфонізму у формуванні суспільної свідомості. Наукова новизна дослідження. Уперше досліджено вплив марксистсько-ленінської ідеології на симфонізм 30–80-х років ХХ століття, що дає змогу розкрити механізми впливу офіційної доктрини на музичну культуру означеного періоду. Висновки. У дослідженні систематизовано методи ідеологічного контролю та їхній безпосередній негативний вплив на жанрово-стильові особливості симфонічної музики, зокрема через діяльність державних інституцій (Спілка композиторів СРСР, цензурні комітети тощо). У роботі констатовано нову інтерпретацію соціалістичного реалізму не лише як художньої доктрини, але і як тоталітарного інструменту формування суспільної свідомості через симфонізм. Дослідження сприяє глибшому розумінню взаємозв’язку між ідеологією та мистецтвом, що може бути корисним для аналізу сучасних культурних процесів і державного регулювання мистецької діяльності, як інструменту захисту незалежної України в межах нових викликів сьогодення та ідеологічного тиску з боку держави-агресора.
Посилання
Dorofieieva, V. Yu. (2010). Polistylizm u tvorchosti Yevhena Stankovycha yak semiotychnyi fenomen [Polistilizm as the semiotic phemenon in Yevhen Stankovych creative work] [PhD Dissertation, Kyiv National University of Culture and Arts] [in Ukrainian].
Huzhva, O. P. (2007). Ukrainska symfoniia u chasi – prostori kultury [Ukrainian the symphony in time — space of culture]. Bulletin of Kharkiv State Academy of Design and Arts, 4, 19–35 [in Ukrainian].
Ivanchenko, V. H. (2002). Ukrainska symfoniia XX stolittia: chynnyky ta nosii zmistu [Ukrainian symphony of the 20th century: Factors and carriers of content]. Oriiana [in Ukrainian].
Kornii, L. P., & Siuta, B. O. (2011). Istoriia ukrainskoi muzychnoi kultury [History of Ukrainian musical culture]. Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music [in Ukrainian].
Mukha, A. I. (2002). Formuvannia i rozvytok estetyko-teoretychnoho napriamku doslidzhen v ukrainskomu muzykoznavstvi druhoi polovyny XX stolittia [Formation and development of the aesthetic-theoretical direction of research in Ukrainian musicology of the second half of the 20th century]. Scientific Herald of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine, 16, 25–31 [in Ukrainian].
Muzychno-hromadskyi protses na Novomu etapi [Musical and public process at the new stage]. (1933). Radianska muzyka, 1, 4–9 [in Ukrainian].
Oliinyk, L. (2005, January 28). Skarb Borysa Liatoshynskoho [The treasure of Borys Liatoshynskyi]. Dzerkalo tyzhnia. https://zn.ua/ukr/ART/skarb_borisa_lyatoshinskogo.html [in Ukrainian].
Ovcharenko, S. V. (2023a). Zhanr "radianskyi folklor" yak metod homohenizatsii ukrainskoi kultury XX stolittia [Genre of "soviet folklore" as a method of homogenizing Ukrainian culture of the 20th century]. Culturological Almanac, 2, 269–275. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2023.2.37 [in Ukrainian].
Ovcharenko, S. V. (2023b). Sotsrealizm yak metod i styl: kulturno-istorychna rekonstruktsiia [Sotsrealism as method and style: cultural and historical reconstraction]. Culturological Almanac, 1, 188–193. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2023.1.25 [in Ukrainian].
Yutsevych, Yu. (2009). Muzyka [Music] [Dictionary] (2nd ed.). Bohdan Publishing House [in Ukrainian].
Zin’kevich, E. (2007). Mundus musicae. Teksty i konteksty [Mundus musicae. Texts and contexts]. Zadruga [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.