Український симфонізм у системі марксистсько-ленінської ідеології: критичний огляд

Автор(и)

  • Святослав Овчаренко Київський національний університет культури і мистецтв; Київський університет культури, Україна http://orcid.org/0000-0003-1855-9358

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7581.8.1.2025.331208

Ключові слова:

композитори, українська музична культура ХХ століття, симфонізм, симфонічна музика, соціалістичний реалізм

Анотація

Мета дослідження – здійснити критичний огляд особливостей розвитку українського симфонізму 30–80-х років ХХ століття в контексті тиску марксистсько- ленінських ідеологічних настанов. Методологія дослідження. У статті застосовано міждисциплінарний підхід, що охоплює історико-культурний, компаративний, культурологічно-музикознавчий і соціологічний методи. Історико-культурний метод застосовано в аналізі соціально-політичного контексту Радянського Союзу в період 1930–1980-х років. Компаративний метод забезпечив здійснення порівняння тенденцій розвитку українського симфонізму в різні періоди радянської історії. Культурологічно-музикознавчий аналіз застосовано в дослідженні жанрових та стильових особливостей симфонізму в межах соціалістичного реалізму. Соціологічний метод – в аналізі ролі симфонізму у формуванні суспільної свідомості. Наукова новизна дослідження. Уперше досліджено вплив марксистсько-ленінської ідеології на симфонізм 30–80-х років ХХ століття, що дає змогу розкрити механізми впливу офіційної доктрини на музичну культуру означеного періоду. Висновки. У дослідженні систематизовано методи ідеологічного контролю та їхній безпосередній негативний вплив на жанрово-стильові особливості симфонічної музики, зокрема через діяльність державних інституцій (Спілка композиторів СРСР, цензурні комітети тощо). У роботі констатовано нову інтерпретацію соціалістичного реалізму не лише як художньої доктрини, але і як тоталітарного інструменту формування суспільної свідомості через симфонізм. Дослідження сприяє глибшому розумінню взаємозв’язку між ідеологією та мистецтвом, що може бути корисним для аналізу сучасних культурних процесів і державного регулювання мистецької діяльності, як інструменту захисту незалежної України в межах нових викликів сьогодення та ідеологічного тиску з боку держави-агресора.

Біографія автора

Святослав Овчаренко, Київський національний університет культури і мистецтв; Київський університет культури

Доктор філософії з культурології; старший викладач кафедри музичного мистецтва; методист кафедри естрадного співу

Посилання

Dorofieieva, V. Yu. (2010). Polistylizm u tvorchosti Yevhena Stankovycha yak semiotychnyi fenomen [Polistilizm as the semiotic phemenon in Yevhen Stankovych creative work] [PhD Dissertation, Kyiv National University of Culture and Arts] [in Ukrainian].

Huzhva, O. P. (2007). Ukrainska symfoniia u chasi – prostori kultury [Ukrainian the symphony in time — space of culture]. Bulletin of Kharkiv State Academy of Design and Arts, 4, 19–35 [in Ukrainian].

Ivanchenko, V. H. (2002). Ukrainska symfoniia XX stolittia: chynnyky ta nosii zmistu [Ukrainian symphony of the 20th century: Factors and carriers of content]. Oriiana [in Ukrainian].

Kornii, L. P., & Siuta, B. O. (2011). Istoriia ukrainskoi muzychnoi kultury [History of Ukrainian musical culture]. Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music [in Ukrainian].

Mukha, A. I. (2002). Formuvannia i rozvytok estetyko-teoretychnoho napriamku doslidzhen v ukrainskomu muzykoznavstvi druhoi polovyny XX stolittia [Formation and development of the aesthetic-theoretical direction of research in Ukrainian musicology of the second half of the 20th century]. Scientific Herald of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine, 16, 25–31 [in Ukrainian].

Muzychno-hromadskyi protses na Novomu etapi [Musical and public process at the new stage]. (1933). Radianska muzyka, 1, 4–9 [in Ukrainian].

Oliinyk, L. (2005, January 28). Skarb Borysa Liatoshynskoho [The treasure of Borys Liatoshynskyi]. Dzerkalo tyzhnia. https://zn.ua/ukr/ART/skarb_borisa_lyatoshinskogo.html [in Ukrainian].

Ovcharenko, S. V. (2023a). Zhanr "radianskyi folklor" yak metod homohenizatsii ukrainskoi kultury XX stolittia [Genre of "soviet folklore" as a method of homogenizing Ukrainian culture of the 20th century]. Culturological Almanac, 2, 269–275. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2023.2.37 [in Ukrainian].

Ovcharenko, S. V. (2023b). Sotsrealizm yak metod i styl: kulturno-istorychna rekonstruktsiia [Sotsrealism as method and style: cultural and historical reconstraction]. Culturological Almanac, 1, 188–193. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2023.1.25 [in Ukrainian].

Yutsevych, Yu. (2009). Muzyka [Music] [Dictionary] (2nd ed.). Bohdan Publishing House [in Ukrainian].

Zin’kevich, E. (2007). Mundus musicae. Teksty i konteksty [Mundus musicae. Texts and contexts]. Zadruga [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-30

Як цитувати

Овчаренко, С. (2025). Український симфонізм у системі марксистсько-ленінської ідеології: критичний огляд. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Музичне мистецтво, 8(1), 95–107. https://doi.org/10.31866/2616-7581.8.1.2025.331208

Номер

Розділ

КОНТЕКСТ