Художньо-інтерпретаційні та репертуарні параметри сучасної хорової практики: алгоритм застосування

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7581.8.1.2025.331194

Ключові слова:

українське камерно-хорове виконавство, музична драматургія, наскрізна мистецька концепція, компоненти хорової звучності, камерний хор «United», мистецький проєкт «Відлуння епох: від монодії до модернізму»

Анотація

Мета дослідження полягає у висвітленні художньо-інтерпретаційних і репертуарних параметрів сучасного вітчизняного камерно-хорового виконавства, пов’язаних з реалізацією масштабних мистецьких проєктів, об’єднаних єдиною наскрізною драматургічною концепцією. Аналітичний фокус дослідження зосереджено на поліаспектному аналізі мистецького проєкту «Відлуння епох: від монодії до модернізму» Київського камерного хору «United» (художній керівник та диригент В. Лисенко), окресленого в проєкції на актуальні проблеми вітчизняної хорової концертно- сценічної практики. Методологія дослідження ґрунтується на принципах об’єктивності, історизму, застосуванні універсальних наукових методів: індуктивно-дедуктивного, джерелознавчого, компаративного, методу культурологічної реконструкції. Наукова новизна представлена аналітичними спостереженнями авторів дослідження, які розкривають унікальний досвід практичної реалізації аналізованого мистецького проєкту. Висновки. Результати дослідження засвідчують, що реалізація масштабних мистецьких проєктів, об’єднаних єдиною наскрізною драматургічною концепцією (у проєкції на специфіку сучасного вітчизняного камерно-хорового виконавства), вимагає від диригента і виконавців не лише належного володіння фаховими навичками, але й чіткого усвідомлення взаємопов’язаності мистецьких і психологічних факторів, які впливають на якість кінцевого результату, прогнозуючи ступінь його художньої та професійної довершеності.

Біографії авторів

Ігор Тилик, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства, доцент кафедри музичного мистецтва

Владислав Лисенко, Київський національний університет культури і мистецтв

Доктор мистецтв, старший викладач кафедри музичного мистецтва

Посилання

Andriichuk, P. O. (2023, April 26–27). Pershyi Vseukrainskyi vidkrytyi festyval-konkurs khorovoho mystetstva imeni Mykhaila Krechka yak kulturno-mystetske yavyshche u period rosiisko-ukrainskoi viiny [The First All-Ukrainian open festival-competition of choral art named after Mykhailo Krechko as a cultural and artistic phenomenon during the Russian-Ukrainian war]. In Muzyka v dialozi z suchasnistiu: osvitni, mystetstvoznavchi, kulturolohichni studii [Music in dialogue with the modernity: Studios of educational, art history, culturological] [Conference proceedings] (pp. 114–117). KNUCA Publishing Centre [in Ukrainian].

Bermes, I. (2022). Kulturotvorchi vymiry khorovoho vykonavstva na Zakhodi ta Skhodi Ukrainy (persha polovyna XX stolittia) [Cultural dimensions of choral performance in the West and East of Ukraine (the first half of the 20th century)]. Issues in Cultural Studies, 40, 10–21. https://doi.org/10.31866/2410-1311.40.2022.269349 [in Ukrainian].

Bondarenko, A. (2022). Muzychno-informatsiini tekhnolohii v khorovomu mystetstvi – Ukraina i svitovyi kontekst [Music and information technologies in choral art – Ukraine and the world context]. In N. M. Krechko (Ed.), Ukrainske akademichne vokalno-khorove mystetstvo: metodyko-pedahohichnyi, istoryko-muzykoznavchyi dyskursy [Ukrainian academic vocal and choral art: Methodological, pedagogical, historical and musicological discourses] (pp. 10–40). KNUCA Publishing Centre. https://doi.org/10.31866/978-966-602-363-9.10-40 [in Ukrainian].

Dondyk, O. I. (2017). Transformatsiia audio-vizualnykh parametriv stsenichnoho prostoru v mystetskii diialnosti akademichnoho kamernoho khoru "Khreshchatyk” [Transformation of the audio-visual parameters of the stage space in the artistic activities of the academic chamber choir "Khreschatyk"]. Notes on Art Criticism, 32, 344–354 [in Ukrainian].

Herasymova-Persydska, N. (2006). Vstup [Preface]. In N. Herasymova-Persydska (Comp.), Partesni kontserty XVII – XVIII stolit: z Kyivskoi kolektsii [Partesny concertos 17th – 18th centuries: From the Kyiv collection] (pp. 5–11). Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Husarchuk, T. (2019). Artemii Vedel. Postat myttsia u konteksti epokh [Artemii Vedel. The figure of the artist in the context of epochs]. Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Kornii, L. (1998). Istoriia ukrainskoi muzyky: Ch. 2. Druha polovyna XVIII st. [History of Ukrainian music: Pt. 2. The second half of the 18th century]. M. P. Kots [in Ukrainian].

Kravchuk, O. (2022). Natsionalni osvitni tradytsii: krystalizatsiia khorovoi shkoly H. Verovky ta E. Skrypchynskoi-Verovky kriz pryzmu spadkoiemnosti [National Educational Traditions: Crystallization of the Choral School of H. Verovka and E. Skrypchynska-Verovka through the prism of succession]. In N. M. Krechko (Ed.), Ukrainske akademichne vokalno-khorove mystetstvo: metodyko-pedahohichnyi, istoryko-muzykoznavchyi dyskursy [Ukrainian academic vocal and choral art: Methodological-pedagogical, historical and musicological discourses] (pp. 111–140). KNUCA Publishing Centre. https://doi.org/10.31866/978-966-602-363-9.111-140 [in Ukrainian].

Krechko, N. (2022). Osvitnia komponenta "Khorovyi klas”, yak bazova dystsyplina vykhovannia kvalifikovanykh fakhivtsiv – khorovykh dyryhentiv ta artystiv khoru, v umovakh kolektyvnoho khorovoho vykonavstva [Educational component "Choir class” as a basic discipline for training qualified specialists – choral conductors and choir artists, in conditions of collective choral performance]. In N. M. Krechko (Ed.), Ukrainske akademichne vokalno-khorove mystetstvo: metodyko-pedahohichnyi, istoryko-muzykoznavchyi dyskursy [Ukrainian academic vocal and choral art: Methodological-pedagogical, historical and musicological discourses] (pp. 142–170). KNUCA Publishing Centre. https://doi.org/10.31866/978-966-602-363-9.142-170 [in Ukrainian].

Lysenko, V. V. (2021). Metodyka roboty z khorom Pavla Muravskoho: deiaki osoblyvosti formuvannia profesiinoi maisternosti dyryhenta [On Pavlo Muravskyi’s methods of work with the choir: Some peculiarities of choirmaster’s professional excellence]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 44, 66–72. https://doi.org/10.31866/2410-1176.44.2021.235318 [in Ukrainian].

Martyniuk, A. K. (2021). Teoriia i praktyka dyryhentsko-khorovoi shkoly v Ukraini XX – pochatku XXI stolittia [Theory and practice of conducting and choral school in Ukraine in the 20th – early 21st centuries] [Abstract of DSc Dissertation, Pereiaslav-Khmelnytskyi Hryhorii Skovoroda State Pedagogical University] [in Ukrainian].

Narozhna, N. I. (2017). Teoretyko-metodychni zasady pedahohichnoho kerivnytstva amatorskym khorovym kolektyvom [Theoretical and methodological principles of pedagogical management of an amateur choir]. In O. M. Lihus (Ed.), Akademichne khorove mystetstvo Ukrainy (istoriia, teoriia, praktyka, osvita) [Academic choral art of Ukraine (history, theory, practice, education)] (pp. 134–156). Lira-K [in Ukrainian].

Savenko, S. M. (2021). Konkursno-festyvalni formy v khorovii tvorchosti: tradytsiini modeli ta suchasni tendentsii [Competitive and festival forms in choral creativity: Traditional models and modern trends] [Abstract of PhD Dissertation, Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music] [in Ukrainian].

Sirash, A. V. (2024) Kamerne khorove vykonavstvo v sotsiokulturnomu prostori Ukrainy (druha polovyna XX – pochatok XXI stolittia) [ Chamber choir performance in social and cultural space of Ukraine (the second half of the 20th – beginning of the 21st century)] [Abstract of PhD Dissertation, Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music] [in Ukrainian].

Tylyk, I. V. (2017). Tvorchyi metod P. I. Muravskoho yak bioenerhetychnyi ta psykhofizychnyi fenomen [The creative method of P. I. Muravskyi as a bioenergetic and psychophysical phenomenon]. In O. M. Lihus (Ed.), Akademichne khorove mystetstvo Ukrainy (istoriia, teoriia, praktyka, osvita) [Academic choral art of Ukraine (history, theory, practice, education)] (pp. 86–95). Lira-K [in Ukrainian].

Yurchenko, M. S. (2017). Stylistyka khorovykh kontsertiv A. Rachynskoho ta M. Berezovskoho [Stylistics of choral concerts by A. Rachynskyi and M. Berezovskyi]. In O. M. Lihus (Ed.), Akademichne khorove mystetstvo Ukrainy (istoriia, teoriia, praktyka, osvita) [Academic choral art of Ukraine (history, theory, practice, education)] pp. 42–50). Lira-K [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-30

Як цитувати

Тилик, І., & Лисенко, В. (2025). Художньо-інтерпретаційні та репертуарні параметри сучасної хорової практики: алгоритм застосування. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Музичне мистецтво, 8(1), 52–69. https://doi.org/10.31866/2616-7581.8.1.2025.331194

Номер

Розділ

ПРАКТИКА