Контрабасова методика Людвіга Штрайхера: до перспектив розвитку контрабасового мистецтва в Україні
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7581.8.1.2025.331191Ключові слова:
Людвіг Штрайхер, контрабасова школа, методичні підходи, музична освіта, українська музична культура, педагогіка, контрабасове мистецтвоАнотація
Мета дослідження – розглянути можливий вплив методичних підходів Людвіга Штрайхера на розвиток контрабасового мистецтва в Україні, а також проаналізувати перспективи розвитку цього напряму в умовах сучасної музичної освіти. У статті досліджено роль Л. Штрайхера як одного з видатних педагогів і виконавців, чий підхід до навчання гри на контрабасі став основою для формування контрабасової школи в Австрії. Основний акцент зроблено на методичні особливості навчання гри на контрабасі, на особливості інтерпретації музичних творів та принципи педагогічної роботи, які можуть бути адаптовані до сучасних умов української музичної освіти. Методологія дослідження. У статті використано історико-культурологічний підхід, порівняльний метод, а також аналіз педагогічних та виконавських принципів Л. Штрайхера в контексті української музичної традиції. Наукову новизну дослідження становить уперше систематизований аналіз методичних підходів Л. Штрайхера, здійснений у контексті перспектив розвитку контрабасового мистецтва в Україні. Висновки. Методичні підходи Л. Штрайхера мають значний потенціал для розвитку контрабасової школи в Україні. Їх упровадження в українську контрабасову практику дасть змогу зберегти і збагатити національні музичні традиції, одночасно інтегруючи сучасні світові виконавські практики й техніки в українське контрабасове мистецтво.
Посилання
Antonio García Araque. (n.d.). Reina Sofía School of Music. Retrieved December 31, 2024, from https://www.escuelasuperiordemusicareinasofia.es/en/profesor/antonio-garcia-araque [in English].
Bass family tree. (n.d.). Wayback Machine. Retrieved November 28, 2024, from https://web.archive.org/web/20080219083512/http://members.aol.com/scrtchbox/Basstree.html [in English].
Biography. (n.d.). Josef Niederhammer. Retrieved December 29, 2024, from https://www.niederhammer.com/e/bio.html [in English].
Department of String Instruments. (n.d.). Rozvytok strunno-smychkovoho vykonavstva i pedahohiky (do istorii kafedry strunno-smychkovykh instrumentiv) [Development of string and bowed performance and pedagogy (to the history of the Department of String Instruments)]. Lviv National Music Academy named after Mykola Lysenko. Retrieved October 20, 2024, from https://lnma.edu.ua/kafedry/kafedra-strunno-smychkovyh-instrumentiv/ [in Ukrainian].
Double Bass HQ. (2021, September 28). Simandl Method – Garbage or gold?!? [Video]. YouTube. https://youtu.be/eE83IPDHYz0?si=OJWCvETqQctB5zdv [in English].
Franz Simandl. (2025, February 3). In Wikipedia. https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Franz_Simandl&oldid=1273758572 [in English].
Geschichte [History]. (n.d.). Konzerthaus Weinviertel. Retrieved January 11, 2025, from https://konzerthaus-weinviertel.at/geschichte [in German].
Herbert Mayr, Double-bass. (n.d.). Chamber Orchestra of Europe. Retrieved January 13, 2025, from https://www.coeurope.org/member/herbert-mayr-double-bass [in English].
Hernandez-Dionis, P. H. (2021). La praxis del contrabajo en los Conservatorios Elementales y Professionales en Espana [The praxis of double bass in Elementary and Professional Conservatories in Spain]. Cuadernos de Investigación Musical, 13, 92–105. https://doi.org/10.18239/invesmusic.2021.13.05 [in Spanish].
Karl Michael Schreinzer. (2024, September 19). In Wien Geschichte Wiki. Retrieved January 11, 2025, from https://www.geschichtewiki.wien.gv.at/Karl_Michael_Schreinzer [in German].
Kontrabassist [Double bass player]. (n.d.). Wolfgang Harrer. Retrieved December 29, 2024, from https://wolfgangharrer.at/kontrabassist/ [in German].
Kontrabassist/innen-Treffpunkt weltweit [Double bassists meeting place worldwide]. (2020, May 16). Oe1.ORF.at. https://oe1.orf.at/programm/20200516/598373/Kontrabassist-innen-Treffpunkt-weltweit [in German].
Laska, G. (1904). Kontrabass – schule [Double bass – school] (Op. 50, Vol. 1–2). Breitkopf & Hartel [in German].
Moran, A. (Ed.). (2000). La Fundamental. La revista del contrabajo en Espana. Madrid [in Spanish].
Niederhammer, J. (2020, September 30). Ludwig Streicher und sein musikalisches Erbe [Ludwig Streicher and his musical legacy]. MDW. https://www.mdw.ac.at/magazin/index.php/2020/09/30/ludwig-streicher-und-sein-musikalisches-erbe/ [in German].
Okan, H. (2013). Shkola navchannia hri na kontrabasi [School of learning to play the double bass] [Sheet music]. Lira [in Ukrainian].
Ortiz, L. (2000). El fenomeno Ludwig Streicher [The Ludwig Streicher phenomenon]. La Fundamental. La revista del contrabajo en Espana, 7–11 [in Spanish].
Poles de Oliveira, A. V. (2016). Falando baixo – por toda minha vida: uma trajetória com o contrabaixo na formação de multiplicadores e na carreira musical [Speaking softly – throughout my life: A journey with the double bass in the training of multipliers and in the musical career] [Master’s thesis, Universidade Federal da Bahia]. Repositório Institucional da UFBA. https://repositorio.ufba.br/bitstream/ri/20877/1/ana_poles_2016.pdf [in Portuguese].
Poles, A. V. (2017, September 29). "Musizieren" – das Kontrabass-Konzept des Ludwig Streicher (1920–2003) ["Musizieren" – The double bass concept of Ludwig Streicher (1920– 2003)]. MDW. https://www.mdw.ac.at/magazin/index.php/2017/09/29/musizieren-das-kontrabass-konzept-des-ludwig-streicher-1920-2003/ [in German].
Shkola [School]. (1980). In S. I. Holovashchuk (Ed.), Slovnyk ukrainskoi movy [Dictionary of the Ukrainian language] (Vol. 11, pp. 480–481). Naukova dumka [in Ukrainian].
Shkola [School]. (2012). In H. P. Pivtorak, O. D. Ponomariv, I. A. Stoianov, O. B. Tkachenko, & A. M. Shamota (Comp.), Etymolohichnyi slovnyk ukrainskoi movy [Etymological dictionary of the Ukrainian language] (Vol. 6, p. 433). Naukova dumka [in Ukrainian].
Simandl, F. (1904). New method for the double bass (F. Zimmermann, Ed.) [Sheet music]. Carl Fischer [in English; in German].
Stoliarchuk, B. (1992). Kontrabasysty Ukrainy [Contrabassists of Ukraine]. Rivnenske derzhavne redaktsiino-vydavnyche pidpryiemstvo [in Ukrainian].
Streicher Ludwig. (n.d.). Music Austia. Retrieved February 26, 2025, from https://db.musicaustria.at/node/71588 [in German].
Streicher, L. (1977a). Mein musizieren auf dem kontrabaß. My way of playing the Double bass (Vol. 1). Doblinger [in German; in English].
Streicher, L. (1977b). Mein musizieren auf dem kontrabaß. My way of playing the Double bass (Vol. 2). Doblinger [in German; in English].
Sumarokova, V. (1999). Kyivska strunno-smychkova shkola v konteksti yevropeiskoho vykonavskoho mystetstva (violonchel, kontrabas) [Kyiv string and bow school in the context of European performing arts (cello, double bass)]. Scientific Herald of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine, 1, 38–52 [in Ukrainian].
Team. (n.d.). PAKOE. Retrieved December 29, 2024, from https://www.pakoe.at/site/team.htm [in German].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.