Становлення термінології сучасного бандурознавства

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7581.8.1.2025.331188

Ключові слова:

народно-інструментальне мистецтво, бандурний жанр, академічний, академізований, термінопоняття, модифікована бандура

Анотація

Мета дослідження – проаналізувати специфіку термінопонять «академічний» і «академізований» у сучасному бандурознавстві. Аналіз зосереджується на тому, як процес академізації впливає на зміст і функції бандурного мистецтва, а також на з’ясуванні особливостей, за якими розрізняють автентичність народного інструмента та його сучасну модифікацію. Методологія дослідження. Застосовано комплексний підхід, який об’єднує музикознавчий та органологічний аналіз для виявлення процесу академізації бандурного жанру; лінгвістичний та термінознавчий аналіз – для уточнення термінологічних дефініцій; історичний та компаративістський підходи – для аналізу процесів інтеграції народного мистецтва в академічну культуру. Такий підхід дає змогу не тільки виявити наявні термінологічні протиріччя сучасного наукового дискурсу, а й осмислити глибинні мистецькі та соціокультурні процеси, які сприяють або, навпаки, перешкоджають гармонійному синтезу традиційного й академічного в сучасному бандурному мистецтві. Наукова новизна. У статті запропоновано аналіз термінопонять «академічний» та «академізований» у бандурному мистецтві, що в сучасній науковій літературі синонімізовані, а також уточнено інші термінопоняття бандурного жанру. Висновки. Ця стаття є однією з низки праць, що сприяє подоланню термінологічної плутанини в царині бандурознавства, зокрема диференціює наявну синонімію в сучасному науковому дискурсі термінів «академічний» і «академізований» стосовно бандурного мистецтва. «Академічність» характеризується усталеними канонами високої музичної культури, тоді як «академізація» відображає процесуальні аспекти модернізації народного мистецтва. Соціокультурний контекст відіграє вирішальну роль у трансформації бандурного мистецтва; сучасна бандура є автохтонною, проте втратила свою автентичність, набувши деяких академічних ознак, тобто модифікована в академізовану бандуру.

Біографії авторів

Надія Брояко, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства, професор, завідувач кафедри музичного мистецтва

Вероніка Дорофєєва, Київський університет культури

Кандидат мистецтвознавства, доцент, доцент кафедри естрадного співу

Посилання

Bashtan, S. (1998, March 20–27). Kafedra narodnykh instrumentiv NMAU yak oseredok kobzarskoho akademizmu [The Department of Folk Instruments of the NMAU as a center of kobzar academism]. In Aktualni napriamky rozvytku akademichnoho narodno-instrumentalnoho mystetstva [Current directions of development of academic folk instrumental art] [Conference proceedings] (pp. 21–23). Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music [in Ukrainian].

Bilousova, S. (2023). Kompozytorska tvorchist yak faktor akademizatsii domrovoho vykonavstva [Composer’s creativity as a factor of academization of domra performance]. Grail of Science, 28, 475–477. https://doi.org/10.36074/grail-of-science.09.06.2023.80 [in Ukrainian].

Broiako, N. (2023). Mystetskyi vplyv H. Khotkevycha na kobzarstvo ta bandurnytstvo (zlam XIX–XX stolit) [Artistic influence of H. Khotkevych on kobzarism and bandura (turn of the nineteenth and twentieth centuries)]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Musical Art, 6(2), 166–176. https://doi.org/10.31866/2616-7581.6.2.2023.291087 [in Ukrainian].

Broiako, N., & Vodianyi, B. (2021). Bandurne vykonavstvo u konteksti transformatsiinykh protsesiv ukrainskoi narodnoi instrumentalnoi kultury XX – pochatku XXI stolit [Bandura performance in the context of transformations of Ukrainian popular instrumental culture of the 20th – the beginning of the 21st century]. In Zinovii Shtokalko: vid kobzarskykh tradytsii do bandurnoho suchasnoho styliu [Zinovii Shtokalko: From kobzar traditions to bandura modern style] (pp. 73– 96). Baltija Publishing. https://doi.org/10.30525/978-9934-26-171-8-4 [in Ukrainian].

Cheremskyi, K. (2002). Shliakh zvychaiu [The path of custom]. Hlas [in Ukrainian].

Cherkaskyi, L. M. (2003). Ukrainski narodni muzychni instrumenty [Ukrainian folk musical instruments]. Tekhnika [in Ukrainian].

Chernoivanenko, A. D. (2021). Akademichne muzychno-instrumentalne mystetstvo yak predmet muzykoznavchoi systemolohii [Academic musical and instrumental art as a subject of musicological systemology]. Helvetyka [in Ukrainian].

Davydov, M. (1998a, March 20–27). Kyivska akademichna shkola narodno-instrumentalnoho mystetstva [Kyiv academic school of folk instrumental art]. In Aktualni napriamky rozvytku akademichnoho narodno-instrumentalnoho mystetstva [Current directions of development of academic folk instrumental art] [Conference proceedings] (pp. 5–11). Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music [in Ukrainian].

Davydov, M. (1998b). Kyivska akademichna shkola narodno-instrumentalnoho mystetstva [Kyiv academic school of folk instrumental art]. Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music [in Ukrainian].

Davydov, M. (2010). Istoriia vykonavstva na narodnykh instrumentakh (Ukrainska akademichna shkola) [History of performance on folk instruments (Ukrainian academic school)] (2nd ed.). Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music; Volynska oblasna drukarnia [in Ukrainian].

Diakov, A. S., Kyiak, T. R., & Kudelko, Z. B. (2000). Osnovy terminotvorennia: semantychni ta sotsiolingvistychni aspekty [Fundamentals of terminology: Semantic and sociolinguistic aspects]. KM Academia [in Ukrainian].

Dutchak, V. H. (2013). Bandurne mystetstvo ukrainskoho zarubizhzhia XX – pochatku XXI stolittia [Bandura art of Ukrainian abroad of the 20 – beginning of the 21 century]. Foliant [in Ukrainian].

Hrytsa, S. (2002). Transmisiia folklornoi tradytsii: etnomuzykolohichni rozvidky [Transmission of folklore tradition: Ethnomusicological explorations]. Aston [in Ukrainian].

Ihnatenko, N. V. (2024, May 24–25). Terminy i vyznachennia u problematytsi transformatsiinykh protsesiv u teorii ta metodytsi navchannia istorii v shkoli periodu nezalezhnosti Ukrainy (1991–2020 rr.) [Terms and definitions in the problems of transformational processes in the theory and methodology of teaching history at school during the period of independence of Ukraine (1991–2020)]. In Svit naukovykh doslidzhen [World of scientific research] [Conference proceedings] (Iss. 30, pp. 69–72). Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Opolu; Naukova spilnota [in Ukrainian].

Ivashchenko, V. L. (2014). Osnovni napriamy doslidzhen u terminoznavstvi kintsia XX – pochatku XXI stolit [Main directions of research in terminology of the late 20th – early 21st centuries]. Bulletin of Lviv Polytechnic National University. Series: Problems of Ukrainian Terminology, 791, 22–26 [in Ukrainian].

Khai, M. (2016, June 18–19). Hibrydna terminolohiia v ukrainskomu "banduro”-kobzaroznavstvi [Hybrid terminology in Ukrainian "bandura”-kobzar studies]. In K. P. Cheremskyi (Comp.), Tradytsiina banudra: mynule, suchasne, maibutnie [Traditional banudra: Past, present, future] [Conference proceedings] (pp. 166–178). Publisher Savchuk O. O.; Ivan Honchar Museum [in Ukrainian].

Khotkevych, H. M. (2009). Bandura ta yii repertuar [Bandura and its repertoire] (V. Mishalow, Ed.). The Hnat Khotkevych Foundation for National Cultural Initiatives [in Ukrainian].

Kushpet, V. (2024). Mify ta realnosti kobzarstva [Myths and realities of kobzarism]. Kyiv [in Ukrainian].

Lysko, Z. (1994). Muzychnyi slovnyk [Musical dictionary]. Muzychna Ukraina. (Original work published 1933) [in Ukrainian].

Matviiv, H. V. (2021). Zvukoobrazni chynnyky suchasnoi bandurnoi tvorchosti: instrumentalno-vykonavskyi avtorskyi pidkhid [Sound image factors of modern bandura creativity: Instrumental-executive author’s approach] [PhD Dissertation, A. V. Nezhdanova Odesa National Academy of Music] [in Ukrainian].

Ovcharenko, S. V. (2024). Spetsyfika rozvytku ukrainskoi muzychnoi kultury v umovakh radianskoho ideolohichnoho presynhu (30–80-ti roky XX stolittia) [Specifics of the development of Ukrainian musical culture under Soviet ideological pressure (30–80s of the twentieth century)] [PhD Dissertation, Kyiv National University of Culture and Arts] [in Ukrainian].

Shtokalko, Z. (1992). Kobzarskyi pidruchnyk [Kobzar’s textbook] (A. Horniatkevych, Ed.). Canadian Institute of Ukrainian Studies [in Ukrainian].

Siuta, B. (2024). Systema terminoponiat v osmyslenni suchasnoi muzyky [The system of terminology in the understanding of modern music]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Musical Art, 7(2), 118–132. https://doi.org/10.31866/2616-7581.7.2.2024.316704 [in Ukrainian].

Sozanska, O.-K. O. (2023). Kompozytorska tvorchist vykonavtsiv-bandurystiv druhoi polovyny XX – pochatku XXI stolittia [Composer’s work of bandura performers of the second half of the 20th – early 21st century] [PhD Dissertation, Lviv National Music Academy named after Mykola Lysenko] [in Ukrainian].

Yevhenieva, M. V. (2017). Formuvannia ta rozvytok bandurnoho mystetstva Ternopilshchyny [Formation and development of bandura art in Ternopil region] [PhD Dissertation, Lviv National Music Academy named after Mykola Lysenko] [in Ukrainian].

Yutsevych, Yu. (2003). Muzyka [Music] [Dictionary]. Bohdan Publishing House [in Ukrainian].

Zinkiv, I. Ya. (2013). Bandura yak istorychnyi fenomen [Bandura as a historical phenomenon]. M. Rylskyi Institute of Art Studies, Folkloristics and Ethnology of the NAS of Ukraine [in Ukrainian].

Zinkiv, I. Ya. (2014). Bandura yak istorychnyi fenomen [Bandura as a historical phenomenon] [Abstract of DSc Dissertation, M. Rylskyi Institute of Art Studies, Folkloristics and Ethnology of the NAS of Ukraine] [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-30

Як цитувати

Брояко, Н., & Дорофєєва, В. (2025). Становлення термінології сучасного бандурознавства. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Музичне мистецтво, 8(1), 19–35. https://doi.org/10.31866/2616-7581.8.1.2025.331188

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ