Модальна і тональна гармонія в камерній творчості Бориса Лятошинського

Автор(и)

  • Андрій Бондаренко Київський національний університет культури і мистецтв, Україна http://orcid.org/0000-0002-6856-991X

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7581.8.1.2025.331186

Ключові слова:

Борис Лятошинський, камерна музика, гармонія, тональність, модальність

Анотація

Мета дослідження – виявити особливості використання тональної та модальної гармонії у творчості Бориса Лятошинського, обґрунтувати спільність і відмінність зазначених підходів. Методологія дослідження. Застосовано такі методи дослідження: емпіричні, зокрема вивчення нотного тексту музичних творів Б. Лятошинського; спеціальні теоретичні – для здійснення гармонічного та формотворчого аналізу окремих творів; загальнонаукові теоретичні (дедукції та індукції), що дають змогу спроєктувати загальні положення теорії модальності на творчість Б. Лятошинського і навпаки, тобто вивести віднайдені особливості гармонії до рівня засад композиторського стилю. Наукова новизна. Уперше досліджено твори композитора з погляду модальної гармонії та вперше представлено аналіз низки творів. Висновки. У процесі аналізу камерних творів Б. Лятошинського знайдено зразки як тональної, так і модальної гармонії. Аналіз тональних творів Б. Лятошинського дав змогу виявити розвиток пізньоромантичних традицій, використання розширеної тональної системи із широким застосуванням політерцієвих акордів та продовжених ланцюгів модуляцій без закріплення в основній тональності. У модальній гармонії у творах Б. Лятошинського виявлено опору на штучні звукоряди переважно тритоно-секундової та політерцієвої будови, які впродовж розгортання твору зазнають модифікацій і взаємодіють з тональними структурами. Проведений аналіз дав змогу виявити гармонічні структури, що постають унаслідок вертикальної трансформації властивих українському фольклору мелодичних зворотів, які спираються на інтервал малої сексти. Це дає підстави говорити про глибокі національні коріння творчості композитора.

Біографія автора

Андрій Бондаренко, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства, доцент кафедри музичного мистецтва

Посилання

Bezborodko, O. A. (2018). Vzaiemodiia kompozytorskykh i vykonavskykh zasobiv vyraznosti v Druhii sonati-baladi Borysa Liatoshynskoho [The interaction of compositional and performing means of expressiveness in the Second Sonata-Ballade by Borys Liatoshynskyi]. Scientific Herald of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine, 122, 110–124. https://doi.org/10.31318/2522-4190.2018.122.141857 [in Ukrainian].

Bondarenko, T. (1969). Deiaki kompozytsiini osoblyvosti obrobok narodnykh pisen dlia holosu i fortepiano B. M. Liatoshynskoho [Some compositional features of arrangements of folk songs for voice and piano by B. M. Liatoshynskyi]. Ukrainian Musicology, 4, 13–30 [in Ukrainian].

Hrysenko, L. (1973). Formotvorcha rol harmonii u tvorakh B. M. Liatoshynskoho [The formative role of harmony in the works of B. M. Liatoshynskyi]. Suchasna muzyka, 3, 230–260 [in Ukrainian].

Kozarenko, O. (2000). Fenomen ukrainskoi natsionalnoi muzychnoi movy [The phenomenon of the Ukrainian national musical language]. Shevchenko Scientific Society in Lviv [in Ukrainian].

Kozarenko, O. (2001). Ukrainska natsionalna muzychna mova: heneza ta suchasni tendentsii rozvytku [The Ukrainian national musical language: Genesis and modern tendencies of development] [Abstract of DSc Dissertation, Scientific Herald of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine] [in Ukrainian].

Kurth, E. (1920). Romantische Harmonik und ihre Krise in Wagners "Tristan" [Romantic harmony and its crisis in Wagner’s "Tristan”]. Max Hesses [in German].

Lester, J. (2002). Rameau and eighteenth-century harmonic theory. In T. Christensen (Ed.), The Cambridge history of Western music theory (pp. 753–777). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CHOL9780521623711.026 [in English].

Lilja, E. (2019). Harmonic function and modality in classic heavy metal. Metal Music Studies, 5(3), 355–378. https://doi.org/10.1386/mms.5.3.355_1 [in English].

Martsenkivska, O. (2010). Ladoharmonichna systema u fortepiannii tvorchosti B. Liatoshynskoho (do problemy tradytsii ta novatorstva) [The ladoharmonic system in the piano works of B. Liatoshynskyi (on the problem of tradition and innovation)]. Ukrainian Musicology, 36, 27–38 [in Ukrainian].

Martsenkivska, O. (2015). B. Liatoshynskyi ta F. Chopin: porivnialna typolohiia osobystostei v aspekti rozghliadu ladoharmonichnoi systemy [B. Liatoshynskyi and F. Chopin: A comparative typology of personalities in the aspect of consideration lad-harmonic system]. Kyiv Musicology, 51, 3–15 [in Ukrainian].

Messiaen, O. (1944). Technique de mon langage musical [Technique of my musical language]. Alphonse Leduc [in French].

Piaskovskyi, I. (1991). Onovlennia romantychnykh i postromantychnykh tradytsii v ladoharmonichnomu myslenni B. Liatoshynskoho [Renewal of romantic and post-romantic traditions in B. Liatoshynskyi’s ladoharmonic thinking]. Ukrainian Musicology, 26, 74–93 [in Ukrainian].

Susanni, P., & Antokoletz, E. (2012). Music and twentieth-century tonality: Harmonic progression based on modality and the interval cycles. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203119297 [in English].

Waters, K. (2005). Modes, scales, functional harmony, and nonfunctional harmony in the compositions of Herbie Hancock. Journal of Music Theory, 49(2), 333–357. https://doi.org/10.1215/00222909-011 [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-30

Як цитувати

Бондаренко, А. (2025). Модальна і тональна гармонія в камерній творчості Бориса Лятошинського. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Музичне мистецтво, 8(1), 6–18. https://doi.org/10.31866/2616-7581.8.1.2025.331186

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ