Сценічне втілення естрадної пісні: комплекс виразних засобів у сучасних виконавських практиках
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7581.7.2.2024.316731Ключові слова:
естрадний співак, театралізація пісні, «театр пісні», образ (імідж) співака, естрадна пісня, засоби художньої виразностіАнотація
Мистецтво естрадного співу охоплює не тільки вокальне мистецтво, а й комплекс виразних засобів, серед яких чільне місце належить акторській майстерності виконавця; міра використання додаткових виразних засобів залежить від індивідуальності виконавця, смислової, образної, емоційної та стильової своєрідності пісні. Мета дослідження – описати комплекс виразних засобів, що може використовувати співак у створенні художнього образу та в сценічному втіленні естрадної пісні (вокальне мистецтво, акторська майстерність та образ (сценічний імідж) співака, театралізація та сценографія музичного твору, роль акомпанементу). Методологія дослідження. Застосовано музикознавчий, стилістичний, контекстуальний аналіз; розглянуто комплекс виразних засобів сценічного втілення естрадної пісні в сучасних соціокультурних умовах, що є підґрунтям формування музиканта (естрадного співака) – артиста нового універсального типу. Наукова новизна дослідження полягає у поглибленні розгляду в сучасних сценічних практиках естрадних співаків комплексу виразних засобів, до яких зараховуємо акторську майстерність естрадних виконавців, театралізацію вокально-естрадних творів та інше, що дає змогу визначити тенденцію розвитку сучасної естрадної пісні як синтезу акторського й вокального мистецтва. Висновки. У пісні від імені героя головним виразним засобом акторської майстерності естрадного співака є перетворення, створення характеру персонажа, від імені якого співається пісня. Театралізація естрадної пісні вимагає від виконавця та режисера відчуття міри, розуміння того, що сенс і образ твору розкривається насамперед через спів; одним з найважливіших завдань режисера є допомога естрадному вокалісту в знаходженні оригінального й органічного образу (іміджу). Безперечно, що живий акомпанемент пісні надає можливість більш широкої театралізації в сенсі спілкування співака з концертмейстером або оркестром. В акторській психотехніці естрадного співака провідні позиції належать внутрішньому баченню, уяві, проникненню в емоційно-смислову побудову матеріалу.
Посилання
Bobul, I. V. (2021). Khudozhno-estetychni kharakterystyky vokalno-estradnoho vykonavstva yak zhanrovoho syntezu mystetstv [Artistic and aesthetic characteristics of vocal and pop performance as a genre synthesis of arts]. Notes on Art Criticism, 40, 122–128. https://doi.org/10.32461/2226-2180.40.2021.250367 [in Ukrainian].
Boichuk, A. (2023). Narysy formuvannia estradnoho spivaka Ukrainy u paradyhmi XXI stolittia [Essays on the formation of a pop singer of Ukraine in the XXI century paradigm]. Current Issues of the Humanities, 60(1), 53–59. https://doi.org/10.24919/2308-4863/60-1-8 [in Ukrainian].
Burlaka, A. (2023). Suchasna ukrainska estradna pisnia yak zasib transliatsii kulturnoi identychnosti [Contemporary Ukrainian pop songs as a means of broadcasting cultural identity]. Issues in Cultural Studies, 41, 43–51. https://doi.org/10.31866/2410-1311.41.2023.276688 [in Ukrainian].
Druzhynets, M. I. (2020). Mizhnarodnyi pisennyi konkurs Yevrobachennia yak vazhlyvyi etap intehratsii ukrainskoi kultury [International European song competition as an important stage of integration of Ukrainian culture]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 1, 125–129. https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2020.196582 [in Ukrainian].
Folomieieva, N. A. (2021). Vykonavska maisternist estradnoho spivaka [Performing skills of a pop singer]. Tsoma S. P. https://repository.sspu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/a913db15-880c-452c-9908-23ebf7ae5d28/content [in Ukrainian].
Horina, Zh. D. (2022). Kolorystyka muzychno-poetychnoi kultury hurtiv "Skriabin” i "Okean Elzy" [Colors of the musical and poetic culture of the groups "Skriabin" and "Ocean of Elza”]. Scientific Notes of V. I. Vernadsky Taurida National University. Series: Philology. Journalism, 33(5), 1, 32–38. https://doi.org/10.32782/2710-4656/2022.5.1/06 [in Ukrainian].
Kablova, T., & Teteria, V. (2019). Vokalno-estradne vykonavstvo Ukrainy kintsia XX – pochatku XXI st. [Vocal and popular performance of ukraine at the end of XX – beginning of XXI centuries]. Ukrainian Culture: The Past, Modern, Ways of Development. Branch: Art Criticism, 32, 85–88 [in Ukrainian].
Konvaliuk, U. (2019). Teoretychni zasady personolohii vokalnoho mystetstva estrady [The theoretical principles of vocal variety art personology]. Ukrainian Culture: The Past, Modern, Ways of Development. Branch: Culturology, 31, 108–115. https://doi.org/10.35619/ucpmk.vi31.228 [in Ukrainian].
Kravets, N. V., & Romenskyi, Yu. M. (2021). Osnovopolozhni pryntsypy pidboru pedahohichnoho repertuaru v pytanniakh vykhovannia suchasnoho estradnoho spivaka [Fundamental principles of pedagogical repertoire selection in the education of a modern pop singer]. In Muzyka v systemi mystetskoi osvity: vzaiemyny ta protydii [Music in the system of art education: Relationships and oppositions] (pp. 114–116). Helvetyka [in Ukrainian].
Loktionova-Oitsius, O. O. (2020). Do vyznachennia poniattia "vykonavskyi obraz” [To the definition of the "performance image” concept]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 4, 170–175. https://doi.org/10.32461/2226-3209.4.2020.219152 [in Ukrainian].
Manko, S. B. (2017). Stvorennia styliu-imidzhu artysta v konteksti suchasnoi masovoi kultury (na prykladi ukrainskykh estradnykh vykonavtsiv) [Creating singer’s image style in the context of modern mass culture (the case of Ukrainian pop singers)]. Culture of Ukraine. Series: Art Criticism, 56, 170–180 [in Ukrainian].
Martsynkivskyi, O. O. (2019). Profesiina pidhotovka spivaka: tekhnichnyi i khudozhnii aspekty [Methodology of teaching solo singing at university level]. Innovatsiina pedahohika, 16(1), 115–119. https://doi.org/10.32843/2663-6085-2019-16-1-22 [in Ukrainian].
Ovsiannikova, N. Yu. (2022). Ukrainska estradna pisnia: tendentsii rozvytku [Ukrainian pop song: Development trends]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 1, 170–173. https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2022.257681 [in Ukrainian].
Pikhtar, O. A., & Novakovska, I. V. (2019). Tvorcha postat Sofii Rotaru v konteksti rozvytku ukrainskoi estrady 70–80-kh rokiv XX stolittia [Creative personality of Sofia Rotaru in the context of the Ukrainian pop music stage development in the 70–80’s of the XX century]. Innovative Pedagogy, 9(3), 13–16 [in Ukrainian].
Popova, A., & Voichenko, O. (2018). Teatralnist yak element khudozhnoi struktury vokalnoho vykonavstva [Theatricality as an element of the artistic structure of vocal performance]. Culture and Contemporaneity, 1, 103–107 [in Ukrainian].
Samaia, T. V. (2019). Vokalne mystetstvo estrady Ukrainy [Vocal art of Ukrainian pop music]. Chetverta khvylia. https://kmaecm.edu.ua/wp-content/uploads/samaya-t.-vokalne-mystecztvo-estrady_ukrayinskyj-kontekst.pdf [in Ukrainian].
Shportko, O., & Hatsenko, H. (2018). Estradnyi vokal u konteksti syntezu mystetstv [Pop vocal in the context of the synthesis of arts]. The Scientific Issues of Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University. Specialisation: Art Studies, 2(39), 85–90. http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/12578/1/Shportko_Hatsenko.pdf [in Ukrainian].
Smetana, O., Siruk, B., & Onyshchuk, N. (2024). Estetychni kontseptsii khudozhno-vyraznoho myslennia spivaka estradnoho zhanru [Aesthetic concepts of artistic and expressive thinking of a pop genre singer]. Current Issues of the Humanities, 75(3), 33–38. https://doi.org/10.24919/2308-4863/75-3-5 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.