Сценічне втілення естрадної пісні: комплекс виразних засобів у сучасних виконавських практиках

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7581.7.2.2024.316731

Ключові слова:

естрадний співак, театралізація пісні, «театр пісні», образ (імідж) співака, естрадна пісня, засоби художньої виразності

Анотація

Мистецтво естрадного співу охоплює не тільки вокальне мистецтво, а й комплекс виразних засобів, серед яких чільне місце належить акторській майстерності виконавця; міра використання додаткових виразних засобів залежить від індивідуальності виконавця, смислової, образної, емоційної та стильової своєрідності пісні. Мета дослідження – описати комплекс виразних засобів, що може використовувати співак у створенні художнього образу та в сценічному втіленні естрадної пісні (вокальне мистецтво, акторська майстерність та образ (сценічний імідж) співака, театралізація та сценографія музичного твору, роль акомпанементу). Методологія дослідження. Застосовано музикознавчий, стилістичний, контекстуальний аналіз; розглянуто комплекс виразних засобів сценічного втілення естрадної пісні в сучасних соціокультурних умовах, що є підґрунтям формування музиканта (естрадного співака) – артиста нового універсального типу. Наукова новизна дослідження полягає у поглибленні розгляду в сучасних сценічних практиках естрадних співаків комплексу виразних засобів, до яких зараховуємо акторську майстерність естрадних виконавців, театралізацію вокально-естрадних творів та інше, що дає змогу визначити тенденцію розвитку сучасної естрадної пісні як синтезу акторського й вокального мистецтва. Висновки. У пісні від імені героя головним виразним засобом акторської майстерності естрадного співака є перетворення, створення характеру персонажа, від імені якого співається пісня. Театралізація естрадної пісні вимагає від виконавця та режисера відчуття міри, розуміння того, що сенс і образ твору розкривається насамперед через спів; одним з найважливіших завдань режисера є допомога естрадному вокалісту в знаходженні оригінального й органічного образу (іміджу). Безперечно, що живий акомпанемент пісні надає можливість більш широкої театралізації в сенсі спілкування співака з концертмейстером або оркестром. В акторській психотехніці естрадного співака провідні позиції належать внутрішньому баченню, уяві, проникненню в емоційно-смислову побудову матеріалу.

Біографії авторів

Галина Гаценко, Київський національний університет культури і мистецтв

Заслужений працівник культури України, доцент кафедри музичного мистецтва

Наталія Ковмір, Київський національний університет культури і мистецтв

Магістр музичного мистецтва, викладач кафедри музичного мистецтва

Вадим Юрчук, Київський національний університет культури і мистецтв

Провідний концертмейстер кафедри музичного мистецтва

Посилання

Bobul, I. V. (2021). Khudozhno-estetychni kharakterystyky vokalno-estradnoho vykonavstva yak zhanrovoho syntezu mystetstv [Artistic and aesthetic characteristics of vocal and pop performance as a genre synthesis of arts]. Notes on Art Criticism, 40, 122–128. https://doi.org/10.32461/2226-2180.40.2021.250367 [in Ukrainian].

Boichuk, A. (2023). Narysy formuvannia estradnoho spivaka Ukrainy u paradyhmi XXI stolittia [Essays on the formation of a pop singer of Ukraine in the XXI century paradigm]. Current Issues of the Humanities, 60(1), 53–59. https://doi.org/10.24919/2308-4863/60-1-8 [in Ukrainian].

Burlaka, A. (2023). Suchasna ukrainska estradna pisnia yak zasib transliatsii kulturnoi identychnosti [Contemporary Ukrainian pop songs as a means of broadcasting cultural identity]. Issues in Cultural Studies, 41, 43–51. https://doi.org/10.31866/2410-1311.41.2023.276688 [in Ukrainian].

Druzhynets, M. I. (2020). Mizhnarodnyi pisennyi konkurs Yevrobachennia yak vazhlyvyi etap intehratsii ukrainskoi kultury [International European song competition as an important stage of integration of Ukrainian culture]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 1, 125–129. https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2020.196582 [in Ukrainian].

Folomieieva, N. A. (2021). Vykonavska maisternist estradnoho spivaka [Performing skills of a pop singer]. Tsoma S. P. https://repository.sspu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/a913db15-880c-452c-9908-23ebf7ae5d28/content [in Ukrainian].

Horina, Zh. D. (2022). Kolorystyka muzychno-poetychnoi kultury hurtiv "Skriabin” i "Okean Elzy" [Colors of the musical and poetic culture of the groups "Skriabin" and "Ocean of Elza”]. Scientific Notes of V. I. Vernadsky Taurida National University. Series: Philology. Journalism, 33(5), 1, 32–38. https://doi.org/10.32782/2710-4656/2022.5.1/06 [in Ukrainian].

Kablova, T., & Teteria, V. (2019). Vokalno-estradne vykonavstvo Ukrainy kintsia XX – pochatku XXI st. [Vocal and popular performance of ukraine at the end of XX – beginning of XXI centuries]. Ukrainian Culture: The Past, Modern, Ways of Development. Branch: Art Criticism, 32, 85–88 [in Ukrainian].

Konvaliuk, U. (2019). Teoretychni zasady personolohii vokalnoho mystetstva estrady [The theoretical principles of vocal variety art personology]. Ukrainian Culture: The Past, Modern, Ways of Development. Branch: Culturology, 31, 108–115. https://doi.org/10.35619/ucpmk.vi31.228 [in Ukrainian].

Kravets, N. V., & Romenskyi, Yu. M. (2021). Osnovopolozhni pryntsypy pidboru pedahohichnoho repertuaru v pytanniakh vykhovannia suchasnoho estradnoho spivaka [Fundamental principles of pedagogical repertoire selection in the education of a modern pop singer]. In Muzyka v systemi mystetskoi osvity: vzaiemyny ta protydii [Music in the system of art education: Relationships and oppositions] (pp. 114–116). Helvetyka [in Ukrainian].

Loktionova-Oitsius, O. O. (2020). Do vyznachennia poniattia "vykonavskyi obraz” [To the definition of the "performance image” concept]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 4, 170–175. https://doi.org/10.32461/2226-3209.4.2020.219152 [in Ukrainian].

Manko, S. B. (2017). Stvorennia styliu-imidzhu artysta v konteksti suchasnoi masovoi kultury (na prykladi ukrainskykh estradnykh vykonavtsiv) [Creating singer’s image style in the context of modern mass culture (the case of Ukrainian pop singers)]. Culture of Ukraine. Series: Art Criticism, 56, 170–180 [in Ukrainian].

Martsynkivskyi, O. O. (2019). Profesiina pidhotovka spivaka: tekhnichnyi i khudozhnii aspekty [Methodology of teaching solo singing at university level]. Innovatsiina pedahohika, 16(1), 115–119. https://doi.org/10.32843/2663-6085-2019-16-1-22 [in Ukrainian].

Ovsiannikova, N. Yu. (2022). Ukrainska estradna pisnia: tendentsii rozvytku [Ukrainian pop song: Development trends]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 1, 170–173. https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2022.257681 [in Ukrainian].

Pikhtar, O. A., & Novakovska, I. V. (2019). Tvorcha postat Sofii Rotaru v konteksti rozvytku ukrainskoi estrady 70–80-kh rokiv XX stolittia [Creative personality of Sofia Rotaru in the context of the Ukrainian pop music stage development in the 70–80’s of the XX century]. Innovative Pedagogy, 9(3), 13–16 [in Ukrainian].

Popova, A., & Voichenko, O. (2018). Teatralnist yak element khudozhnoi struktury vokalnoho vykonavstva [Theatricality as an element of the artistic structure of vocal performance]. Culture and Contemporaneity, 1, 103–107 [in Ukrainian].

Samaia, T. V. (2019). Vokalne mystetstvo estrady Ukrainy [Vocal art of Ukrainian pop music]. Chetverta khvylia. https://kmaecm.edu.ua/wp-content/uploads/samaya-t.-vokalne-mystecztvo-estrady_ukrayinskyj-kontekst.pdf [in Ukrainian].

Shportko, O., & Hatsenko, H. (2018). Estradnyi vokal u konteksti syntezu mystetstv [Pop vocal in the context of the synthesis of arts]. The Scientific Issues of Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University. Specialisation: Art Studies, 2(39), 85–90. http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/12578/1/Shportko_Hatsenko.pdf [in Ukrainian].

Smetana, O., Siruk, B., & Onyshchuk, N. (2024). Estetychni kontseptsii khudozhno-vyraznoho myslennia spivaka estradnoho zhanru [Aesthetic concepts of artistic and expressive thinking of a pop genre singer]. Current Issues of the Humanities, 75(3), 33–38. https://doi.org/10.24919/2308-4863/75-3-5 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-09

Як цитувати

Гаценко, Г., Ковмір, Н., & Юрчук, В. (2024). Сценічне втілення естрадної пісні: комплекс виразних засобів у сучасних виконавських практиках. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Музичне мистецтво, 7(2), 170–182. https://doi.org/10.31866/2616-7581.7.2.2024.316731

Номер

Розділ

ПРАКТИКА