Музика Івана Небесного до вистав: синтаксичний аспект

Автор(и)

  • Олена Якимчук Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, Україна http://orcid.org/0000-0002-2276-6061

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7581.7.2.2024.316723

Ключові слова:

творчість І. Небесного, вистава, театральне дійство, музика до вистави

Анотація

У статті визначено роль музики Івана Небесного, її взаємодію з іншими складниками вистави. Акцентовано на тематизмі музичного наповнення. Визначено, що музика розкриває характери головних героїв. Композитор використовує лейттембри скрипки, трембіти для характеристики циган, гуцулів; сопілки – для Хойзека. Мета дослідження – визначити роль музичного наповнення вистави в контексті її розвитку, взаємодії з іншими сценічними засобами виразності. Методологію дослідження становить теоретичний, інтерпретологічний, компаративний, комплексний, а також метод узагальнення, що дає змогу розкрити мету статті. Наукова новизна дослідження. Уперше проаналізовано музику Івана Небесного до вистав з репертуару Вінницького академічного українського музично-драматичного театру ім. М. Садовського. Музика є семантично-інтонаційним кодом вистави, її звуковою моделлю. Музичний вступ та завершення виконують до- та посткомунікативну функцію. Висновки. Музика є невід’ємним складником п’єс. Вона містить одну або кілька тем, які зазнають тембральних, фактурних і жанрових змін протягом п’єси. Тема є смисловим та інтонаційним кодом п’єси, її звуковою моделлю та візитною карткою. Характерною рисою композиторського мислення І. Небесного є наявність лейттембрів. Інструментальний тембр відображає почуття персонажів п’єси, передає особливості людської натури, відтворює драматизм становлення головних героїв. У музиці до п’єс І. Небесний виразно передає національний колорит. Композитор обирає гуцульські та циганські гами для позначення етнічних спільнот («У неділю рано- вранці копала вона трави на зілля...»). Авторська тема, стилізована під єврейський фольклор («Хелемські мудреці»), занурює глядачів у семантичне поле єврейського гумору. Наявність музичної прелюдії та постлюдії, побудованих на основній темі, надає цілісності виставі, виконує пре- та посткомунікативну функцію.

Біографія автора

Олена Якимчук, Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського

Кандидат мистецтвознавства, доцент, доцент кафедри музикознавства, інструментальної підготовки та хореографії

Посилання

Demchuk, O. (2020, November 29). Mykhailo Roshko: "Polit nad hnizdom zozuli" Kena Kizi [Mykhailo Roshko: "One flew over the cuckoo’s nest” by Ken Kesey] [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=_1_2tlRFYvo [in Ukrainian].

Hershenzon, M. (1990). Khelemski mudretsi [Helem Sages] (I. Mazore, Trans.). Radianskyi pysmennyk [in Ukrainian].

Kesey, K. (2017). Nad zozulynym hnizdom [One flew over the cuckoo’s nest] (N. Tysovska, Trans.). KM Books [in Ukrainian].

Kobylianska, O. (2021). V nediliu rano zillia kopala [On Sunday morning she gathered herbs]. Folio. (Original work published 1909) [in Ukrainian].

Matsiievskyi, I. (2012). Muzychni instrumenty hutsuliv [Hutsul musical instruments]. Nova Knyha [in Ukrainian].

Nazar-Shevchuk, L. (2024, May 4). Svitlo vid tinei: pro balet Ivana Nebesnoho "Tini zabutykh predkiv. III chastyna – Vsezahalne" [Light from shadows: About Ivan Nebesnyi’s ballet "Shadows of Forgotten Ancestors. Part III – General”]. Muzyka. https://mus.art.co.ua/svitlo-vid-tiney-pro-balet-ivana-nebesnoho-tini-zabutykh-predkiv-iii-chastyna-vsezahalne/ [in Ukrainian].

Velymchanytsia, O. (2012). Vadym Sikorskyi: "Hliadach i teatr. Rozmova na rivni" [Vadym Sikorskyi: "The audience and the theater. The conversation is on the same level"]. Kino- Teatr, 6. http://archive-ktm.ukma.edu.ua/show_content.php?id=1426 [in Ukrainian].

Yakymchuk, O. (2024). Rol muzyky Ivana Nebesnoho u vystavi "U nediliu rano zillia kopala…" [The role of Ivan Nebesnyi’s music in the play "On Sunday early morning she was digging potion herbs”]. Scientific Collections of the Lviv National Music Academy named after Mykola Lysenko, 51, 56–61. https://doi.org/10.32782/2310-0583-2023-51-09 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-09

Як цитувати

Якимчук, О. (2024). Музика Івана Небесного до вистав: синтаксичний аспект. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Музичне мистецтво, 7(2), 149–157. https://doi.org/10.31866/2616-7581.7.2.2024.316723

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ