Система термінопонять в осмисленні сучасної музики

Автор(и)

  • Богдан Сюта Національна музична академія України імені П. І. Чайковського, Україна http://orcid.org/0000-0002-4986-3451

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7581.7.2.2024.316704

Ключові слова:

музичні терміни, національна термінологічна система, зарубіжні системи термінів, музика країн Заходу, сучасна музика Китаю, китайсько-європейські творчі взаємодії, науково-творча парадигма, електроакустична музика, сучасна музична таксономія

Анотація

Мета дослідження – висвітлити питання, що торкаються історії, закономірностей, функцій і методологічної коректності термінів та систем термінопонять у сучасній музичній науці. Методологія дослідження. Оптимальне вирішення поставлених завдань вимагало залучення низки методів, серед яких основними є системний, джерелознавчий, порівняльний, термінологічний і метод спостереження. Наукова новизна. Подібне дослідження щодо сучасної музики здійснено в українському музикознавстві вперше. Висновки. Система термінопонять для осмислення певного етапу розвитку музичної культури має одне з основоположних значень. В умовах множинності науково-творчих парадигм система наукових термінів і базових понять фокусує увагу науковця на положеннях і дослідницьких операціях основної парадигми. Відсутність системно укладеної групи термінопонять, присвячених осмисленню певних музичних явищ та артефактів, може призвести до розбалансування цілісної системи термінів вищого рівня, а також процесу її виформовування. Подібні прозарубіжні
системи термінів; музика країн Заходу; сучасна музика Китаю; китайсько-європейські
творчі взаємодіїцеси відбуваються в багатьох країнах, де національна терміносистема ще остаточно не сформувалася.

Біографія автора

Богдан Сюта, Національна музична академія України імені П. І. Чайковського

Доктор мистецтвознавства, професор, професор кафедри теорії музики

Посилання

Benjamin, W. (2002). Mystetskyi tvir u dobu svoiei tekhnichnoi vidtvoriuvanosti [A work of art in the age of its technical reproducibility] (Yu. Rybachuk, Trans.). In W. Benjamin, Vybrane [Selected] (pp. 53–97). Litopys [in Ukrainian].

Bulyk-Verkhola, S. (2003). Formuvannia i rozvytok ukrainskoi muzychnoi terminolohii [The formation and development of Ukrainian musical terminology] [Abstract of PhD Dissertation, Ivan Franko National University of Lviv] [in Ukrainian].

Bulyk-Verkhola, S. (2010). Leksyko-semantychna kharakterystyka ukrainskoi muzychnoi terminolohii [Lexical-semantic characteristics of Ukrainian musical terminology]. Bulletin of Lviv Polytechnic National University. Series: Problems of Ukrainian Terminology, 675, 68–71 [in Ukrainian].

Eimert, H., & Humpert, H. U. (1981). Das Lexikon der elektronischen Musik [The lexicon of electronic music] (3rd ed.). Bosse [in German].

Fabbri, F. (n.d.). Music taxonomies: An overview. Academia. Retrieved January 20, 2024, from https://www.academia.edu/14384292/Music_Taxonomies_an_Overview [in English].

Feyerabend, P. (2011). The tyranny of science. Polity Press [in English].

Frow, J. (n.d.). Filthstep, Dangdut and Skwee: Scale and taxonomy in musical genres. Academia. Retrieved January 20, 2024, from https://www.academia.edu/12454077/Scale_and_Taxonomy_in_Musical_Genres [in English].

Horbach, O. (1965). Z istorii ukrainskoi tserkovno-muzychnoi terminolohii [From the history of Ukrainian church music terminology]. Miunkhen [in Ukrainian].

Humpert, H. U. (1987). Elektronische Musik: Geschichte, Technik, Kompositionen [Electronic music: History, technology, compositions]. Schott [in German].

Kulchytskyi, I., & Osidach, N. (2011). Proekt elektronnoho slovnyka muzychnoi terminolohii [Project of electronic dictionary of musical terminology]. Lexicographic Bulletin, 20, 16–22 [in Ukrainian].

Kun, T. (2001). Struktura naukovykh revoliutsii [Project of an electronic dictionary of musical terminology] (O. Vasylieva, Trans.). Port-Royal [in Ukrainian].

Lysko, Z. (1994). Muzychnyi slovnyk [Musical dictionary]. Muzychna Ukraina. (Original work published 1933) [in Ukrainian].

Samoilova, I. A. (2019). Synonimy v muzychnii terminolohii (na materiali "Slovnyka muzychnoi terminolohii (Proiekt)" 1930-ho roku vydannia) [Synonyms in musical terminology (on the material of dictionary of musical terms (Project) published in 1930]. Terminolohichnyi visnyk, 5, 326–334. https://doi.org/10.37919/2221-8807-2019-5-45 [in Ukrainian].

Stepanova, O. (2013). Strukturno-semantychnyi analiz muzychnoi terminolohii vykonavskoho mystetstva [Structural-semantic analysis of musical terminology of the performance]. Scientific Bulletin of Lesia Ukrainka East European National University, 1, 122–126 [in Ukrainian].

Tomatis, J. (2009, July 13–17). In the name of the genre: Neologisms, ideology, neorealistic aesthetics; The birth of a musical genre, the case of Italian Cantautori. In G. Stahl & A. Gyde (Eds.), Popular music worlds, popular music histories [Conference proceedings]. Institute of Popular Music, University of Liverpool [in English].

Yutsevych, Yu. (2003). Muzyka [Music] [Dictionary]. Bohdan Publishing House [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-09

Як цитувати

Сюта, Б. (2024). Система термінопонять в осмисленні сучасної музики. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Музичне мистецтво, 7(2), 118–132. https://doi.org/10.31866/2616-7581.7.2.2024.316704

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ