Невідомий рукопис «Підручника гри на бандурі» періоду DP
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7581.7.1.2024.303774Ключові слова:
бандурне мистецтво, музична культура України, діаспора, підручник гри на бандурі, Архів Українського вільного університету, табори переміщених осіб, переміщені особи, таборове мистецтво української еміграції, методика навчання гри на бандурі, жанри репертуару бандуристівАнотація
Мета дослідження – ввести до наукового обігу рукопис «Підручника гри на бандурі» невідомого автора (Ауґсбург, Німеччина, 1951) у контексті динаміки забезпечення навчально-методичними виданнями бандурного мистецтва українського зарубіжжя. Методологія дослідження заснована на засадах історичного, культурологічного, текстологічного, аксіологічного підходів. Використано такі методи, як історико- типологічний, аналіз і синтез, метод музичної текстології, музикознавчого аналізу, що дало змогу виявити не лише тенденції еволюції навчально-методичних підходів у викладанні гри на бандурі, але й персонологічні аспекти їх формування. Окремої уваги надано потребі систематизації не тільки методик у друкованих виданнях підручників та самовчителів гри на бандурі, а й рукописних раритетів, що досі залишаються в державних і приватних архівах, потребують належного наукового та методичного осмислення. Наукову новизну дослідження визначає введення до обігу аналізу рукописного «Підручника гри на бандурі» невідомого автора (Ауґсбург, Німеччина, 1951 р.), створеного в так званий таборовий період у Німеччині1, де перебували переміщені особи (DP – Displaced Persons). Нотний рукопис є складником документальних матеріалів Архіву Українського вільного університету (Мюнхен, Німеччина). Висновки. У дослідженні здійснено аналіз матеріалів підручника з методичних та аплікатурних позицій, послідовності опанування інструмента, формування бандурного репертуару, його порівняння з аналогічними зразками в українському музичному мистецтві, а також визначено цінність підручника з позиції популяризації українського національного музичного інструмента в умовах еміграції, поширення виконавських традицій бандурного мистецтва.
Посилання
Bashtan, S., & Omelchenko, A. (1984). Shkola hry na banduri [Bandura playing school]. Muzychna Ukraina [in Ukrainian].
Bashtan, S., & Omelchenko, A. (1989). Shkola hry na banduri [School of playing the bandura] (Rev. ed.). Muzychna Ukraina [in Ukrainian].
Broiako, N. (1997). Teoretychni aspekty vykonavskoi tekhniky bandurysta [School of playing the bandura]. Ivano-Frankivska oblasna drukarnia [in Ukrainian].
Broiako, N. (2023). Mystetskyi vplyv H. Khotkevycha na kobzarstvo ta bandurnytstvo (zlam XIX–XX stolit) [Artistic influence of H. Hotkevych on kobzarism and bandura (turn of the nineteenth and twentieth centuries)]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Musical Art, 6(2), 166–176. https://doi.org/10.31866/2616-7581.6.2.2023.291087 [in Ukrainian].
Domontovych, M. (1913). Samonavchytel do hry na kobzi abo banduri [Self-tutorial for playing the kobza or bandura] (Pt. 1). Dilo [in Ukrainian].
Domontovych, M. (1914). Samonavchytel do hry na kobzi abo banduri [Self-tutorial for playing the kobza or bandura] (Pt. 2). Dilo [in Ukrainian].
Dutchak, V. (2008). Muzychna i naukovo-metodychna spadshchyna Hnata Khotkevycha v ukrainskomu zarubizhzhi [The musical and scientific-methodical heritage of Hnat Hotkevich in Ukrainian abroad]. Newsletter Precarpathian University. Art studies, 12–13, 151–156 [in Ukrainian].
Dutchak, V. (2009). Semen Lastovych-Chulivskyi – teoretyk i praktyk udoskonalennia bandury v ukrainskomu zarubizhzhi (do 100-richchia vid dnia narodzhennia myttsia) [Semen Lastovych-Chulivskyi is a theoretician and practitioner of bandura improvement in Ukrainian abroad (to the 100th anniversary of the artist’s birth)]. Ukrainian Culture: The Past, Modern, Ways of Development, 15(1), 210–219 [in Ukrainian].
Dutchak, V. (2011). Spetsyfika rozvytku bandurnoho mystetstva v Nimechchyni vprodovzh XX – pochatku XXI stolittia [The bandura art development specificity in Germany during the XX century and in the beginning of the XXI century]. Scientific Issues of Ternopil National Pedagogical Volodymyr Hnatiuk University. Series: Art Studies, 2, 89–97 [in Ukrainian].
Dutchak, V. (2013). Bandurne mystetstvo ukrainskoho zarubizhzhia XX – pochatku XXI stolittia [Bandura art of Ukrainian abroad of the 20th – beginning of the 21st century] [Monograph]. Foliant [in Ukrainian].
Ishchenko, V. (2018). Bandurna abetka [Bandura alphabet]. Desna Polihraf [in Ukrainian].
Kabachok, V., & Yutsevych, Ye. (1958). Shkola hry na banduri [Bandura playing school]. Derzhavne vydavnytstvo obrazotvorchoho mystetstva i muzychnoi literatury URSR [in Ukrainian].
Karas, H. (2012). Muzychna kultura ukrainskoi diaspory u svitovomu chasoprostori XX stolittia [Musical culture of the Ukrainian diaspora in the world time-space of the 20th century] [Monograph]. Tipovit [in Ukrainian].
Khotkevych, H. (1909). Pidruchnyk hry na banduri [Textbook of playing the bandura] (Pt. 1). Shevchenko Scientific Society [in Ukrainian].
Khotkevych, H. (ca. 1929–1931). Pidruchnyk hry na banduri [Textbook of playing the bandura] (Pt. 2–3). Derzhavne vydavnytstvo Ukrainy [in Ukrainian].
Khotkevych, H. (2004). Pidruchnyk hry na banduri [Textbook of playing the bandura]. Hlas [in Ukrainian].
Khotkevych, H. (2007). Bandura ta yii mozhlyvosti [Bandura and its possibilities] (V. Mishalov, Ed.). Hlas; Maidan [in Ukrainian].
Khotkevych, H. M. (2009). Bandura ta yii repertuar [Bandura and its repertoire] (V. Mishalow, Ed.). The Hnat Khotkevych Foundation for National Cultural Initiatives [in Ukrainian].
Kushpet, V. (1997). Samovchytel hry na starosvitskykh narodnykh instrumentakh. Kobza O. Veresaia, bandura H. Tkachenka, torban F. Vidorta [Self-tutorial for playing old world folk instruments. Kobza by O. Veresai, bandura by H. Tkachenko, torban by F. Vidort]. Litsoft [in Ukrainian].
Kushpet, V. (2016). Shkola rekonstruktsii vykonavskoi tradytsii: lira, kobza, torban, bandura, spiv [The school of reconstruction of the performing tradition: Lyre, kobza, torban, bandura, singing]. Tempora [in Ukrainian].
Maruniak, V. (1985). Ukrainska emihratsiia v Nimechchyni ta Avstrii po Druhii svitovii viini: T. 1. Roky 1945–1951 [Ukrainian emigration to Germany and Austria during the Second World War: Vol. 1. Years 1945–1951]. Petro Belei Academic Publishing House [in Ukrainian].
Mishalow, V. (1987a). Pochatkovyi kurs hry na banduri kharkivskym sposobom [An introductory course of playing the bandura in the Kharkiv method]. Bandura, 21–22, 32–33 [in Ukrainian].
Mishalow, V. (1987b). Pochatkovyi kurs hry na banduri kharkivskoho sposobu [An introductory course of playing the bandura in the Kharkiv method]. Bandura, 19–20, 29–31 [in Ukrainian].
Mishalow, V. (1988). Vpravy dlia livoi ruky. Kharkivskyi sposib hry na banduri [Exercises for the left hand. The Kharkiv method of playing the bandura]. Bandura, 23–24, 56–58 [in Ukrainian].
Mishalow, V. (1982). The Kharkiv Style: An introduction. Bandura, 2(6), 23–26 [in English].
Mishalow, V. (1985). The Kharkiv Style of bandura – An introduction. Bandura, 13–14, 20–23 [in English].
Mishalow, V. (1987a). An introduction to the Kharkiv style. Bandura, 19–20, 31–34 [in English].
Mishalow, V. (1987b). The Kharkiv Style. Bandura, 21–22, 34–35 [in English].
Mishalow, V. (2013). Kharkivska bandura [Kharkiv bandura]. Publisher Savchuk O. O. [in Ukrainian].
Omelchenko, A. (1973). Shkola hry na banduri: 1 klas [Bandura playing school: 1st grade]. Muzychna Ukraina [in Ukrainian].
Omelchenko, A. (1977). Shkola hry na banduri: 2 klas [Bandura playing school: 2nd grade]. Muzychna Ukraina [in Ukrainian].
Opryshko, M. (1967). Shkola hry na banduri [Bandura playing school] (A. Omelchenko, Ed.). Muzychna Ukraina [in Ukrainian].
Ovchinnikov, V. (Sost.) (1913). Samouchitel’ igry na bandure (kobze) [Self-tutorial for playing the bandura (kobza)]. V. Grosse Printing House [in Russian].
Pidruchnyk hry na banduri: Ch. 1. Shkola hry na banduri [Textbook of playing the bandura: Pt. 1. School of playing the bandura] [Notes]. (1951a). Archive of the Ukrainian Free University, Munich [in Ukrainian].
Pidruchnyk hry na banduri: Ch. 2. Pisni dlia bandury [Textbook of playing the bandura: Pt. 2. Songs for the bandura] [Notes]. (1951b). Archive of the Ukrainian Free University, Munich [in Ukrainian].
Podobied, O. (2018). Ukrainska planeta DiPi: kultura ta povsiakdennia [Ukrainian planet DP: Culture and everyday life]. Publisher Evenok O. O. [in Ukrainian].
Pukhalskyi, Ya. (1978). Metodika obucheniya igry na bandure [Methods for teaching playing the bandura]. Kievskaya gosudarstvennaya konservatoriya imeni P. I. Chaikovskogo [in Russian].
Rykhliuk, L. (2017). Metodyka vykladannia hry na banduri [Methodology of teaching bandura playing]. Volynska oblasna drukarnia [in Ukrainian].
Samchuk, U. (1976). Zhyvi struny. Bandura i bandurysty [Live strings. Bandura and bandurists]. Kapelia Bandurystiv imeny Tarasa Shevchenka [in Ukrainian].
Shevchenko, V. (1913). Shkola dlia bandury na 27 strun [School for bandura on 27 strings]. V. Grosse Printing House [in Ukrainian].
Shtokalko, Z. (1992). Kobzarskyi pidruchnyk [Kobzar textbook] (A. Horniatkevych, Ed.). Canadian Institute of Ukrainian Studies [in Ukrainian].
Tkachenko, H. K. (1988). Osnovy hry na narodnii banduri [Basics of playing the folk bandura]. Bandura, 23–24, 3–8 [in Ukrainian].
Vavryk, O. (2006). Kobzarski shkoly v Ukraini [Kobzar schools in Ukraine]. Zbruch [in Ukrainian].
Zalizniak, M. (2012). Bukvaryk dlia kobzaryka [Primer for kobzarik]. Nova knyha [in Ukrainian].
Zelenetskyi, O. (Ed.) (1972). Na hromadskii nyvi (do 25-littia Tsentralnoho predstavnytstva ukrainskoi emigratsii v Nimechchyni) [On the public field (to the 25th anniversary of the Central Representation of Ukrainian emigration in Germany]. Tsentralne predstavnytstvo ukrainskoi emigratsii v Nimechchyni [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.