Специфіка виконавської інтерпретації літургійної творчості Артемія Веделя на прикладі мистецької презентації Літургії Св. Іоанна Золотоустого (C-dur)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7581.7.1.2024.303766

Ключові слова:

літургійна творчість А. Л. Веделя, Літургія Св. Іоанна Золотоустого (С-dur), компаративно-текстологічний аналіз, інтерпретаційно-виконавський алгоритм, сучасне українське хорове виконавство

Анотація

Мета дослідження – висвітлити особливості художньої інтерпретації літургічної творчості А. Веделя на прикладі мистецької презентації Літургії Св. Іоанна Золотоустого (C-dur). Методологія дослідження ґрунтується на універсальних методах наукового пізнання: індукції, дедукції, синтезу, структурного та компаративного аналізу, культурологічної реконструкції, принципах об’єктивності й історизму. Наукова новизна дослідження полягає у формуванні чіткого уявлення щодо художньо-інтерпретаційних підходів до виконавської презентації літургічної творчості А. Веделя та специфіки застосування літургійних творів композитора в сучасній богослужбовій і концертній практиці. У статті вперше запропоновано оригінальну художню концепцію концертно-виконавської інтерпретації Літургії Артемія Веделя (C-dur). Висновки. У процесі дослідження виявлено, що сакрально- музична літургійна образність була для А. Веделя джерелом відображення його особистих релігійних настроїв і водночас засобом вияву індивідуального ставлення до реальних подій життя, актуалізованих через використання різних композиційних вокально-хорових засобів. У публікації доведено такі положення: літургійна творчість А. Веделя ґрунтується на традиційних принципах православно-богослужбової практики і є органічним складником церковно-музичної спадщини композитора; інтерпретаційно-виконавський алгоритм хормейстерської роботи над літургійними творами А. Веделя, і зокрема літургією С-dur, має бути спрямований на виявлення у творчому задумі митця смислових підтекстів та семантичних асоціацій, які характеризують психологічну індивідуальність композитора й прояснюють закладений у партитурі релігійно-філософський зміст.

Біографії авторів

Ігор Тилик, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства, старший викладач кафедри музичного мистецтва

Владислав Лисенко, Київський національний університет культури і мистецтв

Асистент кафедри музичного мистецтва

Посилання

Borovyk, M. (1971). Pro vplyvy narodnoi pisni na melodyku A. Vedelia [About the influence of the folk song on the melody of A. Vedel]. Ukrainian Musicology, 6, 137–152 [in Ukrainian].

Husarchuk, T. (2003). Do problemy indyvidualnoho v ukrainskomu khorovomu mystetstvi doby klasytsyzmu [To the problem of the individual in the Ukrainian choral art of the age of classicism]. Scientific Herald of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine, 24(1), 87–98 [in Ukrainian].

Husarchuk, T. (2019). Artemii Vedel. Postat myttsia u konteksti epokh [Artemii Vedel. The figure of the artist in the context of epochs] [Monograph] (2nd ed.). Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Husarchuk, T. V. (Comp.). (1997). Anotovanyi pokazhchyk tvoriv Artema Vedelia (1767–1808) [Annotated index of the works of Artem Vedel (1767–1808)] (A. V. Kutasevych, Ed.). Khorova biblioteka kamernoho khoru “Kyiv” [in Ukrainian].

Kornii, L. (1998). Istoriia ukrainskoi muzyky [History of Ukrainian music] (Pt. 2). M. P. Kots Publishing House [in Ukrainian].

Kuk, V. (1995). Rukopysna partytura tvoriv Artema Vedelia [Handwritten score of works by Artem Vedel]. Ukrainskyi muzychnyi arkhiv, 1, 34–52 [in Ukrainian].

Kutasevych, A. V. (2015). Stylova dyferentsiatsiia dukhovno-muzychnykh spadshchyn Stepana Dehtiarova ta Artema Vedelia: pytannia avtorstva tvoriv superechlyvoi atrybutsii [Stylistic differentiation of the spiritual and musical heritage of Stepan Dehtiarov and Artem Vedel: The issue of authorship of works of controversial attribution] [PhD Dissertation, Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music] [in Ukrainian].

Sonevytskyi, I. (1966). Artem Vedel i yoho muzychna spadshchyna [Artem Vedel and his musical legacy]. The Ukrainian Free Academy of Arts and Sciences in the U. S., Musicological Section [in Ukrainian].

Tylyk, I. (2013). Tvorchist Artemiia Vedelia v konteksti kulturno-mystetskoho i dukhovnoho zhyttia Ukrainy druhoi polovyny XVIII st. [The work of Artemii Vedel in the context of the cultural, artistic and spiritual life of Ukraine in the second half of the 18th century] [PhD Dissertation, Kyiv National University of Culture and Arts] [in Ukrainian].

Tylyk, I., & Lysenko, V. (2021). Liturhiina tvorchist Artemiia Vedelia: muzykoznavchyi ta interpretatsiino-vykonavskyi aspekty [Liturgical works of Artemіy Vedel: Musicological and Interpretive-performing aspects]. Literature and Culture of Polissya, 102(17), 176–185. https://doi.org/10.31654/2520-6966-2021-17f-102-176-185 [in Ukrainian].

Vedel, A. (2000). Bozhestvenna Liturhiia sviatoho Ioanna Zolotoustoho ta 12 dukhovnykh khorovykh kontsertiv [Divine Liturgy of St. John the Chrysostom and 12 spiritual choral concerts] [Notes] (V. Kolesnyk, Ed.). Ukrainian Music Society of Alberta [in Ukrainian].

Vedel, A. (2007). Dukhovni tvory [Spiritual works] (M. M. Hobdych & T. V. Husarchuk, Comps.). Heoprynt [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-17

Як цитувати

Тилик, І., & Лисенко, В. (2024). Специфіка виконавської інтерпретації літургійної творчості Артемія Веделя на прикладі мистецької презентації Літургії Св. Іоанна Золотоустого (C-dur). Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Музичне мистецтво, 7(1), 53–64. https://doi.org/10.31866/2616-7581.7.1.2024.303766

Номер

Розділ

ПРАКТИКА