Специфіка виконавської інтерпретації літургійної творчості Артемія Веделя на прикладі мистецької презентації Літургії Св. Іоанна Золотоустого (C-dur)
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7581.7.1.2024.303766Ключові слова:
літургійна творчість А. Л. Веделя, Літургія Св. Іоанна Золотоустого (С-dur), компаративно-текстологічний аналіз, інтерпретаційно-виконавський алгоритм, сучасне українське хорове виконавствоАнотація
Мета дослідження – висвітлити особливості художньої інтерпретації літургічної творчості А. Веделя на прикладі мистецької презентації Літургії Св. Іоанна Золотоустого (C-dur). Методологія дослідження ґрунтується на універсальних методах наукового пізнання: індукції, дедукції, синтезу, структурного та компаративного аналізу, культурологічної реконструкції, принципах об’єктивності й історизму. Наукова новизна дослідження полягає у формуванні чіткого уявлення щодо художньо-інтерпретаційних підходів до виконавської презентації літургічної творчості А. Веделя та специфіки застосування літургійних творів композитора в сучасній богослужбовій і концертній практиці. У статті вперше запропоновано оригінальну художню концепцію концертно-виконавської інтерпретації Літургії Артемія Веделя (C-dur). Висновки. У процесі дослідження виявлено, що сакрально- музична літургійна образність була для А. Веделя джерелом відображення його особистих релігійних настроїв і водночас засобом вияву індивідуального ставлення до реальних подій життя, актуалізованих через використання різних композиційних вокально-хорових засобів. У публікації доведено такі положення: літургійна творчість А. Веделя ґрунтується на традиційних принципах православно-богослужбової практики і є органічним складником церковно-музичної спадщини композитора; інтерпретаційно-виконавський алгоритм хормейстерської роботи над літургійними творами А. Веделя, і зокрема літургією С-dur, має бути спрямований на виявлення у творчому задумі митця смислових підтекстів та семантичних асоціацій, які характеризують психологічну індивідуальність композитора й прояснюють закладений у партитурі релігійно-філософський зміст.
Посилання
Borovyk, M. (1971). Pro vplyvy narodnoi pisni na melodyku A. Vedelia [About the influence of the folk song on the melody of A. Vedel]. Ukrainian Musicology, 6, 137–152 [in Ukrainian].
Husarchuk, T. (2003). Do problemy indyvidualnoho v ukrainskomu khorovomu mystetstvi doby klasytsyzmu [To the problem of the individual in the Ukrainian choral art of the age of classicism]. Scientific Herald of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine, 24(1), 87–98 [in Ukrainian].
Husarchuk, T. (2019). Artemii Vedel. Postat myttsia u konteksti epokh [Artemii Vedel. The figure of the artist in the context of epochs] [Monograph] (2nd ed.). Muzychna Ukraina [in Ukrainian].
Husarchuk, T. V. (Comp.). (1997). Anotovanyi pokazhchyk tvoriv Artema Vedelia (1767–1808) [Annotated index of the works of Artem Vedel (1767–1808)] (A. V. Kutasevych, Ed.). Khorova biblioteka kamernoho khoru “Kyiv” [in Ukrainian].
Kornii, L. (1998). Istoriia ukrainskoi muzyky [History of Ukrainian music] (Pt. 2). M. P. Kots Publishing House [in Ukrainian].
Kuk, V. (1995). Rukopysna partytura tvoriv Artema Vedelia [Handwritten score of works by Artem Vedel]. Ukrainskyi muzychnyi arkhiv, 1, 34–52 [in Ukrainian].
Kutasevych, A. V. (2015). Stylova dyferentsiatsiia dukhovno-muzychnykh spadshchyn Stepana Dehtiarova ta Artema Vedelia: pytannia avtorstva tvoriv superechlyvoi atrybutsii [Stylistic differentiation of the spiritual and musical heritage of Stepan Dehtiarov and Artem Vedel: The issue of authorship of works of controversial attribution] [PhD Dissertation, Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music] [in Ukrainian].
Sonevytskyi, I. (1966). Artem Vedel i yoho muzychna spadshchyna [Artem Vedel and his musical legacy]. The Ukrainian Free Academy of Arts and Sciences in the U. S., Musicological Section [in Ukrainian].
Tylyk, I. (2013). Tvorchist Artemiia Vedelia v konteksti kulturno-mystetskoho i dukhovnoho zhyttia Ukrainy druhoi polovyny XVIII st. [The work of Artemii Vedel in the context of the cultural, artistic and spiritual life of Ukraine in the second half of the 18th century] [PhD Dissertation, Kyiv National University of Culture and Arts] [in Ukrainian].
Tylyk, I., & Lysenko, V. (2021). Liturhiina tvorchist Artemiia Vedelia: muzykoznavchyi ta interpretatsiino-vykonavskyi aspekty [Liturgical works of Artemіy Vedel: Musicological and Interpretive-performing aspects]. Literature and Culture of Polissya, 102(17), 176–185. https://doi.org/10.31654/2520-6966-2021-17f-102-176-185 [in Ukrainian].
Vedel, A. (2000). Bozhestvenna Liturhiia sviatoho Ioanna Zolotoustoho ta 12 dukhovnykh khorovykh kontsertiv [Divine Liturgy of St. John the Chrysostom and 12 spiritual choral concerts] [Notes] (V. Kolesnyk, Ed.). Ukrainian Music Society of Alberta [in Ukrainian].
Vedel, A. (2007). Dukhovni tvory [Spiritual works] (M. M. Hobdych & T. V. Husarchuk, Comps.). Heoprynt [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.