Інтерпретація твору «Павана» Габріеля Форе: композиторський та виконавський аспекти

Автор(и)

  • Вікторія Сологуб Відокремлений підрозділ «Миколаївська філія Київського національного університету культури і мистецтв», Україна http://orcid.org/0000-0001-7346-7929
  • Світлана Гриненко Миколаївський фаховий коледж культури і мистецтв, Україна http://orcid.org/0000-0003-2591-0054
  • Олена Піхтар Відокремлений підрозділ «Миколаївська філія Київського національного університету культури і мистецтв», Україна http://orcid.org/0000-0001-6292-3810

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7581.7.1.2024.303762

Ключові слова:

павана, Габріель Форе, інтерпретація;, оркестр, хор, ансамбль, фортепіано, композитор, вокал

Анотація

Сучасні інтерпретації твору «Павана» Габріеля Форе демонструють художній потенціал твору. Різноманітність виконавських версій (від великих оркестрово- хорових до камерних ансамблів) свідчить про широкі можливості композиції. У композиторській та виконавській версії Б. Макферріна проявляється тяжіння до збереження авторського тексту, незважаючи на виконання основної мелодії голосом. У версії для гітари та струнного квартету, яку аранжував Томас Кенігс і виконав квінтет Accord, демонструється виконавська інтерпретація з композиторською переробкою твору. Мета дослідження – розкрити виражальні можливості твору «Павана» Габріеля Форе й охарактеризувати специфіку її інтерпретації. Методологія дослідження. У статті застосовано такі методи: теоретичний – під час аналізу досліджень вітчизняних та закордонних авторів і наявних інформаційних джерел; метод синтезу – для встановлення зв’язків елементів, виокремлених під час аналізу, з метою встановлення цілісної концепції та узагальнення отриманої інформації. Наукова новизна дослідження. Уперше у вітчизняній науковій думці розглянуто особливості виконавської та композиторської інтерпретації твору Г. Форе «Павана», виокремлено його виражальні засоби й художній потенціал твору. Висновки. Наразі є багато сучасних інтерпретацій твору «Павана» Г. Форе. Ці виконавські версії адаптовані для різних виконавських складів. Модифікації, які відбуваються з композицією, ілюструють надзвичайний художній потенціал твору. Незважаючи на зміни виконавського складу, темпу і фактури, твір не втрачає актуальності та популярності в умовах сьогодення. Компоненти, які найчастіше зазнають змін, – це темп, аранжування та фактурні й структурні видозміни.

Біографії авторів

Вікторія Сологуб, Відокремлений підрозділ «Миколаївська філія Київського національного університету культури і мистецтв»

Кандидат педагогічних наук, доцент за наказом кафедри музичного та хореографічного мистецтва

Світлана Гриненко, Миколаївський фаховий коледж культури і мистецтв

Доктор філософії, старший викладач ОПП «Музичне мистецтво»

Олена Піхтар, Відокремлений підрозділ «Миколаївська філія Київського національного університету культури і мистецтв»

Кандидат педагогічних наук, доцент, завідувач кафедри музичного та хореографічного мистецтва

Посилання

Kong, Z. (2020). Muzychna interpretatsiia yak proiav tvorchoho samovyrazhennia [Musical interpretation as a manifestation of creative self-expression]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 3, 250–254. https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2020.220143 [in Ukrainian].

MagaMaghellaMago. (2011, July 23). Gabriel Fauré – Pavane – op. 50 [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=IN-cY-f8Yqs [in French].

Moskalenko, V. H. (2013). Lektsii z muzychnoi interpretatsii [Lectures on musical interpretation]. Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music [in Ukrainian].

Nikolaievska, Yu. V. (2020). Muzychna komunikatsiia yak interpretatyvnyi fenomen (na prykladi tvorchosti XX – pochatku XXI stolit) [Musical communication as an interpretive phenomenon (based on the creative work of the 20th – early 21st centuries)] [Doctoral Dissertation, Kharkiv I. P. Kotlyarevsky National University of Arts] [in Ukrainian].

Pavana (pavanilia) [Pavana (pavanilla)]. (2017). In V. Tymkiv & O. Podruchna (Comps.), Slovnyk muzychnykh terminiv [Dictionary of musical terms] (p. 189). Publisher Vadym Karpenko [in Ukrainian].

Tormakhova, V. (2017). Osoblyvosti interpretatsii v pop-muzytsi [Features of interpretation in pop music]. The Scientific Issues of Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University. Specialization: Art Studies, 1(36), 32–36 [in Ukrainian].

Toth, P. (2013, September 28). Gabriel Fauré– Pavane (guitar & string quartet) [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=pOXZy_41FWs [in French; in English].

Voronovska, O. V., & Chi, X. (2023). Muzychno-vykonavska interpretatsiia yak zasib formuvannia khudozhno-analitychnykh umin maibutnikh uchyteliv muzychnoho mystetstva [Musical-performing interpretation as a means of forming artistic and analytical skills of future musical art teachers]. Scientific Bulletin of South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky. Pedagogical Sciences, 3(144), 7–14. https://doi.org/10.24195/2617-6688-2023-3-1 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-17

Як цитувати

Сологуб, В., Гриненко, С., & Піхтар, О. (2024). Інтерпретація твору «Павана» Габріеля Форе: композиторський та виконавський аспекти. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Музичне мистецтво, 7(1), 44–52. https://doi.org/10.31866/2616-7581.7.1.2024.303762

Номер

Розділ

ПРАКТИКА