Амплуа тенора в музичному театрі Джакомо Пуччіні (інтерпретаторські моделі образу Рудольфа в опері «Богема»)
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7581.7.1.2024.303758Ключові слова:
музичний театр Джакомо Пуччіні, музична драматургія, амплуа тенора, тенорові арії, образ Рудольфа, опера «Богема»;, виконавська інтерпретаціяАнотація
Мета дослідження – виявити визначальні аспекти художньо-образної виконавської інтерпретації партії Рудольфа в опері «Богема» Дж. Пуччіні – ліричного героя, утіленого в теноровому темброобразі. Методологія дослідження спирається на такі методи: аналітичний (опрацювання мистецтвознавчої та музикознавчої літератури з означеної проблематики); метод виконавського аналізу (аналіз партії Рудольфа в контексті виявлення жанрово-стильових особливостей, характерних музично-виражальних засобів, місця в драматургії спектаклю); компаративний (порівняння трактувань партії Рудольфа у виконанні видатних співаків для визначення спільних і відмінних рис «прочитання» образу), емпіричний метод (охоплює власний досвід репетиційно-сценічної виконавської інтерпретації); метод узагальнення (для обґрунтування висновків дослідження). Наукова новизна публікації полягає у запропонованому ракурсі дослідження: увагу акцентовано на образі, утіленому в певному вокальному тембрі, презентовано аналіз панорами виконавських інтерпретацій тенорової партії, знакової у творчому спадку Дж. Пуччіні. Висновки. Дж. Пуччіні вдалося створити театральну реальність, де «індивідуальне» переважає над «типовим» і «характерним». Принципи розкриття внутрішнього світу героя, його взаємодію з іншими персонажами та навколишньою дійсністю композитор ретельно продумав. Особливе місце в «музичному театрі» Дж. Пуччіні посідає амплуа тенора, що реалізує важливе для митця «ліричне начало» в чоловічому образі (закохані юнаки, творчі натури – люди, схильні до емоційних, спонтанних учинків). Аналіз інтерпретацій знакової для композитора партії Рудольфа у виконанні видатних співаків дає змогу виявити цінність виконавської інтерпретації, що ґрунтується на глибокому розумінні авторської стилістики та доводить важливість появи синкретичного співака-актора, який глибоко розуміє драматургію спектаклю та місце своєї партії в загальній концепції оперного твору.
Посилання
Adami, G. (Ed.). (1931). Letters of Giacomo Puccini (E. Makin, Trans. & Ed.). George G Harrap & Co [in English].
Cotton, S. (2007). Voice classification and Fach: Recent, historical and conflicting systems voice categorization [Doctoral Dissertation, The University of North Carolina at Greensboro]. UNC Greensboro University Libraries. https://libres.uncg.edu/ir/uncg/f/umi-uncg-1296.pdf [in English].
Dzhulai, H. A. (2020). "Dzhanni Skikki" Dzh. Puchchini v richyshchi zhanrovo-stylovykh shukan italiiskoho muzychnoho teatru pochatku XX stolittia ["Gianni Skikki" by G. Pucchini in the ground of genre-style seeking of the Italian musical theater of the beginning of the XX century]. Music Art and Culture, 1(30), 11-18. https://doi.org/10.31723/2524-0447-2020-30-1-2 [in Ukrainian].
Kloiber, R., Konold, W., & Maschka, R. (2019). Handbuch der Oper [Opera handbook]. Bärenreiter [in German].
Komarnitskyi, Ya. V. (2023). Tenorovi tembroobrazy v operakh Dzhakomo Puchchini: dosvid systematyzatsii [Tenor timbro images in the Giacomo Puccini’s operas: The experience of systematisation]. Scientific Herald of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine, 138, 126–136. https://doi.org/10.31318/2522-4190.2023.138.294802 [in Ukrainian].
Korchova, O. O. (2004). Muzychnyi teatr Dzhakomo Puchchini v mystetskomu konteksti pershoi chverti XX stolittia (na materiali piznoi tvorchosti kompozytora) [Giacomo Puccini’s musical theater in the artistic context of the first quarter of the 20th century (on the material of the composer’s late work)] [PhD Dissertation, Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music] [in Ukrainian].
Krechko, N., & Riazhko, O. (2022). Nimetska systema Fach yak pryklad fakhovoi klasyfikatsii holosiv v suchasnomu vokalno-opernomu mystetstvi [German Fach system as an example of professional classification of voices in modern vocal and opera art]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Musical Art, 5(1), 46–55. https://doi.org/10.31866/2616-7581.5.1.2022.258147 [in Ukrainian].
Moskalenko, V. (2013). Lektsii z muzychnoi interpretatsii [Lectures on musical interpretation]. Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music [in Ukrainian].
MrEsceha. (2012, May 27). Roberto Alagna and Angela Gheorghiu a.o.La Bohème [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=aOXKuTcEYkU [in Italian].
Opera Lovers. (2020, February 20). La Boheme – Freni, Pavarotti – G. Puccini – Opera Completa – Full Opera [Video]. YouTube. https://youtu.be/H_1OtRt0_ho?si=3l2BDZCz0oU-lhRQ [in Italian].
Rosina Almaviva. (2020, July 8). La bohème full opera with English subtitles (Zeffirelli, 1965) [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=5U2N2c96Kuk [in Italian].
Zhang, Y. (2017). Operna tvorchist Dzh. Puchchini yak fenomen piznoromantychnoho rozuminnia te my "vichno zhinochnoho" [J. Puccini’s opera works as a phenomenon of late romantic understanding of the theme "eternally feminine"]. Music Art and Culture, 25, 76–87. https://doi.org/10.31723/2524-0447-2017-25-76-87 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.