Народна музика у творах сучасного українського аудіовізуального мистецтва («Довбуш», «Мавка», «Поводир»): музично-критичний нарис
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7581.6.2.2023.291089Ключові слова:
кіномузика, народна музика, українське етнографічне кіно, фольклор, фільм, звукове вирішення кінотвору, музична критикаАнотація
Мета дослідження – визначити роль, місце та функції народної музики в сучасному українському аудіовізуальному продукті, а саме під час вирішення звукової драматургії фільму; проаналізувати особливості застосування народномузичних творів в українському кіномистецтві на прикладі фільмів «Довбуш» (2023), «Поводир» (2014) та анімаційного фільму «Мавка» (2023). Методологія дослідження заснована на здійсненні аудіовізуального аналізу названих кіноприкладів, що дає змогу сформулювати основні засади функціонування народної музики в сучасному українському кінопродукті. Наукова новизна дослідження насамперед відображена в темі наукової розвідки, а саме: народно-музична традиція (вокальна, інструментальна, сольна, гуртова) та її роль у кінотворах. Уперше проаналізовано місце та функції застосування фольклорних творів у сучасних українських фільмах і вплив традиційного музичного матеріалу на драматургічно- звукове вирішення кінофільму. Висновки. Народно-музичний твір може виконувати роль лейтмотиву всього кінотвору, звуко-зорового контрапункту, а також своєрідного коментаря (звуко-шумового додатка) до фільму. Музичні твори фольклорної традиції можуть додавати сюжету фільму необхідної емоційно-психологічної фарби, об’єднувати сцени фільму воєдино, рухати вперед драматургічну дію та розвивати сюжетну лінію, а також підсилювати драматизм подій. Народно-музичні твори у фільмі сприяють розвитку його фабули, підкреслюючи й акцентуючи почуття, переживання, поведінку героїв сюжету. Використання народної вокальної та інструментальної музики в сучасних українських фільмах відіграє не лише роль супроводу сюжетної лінії кінотвору, але й набуває надзвичайних сенсів щодо емоційного впливу на глядача та ствердження української самоідентифікації.
Посилання
Arkhanhorodska, A. V. (2013). Muzykoznavchi ta kinoznavchi interpretatsii dramaturhichnykh funktsii kinomuzyky: istoriohrafiia pytannia [Musicological and filmological interpretations of the dramatic functions of film music: The historiography of the issue]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 3, 162–165 [in Ukrainian].
Bismak, R. (2014, November 12). Oles Sanyn: Istoriia pro neznyshchennu pisniu – tse istoriia nashoho narodu [Oles Sanyn: The story of the indestructible song is the story of our people]. Varosh. https://varosh.com.ua/ludy/oles-sanin-istoriya-pro-neznishhennu-pisnyu-ce-istoriya-nashogo-narodu/ [in Ukrainian].
Breslavets, H. M. (2012). Osoblyvosti muzychnoi dramaturhii A. Zahaikevych (na materiali muzyky do kinofilmu "Mamai") [Peculiarities of musical dramaturgy by A. Zahaikevych (on the material of the music for the movie "Mamai")]. Culture of Ukraine, 38, 166–172 [in Ukrainian].
Chaikovska, V. B. (2015). Do problemy doslidzhennia evoliutsii muzychno-zvukovoi skladovoi kinomovy [To the problem of the study of the evolution of music and sound component of the cinematic language]. Culture of Ukraine. Series: Art Criticism, 51, 172–181. https://ic.ac.kharkov.ua/nauk_rob/nauk_vid/rio_old_2017/ku/kultura51/19.pdf [in Ukrainian].
d'Artenay, A. (2019). The influence of film music on emotion. Digital Commons. https://digitalcommons.csumb.edu/caps_thes_all/559 [in English].
Filkevych, H. (2016). Muzyka u kinoprostori Oleksandra Dovzhenka [Music in cinema space of Oleksandr Dovzhenko]. Academic Bulletin of Kyiv National Karpenko-Karyi University of Theatre, Cinema and Television, 18, 83–88 [in Ukrainian].
Ivanytskyi, A. (2022). Sakralni pidstavy narodnopisennoi tvorchosti [Sacred foundations of folk song art]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Musical Art, 5(1), 14–23. https://doi.org/10.31866/2616-7581.5.1.2022.258134 [in Ukrainian].
Kharchenko, P. (2021). Muzyka v kino ta problematyka syntezu mystetstv [Music in cinema and problems of synthesis of arts]. Contemporary Art, 17, 243–255. https://doi.org/10.31500/2309-8813.17.2021.248469 [in Ukrainian].
Kuzmenko, A. (2021). About the peculiarities of music in Ukrainian commercial cinema (on the example of music for the movie "The Guide"). American Research Journal of Humanities & Social Science, 40(8), 50–54. https://www.arjhss.com/wp-content/uploads/2021/08/I485054.pdf [in English].
Kuzmenko, A. M. (2021). Muzyka v ukrainskomu ihrovomu kino ostannoi tretyny XX – pochatku XXI stolittia: spetsyfika funktsionuvannia v khudozhnii strukturi filmu [Music in Ukrainian feature films of the last third of the XX – early XXI century: The specifics of functioning in the artistic structure of the film] [PhD Dissertation, Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music]. https://knmau.com.ua/wp-content/uploads/Kuzmenko-disertatsiya.pdf [in Ukrainian].
MrVicUa. (2015, February 16). Hrechanyky (z k/f Povodyr) [Hrechanyky (from the movie The Guide)] [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=HsoG5AXNQUc [in Ukrainian].
Pysanka, N. (2023, August 30). "Smychkom po banduri", abo istoriia stvorennia muzyky do kinofilmu "Dovbush" ["With a bow on a bandura", or the history of creating music for the movie "Dovbush"]. Ukrainska pravda. https://life.pravda.com.ua/culture/2023/08/30/256209/ [in Ukrainian].
Riazantsev, L. V. (2017). Rol pisni v ukrainskomu filmi [The role of the song in the Ukrainian film]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 37, 89–98. https://doi.org/10.31866/2410-1176.37.2017.155617 [in Ukrainian].
Tvortsi "Mavka. Lisova pisnia" predstavyly instrumentalnu muzyku do multfilmu [Creators of "Mavka. Forest Song" presented instrumental music for the cartoon]. (2023, May 23). Raion. Kultura. https://kultura.rayon.in.ua/news/600701-tvortsi-mavka-lisova-pisnya-predstavili-instrumentalnu-muziku-do-multfilmu [in Ukrainian].
ul Laboratornaja. (2015, August 24). Oi viie viter viie buinyi. (fil'm Povodyr') [Oh, the wind is blowing violently. (movie The Guide)] [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=496KCmstsFk [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.