Мистецький вплив Г. Хоткевича на кобзарство та бандурництво
(злам ХІХ–ХХ століть)
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7581.6.2.2023.291087Ключові слова:
кобзарство, бандурництво, українська музична культура, традиція, академізація, колективізація, художній образ, жанрАнотація
Мета дослідження – виявити сфери впливу мистецької діяльності Г. Хоткевича на розвиток і трансформацію кобзарства та бандурництва кінця ХІХ – першої третини ХХ століття. Методологія дослідження ґрунтується на принципах об’єктивності й історизму, яким відповідають історико-культурологічний та аксіологічний підходи. Застосовано конкретно-наукові методи: органологічного та музикознавчого аналізу, що дає змогу виявити тенденції в еволюції кобзарської традиції та бандурництва й конкретизувати сфери впливу творчого потенціалу Г. Хоткевича на жанрові видозміни. Наукова новизна дослідження полягає в розширенні уявлень про вплив творчості Г. Хоткевича на трансформацію кобзарської традиції та бандурництва в соціокультурному контексті епохи. Висновки. Творчій натурі Г. Хоткевича притаманна інтелектуальна амбівалентність – «узгодженість неузгоджуваного». У творчості митця присутні внутрішні протиріччя та намагання надати новаторських, не властивих традиції характеристик: побутова сфера – концертна сфера; діатонічність – хроматизація; традиціоналізм – модернізм; імпровізаційність – нотна фіксація; сольне – колективне; етнорегіональні школи народного професіоналізму – інституційність академізованої програми; індивідуальні кобзарсько-бандурницькі строї – академізована бандура з уніфікованим строєм. Відтак діяльність Гната Хоткевича призвела до неузгодженості та суперечливості у визначенні магістрального вектора розвитку кобзарсько-бандурного мистецтва. Зокрема, відбулася низка змін: занепад традиційного кобзарства та бандурництва; упровадження хроматизму, що ускладнило опанування бандурної виконавської техніки; зміна акценту з народної діатонічної на хроматичну академізовану бандуру призвела до занепаду салонного музикування; втрата інтересу слухача до автентичного репертуару. Отже, прагнення до «стабілізації» і «уніфікації» інструмента витіснили одну з основних ознак кобзарства – індивідуальний стиль та оригінальний стрій.
Посилання
Cheremskyi, K. P. (1999). Povernennia tradytsii [The return of tradition]. The Les’ Kurbas Centre [in Ukrainian].
Druzhha, I. S. (2021). Suchasna bandurystyka: kompozytorski poshuky ta vykonavski perspektyvy [Modern bandura art: composer searches and performance perspectives] [Abstract of PhD Dissertation, Kharkiv І. P. Kotlyarevsky National University of Arts] [in Ukrainian].
Dutchak, V. H. (2013). Bandurne mystetstvo ukrainskoho zarubizhzhia XX – pochatku XXI stolittia [Bandura art of Ukrainian abroad of the XX – beginning of the XXI century] [Monograph]. Foliant [in Ukrainian].
Fedorniak, N. B. (2020). Transformatsiia muzychnoi folklornoi tradytsii u seredovyshchi ukrainskoi diaspory Pivnichnoi Ameryky: istoryko-vykonavskyi aspekt [Transformation of musical folklore tradition in the environment of the Ukrainian diaspora of North America: historical and performing aspect] [Abstract of PhD Dissertation, Lviv National Music Academy Named After Mykola Lysenko] [in Ukrainian].
Hrytsa, S. (2000). Folklor u prostori ta chasi [Folklore in space and time]. Aston [in Ukrainian].
Hrytsa, S. (2002). Transmisiia folklornoi tradytsii [Transmission of folklore tradition]. Aston [in Ukrainian].
Khai, M. Y. (2015). Mykola Budnyk i kobzarstvo [ Mykola Budnyk and kobzarism]. Astroliabiia [in Ukrainian].
Khotkevych, H. M. (2004). Pidruchnyk hry na banduri [Textbook of playing the bandura] (P. H. Cheremskyi & V. Yu. Mishalow, Comps.). Hlas [in Ukrainian].
Khotkevych, H. M. (2007). Bandura ta yii mozhlyvosti [Bandura and its possibilities] (V. Mishalow, Ed.). Hlas; Maidan [in Ukrainian].
Khotkevych, H. M. (2009). Bandura ta yii repertuar [Bandura and its repertoire] (V. Mishalow, Ed.). The Hnat Khotkevych Foundation for National Cultural Initiatives [in Ukrainian].
Khotkevych, H. M. (2018). Muzychni instrumenty ukrainskoho narodu [Musical instruments of the Ukrainian people] (O. Savchuk, Comp.). Publisher O. Savchuk [in Ukrainian].
Kornii, L. (1971). Do pytannia pro ukrainsko-polski muzychni zviazky XVI–XVII st. [To the question of Ukrainian-Polish musical connections of the XVI–XVII centuries]. Ukrainske muzykoznavstvo, 6, 101–110 [in Ukrainian].
Kushpet, V. (2007). Startsivstvo: mandrivni spivtsi-muzykanty v Ukraini (XIX – poch. XX st.) [Startsivstvo: itinerant singers-musicians in Ukraine (XIX – early XX centuries)]. Tempora [in Ukrainian].
Matviiv, H. (2021). Zvukoobrazni chynnyky suchasnoi bandurnoi tvorchosti: instrumentalno-vykonavskyi avtorskyi pidkhid [ Sound image factors of modern bandura creativity: instrumental-executive author's approach] [Abstract of PhD Dissertation, A. V. Nezhdanova Odesa National Academy of Music] [in Ukrainian].
Mishalow, V. (2013). Kharkivska bandura [Kharkiv bandura]. Publisher Savchuk O. O. [in Ukrainian].
Mishalow, V. (2020). Tradition and innovation in the bandura performances of Vasyl Yemetz. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Musical Art, 3(1), 59–70. https://doi.org/10.31866/2616-7581.3.1.2020.204339 [in English].
Nizhynska, T. (2021, July 11). Povstavshy z popelu: tsikavi fakty pro Mykhailivskyi Zolotoverkhyi sobor [Rising from the ashes: interesting facts about St. Michael's Golden Dome Cathedral]. Big Kyiv. https://bigkyiv.com.ua/povstavshy-z-popelu-myhajlivskyj-zolotoverhyj-sobor [in Ukrainian].
Suprun, N. O. (1997). Hnat Khotkevych – muzykant [Hnat Khotkevych is a musician]. Lista [in Ukrainian].
Yevhenieva, M. V. (2017). Formuvannia ta rozvytok bandurnoho mystetstva Ternopilshchyny [Formation and development of the bandura art of Ternopil region] [Abstract of PhD Dissertation, Lviv National Music Academy Named After M. Lysenko] [in Ukrainian].
Zinkiv, I. Ya. (2013). Bandura yak istorychnyi fenomen [Bandura as a historical phenomenon] [Monograph]. M. Rylskyi Institute for Art Studies, Folklore and Ethnology of the NAS of Ukraine [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.