Мистецький вплив Г. Хоткевича на кобзарство та бандурництво

(злам ХІХ–ХХ століть)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7581.6.2.2023.291087

Ключові слова:

кобзарство, бандурництво, українська музична культура, традиція, академізація, колективізація, художній образ, жанр

Анотація

Мета дослідження – виявити сфери впливу мистецької діяльності Г. Хоткевича на розвиток і трансформацію кобзарства та бандурництва кінця ХІХ – першої третини ХХ століття. Методологія дослідження ґрунтується на принципах об’єктивності й історизму, яким відповідають історико-культурологічний та аксіологічний підходи. Застосовано конкретно-наукові методи: органологічного та музикознавчого аналізу, що дає змогу виявити тенденції в еволюції кобзарської традиції та бандурництва й конкретизувати сфери впливу творчого потенціалу Г. Хоткевича на жанрові видозміни. Наукова новизна дослідження полягає в розширенні уявлень про вплив творчості Г. Хоткевича на трансформацію кобзарської традиції та бандурництва в соціокультурному контексті епохи. Висновки. Творчій натурі Г. Хоткевича притаманна інтелектуальна амбівалентність – «узгодженість неузгоджуваного». У творчості митця присутні внутрішні протиріччя та намагання надати новаторських, не властивих традиції характеристик: побутова сфера – концертна сфера; діатонічність – хроматизація; традиціоналізм – модернізм; імпровізаційність – нотна фіксація; сольне – колективне; етнорегіональні школи народного професіоналізму – інституційність академізованої програми; індивідуальні кобзарсько-бандурницькі строї – академізована бандура з уніфікованим строєм. Відтак діяльність Гната Хоткевича призвела до неузгодженості та суперечливості у визначенні магістрального вектора розвитку кобзарсько-бандурного мистецтва. Зокрема, відбулася низка змін: занепад традиційного кобзарства та бандурництва; упровадження хроматизму, що ускладнило опанування бандурної виконавської техніки; зміна акценту з народної діатонічної на хроматичну академізовану бандуру призвела до занепаду салонного музикування; втрата інтересу слухача до автентичного репертуару. Отже, прагнення до «стабілізації» і «уніфікації» інструмента витіснили одну з основних ознак кобзарства – індивідуальний стиль та оригінальний стрій.

Біографія автора

Надія Брояко, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства, професор, професор кафедри музичного мистецтва

Посилання

Cheremskyi, K. P. (1999). Povernennia tradytsii [The return of tradition]. The Les’ Kurbas Centre [in Ukrainian].

Druzhha, I. S. (2021). Suchasna bandurystyka: kompozytorski poshuky ta vykonavski perspektyvy [Modern bandura art: composer searches and performance perspectives] [Abstract of PhD Dissertation, Kharkiv І. P. Kotlyarevsky National University of Arts] [in Ukrainian].

Dutchak, V. H. (2013). Bandurne mystetstvo ukrainskoho zarubizhzhia XX – pochatku XXI stolittia [Bandura art of Ukrainian abroad of the XX – beginning of the XXI century] [Monograph]. Foliant [in Ukrainian].

Fedorniak, N. B. (2020). Transformatsiia muzychnoi folklornoi tradytsii u seredovyshchi ukrainskoi diaspory Pivnichnoi Ameryky: istoryko-vykonavskyi aspekt [Transformation of musical folklore tradition in the environment of the Ukrainian diaspora of North America: historical and performing aspect] [Abstract of PhD Dissertation, Lviv National Music Academy Named After Mykola Lysenko] [in Ukrainian].

Hrytsa, S. (2000). Folklor u prostori ta chasi [Folklore in space and time]. Aston [in Ukrainian].

Hrytsa, S. (2002). Transmisiia folklornoi tradytsii [Transmission of folklore tradition]. Aston [in Ukrainian].

Khai, M. Y. (2015). Mykola Budnyk i kobzarstvo [ Mykola Budnyk and kobzarism]. Astroliabiia [in Ukrainian].

Khotkevych, H. M. (2004). Pidruchnyk hry na banduri [Textbook of playing the bandura] (P. H. Cheremskyi & V. Yu. Mishalow, Comps.). Hlas [in Ukrainian].

Khotkevych, H. M. (2007). Bandura ta yii mozhlyvosti [Bandura and its possibilities] (V. Mishalow, Ed.). Hlas; Maidan [in Ukrainian].

Khotkevych, H. M. (2009). Bandura ta yii repertuar [Bandura and its repertoire] (V. Mishalow, Ed.). The Hnat Khotkevych Foundation for National Cultural Initiatives [in Ukrainian].

Khotkevych, H. M. (2018). Muzychni instrumenty ukrainskoho narodu [Musical instruments of the Ukrainian people] (O. Savchuk, Comp.). Publisher O. Savchuk [in Ukrainian].

Kornii, L. (1971). Do pytannia pro ukrainsko-polski muzychni zviazky XVI–XVII st. [To the question of Ukrainian-Polish musical connections of the XVI–XVII centuries]. Ukrainske muzykoznavstvo, 6, 101–110 [in Ukrainian].

Kushpet, V. (2007). Startsivstvo: mandrivni spivtsi-muzykanty v Ukraini (XIX – poch. XX st.) [Startsivstvo: itinerant singers-musicians in Ukraine (XIX – early XX centuries)]. Tempora [in Ukrainian].

Matviiv, H. (2021). Zvukoobrazni chynnyky suchasnoi bandurnoi tvorchosti: instrumentalno-vykonavskyi avtorskyi pidkhid [ Sound image factors of modern bandura creativity: instrumental-executive author's approach] [Abstract of PhD Dissertation, A. V. Nezhdanova Odesa National Academy of Music] [in Ukrainian].

Mishalow, V. (2013). Kharkivska bandura [Kharkiv bandura]. Publisher Savchuk O. O. [in Ukrainian].

Mishalow, V. (2020). Tradition and innovation in the bandura performances of Vasyl Yemetz. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Musical Art, 3(1), 59–70. https://doi.org/10.31866/2616-7581.3.1.2020.204339 [in English].

Nizhynska, T. (2021, July 11). Povstavshy z popelu: tsikavi fakty pro Mykhailivskyi Zolotoverkhyi sobor [Rising from the ashes: interesting facts about St. Michael's Golden Dome Cathedral]. Big Kyiv. https://bigkyiv.com.ua/povstavshy-z-popelu-myhajlivskyj-zolotoverhyj-sobor [in Ukrainian].

Suprun, N. O. (1997). Hnat Khotkevych – muzykant [Hnat Khotkevych is a musician]. Lista [in Ukrainian].

Yevhenieva, M. V. (2017). Formuvannia ta rozvytok bandurnoho mystetstva Ternopilshchyny [Formation and development of the bandura art of Ternopil region] [Abstract of PhD Dissertation, Lviv National Music Academy Named After M. Lysenko] [in Ukrainian].

Zinkiv, I. Ya. (2013). Bandura yak istorychnyi fenomen [Bandura as a historical phenomenon] [Monograph]. M. Rylskyi Institute for Art Studies, Folklore and Ethnology of the NAS of Ukraine [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-20

Як цитувати

Брояко, Н. (2023). Мистецький вплив Г. Хоткевича на кобзарство та бандурництво: (злам ХІХ–ХХ століть). Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Музичне мистецтво, 6(2), 166–176. https://doi.org/10.31866/2616-7581.6.2.2023.291087

Номер

Розділ

ІСТОРІЯ