Дво- та трирядні ксилофони в музично-інструментальній культурі Європи ХІХ – першої половини ХХ століття

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7581.6.2.2023.291082

Ключові слова:

ксилофон, інструментознавство, європейська дворядна система ксилофона, трирядна система ксилофона, ксилофонове виконавство

Анотація

Мета дослідження – проаналізувати конструктивні особливості європейських ксилофонів з дво- та трирядним розташуванням пластин, установити строї, діапазон, різні системи упорядкування звукоряду та використання в народному й професійному виконавстві ХІХ – першої половини ХХ ст. Методологія дослідження ґрунтується на комплексі конкретно- та загальнонаукових методів: інструментознавчого – для аналізу конструкції інструментів; порівняльно-типологічного – для дослідження різновидів ксилофонів; етномузикознавчого – для дослідження застосування в народній музичній практиці; аналітичного – під час опрацювання наукової літератури, архівних та іконографічних джерел. Наукову новизну дослідження становить уведення до наукового обігу маловідомих широкому загалу матеріалів, що стосуються функціонування дво- і трирядних ксилофонів у європейській народній та професійній музичній культурі ХІХ – першої половини ХХ ст. Висновки. Від доби Середньовіччя до кінця XVIII ст. у народному та професійному виконавстві використовували однорядні ксилофони, що мали обмежений діапазон. На початку ХІХ ст. розпочався процес поєднання двох однорядних ксилофонів у єдину систему з метою збільшення обсягу діапазону й подолання тональних обмежень. Перші дворядні ксилофони з’явилися в Австрії (Тіроль) та Німеччині, звідки вони поширилися країнами Центральної та Західної Європи. Від середини ХІХ ст. у Німеччині та Швейцарії виникли дві нові системи розташування двох рядів пластин – «у зуб» та за принципом фортепіанної клавіатури. Від другої половини ХІХ ст. паралельно з дворядною виникає трирядна система розташування пластин ксилофона. У народній і професійній практиці трирядні ксилофони використовували переважно в Німеччині, Угорщині та Румунії. У Німеччині трирядна система не зазнала такого поширення, як дворядна, а в традиційному інструментарії Угорщини вона була основною та мала давні традиції виконавства на цьому різновиді ксилофона.

Біографія автора

Дмитро Олійник, Львівська національна музична академія ім. М. В. Лисенка

Кандидат мистецтвознавства, старший викладач кафедри духових та ударних інструментів

Посилання

Ebel, O. (1885). Women Composers. Chandler [in English].

[Eine notiz über einen tanzabend, an dem Mr. Groeben aus England teilnahm, der ein hervorragender spieler auf einem instrument ist, das uns als strohfidel bekannt ist] [A note of a dance evening attended by Mr. Groeben of England, who is an excellent player on an instrument known to us as the straw fiddle]. (1874). Der Bär von Berlin. Jahrbuch des Vereins für die Geschichte Berlins, 39 [in German].

[Im cafe Moritz findet ein auftritt des berühmten bassisten Smith aus England statt, der mit xylophon-begleitung singen wird] [At cafe Moritz there will be a performance by the famous bassist Smith from England, who will sing with xylophone accompaniment]. (1860, 22 April). Neueste Nachrichten aus dem Gebiete der Politik, 315 [in German].

Klier, K. M. (1956). Volkstümliche Musikinstrumenten [Folk musical instruments]. Barenreiter [in German].

Meinel & Herold. Musikinstrumente-, Sprechapparate-, Harmonika- Fabrik und Versand. Klingenthal, Sachsen [Meinel & Herold. Musical instruments, speaking apparatus, harmonica factory and shipping. Klingenthal, Saxony] [Catalogue] (Iss. 27). (1929). Selbstverlag [in German].

Mór, J. (1846). Hétköznapok [Weekdays]. Hartleben C. A. [in Hungarian].

Oliinyk, D. (2010). Do istorii vynyknennia i rozvytku ksylofona v Yevropi [Concerning history of xylophone’s origin and development in Europe]. Researches of the Fine Arts, 3(31), 12–19 [in Ukrainian].

Oliinyk, D. (2012). Ksylofonove vykonavstvo v Yevropi u dzerkali inozemnykh periodychnykh vydan XIX st. [The xylophonic performance in Europe on the materials of the foreign XIX-centuries press]. Music art and culture, 15, 384–395 [in Ukrainian].

Oliinyk, D. (2013). Odnoriadnyi ksylofon u miskii muzychnii kulturi Zakhidnoi Yevropy kintsia XV–XVIII stolit [One-row xylophone in the town musical culture in West Europe of the XV– XVIII centuries]. The Scientific Issues of Ternopil Volodymyr Hnatyuk National Pedagogical University. Specialization: Art, 2, 88–95 [in Ukrainian].

Oliinyk, D. (2014). Ksylofon z klavishnym mekhanizmom ta skliani harmoniky v yevropeiskii muzychnii kulturi XVII–XIX stolit [Key mechanism-based straw-fiddles and glass harmonicas in European musical culture of XVII–XIX centuries]. Ukrainian Culture: The Past, Modern, Ways of Development, 20(1), 22–28 [in Ukrainian].

Oliinyk, D. (2016). Formuvannia ta promyslove vyrobnytstvo chotyryriadnykh ksylofoniv u druhii polovyni XIX–XX st. [Formation and industrial production of four-row xylophones in the second half of the XIX–XX centuries]. The History of Formation and Development Prospects of Wind Music in the Context of National Culture of Ukraine and Abroad Countries, 8, 92–97 [in Ukrainian].

Programme of entertainment. (1892, May 13). The Palace Journal, 320 [in English].

Roth, A. (1885). Méthode de xylophone [Xylophone method] (Op. 34). Agence Internationale a Vevey [in French].

Sárosi, B. (1967). Die Volksmusikinstrumente Ungarns [The folk musical instruments of Hungary]. Verlag für Musik [in German].

Schuster & Co. Preis-Liste der Sächsische Musik-Instrumenten-Manufaktur. Markneukirchen (Sachsen) [Price list of the Saxon musical instrument manufacturer. Markneukirchen (Saxony)] [Catalog]. (1889). Selbstverlag [in German].

Wilhelm Kruse. Alle Instrumente für Orchester, Schule und Haus. Das Haus für Volks- und Hausmusik. Markneukirchen und Klingental [All instruments for orchestra, school and home. The house for folk and house music. Markneukirchen and Klingental] [Catalog]. (1899). Selbstverlag [in German].

Xilofon, facimbalom [Xylophone, wooden dulcimer]. (1979). In Magyar néprajzi lexikon [Hungarian Ethnographic Lexicon] (Vol. 2, p. 5). Akadémiai Kiadó [in Hungarian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-20

Як цитувати

Олійник, Д. (2023). Дво- та трирядні ксилофони в музично-інструментальній культурі Європи ХІХ – першої половини ХХ століття. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Музичне мистецтво, 6(2), 133–145. https://doi.org/10.31866/2616-7581.6.2.2023.291082

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ