Універсалії китайської культури та їх прояв у церемоніальній музиці

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7581.6.2.2023.291080

Ключові слова:

ритуал, музика, культурні універсалії, церемонії, конфуціанство, даосизм

Анотація

Мета дослідження – визначити коло основних культурних універсалій, що склали підґрунтя китайської цивілізації, виявили її оригінальність та етнічну самобутність, а також простежити їх вплив на давню національну церемоніальну музичну традицію. Методологія дослідження спирається на використання кроскультурного та системного методів, поєднання історичного, джерелознавчого, аксіологічного та музикознавчого підходів. Наукова новизна дослідження полягає в тому, що обґрунтовано етос музики давньокитайської культури, розкрито виконавські особливості церемоніальних дійств, розширено уявлення про естетичні константи і символіку музикування Піднебесної. Висновки. Унікальність китайської культури полягає у стабільності, внутрішній спадкоємності форм і апробованій сотнями поколінь стилістичній єдності. Такі якості детерміновані ритуалістичною моделлю культури Піднебесної. Неповторна картина світу, обумовлена досвідом адаптації до складних природно-кліматичних умов та уявленнями про організацію Всесвіту, об’єктивували низку культурних універсалій, які стали наріжним каменем китайської цивілізації. До них зараховуємо засадничі елементи п’ятеричної схеми: дао, тянь, лі, жень, ци. Вони у загальній формі фіксують досвід соціалізації індивідів, виражають цінності етносу, функціонують як цілісна система, де кожен елемент тісно пов’язаний з іншим. Хоча жодна з цих універсалій прямо не пов’язана з музикою, усі вони знайшли втілення у музичній практиці Піднебесної. Наділення музики метафізичними властивостями та функціями призвели до формування уявлень про «досконалу музику» як особливу творчу діяльність, здатну благотворно впливати на особистість, соціум, космос. У космологічно трактованій музиці та пов’язаних з нею ритуалах конфуціанці бачили «камертон», що налаштовує управління і виховання народу на космічні ритми. Відтак музичне мистецтво набуло онтологічного статусу, а параметри звукової матерії (висотність, ритміка, тембр, гучність, темп, форма) стали предметом не лише естетики, а й політики та філософії.

Біографія автора

Тетяна Росул, Ужгородський національний університет

Кандидат мистецтвознавства, доцент, доцент кафедри археології, етнології та культурології

Посилання

Ching-i, T. (Ed.). (2017). Classics and interpretations: The hermeneutic traditions in Chinese culture. Routledge [in English].

Cook, S. (1995). Yue Ji – Record of music: Introduction, translation, notes, and commentary. Asian Music, 26(2), 1–96. https://doi.org/10.2307/834434 [in English].

Go, T. (2022). Znachenie konfucianskoj ceremonial'noj muzyki v Kitae v proshlom i v sovremennosti [The significance of Confucian ceremonial music in China, past and present]. Culture and Civilization, 12(2A), 405–415 [in Russian].

Hills, M. D. (2002). Kluckhohn and Strodtbeck's values orientation theory. Online Readings in Psychology and Culture, 4(4). https://doi.org/10.9707/2307-0919.1040 [in English].

Howard, K. (2016). (Ed.). Music as intangible cultural heritage: Policy, ideology, and practice in the preservation of East Asian traditions. Routledge [in English].

Lau, F. (2008). Music in China: Experiencing music, expressing culture. Oxford University Press [in English].

Legge, J. (Comp.). (1960). The Chinese classics (J. Legge, Trans.; Vols. 1–5). Hong Kong University Press [in English].

Li, Z. (2010). The Chinese aesthetic tradition (M. B. Samei, Trans.). University of Hawaii Press. https://doi.org/10.21313/hawaii/9780824833077.001.0001 [in English].

Shuming, L. (2021). Fundamentals of Chinese culture (L. Ming, Trans.). Amsterdam University Press. https://doi.org/10.1017/9789048554126 [in English].

Ssu-ma, C. (Sima, Q.). (1994). The grand scribe's records (W. H. Nienhauser, Ed., T. Cheng, Z. Lu, W. H. Nienhauser, & R. Reynolds., Trans.). Indiana University Press [in English].

Sudakova, V. M. (2015). Problema myrnoho spivisnuvannia sotsialnykh spilnot v polikulturnykh suspilstvakh v umovakh hlobalizatsii sotsiokulturnoho prostoru [The problem of the peaceful development of social communities in multicultural partnerships in the minds of the globalization of the sociocultural space]. Actual Problems of Sociology, Psychology, Pedagogy, 4(29), 1, 93–97 [in Ukrainian].

The Analects of Confucius. (1989). (A. Waley, Trans.). Vintage Books [in English].

Tien, A. (2015). The semantics of Chinese music: Analyzing selected Chinese musical concepts. John Benjamins Publishing Company. https://doi.org/10.1075/clscc.5 [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-20

Як цитувати

Росул, Т. (2023). Універсалії китайської культури та їх прояв у церемоніальній музиці. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Музичне мистецтво, 6(2), 122–132. https://doi.org/10.31866/2616-7581.6.2.2023.291080

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ