Універсалії китайської культури та їх прояв у церемоніальній музиці
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7581.6.2.2023.291080Ключові слова:
ритуал, музика, культурні універсалії, церемонії, конфуціанство, даосизмАнотація
Мета дослідження – визначити коло основних культурних універсалій, що склали підґрунтя китайської цивілізації, виявили її оригінальність та етнічну самобутність, а також простежити їх вплив на давню національну церемоніальну музичну традицію. Методологія дослідження спирається на використання кроскультурного та системного методів, поєднання історичного, джерелознавчого, аксіологічного та музикознавчого підходів. Наукова новизна дослідження полягає в тому, що обґрунтовано етос музики давньокитайської культури, розкрито виконавські особливості церемоніальних дійств, розширено уявлення про естетичні константи і символіку музикування Піднебесної. Висновки. Унікальність китайської культури полягає у стабільності, внутрішній спадкоємності форм і апробованій сотнями поколінь стилістичній єдності. Такі якості детерміновані ритуалістичною моделлю культури Піднебесної. Неповторна картина світу, обумовлена досвідом адаптації до складних природно-кліматичних умов та уявленнями про організацію Всесвіту, об’єктивували низку культурних універсалій, які стали наріжним каменем китайської цивілізації. До них зараховуємо засадничі елементи п’ятеричної схеми: дао, тянь, лі, жень, ци. Вони у загальній формі фіксують досвід соціалізації індивідів, виражають цінності етносу, функціонують як цілісна система, де кожен елемент тісно пов’язаний з іншим. Хоча жодна з цих універсалій прямо не пов’язана з музикою, усі вони знайшли втілення у музичній практиці Піднебесної. Наділення музики метафізичними властивостями та функціями призвели до формування уявлень про «досконалу музику» як особливу творчу діяльність, здатну благотворно впливати на особистість, соціум, космос. У космологічно трактованій музиці та пов’язаних з нею ритуалах конфуціанці бачили «камертон», що налаштовує управління і виховання народу на космічні ритми. Відтак музичне мистецтво набуло онтологічного статусу, а параметри звукової матерії (висотність, ритміка, тембр, гучність, темп, форма) стали предметом не лише естетики, а й політики та філософії.
Посилання
Ching-i, T. (Ed.). (2017). Classics and interpretations: The hermeneutic traditions in Chinese culture. Routledge [in English].
Cook, S. (1995). Yue Ji – Record of music: Introduction, translation, notes, and commentary. Asian Music, 26(2), 1–96. https://doi.org/10.2307/834434 [in English].
Go, T. (2022). Znachenie konfucianskoj ceremonial'noj muzyki v Kitae v proshlom i v sovremennosti [The significance of Confucian ceremonial music in China, past and present]. Culture and Civilization, 12(2A), 405–415 [in Russian].
Hills, M. D. (2002). Kluckhohn and Strodtbeck's values orientation theory. Online Readings in Psychology and Culture, 4(4). https://doi.org/10.9707/2307-0919.1040 [in English].
Howard, K. (2016). (Ed.). Music as intangible cultural heritage: Policy, ideology, and practice in the preservation of East Asian traditions. Routledge [in English].
Lau, F. (2008). Music in China: Experiencing music, expressing culture. Oxford University Press [in English].
Legge, J. (Comp.). (1960). The Chinese classics (J. Legge, Trans.; Vols. 1–5). Hong Kong University Press [in English].
Li, Z. (2010). The Chinese aesthetic tradition (M. B. Samei, Trans.). University of Hawaii Press. https://doi.org/10.21313/hawaii/9780824833077.001.0001 [in English].
Shuming, L. (2021). Fundamentals of Chinese culture (L. Ming, Trans.). Amsterdam University Press. https://doi.org/10.1017/9789048554126 [in English].
Ssu-ma, C. (Sima, Q.). (1994). The grand scribe's records (W. H. Nienhauser, Ed., T. Cheng, Z. Lu, W. H. Nienhauser, & R. Reynolds., Trans.). Indiana University Press [in English].
Sudakova, V. M. (2015). Problema myrnoho spivisnuvannia sotsialnykh spilnot v polikulturnykh suspilstvakh v umovakh hlobalizatsii sotsiokulturnoho prostoru [The problem of the peaceful development of social communities in multicultural partnerships in the minds of the globalization of the sociocultural space]. Actual Problems of Sociology, Psychology, Pedagogy, 4(29), 1, 93–97 [in Ukrainian].
The Analects of Confucius. (1989). (A. Waley, Trans.). Vintage Books [in English].
Tien, A. (2015). The semantics of Chinese music: Analyzing selected Chinese musical concepts. John Benjamins Publishing Company. https://doi.org/10.1075/clscc.5 [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.