Мистецтво мандрівних музикантів в історії становлення спільного виконавства

Автор(и)

  • Тетяна Молчанова Львівська національна музична академія імені М. В. Лисенка, Україна https://orcid.org/0000-0002-2152-7341

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7581.6.1.2023.277887

Ключові слова:

мандрівні музиканти, Античність, Середньовіччя, прабатьки, вокально-інструментальне виконавство

Анотація

Мета дослідження – проаналізувати мистецтво мандрівних музикантів – прабатьків учасників спільної гри; обґрунтувати витоки та розкрити соціокультурні передумови становлення цього різновиду виконавства, яке сягає корінням у стародавні цивілізації. Для оптимального розв’язання окреслених завдань залучено методи, серед яких головними постали джерелознавчий і системний. Методологія дослідження полягає в аналізі виконавського мистецтва періоду Античності та Середньовіччя, найбільш яскраво представленого синкретичною творчістю давніх поетів, кіфаредів та співаків, а також інших мандрівних музик, які уособлювали співака, поета, виконавця- акомпаніатора, оповідача, танцівника, циркача, що засвідчує зародження у їхньому мистецтві елементів синкретичного вокально-інструментального виконавства. Наукова новизна дослідження. Вперше в українському музикознавстві обґрунтовано витоки та з’ясовано соціокультурні передумови становлення спільного виконавства, яке сягає корінням у стародавні цивілізації, схарактеризовано мистецтво мандрівних музикантів доби Античності та Середньовіччя. Висновки. Виконавство доби Античності та Середньовіччя було представлене переважно мистецтвом мандрівних музикантів і позначене їх непростими взаєминами із соціокультурним середовищем того часу. Водночас завдяки їх мистецтву спільне музикування поступово поставало процесуальною формою вокального та інструментального виконавства, яке володіє величезним потенціалом для розвитку. Адже в їх мистецтві формувалися деякі прикметні риси спільної гри: взаємоузгодженість намірів виконавця за достатньої індивідуальної свободи та водночас підпорядкування своєї гри іншому виконавцю. Саме їх творчість постала важливою єднальною ланкою між першими традиціями спільного виконавства, нехай і у форматі синкретичному, та його наступними високопрофесійними формами. Мандрівні музиканти заклали основи музичного мистецтва та саме від нього беруть свої коріння різні жанри камерного вокального та інструментального виконавства.

Біографія автора

Тетяна Молчанова, Львівська національна музична академія імені М. В. Лисенка

Доктор мистецтвознавства, професор

Посилання

Chomiński, J., & Wilkowska-Chomińska, K. (1989). Historia Muzyki [History of music] (Pt. 1). Polskie Wydawnictwo Muzyczne [in Polish].

Donington, R. (1963). The interpretation of early music. Faber & Faber [in English].

Gwizdalanka, D. (2005). Historia muzyki [History of Music] (Pt. 1: Starożytność. Średniowiecze. Renesans. Barok [Antiquity. Middle Ages. Renaissance. Baroque]). Polskie Wydawnictwo Muzyczne [in Polish].

Humeniuk, A. I. (1967). Ukrainski narodni muzychni instrumenty [Ukrainian folk musical instruments]. Naukova dumka [in Ukrainian].

Kashkadamova, N. (2009). Mystetstvo vykonannia muzyky na klavishno-strunnykh instrumentakh [The art of performing music on keyboard and string instruments] (2nd ed.). Osvita Ukrainy [in Ukrainian].

Kolessa, F. (2005). Istoriia ukrainskoi etnohrafii [History of Ukrainian ethnography]. M. Rylskyi Institute of Art Studies, Folkloristics and Ethnology of the NAS of Ukraine [in Ukrainian].

Levytskyi, I. (1921). Narys istorii muzyky [An essay on the history of music.]. Nakladom Mykhaila Taranka [in Ukrainian].

Molchanova, T. (2015). Mystetstvo pianista-kontsertmeistera u kulturno-istorychnomu konteksti: istoriia, teoriia, praktyka [The art of the pianist-concertmaster in the cultural and historical context: history, theory, practice] [Monograph]. Liha Pres [in Ukrainian].

Morawski, J. (2006). Średniowiecze [The Middle Ages] (Pt. 1: Do roku 1320 [By the year 1320]). Sutkowski Edition Warsaw [in Polish].

Ovidius Naso, P. (1999). Liubovni elehii. Metamorfozy. Skorbotni elehii [Love elegies. Metamorphoses. Sorrowful elegies] (A. Sodomora, Trans.). Osnovy [in Ukrainian].

Pol'skaya, І. (2001). Kamernyi ansambl': istoriya, teoriya, estetika [Chamber ensemble: history, theory, aesthetics] [Monograph]. Kharkiv State Academy [in Russian].

Slovo o pl""ku IgorevЂ, Igorya syna Svyat""slavlya, vnuka Ol''gova [A word about the regiment of Igor, Igor, the son of Svyatoslav, the grandson of Olgov]. (n.d.). Izbornyk. http://izbornyk.org.ua/slovo/slovo.htm [in Old Slavic].

Śmiechowski, B. (2002). O muzyce najpiękniejszej ze sztuk: historia muzyki [On music, the most beautiful of the arts: the history of music]. Adam [in Polish].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-28

Як цитувати

Молчанова, Т. (2023). Мистецтво мандрівних музикантів в історії становлення спільного виконавства. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Музичне мистецтво, 6(1), 67–78. https://doi.org/10.31866/2616-7581.6.1.2023.277887

Номер

Розділ

ІСТОРІЯ