Реконструкція традиційних новорічних обрядів у творчості студентського фольклорного колективу
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7581.6.1.2023.277884Ключові слова:
календарний фольклор, обрядове дійство, фольклорний ансамбль, зимова календарна обрядовість, «Маланка», реконструкціяАнотація
Мета дослідження – висвітлити український новорічно-карнавальний обряд «Маланка», який на сьогодні найкраще зберігся в Карпатському регіоні, насамперед на буковинській та галицькій частині Гуцульщини; схарактеризувати основні елементи обрядового дійства та здійснити його реконструкцію з використанням етнографічних джерел, зібраних студентами кафедри фольклору Рівненського державного інституту культури (нині РДГУ) на межі 1980-х – 1990-х років. Методологія дослідження. У процесі пошуку й аналізу відповідної літератури застосовано музично-теоретичний та джерелознавчий методи. В процесі збору фольклорно-етнографічного матеріалу щодо стану збереження традиції «маланкування» застосовано польові методи, зокрема інтерв’ювання, спостереження та ін. з подальшою первинною обробкою матеріалів в умовах польової фольклорної експедиції, розшифровкою (транскрибуванням), архівуванням матеріалів та безпосередньою репетиційно-сценічною виконавською реконструкцією. Для обґрунтування висновків використано порівняльно-аналітичний метод. Наукова новизна дослідження. У статті розкривається роль та значення новорічно-карнавального обряду «Маланка» та його вплив на формування духовної культури у студентському колективі. Висновки. В українській традиційній культурі такий новорічно-карнавальний обряд, як «Маланка», дає змогу усвідомити єднання людини та природи. Це свято, по своїй суті, відображає світогляд українців, підкреслює їхню самобутність та своєрідність серед інших слов’янських народів. У минулому воно виконувало роль цензури моральних норм, вчинків і поведінки членів селянської громади. На жаль, досліджуваний об’єкт вже перейшов до явищ розважальної постановочної карнавально-маскової культури і втратив свою глибинну семантику. Тому так важливо здійснювати реконструкцію цього зразка духовної культури давніх слов’ян, щоб не перервати зв’язок між культурою далеких пращурів і сьогоденням.
Посилання
Chebanyuk, O. Yu. (2014). Youth calendar in the context of traditional culture of Ukrainians. Slovianskyi svit, 12, 148–161. http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/72420/10-Chebanyuk.pdf?sequence=1 [in English].
Hotsaliuk, A. (2018). Zminy v tradytsiinii obriadovosti rytualnykh riadzhen ukraintsiv karpatskoho rehionu u XX–XXI stolitti [Changes in traditional commitment of ritual cheeses of Ukrainians of the Carpathian region in XX–XXI centuries]. Topical Problems of History, Theory and Practice of Artistic Culture, 41, 3–11 [in Ukrainian].
Kharchyshyn, O. (2014). Malankovi pisni ukraintsiv pivnochi Moldovy: poetychnyi aspekt (pereosmyslennia motyviv) [Malanka songs by Ukrainians of Northern Moldova: poetic aspect (reinterpretation of motives)]. The Ethnology Notebooks, 3(117), 514–528. http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/94451/10-Kharchishin.pdf?sequence=1 [in Ukrainian].
Kharchyshyn, O., Pastukh, N., & Koval, V. (2019). Suchasnyi stan pobutuvannia folklornoi tradytsii ukraintsiv Moldovy: kalendarno-obriadovyi tsykl [Malanka songs by Ukrainians of Northern Moldova: poetic aspect (reinterpretation of motives)]. The Ethnology Notebooks, 4(148), 877–897. https://doi.org/10.15407/nz2019.04.878 [in Ukrainian].
Kozholianko, H. (2001). Narodoznavstvo Bukovyny. Novorichno-rizdviana obriadovist bukovyntsiv: Rizdvo-Koliada, Novyi rik, Vodokhreshchennia [Folklore of Bukovyna. New Year's and Christmas rites of the Bukovinites: Christmas- Carol, New Year, Baptism]. Ruta [in Ukrainian].
Kurochkin, O. (1995). Ukrainski novorichni obriady: "Koza" i "Malanka" (z istorii narodnykh masok) [Ukrainian New Year's rites: "Goat" and "Malanka" (from the history of folk masks)]. Ukrainske narodoznavstvo [in Ukrainian].
Kurochkin, O. (2000). Ukrainski "malankari" — skhidna hilka karpato-balkanskoi karnavalnoi tradytsii [Ukrainian "malancars" — the eastern part of Carpathian-Balcan carnival tradition]. NaUKMA Research Papers. Theory and History of Culture, 18, 70–75. http://ekmair.ukma.ua/bitstream/handle/123456789/9883/Kurochkin_Ukrayinski_malankari.pdf [in Ukrainian].
Kylymnyk, S. (1994). Ukrainskyi rik u narodnykh zvychaiakh v istorychnomu osvitlenni (zymovyi tsykl) [Ukrainian year in folk customs in historical light (winter cycle)] (Book 1, Vol. 1.). Oberehy [in Ukrainian].
Moisei, A. (2021). Obriad Malanky: pokhodzhennia, vzaiemovplyvy ta suchasnist [The rite of Malanka is its origin, mutual influences and modernity]. Current Issues of Social Sciences and History of Medicine, 2(30), 78–83. https://www.doi.org/10.24061/2411-6181.2.2021.273 [in Ukrainian].
Sinelnikova, V. V., & Sinelnikov, I. H. (2019). Deiaki pytannia zasvoiennia avtentychnoi tradytsii spivu u miskomu molodizhnomu folklorystychnomu kolektyvi [Some questions of development of authentic tradition of the copy in the city youth folklorist collective]. Image of the Modern Pedagogue, 4(187), 94–99. http://isp.poippo.pl.ua/article/view/168463/178248 [in Ukrainian].
Sinelnikova, V., & Sinelnikov, I. (2022). Opanuvannia narodno-muzychnoi tradytsii v studentskomu folklornomu kolektyvi [Mastering the folk music tradition in the student folklore group]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 47, 80–87. https://doi.org/10.31866/2410-1176.47.2022.269576 [in Ukrainian].
Tkachenko, V., & Yuriichuk, M. (2017). "Malanka" na terenakh Pivdenno-Zakhidnoho Podillia ["Malanka" on the territory of South-Western Podillia]. Materials to Ukrainian Ethnology, 16(19), 155–158 [in Ukrainian].
Yuriichuk, M., & Tkachenko, V. (2020). Rizdviano-vodokhreshchenska obriadovist na pivdenno-zakhidnomu Podilli (do etnohrafichnoho obrazu suchasnoi Ukrainy) [Christmas-epiphany rites in the south-western Podillia (to the ethnographic image of modern Ukraine)]. Pereiaslivka, 17(19), 171–177 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.