Музикознавчі дисертації Стефанії Туркевич та Зиновія Лиська як фактор утвердження національно-культурної ідентичності

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7581.6.1.2023.277877

Ключові слова:

дисертації С. Туркевич і З. Лиська, музикознавство, музикологія, українська музична культура, діаспора, національно-культурна ідентичність

Анотація

Мета дослідження – осмислити доробок перших українських науковців у сфері музикознавства в контексті міжнаціональних музичних зв’язків української музичної культури. У статті розглянуто музикознавчі дисертації Стефанії Туркевич та Зиновія Лиська як фактор утвердження національно-культурної ідентичності. Основний акцент зроблено на музикознавчо-культурологічному аналізі цих дисертацій. Методологія дослідження: у статті використано історичний, аксіологічний, культурологічний підходи й відповідні їм методи. Зокрема, історико-хронологічний метод використаний для розгляду проблематики дисертацій, що охоплюють значний часовий період (ХІХ – початок ХХ ст.) та просторовий вимір (Україна, Росія, Галичина, Чехо-Словаччина), аксіологічний – для визначення цінності здобутків українських музикознавців, компаративний – для порівняння проблематики дисертацій, культурологічний – для представлення внеску діячів музичної культури у світову та українську скарбниці. Наукову новизну дослідження становить введення до наукового обігу систематизованої інформації та архівних матеріалів про перші музикознавчі дослідження українців за кордоном. Висновки. Обидві дисертації С. Туркевич і З. Лиська були не тільки новаторськими на той час, але не втратили своєї актуальності і сьогодні, коли питання національної та культурної ідентичностей знову постають гостро на початку ХХІ ст., коли Україна відстоює свою свободу і незалежність у боротьбі з російським ворогом.

Біографія автора

Ганна Карась, Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника

Доктор мистецтвознавства, професор, професор кафедри методики музичного виховання та диригування

Посилання

Antonovych, D. (1925). Trysta rokiv ukrainskoho teatru 1619–1919 [Three hundred years of Ukrainian theater 1619–1919]. Ukrainskyi Hromadskyi Vydavnychyi Fond [in Ukrainian].

Bushman, I. (2006). Natsionalna samoidentyfikatsiia yak faktor sotsiokulturnoho rozvytku [National self-identification as a factor of sociocultural development]. Philosophy of Education, 1(3), 63–69 [in Ukrainian].

Hrab, U. (2006). Diialnist kafedry muzykolohii Lvivskoho universytetu (1912–1939 rr.) u konteksti yevropeiskoi akademichnoi osvity [Activities of the department of musicology of Lviv University (1912–1939) in the context of European academic education] [Abstract of PhD Dissertation, Lviv National Academy of Music named after M. Lysenko] [in Ukrainian].

Hrab, U. (2009). Muzykolohiia yak universytetska dystsyplina: lvivska muzykolohichna shkola Adolfa Khybinskoho (1912–1941) [Musicology as a university discipline: the Lviv school of musicology of Adolf Khibinsky (1912–1941)]. Publishing House of Ukrainian Catholic University [in Ukrainian].

Karas, H. (2012). Muzychna kultura ukrainskoi diaspory u svitovomu chasoprostori XX stolittia [Musical culture of the Ukrainian diaspora in the world time-space of the 20th century] [Monograph]. Typovit [in Ukrainian].

Lysko, Z. (1926). S. Artemovskoho-Hulaka "Zaporozhets za Dunaiem" [S. Artemovskyi-Hulak's "Zaporozhets by the Danube"] [Doctoral Dissertation, Ukrainian Free University]. Vasyl Stefanyk National Scientific Library of Ukraine in Lviv. Department of manuscripts (Fund 9, File 547), Lviv, Ukraine [in Ukrainian].

Lysko, Z. (1929). "Zaporozhets za Dunaiem" S. Artemovskoho-Hulaka ta vidnoshennia tsoho tvoru do Motsartovoho "Uvedennia iz Serailiu" ["Zaporozhets on the Danube" by S. Artemovskyi- Hulak and the relationship of this work to Mozart's "The abduction from the Seraglio"]. Pratsi Ukrainskoho Vysokoho Pedahohichnoho Instytutu imeni Mykhaila Drahomanova, 1 , 115–135 [in Ukrainian].

Lysko, Z. (n.d.). S. Artemovskoho-Hulaka: "Zaporozhets za Dunaiem" ta yoho vidnoshennia do Motsartovoho "Uvedennia iz Serailiu" [S. Artemovsky-Hulak's: "Zaporozhets on the Danube" and its relationship to Mozart's "The abduction from the Seraglio"]. Vasyl Stefanyk National Scientific Library of Ukraine in Lviv. Department of manuscripts (Fund 9, File 547), Lviv, Ukraine [in Ukrainian].

Martynenko, O. (2001). Muzychna diialnist ukrainskoi emihratsii u mizhvoiennii Chekhoslovachchyni (dzhereloznavchyi aspekt doslidzhennia) [Musical activity of the Ukrainian emigration in interwar Czechoslovakia (source-based aspect of the study)] [PhD Dissertation, Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music] [in Ukrainian].

Pavlyshyn, S. (2004). Persha ukrainska kompozytorka Stefaniia Turkevych-Lisovska-Lukiianovych [The first Ukrainian composer Stefania Turkevych-Lisovska-Lukiianovych]. BaK [in Ukrainian].

Turkevych-Lisovska, S. (1934). Ukrainskyi element u tvorakh P. I. Chaikovskoho "Cherevychky" ("Kuznets Vakula") ta N. Rymskoho-Korsakova "Noch' pered Rozhdestvom" i porivnannia yikh z operoiu Mykoly Lysenka "Rizdviana nich" [The Ukrainian element in the works of P. I. Tchaikovsky "Cherevychky" ("Blacksmith Vakula") and N. Rymsky-Korsakov "Night before Christmas" and their comparison with Mykola Lysenko's opera "Christmas Night"] [Doctoral Dissertation, Ukrainian Free University]. Central State Archives of Supreme Bodies of Power and Government of Ukraine (Fund 3956, Inventory 2, File 33), Kyiv, Ukraine [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-28

Як цитувати

Карась, Г. (2023). Музикознавчі дисертації Стефанії Туркевич та Зиновія Лиська як фактор утвердження національно-культурної ідентичності. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Музичне мистецтво, 6(1), 8–16. https://doi.org/10.31866/2616-7581.6.1.2023.277877

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ