Борис Гмиря як видатний інтерпретатор героїчних образів українського оперного репертуару

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7581.5.2.2022.269687

Ключові слова:

академічний вокал, Борис Гмиря, інтерпретація, художній образ, українська опера

Анотація

контексті інтерпретації художніх образів оперних персонажів українського репертуару. Методологія дослідження базується на таких методах: аналізу вокально-образної сфери Б. Гмирі, що дав змогу дослідити принципи інтерпретаційних підходів; синтезу, що сприяє осягненню сутнісних поглядів співака на роботу з художнім образом. В процесі пошуку й аналізу відповідної літератури застосовано музично-теоретичний та джерелознавчий методи. Для обґрунтування висновків використано порівняльно-аналітичний метод, що в сукупності дало змогу дослідити процес творчо-виконавської діяльності в певній динаміці та хронологічній послідовності. Наукова новизна дослідження полягає у вивченні індивідуальної мистецької інтерпретації українського оперного репертуару в контексті осмислення значення національної самоідентифікації через пошук історично та психологічно правдивого образу національного героя, що поєднує близькі слухачеві людські риси й філософське узагальнення. Висновки. Вивчення професійного досвіду, методів занурення в художній образ і застосування виконавських елементів виразності такого видатного майстра, як Б. Гмиря, є важливим засобом збереження національних виконавських традицій та вдосконалення фахової майстерності молодих співаків. Погляди Б. Гмирі на пошук внутрішнього змісту персонажа демонструють інтелектуально-аналітичний підхід і справжню професійну глибину. Героїчні образи українського козацтва були особливо близькі співакові, бо він черпав натхнення під час роботи над ними з національної історії, культури та традицій, в які майстер занурювався з великою цікавістю та щирістю. Б. Гмирі було важливо, щоб глядач, який прийшов у театр, побачив на сцені близький для себе, людяний і водночас героїко-епічний образ, що завдяки мистецтву підіймається на високий рівень філософського узагальнення.

Біографії авторів

Наталія Кречко, Київський національний університет культури і мистецтв

Заслужена артистка України, доцент, доцент кафедри музичного мистецтва

Ярослав Комарніцький, Київський національний університет культури і мистецтв

Асистент кафедри музичного мистецтва

Посилання

Arkhimovych, L. B. (1981). Borys Hmyria. Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Baranivskyi, V. (2003). Filosofsko-svitohliadni osoblyvosti tvorchosti B. Hmyri (do 100-richchia vid dnia narodzhennia ukrainskoho spivaka) [Philosophical and philosophical features of B. Hmyria's work (to the 100th anniversary of the birth of the Ukrainian singer)]. Ukrainian Studies, 4(9), 52–54 [in Ukrainian].

Brazhnichenko, S. O. (2017). Henii vokalu z Lebedynshchyny [Genius vocalist from Lebedyn]. Teoriia ta metodyka navchannia suspilnykh dystsyplin, 2(5), 40–43 [in Ukrainian].

Buriak, V. S. (Ed.). (1975). Borys Hmyria: statti, lysty, spohady [Borys Hmyria: articles, letters, memories]. Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Klish, I. Y. (2020, September 16–18). Tvorcha osobystist Borysa Hmyri v konteksti rozvytku vokalnoho mystetstva Ukrainy seredyny XX stolittia [The creative personality of Boris Hmyra in the context of the development of vocal art of Ukraine in the middle of the 20th century]. In The world of science and innovation, Abstracts of the II International Scientific and Practical Conference (pp. 367–376). Cognum [in Ukrainian].

Komarnitskyi, Ya. V. (2022, October 19). Syntez italiiskykh ta ukrainskykh vokalnykh shkil na prykladi tvorchoho shliakhu Solomii Krushelnytskoi ta Borysa Hmyri [Synthesis of Italian and Ukrainian vocal schools on the example of the creative path of Solomia Krushelnytska and Borys Hmyria]. In Solomiia Krushelnytska — koroleva svitovoi opernoi stseny (do 150-richchia z dnia narodzhennia) [Solomia Krushelnytska — the queen of the world opera scene (to the 150th anniversary of her birth)], Proceedings of the Scientific and Practical Internet Conference (pp. 83–86). KNUKiM Publishing Center [in Ukrainian].

Kornii, L. P. (1996). Istoriia ukrainskoi muzyky [History of Ukrainian music] (pt. 1). M. P. Kots Publishing [in Ukrainian].

Krechko, N. M., & Riazhko, O. M. (2022). Nimetska systema Fach yak pryklad fakhovoi klasyfikatsii holosiv v suchasnomu vokalno-opernomu mystetstvi [German Fach system as an example of professional classification of voices in modern vocal and opera art]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Musical Art, 5(1), 46–55. https://doi.org/10.31866/2616-7581.5.1.2022.258147 [in Ukrainian].

Shtohrin, I. (2018, August 5). Chomu ukrainskomu heniiu Borysu Hmyri nemaie navit pamiatnyka? [Why is there not even a monument to the Ukrainian genius Boris Hmyra?]. Radio Svoboda. https://www.radiosvoboda.org/a/29413323.html [in Ukrainian].

Stefaniuk, M. (2015). Universalnist tvorchosti Borysa Romanovycha Hmyri [Universality of creativity of Boris Romanovych Hmyria]. In H. Karas (Comp.), Vokalne mystetstvo: Istoriia. Suchasnist. Perspektyvy [Vocal Art: History. Modernity. Perspectives] (pp. 68–78). Foliant [in Ukrainian].

Znamenska, O. V. (1959). Kultura movy u spivi [Language culture in singing]. Derzhavne vydavnytstvo obrazotvorchoho mystetstva i muzychnoi literatury URSR [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-22

Як цитувати

Кречко, Н., & Комарніцький, Я. (2022). Борис Гмиря як видатний інтерпретатор героїчних образів українського оперного репертуару. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Музичне мистецтво, 5(2), 227–240. https://doi.org/10.31866/2616-7581.5.2.2022.269687

Номер

Розділ

ПЕРСОНАЛІЇ