Борис Гмиря як видатний інтерпретатор героїчних образів українського оперного репертуару
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7581.5.2.2022.269687Ключові слова:
академічний вокал, Борис Гмиря, інтерпретація, художній образ, українська операАнотація
контексті інтерпретації художніх образів оперних персонажів українського репертуару. Методологія дослідження базується на таких методах: аналізу вокально-образної сфери Б. Гмирі, що дав змогу дослідити принципи інтерпретаційних підходів; синтезу, що сприяє осягненню сутнісних поглядів співака на роботу з художнім образом. В процесі пошуку й аналізу відповідної літератури застосовано музично-теоретичний та джерелознавчий методи. Для обґрунтування висновків використано порівняльно-аналітичний метод, що в сукупності дало змогу дослідити процес творчо-виконавської діяльності в певній динаміці та хронологічній послідовності. Наукова новизна дослідження полягає у вивченні індивідуальної мистецької інтерпретації українського оперного репертуару в контексті осмислення значення національної самоідентифікації через пошук історично та психологічно правдивого образу національного героя, що поєднує близькі слухачеві людські риси й філософське узагальнення. Висновки. Вивчення професійного досвіду, методів занурення в художній образ і застосування виконавських елементів виразності такого видатного майстра, як Б. Гмиря, є важливим засобом збереження національних виконавських традицій та вдосконалення фахової майстерності молодих співаків. Погляди Б. Гмирі на пошук внутрішнього змісту персонажа демонструють інтелектуально-аналітичний підхід і справжню професійну глибину. Героїчні образи українського козацтва були особливо близькі співакові, бо він черпав натхнення під час роботи над ними з національної історії, культури та традицій, в які майстер занурювався з великою цікавістю та щирістю. Б. Гмирі було важливо, щоб глядач, який прийшов у театр, побачив на сцені близький для себе, людяний і водночас героїко-епічний образ, що завдяки мистецтву підіймається на високий рівень філософського узагальнення.
Посилання
Arkhimovych, L. B. (1981). Borys Hmyria. Muzychna Ukraina [in Ukrainian].
Baranivskyi, V. (2003). Filosofsko-svitohliadni osoblyvosti tvorchosti B. Hmyri (do 100-richchia vid dnia narodzhennia ukrainskoho spivaka) [Philosophical and philosophical features of B. Hmyria's work (to the 100th anniversary of the birth of the Ukrainian singer)]. Ukrainian Studies, 4(9), 52–54 [in Ukrainian].
Brazhnichenko, S. O. (2017). Henii vokalu z Lebedynshchyny [Genius vocalist from Lebedyn]. Teoriia ta metodyka navchannia suspilnykh dystsyplin, 2(5), 40–43 [in Ukrainian].
Buriak, V. S. (Ed.). (1975). Borys Hmyria: statti, lysty, spohady [Borys Hmyria: articles, letters, memories]. Muzychna Ukraina [in Ukrainian].
Klish, I. Y. (2020, September 16–18). Tvorcha osobystist Borysa Hmyri v konteksti rozvytku vokalnoho mystetstva Ukrainy seredyny XX stolittia [The creative personality of Boris Hmyra in the context of the development of vocal art of Ukraine in the middle of the 20th century]. In The world of science and innovation, Abstracts of the II International Scientific and Practical Conference (pp. 367–376). Cognum [in Ukrainian].
Komarnitskyi, Ya. V. (2022, October 19). Syntez italiiskykh ta ukrainskykh vokalnykh shkil na prykladi tvorchoho shliakhu Solomii Krushelnytskoi ta Borysa Hmyri [Synthesis of Italian and Ukrainian vocal schools on the example of the creative path of Solomia Krushelnytska and Borys Hmyria]. In Solomiia Krushelnytska — koroleva svitovoi opernoi stseny (do 150-richchia z dnia narodzhennia) [Solomia Krushelnytska — the queen of the world opera scene (to the 150th anniversary of her birth)], Proceedings of the Scientific and Practical Internet Conference (pp. 83–86). KNUKiM Publishing Center [in Ukrainian].
Kornii, L. P. (1996). Istoriia ukrainskoi muzyky [History of Ukrainian music] (pt. 1). M. P. Kots Publishing [in Ukrainian].
Krechko, N. M., & Riazhko, O. M. (2022). Nimetska systema Fach yak pryklad fakhovoi klasyfikatsii holosiv v suchasnomu vokalno-opernomu mystetstvi [German Fach system as an example of professional classification of voices in modern vocal and opera art]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Musical Art, 5(1), 46–55. https://doi.org/10.31866/2616-7581.5.1.2022.258147 [in Ukrainian].
Shtohrin, I. (2018, August 5). Chomu ukrainskomu heniiu Borysu Hmyri nemaie navit pamiatnyka? [Why is there not even a monument to the Ukrainian genius Boris Hmyra?]. Radio Svoboda. https://www.radiosvoboda.org/a/29413323.html [in Ukrainian].
Stefaniuk, M. (2015). Universalnist tvorchosti Borysa Romanovycha Hmyri [Universality of creativity of Boris Romanovych Hmyria]. In H. Karas (Comp.), Vokalne mystetstvo: Istoriia. Suchasnist. Perspektyvy [Vocal Art: History. Modernity. Perspectives] (pp. 68–78). Foliant [in Ukrainian].
Znamenska, O. V. (1959). Kultura movy u spivi [Language culture in singing]. Derzhavne vydavnytstvo obrazotvorchoho mystetstva i muzychnoi literatury URSR [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.