Різдвяний кондак «Діва днесь Пресущественного раждаєт» М. Лисенка: технічна характеристика, виконавські особливості

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7581.5.2.2022.269645

Ключові слова:

Микола Лисенко, духовна музика, Різдвяний кондак, «Діва днесь Пресущественного раждаєт»

Анотація

Мета дослідження – залучити до наукового обігу один із найзначніших духовно- музичних творів Миколи Лисенка Різдвяний кондак «Діва днесь Пресущественного раждаєт». Методологія дослідження. У дослідженні використано структурно- функціональний метод – для аналізу музичного матеріалу, а також порівняльно- історичний – для пояснення оригінальної трансформації біблійних текстів композитором, що вписується у загальну духовно орієнтовану методологічну систему. Наукова новизна дослідження: з музикознавчого й виконавського погляду проаналізовано один з найзначніших музичних творів Миколи Лисенка Різдвяний кондак «Діва днесь Пресущественного раждаєт» з метою залучення його до наукового обігу. Висновки. Аналіз структури твору, музичних та виконавських засобів показав, що М. Лисенко в роботі над опрацюванням старовинної церковної мелодії Різдвяного кондака у версії наспіву Києво-Печерської лаври значно змінив мелодію оригіналу. Настільки, що повністю переосмислив змістову концепцію церковного піснеспіву. У версії композитора святковий піснеспів Різдва Христова набув значення світової Події, що своєю значущістю змінила світопорядок. Церковний піснеспів перетворився на хоровий концерт з яскравими контрастними епізодами, в яких різдвяні події передані як окремі картини, в яких підкреслено їх значення для людства та рельєфно й майже кінематографічно змальовано вертепні персонажі. Композитор використав широкий спектр музичних засобів: оригінальне трактування форми (елементи фуги), широке використання фактурних контрастів (сольні епізоди, хорові унісони), сильний тональний рух (відхилення до третього ступеня спорідненості), виразну хорову аплікатуру.

Біографія автора

Мстислав Юрченко, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства, професор, професор кафедри музичного мистецтва

Посилання

Liudkevych, S. (Comp.). (1943). Zbirka koliad i shchedrivok dlia mishanoho khoru [A collection of carols and hymns for a mixed choir]. Biblioteka Instytutu narodnoi tvorchosti [in Ukrainian].

Lysenko, M. (1993). Relihiini tvory dlia mishanoho khoru [Religious works for mixed choir] (M. Yurchenko, comp.). Vidrodzhennia [in Ukrainian].

Notnyi Obikhod Kievo-Pecherskoi Uspenskoi Lavry [Notny Obyhod of the Kyiv-Pechersk Assumption Lavra]. (1913). (Pt. 3: Dvanadesyatye prazdniki [Twelve holidays] [Musical score]). Tipografiya Kievo-Pecherskoi lavry [in Russian].

Osadtsia, O. P. (Comp.). (2001). Notohrafichnyi pokazhchyk vydan muzychnykh tvoriv M. V. Lysenka [Notographic index of editions of musical works by M. V. Lysenko] (S. P. Kostiuk, ed.). Vasyl Stefanyk National Scientific Library of Ukraine in Lviv [in Ukrainian].

Spysok tvoriv Mykoly Lysenka [List of works of Mykola Lysenko]. (2022, March 30). In Wikipedia. https://bit.ly/3gYEXj3 [in Ukrainian].

Vidhuky mynuloho: O. Koshyts v lystakh do P. Matsenka [Reviews of the past: O. Koshyts in letters to P. Matsenko]. (1954). Kultura y osvita [in Ukrainian].

Zosim, O. (2017). Skhidnoslovianska dukhovna pisnia: sakralnyi vymir [Eastern Slavic spiritual song: sacred dimension] [Monograph]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-22

Як цитувати

Юрченко, М. (2022). Різдвяний кондак «Діва днесь Пресущественного раждаєт» М. Лисенка: технічна характеристика, виконавські особливості. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Музичне мистецтво, 5(2), 162–177. https://doi.org/10.31866/2616-7581.5.2.2022.269645

Номер

Розділ

ПРАКТИКА