Оригінал та редакції опери «Тарас Бульба» М. Лисенка
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7581.5.1.2022.258149Ключові слова:
Микола Лисенко, Максим Рильський, Борис Лятошинський, «Тарас Бульба», редакція, варіанти, авторська партитура, Микола ГогольАнотація
Мета дослідження – встановити причини створення редакцій опери «Тарас Бульба» М. Лисенка; проаналізувати розбіжності між авторською версією та варіантами, запропонованими Ревуцьким - Лятошинським. Адже на сцені опера йде у редакціях, у музикознавчій літературі (особливо останніх років) твір аналізується за авторським клавіром (З. Юферова, Л. Корній), а наукові монографії радянських часів подають або невірну, або напівприховану інформацію. Методологія дослідження. У статті застосовано порівняльний текстологічний аналіз оригінальної партитури та редакцій твору. Наукова новизна дослідження. Здійснено порівняльну характеристику авторського варіанту опери М. Лисенка «Тарас Бульба» та кількох версій, створених Л. Ревуцьким, Б. Лятошинським та М. Рильським. Висновки. В дослідженні автор доходить висновку, що оригінал опери М. Лисенка відрізняється за жанром від редакцій твору, адже у композитора – це певний синтез лірико-психологічної опери з рисами комедійної та героїко-патріотичної народної драми. У Ревуцького - Лятошинського – історико-патріотична опера. Отже, сьогодні необхідно було б зробити ще одну версію «Тараса Бульби», більш наближену до авторської. Звісно, це нелегка справа. Новому редактору доведеться порівнювати не лише рукописи М. Лисенка, а й різні версії Ревуцького - Лятошинського. Проте мусить настати час, коли жанр першої української опери не визначатимуть зневажливим словом «плакатність». Тим більше, що це суперечить істині.
Посилання
Arkhimovych, L., & Hordiichuk, M. (1992). M. Lysenko: Zhyttia i tvorchist [M. Lysenko: Life and work] (3rd ed.). Muzychna Ukraina [in Ukrainian].
Belza, I. (1947). B. N. Liatoshynsky. Muzgiz [in Russian].
Grosheva, O. (1955). Taras Bulba. Sovetskaya muzyka [Soviet music], 11, 95-97 [in Russian].
Hmyria, B. (n.d.). Z pryvodu odniiei polemiky. Nezakinchenyi rukopys [About one controversy. Unfinished manuscript]. Apartment-museum of B. Hmyria, Kyiv [in Ukrainian].
Khotkevych, H. (1924). Opera Lysenka "Taras Bulba" [Lysenko's opera "Taras Bulba"]. Chervonyi shliakh [Red Way], 11-12, 211-238 [in Ukrainian].
Kosenko, V. (1937). "Taras Bulba". Radianska muzyka [Soviet music], 6-7, 15-20 [in Ukrainian].
Liashenko, I. (1992). Zasnovnyk ukrainskoi natsionalnoi kompozytorskoi shkoly [Founder of the Ukrainian national school of composition]. Ukrainske muzykoznavstvo [Ukrainian musicology], 27, 4-5 [in Ukrainian].
Lisetskyi, S. Y. (1989). Lev Mykolaiovych Revutskyi. Naukova dumka [in Ukrainian].
Lysenko, M. (1964). Lysty [Letters] (O. Lysenko, Comp.). Mystetstvo [in Ukrainian].
Lysenko, O. (1959). M. V. Lysenko: Spohady syna [M. V. Lysenko: Remember of son]. Derzhavne vydavnytstvo obrazotvorchoho mystetstva i muzychnoi literatury URSR [in Ukrainian].
Obhovorennia premiery opery "Taras Bulba" [Discussion of the premiere of the opera "Taras Bulba"]. (1937). Radianska muzyka [Soviet music], 6-7, 21-24 [in Ukrainian].
Revutskyi, L. (1936). Nova redaktsiia opery M. V. Lysenka "Taras Bulba" [New edition of Lysenko's opera "Taras Bulba"]. Radianska muzyka [Soviet music], 2, 6-9 [in Ukrainian].
Samokhvalov, V. (1981). Boris Liatoshynsky. Muzychna Ukraina [in Russian].
Skorulska, R. (1992). Z kohorty heroiv liudskoho dukhu [From a cohort of heroes of the human spirit]. Ukrainske muzykoznavstvo [Ukrainian musicology], 27, 17-29 [in Ukrainian].
Stalin, J. (1936). Dopovid tov. Stalina Y. V. na Nadzvychainomu VIII Vsesoiuznomu zizdi Rad "Pro proekt Konstytutsii Soiuzu RSR" [Report of Comrade Stalin J. V. at the Extraordinary VIII All-Union Congress of Soviets "On the Draft Constitution of the USSR"]. Radianska muzyka [Soviet music], 8, 3-26 [in Ukrainian].
Yuferova, Z. (1992). Dramaturhichni ta stylovi rysy narodnykh stsen v operi M. Lysenka "Taras Bulba" [Dramatic and stylistic features of folk scenes in M. Lysenko's opera "Taras Bulba"]. Ukrainske muzykoznavstvo [Ukrainian musicology], 27, 120-137 [in Ukrainian].
Yurmas, Ya. (1925). "Taras Bulba" na Kharkivskii stseni ["Taras Bulba" on the Kharkiv stage]. Muzyka [Music], 3, 147-148 [in Ukrainian].
Zaporozhets, N. (1960). B. N. Liatoshynsky. Sovetskii kompozitor [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.