Специфіка творчого універсалізму бандуристів української діаспори

Автор(и)

  • Віолетта Дутчак Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, Україна https://orcid.org/0000-0001-6050-4698

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7581.5.1.2022.258148

Ключові слова:

бандурне мистецтво, діаспора, творчий універсалізм, вектори творчої діяльності, синергія творчості

Анотація

Мета дослідження – визначити вектори творчого універсалізму в діяльності митців- бандуристів української діаспори ХХ – початку ХХІ ст. У статті аналізуються засади і прояви творчого універсалізму представників бандурного мистецтва української діаспори. Виокремлені персоналії митців – бандуристів діаспори, творчість яких стала виявом універсалізму у контексті актуалізації потреби узагальнення й аналізу здобутків бандурного мистецтва зарубіжжя як складової української музичної культури. Методологія дослідження передбачає використання історичного, аксіологічного, музикознавчого та культурологічного підходів та методів. Вони дозволили розглянути напрями діяльності бандуристів у інонаціональному середовищі (історичний підхід), цінність їх здобутків у різних векторах творчості (аксіологічний підхід), комплексно представити внесок бандуристів у світову скарбницю української культури з позицій діяльнісного універсалізму (музикознавчий і культурологічний підходи). Наукова новизна дослідження полягає у введенні до наукового обігу аналізу творчої діяльності й здобутків митців-бандуристів у середовищі української діаспори з позиції універсалізму, пріоритетності виду діяльності чи їх синергії. Висновки. У бандурному мистецтві діаспори упродовж ХХ – початку ХХІ ст. визначено як пріоритетний (провідний) напрям діяльності виконавський. Він охоплює різні види виконавства – як соліста чи учасника, диригента бандурного колективу, звукозаписну діяльність – або ж суміщення окремих чи всіх перелічених видів. Допоміжними виступають такі напрями, як конструкторський (обґрунтування типів моделей бандур та їх виготовлення); композиторський (створення авторських композицій, обробок, аранжувань для власного використання та для учнів чи послідовників); педагогічний та методичний (навчання та формування методик гри); науково-дослідний та публіцистичний (видання наукових статей, монографій та пресових публікацій); адміністративно-організаційний (керівництво навчальними інституціями, осередками, управління колективами, виданнями); менеджерсько-організаційний (підготовка концертної, звукозаписної, видавничих, наукових та фестивальних заходів) та ін.

Біографія автора

Віолетта Дутчак, Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника

Доктор мистецтвознавства, професор

Посилання

Dutchak, V. (2013). Bandurne mystetstvo ukrainskoho zarubizhzhia XX – pochatku XXI stolittia [Bandura art of Ukrainian diaspora of the XX – beginning of the XXI century]. Foliant [in Ukrainian].

Dutchak, V. (2015). Bandurne mystetstvo v systemi kultury ukrainskoi diaspory XX – pochatku XXI st. [Bandura art in the system of Ukrainian diaspora musical culture during the XX – beginning of the XXI century]. Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu "Ostrozka akademiia". Seriia "Istorychni nauky" [Scientific Notes of Ostroh Academy National University. "Historical Sciences" Series], 23, 175-180 [in Ukrainian].

Dutchak V. (2021b). Personolohichni zdobutky v bandurnomu mystetstvi ukrainskoi diaspory [Personal achievements in the bandura art of the Ukrainian diaspora]. In 100 rokiv ukrainskoi kultury v ekzyli [100 years of Ukrainian culture in exile], Proceedings of the All-Ukrainian scientific and practical conference, Kyiv (pp. 156-159). NAKKKiM [in Ukrainian].

Dutchak, V. (2018). Tvorcha i naukova diialnist Andriia Horniatkevycha (Kanada) v konteksti rozvytku bandurnoho mystetstva Ukrainy ta diaspory [Artistic and scientific activity of Andrij Hornjatkevyč (Canada) in the context of bandura art development in Ukraine and among diaspora]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu kultury i mystetstv. Seriia: Muzychne mystetstvo [Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Musical Art], 2, 106-124. https://doi.org/10.31866/2616-7581.2.2018.153383 [in Ukrainian].

Dutchak, V. (2019a). Synerhiia tvorchosti Volodymyra Lutsiva (Velykobrytaniia): do 90-richnoho yuvileiu myttsia [Art synergy of Volodymyr Lutsiv (Great Britain): dedicated to his 90th birthday]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk [Humanities Science Current Issues], 24(1), 25-29. https://doi.org/10.24919/2308-4863.1/24.176712 [in Ukrainian].

Dutchak, V. (2019b). Synerhiia tvorchosti Zinoviia Shtokalka: tradytsiia ta innovatsiia (do 100-richchia vid dnia narodzhennia) [Zinovii Shtokalko’s art synergy: tradition and innovation (dedicated to 100th birth anniversary)]. Ukrainska kultura: mynule, suchasne, shliakhy rozvytku. Napriam: Mystetstvoznavstvo [Ukrainian Culture: The Past, Modern, Ways of Development. Branch: Art Criticism] 32, 11-19. https://doi.org/10.35619/ucpm.vi32.244 [in Ukrainian].

Dutchak, V. (2020). Syntez vydiv tvorchoi diialnosti bandurystiv ukrainskoi diaspory: tradytsii i novatorstvo [Synthesis of creative activities types among the Bandurists of the Ukrainian diaspora: traditions and innovation]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk [Humanities Science Current Issues], 29(5), 83-90. https://doi.org/10.24919/2308-4863.5/29.209708 [in Ukrainian].

Dutchak, V. (2021a). Kapela bandurystiv imeni Tarasa Shevchenka: syntez bandurnoi ta khorovoi tvorchosti [Taras Shevchenko Ukrainian Bandurist Chorus of North America: synthesis of bandura and choral art]. In Synergetic paradigm of Ukrainian choral culture (pp. 28-52). Baltija Publishing. https://doi.org/10.30525/978-9934-26-035-3-2 [in Ukrainian].

Eysenck, H., & Wilson, G. (2000). Kak izmerit' lichnost' [Know your own personality] (A. Belopol'skii, Trans.). Kogito-Tsentr [in Russian].

Karas, H. (2012). Muzychna kultura ukrainskoi diaspory u svitovomu chasoprostori XX stolittia [Musical culture of the Ukrainian diaspora in the world space of the twentieth century]. Tipovit.

Komenda, O. I. (2020). Universalna tvorcha osobystist v ukrainskii muzychnii kulturi [Universal creative personality in Ukrainian musical culture]. [Doctoral Dissertation, Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music] [in Ukrainian].

Samchuk, U. (1976). Zhyvi struny. Bandura i bandurysty [Living strings. Bandura and Bandurists]. Vydannia Kapely Bandurystiv im. Tarasa Shevchenka [in Ukrainian].

Shtokalko, Z. (1992). Kobzarskyi pidruchnyk [Kobzar textbook] (A. Horniatkevych, Ed.). Vydavnytstvo Kanadskoho instytutu ukrainskykh studii [in Ukrainian].

Vavryk, O. (2006). Kobzarski shkoly v Ukraini [Kobzar schools in Ukraine]. Zbruch [in Ukrainian].

Yemets, V. (1961). U zolote 50-richchia sluzhby Ukraini [In the golden 50th anniversary of Ukraine’s service]. UVAN [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-06-06

Як цитувати

Дутчак, В. (2022). Специфіка творчого універсалізму бандуристів української діаспори. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Музичне мистецтво, 5(1), 56–68. https://doi.org/10.31866/2616-7581.5.1.2022.258148

Номер

Розділ

ІСТОРІЯ