Бандурна техніка у системі художнього процесу
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7581.5.1.2022.258146Ключові слова:
бандурні прийоми, художня бандурна техніка, бандурний ігровий рух, художня уява, психофізіологічна діяльністьАнотація
Мета дослідження – здійснити теоретичний аналіз проблем формування бандурної техніки у практичному аспекті опанування та застосування різноманітних виконавських прийомів у художній інтерпретації. Бандурне виконавство як вагома складова сучасного мистецького простору перебуває на етапі теоретичного осмислення та пошуку механізмів практичного втілення технічних, рухово-ігрових засобів для досягнення мистецької довершеності широкого спектра багатожанрового та різностильового репертуару. Методологія дослідження. Застосовано системний підхід, за допомогою якого обґрунтовано, що ігрові рухи бандуриста функціонують у системі художнього процесу, обумовленого специфічними об’єктивними особливостями гри на бандурі. Також використано порівняльно- аналітичний підхід. Наукова новизна дослідження. Опанування модерною бандурою тим і складне, що специфіка цього інструмента вимагає дуже тонкої, філігранної диференціації у функціонуванні м’язів; особливого підходу до звукоутворення у досягненні бандурного звукоідеалу; широкого використання арсеналу сучасних сонорно-колористичних засобів, новітніх прийомів гри тощо. Розглянуто механізми взаємодії музичного мислення, уяви, слухового контролю, встановлення слухомоторних зав’язків, контакту зі струнним рядом для реалізації звукоідеалу контексту твору. Проаналізовано основні підходи у формуванні базових елементів віртуозності – «мілкої» техніки та «крупної» техніки. В центрі уваги знаходяться дослідження, присвячені аналізу психології музичного мислення, фізіології ігрового руху, аплікатурних принципів і розробки спеціальних вправ, що відповідають особливостям звуковидобування в інтерпретації сучасного бандурного репертуару. Висновки.Виявлено, що контакт з бандурним струнним рядом змінюється залежно від характеру музики, темпу, динаміки й фактури. Розкрито специфіку взаємозалежності доцільності вибору ігрового прийому і якості звукового результату. Визначено, що виконавський рух, обумовлений об’єктивними особливостями гри на бандурі, це процес, спрямований на досягнення звукової мети. З’ясовано, що у виконавському процесі мистецька складова і художньо-рухова реалізація відбуваються одночасно, взаємозумовлюючи і підсилюючи одна одну, утворюючи цілісне мистецько-художнє явище.
Посилання
Broiako, N. (2017). Teoriia i praktyka bandurnoho vykonavstva [Theory and practice of bandura performance]. Lira-K [in Ukrainian].
Broiako, N. (2020). The peculiarities of bandura sound production: theoretical and practical aspects. In Arts and culture as parts of the civilizing processes at the turn of millennium (pp. 129-152). Liha-pres. https://doi.org/10.36059/978-966-397-197-1/129-152
Davydov, M. (1983). Osnovy formuvannia vykonavskoi maisternosti baianista [Fundamentals of accordionist's performing skills]. Muzychna Ukraina [in Ukrainian].
Davydov, M. (2013). Aspekty fakhovoho myslennia muzykanta-vykonavtsia [Some aspects of performing musician professional thinking]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk [Humanities Science Current Issues], 7, 93-118 [in Ukrainian].
Dutchak, V. (2019). Methodological principles of complex research of Ukrainian diaspora art. In Art criticism: challenges of the XXI century (pp. 25-45). Liha-pres. https://doi.org/10.36059/978-966-397-122-3/25-45
Ergiev, I. (2014). Artistizm muzykanta-instrumentalista [Artistry of an instrumentalist musician]. Astroprint [in Russian].
Ergiev, I. (2020). Fenomen avtorsko-vykonavskoi postneoklasychnoi tvorchosti yak naukova problema (dialektychno-tvorcha koliziia "avtor–artyst") [The phenomenon of author-performer’s post-neoclassical creativity as a scientific problem (dialectical and creative collision "author–artist")]. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv [National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald], 1, 25-30. https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2020.196557 [in Ukrainian].
Khotkevych, H. (2004). Pidruchnyk hry na banduri [Bandura textbook]. Hlas [in Ukrainian].
Lysenko, O. (2018). Muzychno-vykonavska diialnist kriz pryzmu katehorialnoho vyznachennia funktsionalnykh system myslennia, movlennia ta intonatsiinykh zasobiv vyrazhennia [Musical-performing activity trough prism of categorical definition of functional thinking, speech and intonational means of expression systems]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu kultury i mystetstv. Seriia: Muzychne mystetstvo [Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Musical Art], 1, 18-31. https://doi.org/10.31866/2616-7581.1.2018.140569 [in Ukrainian].
Mykhailenko, M. (2011). Teoretychni osnovy formuvannia vykonavskoi maisternosti hitarysta [Theoretical bases of formation of performing skill of the guitarist] [Abstract of PhD Dissertation, Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music]. http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/3001 [in Ukrainian].
Neuhaus, H. (1982). Ob iskusstve fortepiannoi igry [On the art of piano playing] (4th ed.). Muzyka [in Russian].
Romenets, V. (2001). Psykholohiia tvorchosti [Psychology of creativity] (2nd ed.). Lybid [in Ukrainian].
Sozanskyi, O. (2017). Shkola vpravnosti bandurysta [School of bandura skills]. Kamula [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.