Бандурна техніка у системі художнього процесу

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7581.5.1.2022.258146

Ключові слова:

бандурні прийоми, художня бандурна техніка, бандурний ігровий рух, художня уява, психофізіологічна діяльність

Анотація

Мета дослідження – здійснити теоретичний аналіз проблем формування бандурної техніки у практичному аспекті опанування та застосування різноманітних виконавських прийомів у художній інтерпретації. Бандурне виконавство як вагома складова сучасного мистецького простору перебуває на етапі теоретичного осмислення та пошуку механізмів практичного втілення технічних, рухово-ігрових засобів для досягнення мистецької довершеності широкого спектра багатожанрового та різностильового репертуару. Методологія дослідження. Застосовано системний підхід, за допомогою якого обґрунтовано, що ігрові рухи бандуриста функціонують у системі художнього процесу, обумовленого специфічними об’єктивними особливостями гри на бандурі. Також використано порівняльно- аналітичний підхід. Наукова новизна дослідження. Опанування модерною бандурою тим і складне, що специфіка цього інструмента вимагає дуже тонкої, філігранної диференціації у функціонуванні м’язів; особливого підходу до звукоутворення у досягненні бандурного звукоідеалу; широкого використання арсеналу сучасних сонорно-колористичних засобів, новітніх прийомів гри тощо. Розглянуто механізми взаємодії музичного мислення, уяви, слухового контролю, встановлення слухомоторних зав’язків, контакту зі струнним рядом для реалізації звукоідеалу контексту твору. Проаналізовано основні підходи у формуванні базових елементів віртуозності – «мілкої» техніки та «крупної» техніки. В центрі уваги знаходяться дослідження, присвячені аналізу психології музичного мислення, фізіології ігрового руху, аплікатурних принципів і розробки спеціальних вправ, що відповідають особливостям звуковидобування в інтерпретації сучасного бандурного репертуару. Висновки.Виявлено, що контакт з бандурним струнним рядом змінюється залежно від характеру музики, темпу, динаміки й фактури. Розкрито специфіку взаємозалежності доцільності вибору ігрового прийому і якості звукового результату. Визначено, що виконавський рух, обумовлений об’єктивними особливостями гри на бандурі, це процес, спрямований на досягнення звукової мети. З’ясовано, що у виконавському процесі мистецька складова і художньо-рухова реалізація відбуваються одночасно, взаємозумовлюючи і підсилюючи одна одну, утворюючи цілісне мистецько-художнє явище.

Біографії авторів

Надія Брояко, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства, професор, професор кафедри музичного мистецтва

Вероніка Дорофєєва, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства, доцент, доцент кафедри музичного мистецтва

Посилання

Broiako, N. (2017). Teoriia i praktyka bandurnoho vykonavstva [Theory and practice of bandura performance]. Lira-K [in Ukrainian].

Broiako, N. (2020). The peculiarities of bandura sound production: theoretical and practical aspects. In Arts and culture as parts of the civilizing processes at the turn of millennium (pp. 129-152). Liha-pres. https://doi.org/10.36059/978-966-397-197-1/129-152

Davydov, M. (1983). Osnovy formuvannia vykonavskoi maisternosti baianista [Fundamentals of accordionist's performing skills]. Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Davydov, M. (2013). Aspekty fakhovoho myslennia muzykanta-vykonavtsia [Some aspects of performing musician professional thinking]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk [Humanities Science Current Issues], 7, 93-118 [in Ukrainian].

Dutchak, V. (2019). Methodological principles of complex research of Ukrainian diaspora art. In Art criticism: challenges of the XXI century (pp. 25-45). Liha-pres. https://doi.org/10.36059/978-966-397-122-3/25-45

Ergiev, I. (2014). Artistizm muzykanta-instrumentalista [Artistry of an instrumentalist musician]. Astroprint [in Russian].

Ergiev, I. (2020). Fenomen avtorsko-vykonavskoi postneoklasychnoi tvorchosti yak naukova problema (dialektychno-tvorcha koliziia "avtor–artyst") [The phenomenon of author-performer’s post-neoclassical creativity as a scientific problem (dialectical and creative collision "author–artist")]. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv [National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald], 1, 25-30. https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2020.196557 [in Ukrainian].

Khotkevych, H. (2004). Pidruchnyk hry na banduri [Bandura textbook]. Hlas [in Ukrainian].

Lysenko, O. (2018). Muzychno-vykonavska diialnist kriz pryzmu katehorialnoho vyznachennia funktsionalnykh system myslennia, movlennia ta intonatsiinykh zasobiv vyrazhennia [Musical-performing activity trough prism of categorical definition of functional thinking, speech and intonational means of expression systems]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu kultury i mystetstv. Seriia: Muzychne mystetstvo [Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Musical Art], 1, 18-31. https://doi.org/10.31866/2616-7581.1.2018.140569 [in Ukrainian].

Mykhailenko, M. (2011). Teoretychni osnovy formuvannia vykonavskoi maisternosti hitarysta [Theoretical bases of formation of performing skill of the guitarist] [Abstract of PhD Dissertation, Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music]. http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/3001 [in Ukrainian].

Neuhaus, H. (1982). Ob iskusstve fortepiannoi igry [On the art of piano playing] (4th ed.). Muzyka [in Russian].

Romenets, V. (2001). Psykholohiia tvorchosti [Psychology of creativity] (2nd ed.). Lybid [in Ukrainian].

Sozanskyi, O. (2017). Shkola vpravnosti bandurysta [School of bandura skills]. Kamula [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-06-06

Як цитувати

Брояко, Н., & Дорофєєва, В. (2022). Бандурна техніка у системі художнього процесу. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Музичне мистецтво, 5(1), 39–45. https://doi.org/10.31866/2616-7581.5.1.2022.258146

Номер

Розділ

ПРАКТИКА