Традиції і новаторство у творчо-виконавській діяльності прикарпатського квартету бандуристок «Ґердан»
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7581.5.1.2022.258137Ключові слова:
бандура, бандурне мистецтво, ансамблеве виконавство на бандурі, квартет бандуристок «Ґердан», творчо-виконавська діяльністьАнотація
Мета дослідження – здійснити комплексне дослідження історії становлення прикарпатського квартету бандуристок «Ґердан» та його творчо-виконавської діяльності, що дозволить не лише увиразнити феномен жіночого ансамблевого виконавства на бандурі, а й визначити внесок колективу в розвиток та популяризацію сучасного бандурного мистецтва. Методологія дослідження ґрунтується на використанні загальнонаукових методів пізнання, а саме: хронологічного, аналітичного, а також методів узагальнення і систематизації, що в комплексі дали змогу дослідити становлення та творчо-виконавську діяльність прикарпатського квартету бандуристок «Ґердан» у динаміці та часовій послідовності. Наукова новизна дослідження полягає в тому, що вперше детально досліджено етапи становлення та творчо-виконавську діяльність прикарпатського квартету бандуристок «Ґердан» в контексті розвою сучасного ансамблевого виконавства на бандурі. Висновки. Зазначено, що в розвитку сучасного ансамблевого виконавства на бандурі очевидним є домінування камерних форм жіночого складу, серед яких окреме місце займає квартет. Одним з провідних квартетів бандуристок сучасності є прикарпатський ансамбль «Ґердан», яскрава творчо- виконавська діяльність якого спрямована на популяризацію бандурного мистецтва як в українському, так і в глобальному музичному просторі. Демонструючи інноваційний підхід до власної творчості та мистецьку креативність, колектив вирізняється оригінальністю та неповторністю у формуванні власної репертуарної палітри, вражає широкою амплітудою виконавських можливостей як у вокальному, так і в інструментальному аспекті. Його високопрофесійне виконавське мистецтво майстерно поєднує в собі емоційну сферу та аналітичні підходи, що має важливе значення для характеристики творчо-виконавської діяльності ансамблю в контексті розвитку сучасної музичної культури, якій притаманні, з одного боку, національна традиційність, а з іншого – відповідність європейським та світовим культурно-мистецьким стандартам.
Посилання
Bobechko, O. (2009-2010). Vytoky i rozvytok kamernykh ansamblevykh form zhinochoho bandurnoho vykonavstva [Origins and development of chamber ensemble forms of female bandura performance]. Visnyk Prykarpatskoho universytetu. Seriia: Mystetstvoznavstvo [Bulletin of Precarpathian University. Series in Art Studies], 17-18, 332-339 [in Ukrainian].
Bobechko, O. (2017). Mystetski zdobutky Violetty Dutchak v konteksti rozvytku ukrainskoho natsionalno-kulturnoho prostoru (iuvileini uzahalnennia) [Violetta Dutchak's artistic achievements in the context of the development of the Ukrainian national and cultural space (anniversary generalizations)]. Visnyk Prykarpatskoho universytetu. Seriia: Mystetstvoznavstvo [Bulletin of Precarpathian University. Series in Art Studies], 36, 60-72 [in Ukrainian].
Borysikevych, O. (2020, May 31). Bandura onlain: frankivskyi kvartet "Gerdan" peremih u festyvali "Baltiiskyi bryz" [Bandura online: Frankivsk quartet "Gerdan" won the festival "Baltic Breeze"]. Prykarpatska informatsiina korporatsiia. https://pik.net.ua/2020/05/31/bandury-onlajn-frankivskyj-kvartet-gerdan-peremig-u-festyvali-baltijskyj-bryz/ [in Ukrainian].
Dutchak, V. (2003). Ansamblevyi vyd vykonavstva na banduri. Istoriia i suchasnist [Ensemble type of bandura performance. History and modernity]. In V. Dutchak (Ed.), Liubit Ukrainu: Pisni dlia ansambliv bandurystiv [Love Ukraine: Songs for bandura ensembles] [Musical score] (pp. 3-12). Plai [in Ukrainian].
Dutchak, V. (2017). Osnovni tendentsii v suchasnomu bandurnomu vykonavstvi Ukrainy ta ukrainskoi diaspory [The main trends in modern bandura performance of Ukraine and the Ukrainian diaspora]. In L. Horina (Ed.), Aktualni problemy narodno-instrumentalnoho vykonavstva v Ukraini: istoriia i suchasnist [Current issues of folk instrumental performance in Ukraine: history and modernity] (pp. 5-13). Volynski oberehy [in Ukrainian].
Dutchak, V. (2021). Kvartet bandurystok "Gerdan" [Bandura Quartet "Gerdan"]. In A. Hrytsan (Ed.), Navchalno-naukovyi instytut mystetstv Prykarpatskoho natsionalnoho universytetu imeni Vasylia Stefanyka (2001–2021 rr.) [Educational and Scientific Institute of Arts of the Vasyl Stefanyk Precarpathian National University (2001–2021)] (pp. 259-263). Foliant [in Ukrainian].
Frankivska hazeta. (2021, August 5). Zvukovyi kod ukrainstva [Sound code of Ukrainian] [Post]. Facebook. https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=391516052391870&id=102484651295013 [in Ukrainian].
Golynska, O. (2020, January 30). Prykarpatskyi "Gerdan" v bandurnomu abonementi [Prykarpattia "Gerdan" in a bandura season ticket]. Muzyka [Music]. http://mus.art.co.ua/prykarpats-kyy-gerdan-u-bandurnomu-abonementi/ [in Ukrainian].
Zastava, M. (2017, November 17). Frankivskyi kvartet bandurystok vziav uchast u sviatkovykh zakhodakh u Lytvi [The Frankivsk Bandura Quartet took part in festive events in Lithuania]. Galka.if.ua. https://galka.if.ua/frankivskiy-kvartet-banduristok-vzyav-uchast-u-svyatkovih-zahodah-u-litvi-foto/ [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.