Традиції і новаторство у творчо-виконавській діяльності прикарпатського квартету бандуристок «Ґердан»

Автор(и)

  • Оксана Бобечко Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, Україна https://orcid.org/0000-0003-1524-8263

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7581.5.1.2022.258137

Ключові слова:

бандура, бандурне мистецтво, ансамблеве виконавство на бандурі, квартет бандуристок «Ґердан», творчо-виконавська діяльність

Анотація

Мета дослідження – здійснити комплексне дослідження історії становлення прикарпатського квартету бандуристок «Ґердан» та його творчо-виконавської діяльності, що дозволить не лише увиразнити феномен жіночого ансамблевого виконавства на бандурі, а й визначити внесок колективу в розвиток та популяризацію сучасного бандурного мистецтва. Методологія дослідження ґрунтується на використанні загальнонаукових методів пізнання, а саме: хронологічного, аналітичного, а також методів узагальнення і систематизації, що в комплексі дали змогу дослідити становлення та творчо-виконавську діяльність прикарпатського квартету бандуристок «Ґердан» у динаміці та часовій послідовності. Наукова новизна дослідження полягає в тому, що вперше детально досліджено етапи становлення та творчо-виконавську діяльність прикарпатського квартету бандуристок «Ґердан» в контексті розвою сучасного ансамблевого виконавства на бандурі. Висновки. Зазначено, що в розвитку сучасного ансамблевого виконавства на бандурі очевидним є домінування камерних форм жіночого складу, серед яких окреме місце займає квартет. Одним з провідних квартетів бандуристок сучасності є прикарпатський ансамбль «Ґердан», яскрава творчо- виконавська діяльність якого спрямована на популяризацію бандурного мистецтва як в українському, так і в глобальному музичному просторі. Демонструючи інноваційний підхід до власної творчості та мистецьку креативність, колектив вирізняється оригінальністю та неповторністю у формуванні власної репертуарної палітри, вражає широкою амплітудою виконавських можливостей як у вокальному, так і в інструментальному аспекті. Його високопрофесійне виконавське мистецтво майстерно поєднує в собі емоційну сферу та аналітичні підходи, що має важливе значення для характеристики творчо-виконавської діяльності ансамблю в контексті розвитку сучасної музичної культури, якій притаманні, з одного боку, національна традиційність, а з іншого – відповідність європейським та світовим культурно-мистецьким стандартам.

Біографія автора

Оксана Бобечко, Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка

Кандидат мистецтвознавства, доцент

Посилання

Bobechko, O. (2009-2010). Vytoky i rozvytok kamernykh ansamblevykh form zhinochoho bandurnoho vykonavstva [Origins and development of chamber ensemble forms of female bandura performance]. Visnyk Prykarpatskoho universytetu. Seriia: Mystetstvoznavstvo [Bulletin of Precarpathian University. Series in Art Studies], 17-18, 332-339 [in Ukrainian].

Bobechko, O. (2017). Mystetski zdobutky Violetty Dutchak v konteksti rozvytku ukrainskoho natsionalno-kulturnoho prostoru (iuvileini uzahalnennia) [Violetta Dutchak's artistic achievements in the context of the development of the Ukrainian national and cultural space (anniversary generalizations)]. Visnyk Prykarpatskoho universytetu. Seriia: Mystetstvoznavstvo [Bulletin of Precarpathian University. Series in Art Studies], 36, 60-72 [in Ukrainian].

Borysikevych, O. (2020, May 31). Bandura onlain: frankivskyi kvartet "Gerdan" peremih u festyvali "Baltiiskyi bryz" [Bandura online: Frankivsk quartet "Gerdan" won the festival "Baltic Breeze"]. Prykarpatska informatsiina korporatsiia. https://pik.net.ua/2020/05/31/bandury-onlajn-frankivskyj-kvartet-gerdan-peremig-u-festyvali-baltijskyj-bryz/ [in Ukrainian].

Dutchak, V. (2003). Ansamblevyi vyd vykonavstva na banduri. Istoriia i suchasnist [Ensemble type of bandura performance. History and modernity]. In V. Dutchak (Ed.), Liubit Ukrainu: Pisni dlia ansambliv bandurystiv [Love Ukraine: Songs for bandura ensembles] [Musical score] (pp. 3-12). Plai [in Ukrainian].

Dutchak, V. (2017). Osnovni tendentsii v suchasnomu bandurnomu vykonavstvi Ukrainy ta ukrainskoi diaspory [The main trends in modern bandura performance of Ukraine and the Ukrainian diaspora]. In L. Horina (Ed.), Aktualni problemy narodno-instrumentalnoho vykonavstva v Ukraini: istoriia i suchasnist [Current issues of folk instrumental performance in Ukraine: history and modernity] (pp. 5-13). Volynski oberehy [in Ukrainian].

Dutchak, V. (2021). Kvartet bandurystok "Gerdan" [Bandura Quartet "Gerdan"]. In A. Hrytsan (Ed.), Navchalno-naukovyi instytut mystetstv Prykarpatskoho natsionalnoho universytetu imeni Vasylia Stefanyka (2001–2021 rr.) [Educational and Scientific Institute of Arts of the Vasyl Stefanyk Precarpathian National University (2001–2021)] (pp. 259-263). Foliant [in Ukrainian].

Frankivska hazeta. (2021, August 5). Zvukovyi kod ukrainstva [Sound code of Ukrainian] [Post]. Facebook. https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=391516052391870&id=102484651295013 [in Ukrainian].

Golynska, O. (2020, January 30). Prykarpatskyi "Gerdan" v bandurnomu abonementi [Prykarpattia "Gerdan" in a bandura season ticket]. Muzyka [Music]. http://mus.art.co.ua/prykarpats-kyy-gerdan-u-bandurnomu-abonementi/ [in Ukrainian].

Zastava, M. (2017, November 17). Frankivskyi kvartet bandurystok vziav uchast u sviatkovykh zakhodakh u Lytvi [The Frankivsk Bandura Quartet took part in festive events in Lithuania]. Galka.if.ua. https://galka.if.ua/frankivskiy-kvartet-banduristok-vzyav-uchast-u-svyatkovih-zahodah-u-litvi-foto/ [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-06-06

Як цитувати

Бобечко, О. (2022). Традиції і новаторство у творчо-виконавській діяльності прикарпатського квартету бандуристок «Ґердан». Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Музичне мистецтво, 5(1), 24–38. https://doi.org/10.31866/2616-7581.5.1.2022.258137

Номер

Розділ

ПРАКТИКА