Сакральні підстави народнопісенної творчості
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7581.5.1.2022.258134Ключові слова:
фольклор, біологічні інстинкти, пісня, символіка, обряд, рід, езотерикаАнотація
Мета дослідження – визначити вплив на інтуїтивно-творче формування пісенної символіки (зокрема, музично-типологічної), який відбувався через інстинкти. Методологія дослідження. Підкреслено, що фольклор – система надзвичайно складна, набагато складніша для систематизації за літературу й музику. Тому критерії жанрової класифікації писемних творів до фольклору можна використовувати частково, усвідомлюючи їх умовність. У фольклорі, який є носієм дописемного досвіду людства, крім ментальних формотворчих та естетичних здобутків, знайшли також відображення біологічні інстинкти. Через інстинкти відбувався вплив на інтуїтивно-творче формування пісенної символіки (зокрема, музично-типологічної). Наукова новизна дослідження. У статті наголошується, що фольклор – спадщина неолітичного світогляду (феномени: магічний, релігійний, організаційно-соціальний, юридичний – як весілля). За кілька тисяч років під впливом історичних обставин, а далі християнства в неолітично-фольклорній спадщині сталися значні деформації. Найсуттєвіше зміни позначилися на лексиці текстів і мелодиці пісень: вони є найменш стабільними в бігові часу складниками пісні. Значно менше час позначився на обрядах, віруваннях та особливо музичних формах пісень. Найтривкіше збереглася ритмоструктура музичних форм, а також складочислова будова пісенних текстів, яка завжди органічно поєднана з музичною ритмікою. Висновки. Стійкість обрядових дій протягом тисячоліть, що властива усім релігіям (і язичництву також), обумовлена насамперед впливом сакральності. Але сакральність діє не на розум, а на почуття. Задля її ствердження і було опрацьовано магію круговерті землеробського року та лінійного руху людського життя (від колиски до могили). Щоб закріпити у свідомості роду (племені) через магію закони річного аграрного циклу, волхви-жерці інтуїтивно опрацювали досконалу музичну систему пізнавальних знаків: зими, весни, літа. Те ж поширюється і на родинні обряди. Власне обрядові наспіви мають чітко визначені ритмічні структури, які асоціюються з певною порою року, з родинними подіями.
Посилання
Evald, Z. (1979). Pesni belorusskogo Poles'ya [Songs of Belarusian Polissya]. Sovetskii kompozitor [in Russian].
Guénon, R. (2002). Simvoly svyashchennoi nauki [Symbols of sacred science]. Belovod'e [in Russian].
Huizinga, J. (1992). Homoludens. V teni zavtrashnego dnya [Homoludens. In the shadow of tomorrow]. Progress [in Russian].
Kanyhin, Yu. (2006). Shliakh ariiv [The path of the Aryans]. A.S.K. [in Ukrainian].
Kolessa, F. (1938). Narodni pisni z Pidkarpatskoi Rusy (melodii y teksty) [Folk songs from Subcarpathian Rus (melodies and lyrics)]. In A. Voloshyn, I. Pankevych, & V. Birchak (Eds.), Naukovyi zbirnyk tovarystva "Prosvita" v Uzhhorodi (Richnyk XIII-XIV, pp. 49-149). Drukarnia O. O. Vasyliian v Uzhhorodi [in Ukrainian].
Kolessa, F. 1970). Muzykoznavchi pratsi [Musicological works]. Naukova dumka [in Ukrainian].
Kvitka, K. (1971). Izbrannye trudy [Selected works] (Vol. 1). Sovetskii kompozitor [in Russian].
Malinowski, B. (2004). Izbrannoe: Dinamika kul'tury [Selected: Dynamics of culture]. ROSSPEN [in Russian].
Schopenhauer, A. (1992). Izbrannye proizvedeniya [Selected works]. Prosveshchenie [in Russian].
Teilhard de Chardin, P. (1987). Fenomen cheloveka [The human phenomenon]. Nauka [in Russian].
Vernadsky, V. (1981). Izbrannye trudy po istorii nauki [Selected works on the history of science]. Nauka [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.