До питання музично-синергетичних процесів епічного мистецтва

Автор(и)

  • Каміля Дадаш-заде Азербайджанський державний університет культури та мистецтв, Азербайджан https://orcid.org/0000-0002-8754-5702

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7581.5.1.2022.258130

Ключові слова:

синергетична парадигма, самоорганізація, когнітивізм, епос, «Кітабі Деде Коркуд», опера «Керогли», Узеїр Гаджибейлі

Анотація

Мета дослідження – виявити в діахронічному аспекті деякі принципи музичної самоорганізації азербайджанського героїчного епосу. Серед завдань дослідження також вивчення деяких особливостей самоорганізації опери «Керогли» У. Гаджибейлі. Методологія дослідження базується на використанні способів синергетичної парадигми. Застосування методологічних принципів когнітивізму також можуть бути ефективними для вивчення музичної мови епосу. Наукова новизна дослідження полягає в тому, що воно є одним з перших дослідів застосування методів синергетичної парадигми в галузі етномузикології. Висновки. Одна з основних пам’яток тюркського героїчного епосу «Кітабі Деде Коркуд» є складною системою, побудованою за принципом самоорганізації. Дослідження ранніх етапів епічної спадщини в аспекті синергетичної парадигми дає змогу розглядати виконання епосу як когнітивний процес. На думку автора, синергетична парадигма сприяє формуванню нового підходу до вивчення проблеми «усна традиція та композитор». Автор доходить висновку, що унаслідок інтертекстуального діалогу багатовікові концепти епічного мистецтва набувають нових семантичних відтінків. Опера засновника азербайджанської композиторської школи «Керогли» У. Гаджибейлі – яскраве тому свідчення.

Біографія автора

Каміля Дадаш-заде, Азербайджанський державний університет культури та мистецтв

Професор

Посилання

Knyazeva, Y., & Kurdyumov, S. (2005). Osnovaniya sinergetiki. Sinergeticheskoe mirovidenie [Basis of synergetics. Synergetic point of view]. KomKniga. https://doi.org/10.1016/S0016-3287(89)80009-6 [in Russian].

Prigogine, I. (1989). The philosophy of instability. Futures, 21(4), 396-400.

Rocha, L. M. (1998). Selected self-organization and the semiotics of evolutionary systems. In G. Vijver, S. N. Salthe, & M. Delpos (Eds.), Evolutionary Systems: Biological and Epistemological Perspectives on Selection and Self-Organization (pp. 341-348). Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-017-1510-2_25

Rosch, E. (1975). Cognitive representation of semantic categories. Journal of Experimental Psychology, 104(3), 192-233. https://doi.org/10.1037/0096-3445.104.3.192

Shaymukhametova, L. (2017). The migrating intonational formula as a phenomenon of musical thinking. Problemy muzykal'noi nauki / Music Scolarship, 1, 61-73. http://dx.doi.org/10.17674/1997-0854.2017.1.061-073

Streneva, N. (2009). Ponyatiinyi potentsial termina "freim" [Conceptual potential of the term "frame"]. Vestnik Orenburgskogo gosudarstvennogo universiteta [Vestnik of the Orenburg State University], 11(105), 60-65 [in Russian].

Wittgenstein, L. (2001). Philosophical investigations (G. E. M. Anscombe, Trans.; 3rd ed.). Basil Blackwell.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-06-06

Як цитувати

Дадаш-заде, К. (2022). До питання музично-синергетичних процесів епічного мистецтва. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Музичне мистецтво, 5(1), 6–13. https://doi.org/10.31866/2616-7581.5.1.2022.258130

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ