До питання музично-синергетичних процесів епічного мистецтва
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7581.5.1.2022.258130Ключові слова:
синергетична парадигма, самоорганізація, когнітивізм, епос, «Кітабі Деде Коркуд», опера «Керогли», Узеїр ГаджибейліАнотація
Мета дослідження – виявити в діахронічному аспекті деякі принципи музичної самоорганізації азербайджанського героїчного епосу. Серед завдань дослідження також вивчення деяких особливостей самоорганізації опери «Керогли» У. Гаджибейлі. Методологія дослідження базується на використанні способів синергетичної парадигми. Застосування методологічних принципів когнітивізму також можуть бути ефективними для вивчення музичної мови епосу. Наукова новизна дослідження полягає в тому, що воно є одним з перших дослідів застосування методів синергетичної парадигми в галузі етномузикології. Висновки. Одна з основних пам’яток тюркського героїчного епосу «Кітабі Деде Коркуд» є складною системою, побудованою за принципом самоорганізації. Дослідження ранніх етапів епічної спадщини в аспекті синергетичної парадигми дає змогу розглядати виконання епосу як когнітивний процес. На думку автора, синергетична парадигма сприяє формуванню нового підходу до вивчення проблеми «усна традиція та композитор». Автор доходить висновку, що унаслідок інтертекстуального діалогу багатовікові концепти епічного мистецтва набувають нових семантичних відтінків. Опера засновника азербайджанської композиторської школи «Керогли» У. Гаджибейлі – яскраве тому свідчення.
Посилання
Knyazeva, Y., & Kurdyumov, S. (2005). Osnovaniya sinergetiki. Sinergeticheskoe mirovidenie [Basis of synergetics. Synergetic point of view]. KomKniga. https://doi.org/10.1016/S0016-3287(89)80009-6 [in Russian].
Prigogine, I. (1989). The philosophy of instability. Futures, 21(4), 396-400.
Rocha, L. M. (1998). Selected self-organization and the semiotics of evolutionary systems. In G. Vijver, S. N. Salthe, & M. Delpos (Eds.), Evolutionary Systems: Biological and Epistemological Perspectives on Selection and Self-Organization (pp. 341-348). Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-017-1510-2_25
Rosch, E. (1975). Cognitive representation of semantic categories. Journal of Experimental Psychology, 104(3), 192-233. https://doi.org/10.1037/0096-3445.104.3.192
Shaymukhametova, L. (2017). The migrating intonational formula as a phenomenon of musical thinking. Problemy muzykal'noi nauki / Music Scolarship, 1, 61-73. http://dx.doi.org/10.17674/1997-0854.2017.1.061-073
Streneva, N. (2009). Ponyatiinyi potentsial termina "freim" [Conceptual potential of the term "frame"]. Vestnik Orenburgskogo gosudarstvennogo universiteta [Vestnik of the Orenburg State University], 11(105), 60-65 [in Russian].
Wittgenstein, L. (2001). Philosophical investigations (G. E. M. Anscombe, Trans.; 3rd ed.). Basil Blackwell.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.