Твори Миколи Леонтовича у виконавських традиціях Одеської хорової школи

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7581.4.2.2021.245813

Ключові слова:

Микола Леонтович, хорові твори М. Леонтовича, Одеська хорова, школа, виконавська інтерпретація, виконавська традиція

Анотація

Мета дослідження – виявити особливості виконавського прочитання та диригентсько-методичного засвоєння творів М. Леонтовича в діяльності видатних представників Одеської хорової школи. Методологія дослідження ґрунтується на використанні загальнонаукових та спеціальних хорознавчих підходів. Для вивчення наукової літератури з окресленої проблематики застосовано аналітично-реферативний підхід; в роботі зі спогадами сучасників, випускників – аналітично-історичний; в роботі із нотними текстами – хорознавчий, текстологічний та вибірковий методи; системно-структурний метод допоміг презентувати досліджуване явище як узагальнення різних дослідницьких та практичних засобів – він став єднальним чинником у цілісному осмисленні досвіду. Наукова новизна дослідження зумовлена тим, що вперше запропоновано оригінальний погляд на виконавську інтерпретацію окремих творів М. Леонтовича з позицій виконавського, диригентського, дослідницького досвіду Одеської хорової школи; висвітлено образно-асоціативні підходи в контексті хорознавчого опрацювання авторського тексту; наголошено на взаємозв’язку музично-історичних фактів і сучасних тенденцій розвитку хорового виконавства. Висновки. Хорові твори М. Леонтовича являють собою оригінальний приклад індивідуальної авторської концепції ідеї народної пісні в хоровому опрацюванні, яка утворює множинні смислові вектори для виконавського трактування. Жанрово- стильові, інтонаційно-експресивні пріоритети композитора в обробці матеріалу народної пісні стають своєрідними «дороговказами» в інтерпретаційних стратегіях виконавців і провокують їх та слухача на певні рефлексії асоціативного, музично-семантичного, театрально-образного складу. Одеська хорова школа на сучасному етапі свого розвитку, декларуючи історичні усталені підходи до творів М. Леонтовича в репертуарі студентського хору водночас демонструє їх живу виконавську традицію.

Біографія автора

Євгенія Бондар, Одеська національна музична академія імені А. В. Нежданової

Доктор мистецтвознавства, професор

Посилання

Andriichuk, P. (2020). Rozvytok Amatorskoho Khorovoho Mystetstva u Konteksti Muzychnoi Kultury Ukrainy Druhoi Polovyny XX – Pochatku XXI Stolittia [The Development of Amateur Choral Art in the Context of the Musical Culture of Ukraine in the Second Half of the 20th and Beginning of the 21st Centuries]. Visnyk Kyivskoho Natsionalnoho Universytetu Kultury i Mystetstv. Seriia: Muzychne Mystetstvo [Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Musical Art], 3(1), 71-80. https://doi.org/10.31866/2616-7581.3.1.2020.204342 [in Ukrainian].

Bench-Shokalo, O. H. (2002). Ukrainskyi Khorovyi Spiv: Aktualizatsiia Zvychaievoi Tradytsii [Ukrainian Choral Singing: Actualization of Customary Tradition]. Ukrainskyi Svit [in Ukrainian].

Bondar, Ye. M. (2015). Suchasne Khorove Vykonavstvo ta Osvita: Skerovanist na Syntetychnist [Contemporary Choral Performance and Education: Focus on Synthetical]. Mizhnarodnyi Visnyk: Kulturolohiia. Filolohiia. Muzykoznavstvo [International Journal: Culturology. Philology. Musicology], 2(5), 128-132 [in Ukrainian].

Broiako, N. B., &, Dorofieieva, V. Yu. (2017). Problema Vtilennia Tradytsii Ukrainskoho Natsionalnoho Melosu u Kompozytorskii Tvorchosti Druhoi Polovyny XX Stolittia [The Problem of Embodying the Traditions of the Ukrainian National Melos in the Compositional Creative of the Second Half of the Twentieth Century]. Muzychne Mystetstvo i Kultura [Music Art and Culture], 25, 328-336. https://doi.org/10.31723/2524-0447-2017-25-167-176 [in Ukrainian].

Butenko, L. (2004). O Vnutrennem Videnii Khudozhestvennykh Obrazov (Voprosy Tekhnologii Khudozhestvennogo Myshleniya) [On the Inner Vision of Artistic Images (Questions of the Technology of Artistic Thinking)]. Muzychne Mystetstvo i Kultura [Music Art and Culture], 5, 328-341 [in Russian].

Guzeeva, V. (1998). Traditsii Ispolneniya Dukhovnoi Muzyki Ukrainskikh Kompozitorov Khorom Odesskoi Konservatorii [Traditions of Performing Sacred Music by Ukrainian Composers by the Choir of the Odessa Conservatory]. In N. L. Ogrenich (Ed.), Odesskaya Konservatoriya. Slavnye Imena, Novye Stranitsy [Odessa Conservatory. Nice Names, New Pages] (pp. 266- 271). Grand-Odessa [in Russian].

Hrynchuk, I., & Spolska, O. (2020). Vitchyzniani Vykonavski Shkoly: Rehionalnyi Aspekt [Ukrainian Music Performance Schools: Regional Aspect]. Muzychne Mystetstvo v Osvitolohichnomu Dyskursi [Musical Art in the Educological Discourse], 5, 24-31. https://doi.org/10.28925/2518-766X.2020.5.4 [in Ukrainian].

Karas, H. (2018). Khorova Obrobka Narodnoi Pisni u Tvorchosti Mykhaila Haivoronskoho [Arrangementof Choral Folk Songs in the Works of Mikhail Hayvoronsky]. Visnyk Kyivskoho Natsionalnoho Universytetu Kultury i Mystetstv. Seriia: Muzychne Mystetstvo [Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Musical Art], 1, 45-56. https://doi.org/10.31866/2616-7581.1.2018.140570 [in Ukrainian].

Orfieiev, S. (1981). M. Leontovych i Ukrainska Narodna Pisnia [M. Leontovych and Ukrainian Folk Song]. Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Pigrov, K. K. (2001). Khorovaya Kul'tura i Moe Uchastie v Nei [Choral Culture and My Participation in It]. Odessa State A. V. Nezhdanova Conservatory [in Russian].

Shatova, I. (2013). Stilevye Osnovy Odesskoi Khorovoi Shkoly [The Stylistic Foundations of the Odessa Choir School]. Astroprint [in Russian].

Vyla-Botsman, O. (2020). Spetsyfika Zasvoiennia Suchasnoi Muzychnoi Movy v Navchalnomu Khori [The Specifics of Mastering the Modern Musical Language in the Educational Choir]. Muzychne Mystetstvo i Kultura [Music Art and Culture], 31(1), 289-302. https://doi.org/10.31723/2524-0447-2020-31-1-24 [in Ukrainian].

Zagretskii, D. (1973). Tekhnicheskoe Sovershenstvo – Obyazatel'noe Uslovie Vysokokhudozhestvennogo Ispolneniya [Technical Excellence is a Prerequisite for Highly Artistic Performance]. Library of the Odessa State A. V. Nezhdanova Conservatory [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-03

Як цитувати

Бондар, Є. (2021). Твори Миколи Леонтовича у виконавських традиціях Одеської хорової школи. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Музичне мистецтво, 4(2), 262–272. https://doi.org/10.31866/2616-7581.4.2.2021.245813

Номер

Розділ

КОНТЕКСТ