Сучасна стилізація українського пісенного фольклору

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7581.4.2.2021.245795

Ключові слова:

фольклор, стилізація, пісня, композитор, синтез, народна манера співу

Анотація

Мета дослідження – дослідити сучасну музичну культуру та виявити специфіку стилізації в академічній та неакадемічній практиці українського пісенного фольклору. Методологія дослідження спрямована на залучення компаративного методу, за допомогою якого виокремлено відмінність обробки народної пісні та стилізації фольклору. Метод аналізу впроваджено задля виділення сутнісних рис стилізованого фольклору. За допомогою методу синтезу екстрапольовано результати дослідження прикладів з академічної та неакадемічної музичної творчості, в яких виявлено впровадження стилізації фольклору. Наукова новизна дослідження. В статті окреслено симбіоз композиторської та народної творчості, внаслідок якої виникає стилізований пісенний фольклор в сучасній музичній культурі України. Висновки. В сучасній музичній культурі України широко використовується принцип стилізації пісенного фольклору. Впровадження обробок народнопісенних джерел, нарівні зі стилізацією, є двома варіантами взаємодії композиторської та народної творчості. Для стилізації характерне глибинне взаємопроникнення елементів авторського та фольклорного начал, яке супроводжується формуванням оригінального музичного тексту, що має генетичну спорідненість із народнопісенним мелосом. Авторський текст, в якому простежується наявність стилізації народних пісень, нерідко включає типові інтонаційні малоамбітусні комплекси, повторюваність ритмічних формул, превалювання варіантно-варіативного принципу розвитку музичної тканини. Для літературного тексту творів, які пов’язані зі стилізацією фольклору, притаманне використання народних текстів або діалектизмів, лексем, що уподібнюють пісню із фольклором. Продуктивність фольклорної стилізації у музичній культурі підвищується завдяки використанню народної автентичної манери співу. Стилізація фольклору притаманна як для творів провідних класиків української композиторської школи, так і для колективів, що працюють у різних напрямах неакадемічної музики сьогодення.

Біографія автора

Анна Ткач, Київський національний університет культури і мистецтв

Викладач кафедри музичного мистецтва

Посилання

Broiako, N. B. (2020). "Sumnoi Drymby Zvuky" Ye. Stankovycha v Aspekti Vtilennia Neofolklorystychnykh Tendentsii [Ye. Stankovych’s "Sumnoi Drymby Zvuky" in the Aspect of Embodiment of the Neofolkloristic Tendencies]. Muzychne Mystetstvo i Kultura [Music Art and Culture], 1(30), 19-24 [in Ukrainian].

Danylets, V. V. (2021). Stylizatsiia Hutsulskoho Folkloru v Ukrainskii Muzytsi Kintsia XX – Pochatku XXI Stolittia: Kompozytorskyi i Vykonavskyi Aspekty [Stylization of Hutsul Folklore in Ukrainian Music of the Late XIX – Early XXI Century: Compositional and Performing Aspects] [PhD Dissertation, Vasyl Stefanyk Precarpathian National University] [in Ukrainian].

Dorofieieva, V. Yu. (2016). Formuvannia Suchasnoho Muzychnoho Stylovoho Prostoru na Prykladi Tvorchosti Ukrainskykh Kompozytoriv [Formation of Modern Musical Style Space on the Example of Creativity of Ukrainian Composers]. Muzychne Mystetstvo i Kultura [Music Art and Culture], 23, 260-268 [in Ukrainian].

Dubinchenko, Ye. A. (2018). Lemkivskyi Folklor v Obrobtsi Ukrainskykh Kompozytoriv [Lemky Folklore in the Arranged of Ukrainian Composers]. Imidzh Suchasnoho Pedahoha [Image of the Modern Pedagogue], 3(180), 71-73 [in Ukrainian].

Sinelnikova, V. V., & Sinelnikov, I. H. (2019). Muzychnyi Folklor v Umovakh Stseny: Suchasni Tendentsii [Music Folklore in the Scene: Sustainable Trends]. Innovatsiina Pedahohika [Innovative Pedagogy], 1(14), 140-144 [in Ukrainian].

Tkach, A. (2021). Stylizovanyi Folklor u Suchasnomu Molodizhnomu Seredovyshchi [Stylized Folklore in the Modern Youth Environment]. In Muzyka v Dialozi z Suchasnistiu: Osvitni, Mystetstvoznavchi, Kulturolohichni Studii [Music in Dialogue with the Modernity: Studios of Educational, Art History, Culturological], Proceedings of the International Scientific and Practical Conference (pp. 340-343). KNUKiM Publishing [in Ukrainian].

Tormakhova, V. M. (2016). Kharakterni Osoblyvosti Styliu World Music Kriz Pryzmu Tvorchosti Hurtu "DakhaBrakha" [Characteristic Features of Style World Music Through the Prism of the Band "DakhaBrakha"]. Visnyk Natsionalnoi Akademii Kerivnykh Kadriv Kultury i Mystetstv [National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald], 1, 89-92 [in Ukrainian].

Yankovska, Zh. (2012). Folklorna Stylizatsiia v Ukrainskii Prozi Pershoi Polovyny XIX Stolittia Yak Zasib Dlia Vyrazhennia Etnichnoi Identychnosti [Folklore Stylization in Ukrainian Prose of the First Half of the Nineteenth Century as Way of Manifestation of Ethnic Identity]. Naukovi Zapysky. Seriia "Kulturolohiia" [Scientific Notes. Series "Culturology"], 9, 126-134 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-03

Як цитувати

Ткач, А. (2021). Сучасна стилізація українського пісенного фольклору. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Музичне мистецтво, 4(2), 201–208. https://doi.org/10.31866/2616-7581.4.2.2021.245795

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ