Композиція «Вахе» («Оазис») для струнного квартету і магнітофона Франгіз Алізаде

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7581.4.2.2021.245793

Ключові слова:

камерно-інструментальна творчість, квартет, мугам, тембр, магнітофон

Анотація

Мета дослідження – проаналізувати композицію Ф. Алізаде «Оазис» та визначити індивідуальні стилістичні особливості композитора. Особлива увага приділяється інтерпретації важливих інновацій в камерно-інструментальній творчості Ф. Алізаде. В основу дослідження покладено участь Ф. Алізаде в дослідницькій роботі над композицією «Оазис», яка не піддавалася науково-теоретичному аналізу. Також висвітлено особливості музично-гармонічної мови, оригінальні темброві поєднання, незвичайну динаміку, методи використання сучасних музичних засобів камерно-інструментальних творів Ф. Алізаде; проаналізовано композицію «Оазис» для магнітофона і струнного квартету і наведено особливості твору. Методологія дослідження ґрунтується на музично-аналітичному, теоретичному і історичному аналізі. Визначено, що камерно-інструментальна творчість Ф. Алізаде формувалася в контексті розвитку сучасної музики і сучасні технічні методи виявлялися унікальними. Водночас методологічна основа статті заснована на науково-теоретичних засадах і дослідженнях азербайджанських і закордонних музикознавців. Наукова новизна дослідження. Вперше в межах азербайджанської музичної науки вивчено загальні риси камерно- інструментальної творчості Ф. Алізаде, детально проаналізовано твір «Оазис». Висновки. Всебічний аналіз камерно-інструментальної творчості і особливо композиції «Оазис» дозволяє зробити важливі висновки щодо особливостей творчого стилю Ф. Алізаде. Зауважено, що глибокий зміст її творів, що відрізняються незвичайним стилем виконання, має важливе значення в національному музичному мистецтві. Визначено, що синтез Сходу і Заходу динамічно проявляється у творчості композитора, і ця особливість безпосередньо відчувається в її творах. Підкреслено, що незвичайне виконання композиції «Оазис» було використано для розкриття певного образу. Поєднання серійної техніки і елементів мугама надає композиції «Оазис» оригінальності. Примітно, що стрічка використовувалася як невід’ємна частина камерно-інструментальної роботи. Зауважено, що композиції «Оазис» («Вахе»), як твору синтезу театру і музики, притаманний театральний ефект.

Біографія автора

Фідан Мамедова, Бакинська музична академія імені Узеїра Гаджибейлі

Дисертантка

Посилання

Akhundova-Dadashzadeh, Z. (2016). K Voprosu Pretvoreniya Dukhovnoi Temy v Tvorchestve Sovremennykh Kompozitorov Azerbaidzhana [On the Question of the Implementation of Spiritual Theme in the Works of Contemporary Azerbaijani Composers]. European Journal of Arts, 1, 3-9 [in Russian].

Aliyeva, M. (2017). Bestekar Firangiz Alizadenin Muasir Azerbaycan Musigisinin İnkishafinda Rolu [The Role of Composer Franghiz Alizadeh in the Development of Modern Azerbaijani Music]. Mütərcim [in Azerbaijani].

Babayeva, H. (2018). Firəngiz Əlizadə. Dünya Şöhrətli Bəstəkarımız [Franghiz Alizadeh. Our World- Famous Composer]. Vətənoğlu [in Azerbaijani].

Darvin, L. (2019). Filosofiya Iskusstva i Akademizm Tvorchestva Franghiz Alizadeh [Philosophy of Art and Academicism of Creativity Franghiz Alizadeh]. Musiqi Dünyası [World of Music], 4(81), 70-76 [in Russian].

Efendiyeva, I. (2009, March 18-20). Dramaturgicheskaya Rol' Mugama v Proizvedeniyakh Franghiz Alizadeh [The Dramatic Role of Mugham in the Works of Franghiz Alizadeh]. In Mir Mugama [Mugam World], Proceedings of the International Scientific Symposium, Baku (pp. 122-126). Sharg-Garb [in Russian].

Kohoutek, C. (1976). Tekhnika Kompozitsii v Muzyke XX Veka [Compositional Technique in 20th Century Music] (K. N. Ivanov, Trans.). Muzyka [in Russian].

Mamedov, R. T. (2017). Gibridnyi Zhanr Azerbaidzhanskoi Muzyki – Mugamnaya Opera [Hybrid Genre of Azerbaijani Music – Mugham Opera]. Man and Culture, 6, 7-16 [in Russian].

Mamedova, L. (2018). Kantata “Gottes ist der Orient” Franghiz Alizadeh [Cantata “Gottes ist der Orient” by Franghiz Alizadeh]. Azerbaijan State Pedagogical University [in Russian].

Mazel, L. A. (1978). Voprosy Analiza Muzyki [Music Analysis Issues]. Sovetskii kompozitor [in Russian].

Mazel, L. A. (1983). O Prirode i Sredstvakh Muzyki [On the Nature and Means of Music]. Muzyka [in Russian].

Mdivani, T. (2019). Formy Reprezentatsii Nelineinosti v Muzyke Vtoroi Poloviny XX Veka [Forms of Representation of Nonlinearity in Music of the Second Half of the XX Century]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Musical Art, 2(2), 189-195 [in Russian]. https://doi.org/10.31866/2616-7581.2.2.2019.187452

Ordukhanova, H. (2009). Frangiz Ali-Zade. Triumfal'nye Peresecheniya Vostoka i Zapada [Franghiz Alizadeh. Triumphant Crossings of East and West]. Sharg-Garb [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-03

Як цитувати

Мамедова, Ф. (2021). Композиція «Вахе» («Оазис») для струнного квартету і магнітофона Франгіз Алізаде. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Музичне мистецтво, 4(2), 188–200. https://doi.org/10.31866/2616-7581.4.2.2021.245793

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ