Композиція «Вахе» («Оазис») для струнного квартету і магнітофона Франгіз Алізаде
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7581.4.2.2021.245793Ключові слова:
камерно-інструментальна творчість, квартет, мугам, тембр, магнітофонАнотація
Мета дослідження – проаналізувати композицію Ф. Алізаде «Оазис» та визначити індивідуальні стилістичні особливості композитора. Особлива увага приділяється інтерпретації важливих інновацій в камерно-інструментальній творчості Ф. Алізаде. В основу дослідження покладено участь Ф. Алізаде в дослідницькій роботі над композицією «Оазис», яка не піддавалася науково-теоретичному аналізу. Також висвітлено особливості музично-гармонічної мови, оригінальні темброві поєднання, незвичайну динаміку, методи використання сучасних музичних засобів камерно-інструментальних творів Ф. Алізаде; проаналізовано композицію «Оазис» для магнітофона і струнного квартету і наведено особливості твору. Методологія дослідження ґрунтується на музично-аналітичному, теоретичному і історичному аналізі. Визначено, що камерно-інструментальна творчість Ф. Алізаде формувалася в контексті розвитку сучасної музики і сучасні технічні методи виявлялися унікальними. Водночас методологічна основа статті заснована на науково-теоретичних засадах і дослідженнях азербайджанських і закордонних музикознавців. Наукова новизна дослідження. Вперше в межах азербайджанської музичної науки вивчено загальні риси камерно- інструментальної творчості Ф. Алізаде, детально проаналізовано твір «Оазис». Висновки. Всебічний аналіз камерно-інструментальної творчості і особливо композиції «Оазис» дозволяє зробити важливі висновки щодо особливостей творчого стилю Ф. Алізаде. Зауважено, що глибокий зміст її творів, що відрізняються незвичайним стилем виконання, має важливе значення в національному музичному мистецтві. Визначено, що синтез Сходу і Заходу динамічно проявляється у творчості композитора, і ця особливість безпосередньо відчувається в її творах. Підкреслено, що незвичайне виконання композиції «Оазис» було використано для розкриття певного образу. Поєднання серійної техніки і елементів мугама надає композиції «Оазис» оригінальності. Примітно, що стрічка використовувалася як невід’ємна частина камерно-інструментальної роботи. Зауважено, що композиції «Оазис» («Вахе»), як твору синтезу театру і музики, притаманний театральний ефект.
Посилання
Akhundova-Dadashzadeh, Z. (2016). K Voprosu Pretvoreniya Dukhovnoi Temy v Tvorchestve Sovremennykh Kompozitorov Azerbaidzhana [On the Question of the Implementation of Spiritual Theme in the Works of Contemporary Azerbaijani Composers]. European Journal of Arts, 1, 3-9 [in Russian].
Aliyeva, M. (2017). Bestekar Firangiz Alizadenin Muasir Azerbaycan Musigisinin İnkishafinda Rolu [The Role of Composer Franghiz Alizadeh in the Development of Modern Azerbaijani Music]. Mütərcim [in Azerbaijani].
Babayeva, H. (2018). Firəngiz Əlizadə. Dünya Şöhrətli Bəstəkarımız [Franghiz Alizadeh. Our World- Famous Composer]. Vətənoğlu [in Azerbaijani].
Darvin, L. (2019). Filosofiya Iskusstva i Akademizm Tvorchestva Franghiz Alizadeh [Philosophy of Art and Academicism of Creativity Franghiz Alizadeh]. Musiqi Dünyası [World of Music], 4(81), 70-76 [in Russian].
Efendiyeva, I. (2009, March 18-20). Dramaturgicheskaya Rol' Mugama v Proizvedeniyakh Franghiz Alizadeh [The Dramatic Role of Mugham in the Works of Franghiz Alizadeh]. In Mir Mugama [Mugam World], Proceedings of the International Scientific Symposium, Baku (pp. 122-126). Sharg-Garb [in Russian].
Kohoutek, C. (1976). Tekhnika Kompozitsii v Muzyke XX Veka [Compositional Technique in 20th Century Music] (K. N. Ivanov, Trans.). Muzyka [in Russian].
Mamedov, R. T. (2017). Gibridnyi Zhanr Azerbaidzhanskoi Muzyki – Mugamnaya Opera [Hybrid Genre of Azerbaijani Music – Mugham Opera]. Man and Culture, 6, 7-16 [in Russian].
Mamedova, L. (2018). Kantata “Gottes ist der Orient” Franghiz Alizadeh [Cantata “Gottes ist der Orient” by Franghiz Alizadeh]. Azerbaijan State Pedagogical University [in Russian].
Mazel, L. A. (1978). Voprosy Analiza Muzyki [Music Analysis Issues]. Sovetskii kompozitor [in Russian].
Mazel, L. A. (1983). O Prirode i Sredstvakh Muzyki [On the Nature and Means of Music]. Muzyka [in Russian].
Mdivani, T. (2019). Formy Reprezentatsii Nelineinosti v Muzyke Vtoroi Poloviny XX Veka [Forms of Representation of Nonlinearity in Music of the Second Half of the XX Century]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Musical Art, 2(2), 189-195 [in Russian]. https://doi.org/10.31866/2616-7581.2.2.2019.187452
Ordukhanova, H. (2009). Frangiz Ali-Zade. Triumfal'nye Peresecheniya Vostoka i Zapada [Franghiz Alizadeh. Triumphant Crossings of East and West]. Sharg-Garb [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Фідан Мамедова
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.