Еволюція ліричного образу в балетах азербайджанських композиторів

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7581.4.2.2021.245785

Ключові слова:

балет, лірика, образ, еволюція, музика, історія, культура, композитор

Анотація

Мета дослідження – з’ясувати специфіку й виявити особливості еволюції ліричного образу в балетах азербайджанських композиторів. У статті підкреслено, що азербайджанський балет протягом історії азербайджанської композиторської школи незмінно функціонував як важлива складова музичної культури. Тема статті актуалізована в аспекті історичного підходу, оскільки кожен балет азербайджанських композиторів, з одного боку, відбивав значущі особливості художнього, історико-культурного контексту. З іншого боку, вивчення еволюції ліричного образу в балетах відображає динаміку розвитку азербайджанської композиторської школи. Крім того, подібна система в азербайджанських балетах репрезентує лінію художніх зв’язків азербайджанської культури. Методологія дослідження базується на використанні історичного підходу (для визначення основних дефініцій дослідження). Доцільність історичного методу зумовлена тим, що розвиток в просторі історичного часу має спиратися на певні базові категорії, які відображали б композиторську школу, її національну специфіку. Наукова новизна дослідження полягає в тому, що вперше проаналізовано особливості еволюції ліричного образу в азербайджанських балетах – від виникнення до сучасного функціонування; розглянуто нюанси стилетворення в азербайджанській композиторській школі в зазначеному аспекті, а також систематизовано певні художні процеси. Висновки. Доведено, що поєднання глибокого ліризму зі сповненими драматизму емоціями характерне для передачі лірики в драматургії балетів на всіх історичних етапах розвитку, в різних стилістичних контекстах. Ліричні образи в балетах азербайджанських композиторів мають подібні риси й зумовлені специфікою змістовності національного світосприйняття.

Біографія автора

Лала Гусейнлі, Бакинська хореографічна академія

Старший викладач

Посилання

Abasova, E. A. (2000). O Novatorskikh Printsipakh v Tvorchestve Kara Karaeva [About Innovative Principles in the Work of Gara Garayev] [Brochure]. Baku Music Academy named after U. Hajibeyli [in Russian].

Abasova, E. A. (2004). Rol' Arifa Melikova v Razvitii Kompozitorskoi Shkoly Azerbaidzhana [The Role of Arif Melikov in the Development of the Composing School of Azerbaijan]. In Problemy Issledovaniya Azerbaidzhanskoi Natsional'noi Muzyki [Research Problems of Azerbaijani National Music] (Iss. 5, pp. 159-166). Adilogly [in Russian].

Abezgauz, I. V. (1967). O Garmonicheskom Yazyke Kara Karaeva [On the Harmonic Language of Kara Karaev]. In T. A. Lebedeva (Comp.), Muzyka i Sovremennost' [Music and Modernity] (Iss. 5, pp. 159-209). Muzyka [in Russian].

Aliev, R. M. (1991). Nizami Gyandzhavi [Nizami Ganjavi]. In Ganjavi Nizami, Sobranie Sochinenii v Trekh Tomakh [Collected Works in Three Volumes] (K. Lipskerova & S. Shervinskii, Trans.; Vol. 1; pp 3-9). Azernashr [in Russian].

Kosacheva, R. G. (1984). O Muzyke Zarubezhnogo Baleta, 1917–1939: Opyt Issledovaniya [About the Music of Foreign Ballet, 1917–1939: Research Experience]. Muzyka [in Russian].

Mahmudova, G. R. (2006). Genezis i Evolyutsiya Ostinatnosti v Azerbaidzhanskoi Muzyke [Genesis and Evolution of Astinance in Azerbaijani Music]. Nurlan [in Russian].

Nasirova, K. (2005). Balet "Tysyacha i Odna Noch" F. Amirova [Ballet "A Thousand and One Nights" by F. Amirov]. Tehsil [in Russian].

Nizami, Ganjavi. (1981). Stikhotvoreniya i Poemy [Poems and Poesy] (R. M. Aliev, Comps.). Sovetskii pisatel' [in Russian].

Skrebkov, S. (1973). Khudozhestvennye Printsipy Muzykal'nykh Stilei [Artistic Principles of Musical Styles]. Muzyka [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-03

Як цитувати

Гусейнлі, Л. (2021). Еволюція ліричного образу в балетах азербайджанських композиторів. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Музичне мистецтво, 4(2), 179–187. https://doi.org/10.31866/2616-7581.4.2.2021.245785

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ