Прояв елементів азербайджанської музики в техніці виконання Ільхама Назарова як контртенора

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7581.4.1.2021.233348

Ключові слова:

Ільхам Назаров, техніка виконання контртенора, музика епохи Бароко, діапазон, виконання мугама, азербайджанська музика

Анотація

Стаття присвячена вивченню особливостей вокального виконання заслуженого артиста Азербайджанської Республіки Ільхама Назарова, який увійшов в історію азербайджанської музичної культури як перший виконавець з контртеноровим тембром голосу. Водночас унікальність співака у вокальному мистецтві полягає і в тому, що він володіє широким діапазоном, а також різними голосовими тембрами, що обумовлює використання різної виконавської техніки.

Мета дослідження – визначення особливостей техніки вокального виконання Ільхама Назарова як контртенора і впливу елементів, властивих азербайджанській музиці, на його техніку виконання.

Методологія дослідження ґрунтується на використанні методів музично-аналітичного, історичного, теоретичного аналізу, а також фізіологічного аналізу голосу. У статті особливості голосу виконавця також представлені документами, що підтверджуються лабораторними аналізами. Методи і принципи підходу, що застосовуються в межах дослідження, спрямовані на вивчення особливостей голосу музиканта і характерних елементів азербайджанської музики в його техніці виконання. 

Наукова новизна дослідження полягає в тому, що вперше досліджується вплив азербайджанської музики на виконання заслуженого артиста Азербайджанської Республіки Ільхама Назарова. Водночас пояснюється місце і важливість творчості музиканта, оскільки він перший виконавець з контртеноровим тембром голосу в  мистецтві вокального виконання Азербайджану. Озвучування зразків національної музики таким тембром голосу вимагає техніки відмінного виконання. В цьому відношенні структура виконання музиканта є процесом, що заснований на складній техніці. Зазначені особливості вперше вивчені і досліджені на наукових підставах.

Висновки. Особливості голосу Ільхама Назарова перетворюють його в унікальну подію в музичній культурі Азербайджану. У дослідженні вперше приділяється увага фізіологічним особливостям голосу музиканта і представлені розміри голосових складок. Таким чином, пояснюється обсяг широкого діапазону голосу виконавця, а також причина його виконання і басовим, і контртеноровим тембром голосу. Контртеноровий тембр голосу має своєрідну техніку виконання. Виконавці, які володіють таким тембром голосу переважно звертаються до творів композиторів епохи Бароко. Озвучування національної музики Азербайджану контртеноровим тембром голосу означає об’єднання двох різних технік виконання. Так, у своїй творчості виконавець успішно об’єднав техніку контртенорового виконання з особливостями своєрідного виконання азербайджанського мугама, унаслідок чого музикант зміг сформувати оригінальний стиль виконання.

Біографія автора

Осман Озель

Доктор філософських наук

Посилання

Abdullazade, G. (2020). Ilham Nazarov: Serhedsiz Ses... [Ilham Nazarov: A Boundless Voice...]. Savad [in Azerbaijani].

Ametrano Jackson, M. C. (1987). The High Male Range. Folia Phoniatrica et Logopaedica, 39(1), 18-25. https://doi.org/10.1159/000265835.

Anvarli, E. (2017, July 15). Dva v Odnom [Two in One]. Region Plus, 343. http://regionplus.az/ru/articles/view/6278 [in Russian].

Asgerova, X. (2020). “Sarı Gelin” Xalq Mahnisi Ilham Nazarovun Tefsirinde [The Folk Song “Sari Gelin” in the Interpretation by Ilham Nazarov]. Madaniyyat/Culture, 5(333), 38-41 [in Azerbaijani].

Bakirova, G. (2019). Ilham Nazarovun Opera Ifachiliginda Bezi Khususiyyetler [Some Features in Ilham Nazarov's Operitic Creativity]. Musiqi Dünyası [World of Music], 4(81), 108-115 [in Azerbaijani].

Clapton, N. (2015). Countertenors Evaluated. Early Music, 43(3), 527-528. https://doi.org/10.1093/em/cav055.

Giles, P. (1982). The Counter Tenor. Frederick Muller Limited.

Giles, P. (1994). The History and Technique of the Counter-tenor: A Study of the Male High Voice Family. Scolar Press.

Giles, P. (2005). A Basic Countertenor Method. Kahn & Averill.

Giles, P., & Steane, J. B. (2001). Countertenor. The New Grove Dictionary of Opera. https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.06694.

Hajibeyov, U. (1945). Osnovy Azerbaidzhanskoi Narodnoi Muzyki [Fundamentals of Azerbaijani Folk Music]. Azmuzgiz [in Russian].

Hardwick, M., & Hardwick, M. (1980). Alfred Deller: A Singularity of Voice. Praeger Publishers.

Humbatov, V. (2020). Scientific Work of Ilham Nazarov, a Prominent Representative of the Modern Vocal Performance School of Azerbaijan. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Musical Art, 3(2), 132-145. https://doi.org/10.31866/2616-7581.3.2.2020.219158.

Keldysh, Yu. (Ed.). (1990). Muzykal'nyi Entsiklopedicheskii Slovar' [Musical Encyclopedic Dictionary]. Bol'shaya Sovetskaya Entsiklopediya [in Russian].

Kukhmazova, Y. (2020). Azerbaycan Vokal Ifachiligi Kontekstinde Ilham Nazarovun Yaradiciliginin Novatorlug Khususiyyetlerine Dair [On the Innovative Features of the Creativity of Ilham Nazarov in the Context of Azerbaijani Vocal Performance Art]. Musiqi Elmi, Madaniyyati va Tahsilinin Actual Problemlari [Actual Problems of Music Science, Culture and Education], 1(8), 61-69 [in Azerbaijani].

Mansurov, B. (2013, September 22). Ağaxan Abdullayev – "Bayatı-Şiraz" [Agakhan Abdullayev – "Bayati-Shiraz"] [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=O1fTSMWkK2c.

Morozov, V. P. (2016). Holos Kontrtenora [Voice of the Countertenor]. In N. S. Mozhaikina, Metodyka Vykladannia Vokalu [Methods of Teaching Vocals] (pp. 69-79). Lira-K [in Ukrainian].

Nazarov, I. (2017, October 29). Azerbajdzhanec Ilham Nazarov Ispolnjaet Mugam na Konkurse Bol'shaja Opera [Azerbaijani Ilham Nazarov Performs Mugam at the Big Opera Competition] [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=CpVJ94F_nis.

Nazarov, I. (2020). Interpretation Peculiarities of Opera Arias of Azerbaijani and Western European Composers Performed by Muslim Magomayev. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Musical Art, 3(2), 204-217. https://doi.org/10.31866/2616-7581.3.2.2020.219170.

Piriyev, R. (2020). Avropa Akademik Vokal Ifachilig Mektebinin Ilham Nazarovun Kontratenor Kimi Formalashmasinda Rolu [The Role of the European Academic School of Vocal Performance on the Formation of Ilham Nazarov as a Countertenor]. Axtarışlar [Searches], 2(36), 159-169 [in Azerbaijani].

Ravens, S. (2014). The Supernatural Voice: A History of High Male Singing. Boydell Press.

Riemens, L. (1977). Stimmkunst oder Kunststimme: Kastraten, Falsettisten und Countertenöre [Voice Art or Art Voice: Castrats, Falsettists and Countertenors]. Musik und Medizin [Music and Medicine], 3(1), 58-61 [in German].

Tippett, M., Bergmann, W., & Spencer, R. (1980). Alfred Deller. Early Music, 8(1), 43-45. https://doi.org/10.1093/earlyj/8.1.43.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-06-04

Як цитувати

Озель, О. (2021). Прояв елементів азербайджанської музики в техніці виконання Ільхама Назарова як контртенора. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Музичне мистецтво, 4(1), 152–166. https://doi.org/10.31866/2616-7581.4.1.2021.233348

Номер

Розділ

ПЕРСОНАЛІЇ