П’єси для фортепіано визначного представника азербайджанської композиторської школи Огтая Раджабова

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7581.4.1.2021.233346

Ключові слова:

Огтай Раджабов, баркарола, п’єса, інтерпретація, вальс, стиль, мініатюра, фортепіанне виконавство

Анотація

Стаття присвячена фортепіанній творчості Огтая Раджабова – яскравого представника азербайджанської композиторської школи ХХ ст. Відзначимо, що О.  Раджабов є автором численних творів для фортепіано, серед яких особливе місце займають жанри, написані для піаністів молодшого віку. У статті аналізується частина таких творів, зокрема мініатюри «Баркарола», «Ліричний танець», «Жарт», «Мріяння», «Ліричний вальс», «Пустуни», «Згадуючи минуле», «Згадування про матір», «Сумний настрій» і «Мої спогади», де композитор з великою майстерністю зміг оживити світ  дітей.

У статті проведено теоретичний аналіз кожної п’єси і вказані стилістичні характеристики, властиві фортепіанній музиці композитора. У творах можна виділити риси, притаманні композиторському стилю О. Раджабова (своєрідна передача елементів народної музики, різних образів в рамках невеликої п’єси, багата фантазія композитора та ін.). Водночас у згаданих п’єсах засоби музичної виразності, форми, об’єму, музичної мови виділяються своєю простотою. Ці твори відіграють важливу роль у розвитку технічних можливостей, художнього мислення та естетичного смаку юного виконавця. В ролі головної характерної риси постає різноманітність, що досягається за допомогою динамічних нюансів; різний розвиток мелодії; використання різних регістрів та інші подібні моменти.

Мета дослідження – проаналізувати деякі з мініатюр, що займають значне місце в фортепіанній творчості О. Раджабова, і виявити стильові особливості композитора.

Методологія дослідження базується на теоретично-порівняльних принципах. Мініатюри були теоретично проаналізовані з огляду на засоби виразності музичної мови й схарактеризовані результатами. Теоретико-методологічну основу дослідження склали наявні в цій галузі роботи російських і азербайджанських музикознавців.

Наукова новизна дослідження. Вперше досліджено фортепіанну творчість Огтая Раджабова, проаналізовано мініатюри, фортепіанні твори композитора представлено для теоретичного аналізу.

Висновки. Серед проаналізованих нами десяти п’єс, спільність змісту між останніми чотирма п’єсами, включно з номером чотири, об’єднала їх в один ланцюжок. А п’єси «Жарт», «Пустуни», «Ліричний вальс», «Баркарола» і «Ліричний танець» більше об’єднуються під одним змістом, висловлюючи в собі різні настрої, емоційний стан дитячого світу. Серед аспектів, що узагальнюють і відрізняють п’єси одну від одної, виділяється тип фактури, способи розвитку теми, використання поліфонічного стилю та ін. У більшості п’єс спостерігаються контрасти, викликані звучанням теми в різних регістрах, динамічними нюансами. Проаналізовані твори є цінним засобом формування естетичного смаку юного піаніста, а також розвитку його художньо-технічних виконавських здібностей.

Біографія автора

Ельміра Гумбатова, Бакинська музична академія імені Узеїра Гаджибейлі

Докторант

Посилання

Abbasova, A. (2017). Azerbaycan Bestekarlarinin Yaradiciliginda Ushag Fortepiano Silsileleri (XX esrin 30-80-ci illeri) [Children’s Piano Cycles in Creativity of Azerbaijani Composers (30-80’s of XX century)]. Konservatoriya [Conservatory], 4, 57-61 [in Azerbaijani].

Aliyeva, F. (1996). Azerbaycan Musigisində Uslub Axtarishlari [Quest for Style in Azerbaijani Music]. Elm ve heyat [in Azerbaijani].

Aliyeva, L. (2004). Fortepiannye Tsikly Kompozitorov Azerbaidzhana (Voprosy Evolyutsii Zhanra i Stilya) [Piano Cycles of Azerbaijani Composers (Questions of Genre and Style Evolution] [Abstract of PhD Dissertation]. Baku Music Academy, Baku [in Russian].

Brown, M. J. E. (2001). Barcarolle (Fr.; It. barcarola). In Grove Music Online. https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.02021.

Gadimova, N. (2007). Azerbaycan Bestekarlarinin Fortepiano Eserlerinin Lad, Faktura, Uslub ve İnterpretasiya Xususiyyetleri [Mood, Texture, Style and İnterpretation Features of Piano Works of Azerbaijani Composers] [Abstract of PhD Dissertation]. Baku Music Academy, Baku [in Azerbaijani].

Humbatov, V. (2020). Scientific Work of Ilham Nazarov, a Prominent Representative of the Modern Vocal Performance School of Azerbaijan. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Musical Art, 3(2), 132-145. https://doi.org/10.31866/2616-7581.3.2.2020.219158.

Imanov, R. (2014). Oqtay Recebov [Ogtay Rajabov]. East-West [in Azerbaijani].

Nazarov, I. (2020). Interpretation Peculiarities of Opera Arias of Azerbaijani and Western European Composers Performed by Muslim Magomayev. Bulletin of Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Musical Art, 3(2), 204-217. https://doi.org/10.31866/2616-7581.3.2.2020.219170.

Rajabov, O. (2014). 14 miniatures: For piano [Musical score]. Shirvanneshr.

Rzayeva, L. (1990). Sovremennaya Fortepiannaya Muzyka Azerbaidzhana (Problemy Tvorchestva i Ispolnitel'stva) [Contemporary Piano Music of Azerbaijan (Problems of Creativity and Performance)] [Abstract of PhD Dissertation]. The Rimsky-Korsakov St. Petersburg State Conservatory, Leningrad [in Russian].

Seyidov, T. (1992). Razvitie Zhanrov Azerbaidzhanskoi Fortepiannoi Muzyki [Development of Genres of Azerbaijani Piano Music]. Shur [in Russian].

Seyidov, T. (2002). Detskaya Fortepiannaya Muzyka Azerbaidzhanskikh Kompozitorov (1970-2000) [Piano Music for Children of Azerbaijani Composers (1970-2000)]. Harmony, 1. http://harmony.musigi-dunya.az/RUS/archivereader.asp?txtid=197&s=1&iss=6 [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-06-04

Як цитувати

Гумбатова, Е. (2021). П’єси для фортепіано визначного представника азербайджанської композиторської школи Огтая Раджабова. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Музичне мистецтво, 4(1), 140–151. https://doi.org/10.31866/2616-7581.4.1.2021.233346

Номер

Розділ

ПЕРСОНАЛІЇ