Класичні традиції фортепіанного концерту Руслана Агабабаєва
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7581.4.1.2021.233345Ключові слова:
Руслан Агабабаєв, фортепіанний концерт, жанр, форма, риси подібності та відмінності, традиції, новаторствоАнотація
Стаття присвячена аналізу концерту для фортепіано та симфонічного оркестру сучасного азербайджанського композитора Руслана Агабабаєва. Стаття актуальна з точки зору виявлення способів реалізації в сучасному фортепіанному концерті XXI ст. класичних традицій. Потрібно сказати, що в цьому питанні ми знайшли чимало таких стилістичних рис, які свідчать про міцну опору азербайджанських композиторів на класичні традиції.
Мета дослідження – виявлення стилістичних особливостей фортепіанного концерту середнього покоління сучасної азербайджанської композиторської школи Р. Агабабаєва в контексті історичного розвитку цього жанру. Одне з важливих завдань цього дослідження – визначити аспекти азербайджанського фортепіанного концерту XXI ст., де відображені сучасні тенденції світової академічної музики; виявити новаторські риси сучасного азербайджанського фортепіанного концерту; визначити головні тенденції та шляхи розвитку жанру фортепіанного концерту на сучасному етапі розвитку азербайджанської академічної музики.
Методологія дослідження. Вибір методологічного підґрунтя дослідження зумовлений викладеними вище метою та завданнями. Виходячи з тематики статті, методологічною базою наукової роботи є комплексний аналіз, що припускає взаємодію декількох методів дослідження на різних рівнях. Основою аналітичного розбору фортепіанного концерту став теоретичний підхід, в якому дослідженню піддаються такі аспекти твору, як проблема формоутворення, стилістичні особливості окремих елементів музичної мови.
Наукова новизна дослідження полягає в тому, що вперше у ролі спеціальної дослідницької роботи є вивчення та детальний аналіз фортепіанного концерту Р. Агабабаєва.
Висновки. Головним висновком здійсненого нами наукового дослідження було визначення стилістичних рис азербайджанського фортепіанного концерту, створеного в XXI ст. На підставі отриманих під час здійснення аналізу даних визначено головні тенденції та шляхи розвитку цього жанру на сучасному етапі розвитку азербайджанської академічної музики.
Одним з важливих, якщо не сказати визначальним, аспектом в досягненні цілі є виявлення питань збереження і перетворення традицій, а також новаторських тенденцій в композиторському вирішенні конкретного твору. Одночастинні фортепіанні концерти набули широкого поширення в академічній музиці з початком епохи романтизму. І в азербайджанських одночастинних фортепіанних концертах глибоко відчутний зв’язок з романтичними традиціями. Водночас в кожному конкретному творі ці традиції позначаються по-особливому. Концерт Р. Агабабаєва демонструє цікаве й оригінальне трактування одночастинності, поєднаної з внутрішньою багаточастинністю.
Посилання
Crocker, R. L. (1986). A History of Musical Style. Dover Publications.
Dolinskaya, L. (2006). Fortepiannyi Kontsert v Russkoi Muzyke XX Stoletiya: Issledovatel'skie Ocherki [Piano Concert in Russian Music of the 20th Century: Research Essays]. Kompozitor [in Russian].
Hanninen, D. A. (2017). A Theory of Music Analysis: On Segmentation and Associative Organization. University of Rochester Press.
Kholopov, Yu. N. (1982). Izmenyayushcheesya i Neizmennoe v Evolyutsii Muzykal'nogo Myshleniya [Changing and Unchanging in the Evolution of the Musical Thinking]. In A. M. Goltsman (Comp.), Problemy Traditsii i Novatorstva v Sovremennoi Muzyke [Problems of Tradition and Innovation in Contemporary Music] (pp. 52-104). Sovetskii kompozitor [in Russian].
Kholopova, V. N. (2014). Spetsial'noe i Nespetsial'noe Muzykal'noe Soderzhanie [Special and Non-Special Music Content]. Philharmonica. International Music Journal, 1, 14-24. https://doi.org/10.7256/.2014.1.12401 [in Russian].
Kogan, G. (2010). Busoni as a Pianist (S. Belsky, Trans.). University of Rochester Press.
Piatnitska-Pozdnyakova, I. S. (2020). Textual Space of the Music Discourse: Theory, Practice. In Modern Culture Studies and Art History: an Experience of Ukraine and EU (pp. 383-398). Baltija Publishing. https://doi.org/10.30525/978-9934-588-72-3.22.
Raaben, L. N. (1967). Sovetskii Instrumental'nyi Kontsert [Soviet Instrumental Concert]. Muzyka [in Russian].
Seyidov, T. M. (2016). XX Esrin Azerbaycan Fortepiano Medeniyyeti [Azerbaijan Piano Culture in 20th Century]. Tehsil [in Azerbaijani].
Straus, J. N. (2016). Introduction to Post-Tonal Theory (6th ed.). W. W. Norton & Company.
Todd, R. L. (Ed). (2004). Nineteenth-Century Piano Music (2nd ed.). Routledge.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Пярвін Рустамова
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.