Класичні традиції фортепіанного концерту Руслана Агабабаєва

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7581.4.1.2021.233345

Ключові слова:

Руслан Агабабаєв, фортепіанний концерт, жанр, форма, риси подібності та відмінності, традиції, новаторство

Анотація

Стаття присвячена аналізу концерту для фортепіано та симфонічного оркестру сучасного азербайджанського композитора Руслана Агабабаєва. Стаття актуальна з точки зору виявлення способів реалізації в сучасному фортепіанному концерті XXI ст. класичних традицій. Потрібно сказати, що в цьому питанні ми знайшли чимало таких стилістичних рис, які свідчать про міцну опору азербайджанських композиторів на класичні традиції.

Мета дослідження – виявлення стилістичних особливостей фортепіанного концерту середнього покоління сучасної азербайджанської композиторської школи Р. Агабабаєва в контексті історичного розвитку цього жанру. Одне з важливих завдань цього дослідження  – визначити аспекти азербайджанського фортепіанного концерту XXI ст., де відображені сучасні тенденції світової академічної музики; виявити новаторські риси сучасного азербайджанського фортепіанного концерту; визначити головні тенденції та шляхи розвитку жанру фортепіанного концерту на сучасному етапі розвитку азербайджанської академічної музики.

Методологія дослідження. Вибір методологічного підґрунтя дослідження зумовлений викладеними вище метою та завданнями. Виходячи з тематики статті, методологічною базою наукової роботи є комплексний аналіз, що припускає взаємодію декількох методів дослідження на різних рівнях. Основою аналітичного розбору фортепіанного концерту став теоретичний підхід, в якому дослідженню піддаються такі аспекти твору, як проблема формоутворення, стилістичні особливості окремих елементів музичної мови.

Наукова новизна дослідження полягає в тому, що вперше у ролі спеціальної дослідницької роботи є вивчення та детальний аналіз фортепіанного концерту Р. Агабабаєва.

Висновки. Головним висновком здійсненого нами наукового дослідження було визначення стилістичних рис азербайджанського фортепіанного концерту, створеного в XXI  ст. На підставі отриманих під час здійснення аналізу даних визначено головні тенденції та шляхи розвитку цього жанру на сучасному етапі розвитку азербайджанської академічної музики.

Одним з важливих, якщо не сказати визначальним, аспектом в досягненні цілі є  виявлення питань збереження і перетворення традицій, а також новаторських тенденцій в композиторському вирішенні конкретного твору. Одночастинні фортепіанні концерти набули широкого поширення в академічній музиці з початком епохи романтизму. І  в  азербайджанських одночастинних фортепіанних концертах глибоко відчутний зв’язок з романтичними традиціями. Водночас в кожному конкретному творі ці традиції позначаються по-особливому. Концерт Р. Агабабаєва демонструє цікаве й оригінальне трактування одночастинності, поєднаної з внутрішньою  багаточастинністю.

Біографія автора

Пярвін Рустамова, Бакинська музична академія імені Узеїра Гаджибейлі

Докторант

Посилання

Crocker, R. L. (1986). A History of Musical Style. Dover Publications.

Dolinskaya, L. (2006). Fortepiannyi Kontsert v Russkoi Muzyke XX Stoletiya: Issledovatel'skie Ocherki [Piano Concert in Russian Music of the 20th Century: Research Essays]. Kompozitor [in Russian].

Hanninen, D. A. (2017). A Theory of Music Analysis: On Segmentation and Associative Organization. University of Rochester Press.

Kholopov, Yu. N. (1982). Izmenyayushcheesya i Neizmennoe v Evolyutsii Muzykal'nogo Myshleniya [Changing and Unchanging in the Evolution of the Musical Thinking]. In A. M. Goltsman (Comp.), Problemy Traditsii i Novatorstva v Sovremennoi Muzyke [Problems of Tradition and Innovation in Contemporary Music] (pp. 52-104). Sovetskii kompozitor [in Russian].

Kholopova, V. N. (2014). Spetsial'noe i Nespetsial'noe Muzykal'noe Soderzhanie [Special and Non-Special Music Content]. Philharmonica. International Music Journal, 1, 14-24. https://doi.org/10.7256/.2014.1.12401 [in Russian].

Kogan, G. (2010). Busoni as a Pianist (S. Belsky, Trans.). University of Rochester Press.

Piatnitska-Pozdnyakova, I. S. (2020). Textual Space of the Music Discourse: Theory, Practice. In Modern Culture Studies and Art History: an Experience of Ukraine and EU (pp. 383-398). Baltija Publishing. https://doi.org/10.30525/978-9934-588-72-3.22.

Raaben, L. N. (1967). Sovetskii Instrumental'nyi Kontsert [Soviet Instrumental Concert]. Muzyka [in Russian].

Seyidov, T. M. (2016). XX Esrin Azerbaycan Fortepiano Medeniyyeti [Azerbaijan Piano Culture in 20th Century]. Tehsil [in Azerbaijani].

Straus, J. N. (2016). Introduction to Post-Tonal Theory (6th ed.). W. W. Norton & Company.

Todd, R. L. (Ed). (2004). Nineteenth-Century Piano Music (2nd ed.). Routledge.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-06-04

Як цитувати

Рустамова, П. (2021). Класичні традиції фортепіанного концерту Руслана Агабабаєва. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Музичне мистецтво, 4(1), 130–139. https://doi.org/10.31866/2616-7581.4.1.2021.233345

Номер

Розділ

КОНТЕКСТ