Симфонічна картина «Караван» Султана Гаджибекова
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7581.4.1.2021.233343Ключові слова:
азербайджанська музика, мугам, симфонічна картина, Султан Гаджибеков, «Караван», Олександр Бородін, «В Середній Азії», оркестр, тембрАнотація
У представленій статті розглянуто деякі особливості симфонічної картини «Караван» видатного азербайджанського композитора Султана Гаджибекова, вивчено стиль твору, принципи симфонічного розвитку, методи, що застосовані в оркестровці.
У симфонічній картині «Караван» яскраво проявляється зв’язок з національними витоками. Властиві мугаму імпровізаційний початок, органічне поєднання мелодійних засобів розвитку з симфонічним розвитком, застосування варіативного і варіаційного розвитку, а також творче використання національних ладів – все це виникає з національної музики.
Мета дослідження – вивчення особливостей індивідуального творчого стилю С. Гаджибекова в симфонічній картині «Караван». Розкриття програмування в творі, послідовне надання епічної драматургії в жанрі одночастинної симфонічної картини, розкриття зв’язку з жанром мугама – все це є основними моментами дослідження. Основу дослідження складає розкриття образу східної природи через її прояв переважно в спокійному ліричному аспекті і водночас у внутрішньому русі.
Методологія дослідження заснована на комплексному узагальненні досліджень азербайджанських і російських музикознавців в жанрі симфонічної картини на основі музично-аналітичного, теоретичного та історичного аналізу.
Наукова новизна дослідження. Вперше в межах азербайджанської музичної науки з позиції східного мистецтва було розглянуто образний зміст і оркестрові особливості симфонічної картини С. Гаджибекова «Караван». Зважаючи на аналіз, були зроблені певні порівняння з симфонічною картиною російського композитора О. Бородіна «В Середній Азії», проведене детальне дослідження твору «Караван».
Висновки. Жанр симфонічної картини має важливе значення в азербайджанській музиці, а його розвиток пов’язаний з виникненням інтересу і потреби в зразках єдиного жанру. Так, в азербайджанській музиці серед одноактних творів переважає жанр симфонічної картини, який хоч і продовжує традиції російської композиторської школи, проте заснований на національних музичних інтонаціях. Ритмічна структура творів, художній зміст, фактурна форма обумовлені національними особливостями. З цієї точки зору симфонічна картина С. Гаджибекова «Караван» являє собою найяскравіший приклад зазначеного жанру в азербайджанській музиці.
Водночас своєрідна оркестровка, фактура, використання звукових тембрів інструментів відкрили нову сторінку національної симфонічної музики. Зокрема використання інтонацій азербайджанського усного традиційного музичного жанру мугама привнесло своєрідність в цей твір.
Посилання
Abasova, E. (1964). "Karavan" i Uvertyura Sultana Gadzhibekova ["Caravan" and Ouverture by Soltan Hajibeyov]. Azerneshr [in Russian].
Abasova, E. (1965). Sultan Gadzhibekov [Soltan Hajibeyov]. Azerbaidzhanskoe gosudarstvennoe izdatel'stvo [in Russian].
Abdullayeva, Z. (2009). Azərbaycan Musiqi Ədəbiyyatı [Azerbaijani Music Literature] (Pt. 2). Adiloglu [in Azerbaijani].
Asafyev, B. (1971). Muzykal'naya Forma kak Protsess [Musical Form as a Process] (Books 1-2). Muzyka [in Russian].
Kazimova, L. (2018). Programmnye Simfonii 1940-1950-kh Godov v Kontekste Istoricheskoi Evolyutsii Azerbaidzhanskogo Simfonizma [Program Symphonies of 1940-1950s in the Context of the Historical Evolution of Azerbaijani Symphonizm]. Musiqi Dünyası [World of Music], 1(74), 45-49 [in Russian].
Keldysh, G. V. (Ed.). (1990). Muzykal'nyi Entsiklopedicheskii Slovar' [Musical Encyclopedic Dictionary]. Sovetskaya entsiklopediya [in Russian].
Langford, J. (2019). A History of the Symphony: the Grand Genre. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781351125246.
Popova, T. (1954). Muzykal'nye Zhanry i Formy [Musical Genres and Forms] (2nd ed.). Muzgiz [in Russian].
Romashkova, O. N., & Romashkov, A. A. (2020). Perelozhenie Simfonicheskoi Kartiny "Secha pri Kerzhentse" N. A. Rimskogo-Korsakova dlya Orkestra Russkikh Narodnykh Instrumentov G. V. Chernova: Tembrovo-Fakturnye Osobennosti Partitury [G. V. Chernov’s Adaptation of N. A. Rimsky-Korsakov’s "The Battle of Kerzhenets" for the Russian Folk Orchestra: Timbre and Textual Peculiarities of the Score]. Manuskript [Manuscript], 13(5), 183-188. https://doi.org/10.30853/manuscript.2020.5.36 [in Russian].
Sheinberg, E., & Dougherty, W. P. (2000). The Routledge Handbook of Music Signification. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781351237536.
Smirnova, E. (1989). Russkaya Muzykal'naya Literatura [Russian Musical Literature]. Muzyka [in Russian].
Tagizade, A. (1985). Sultan Gadzhibekov: Zhiznʹ i Tvorchestvo [Soltan Hajibeyov: Life and Art]. Yazychy [in Russian].
Tagizade, A. (2011). Soltan Hacıbəyov [Soltan Hajibeyov]. Mütərcim [in Azerbaijani].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Ровшана Керімова
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.